ULTRA ET4061: brom door gelijkrichter UU6? (Techniek Radio/TV)

door jeroen @, Veurne, België, 17.10.2022, 21:54 (559 dagen geleden)

Hallo Forumleden,

Ik ben bezig met een radio ULTRA ET4061 op te knappen. Dit volgens het schema van T402. Begonnen met verstorven bedrading te vervangen. C28 was vervangen door condensator van 70uF. Dit heb ik ongedaan gemaakt en C27,C28 vervangen door een correcte. Veder ook bleek R9 onderbroken dus deze samen met C16 vervangen. C26 was capaciteitloos dus ook maar vervangen.

[image]

Daarna de radio voorzichtig opgestart. De luidspreker begon na enkele seconden te brommen en in verte is er zelfs een zender te horen. Volume van de brom blijkt regelbaar te zijn volumeknop. Volume op nul en weg brom. Zelfs met de bovenkant van volumeknop R12 losgemaakt bleef de brom. Nog wat componenten rond eindbuis (Mazda Pen45DD) gecontroleerd te hebben niets gevonden. Bij toeval zat ik plots tegen draad van de stuurrooster en brom veranderde. Deze draad loopt vlak langs de gelijkrichter UU6. Wat blijkt als ik UU6 inpak in aluminiumfolie is brom zo goed als weg. Pen6 is verbonden met massa. Heb de pen op de buis en buisvoet al eens goed gesoldeerd maar klacht blijft.

Als ik google op UU6 kom twee soorten tegen. Deze met doorzichtig en buizen die niet doorzichtig(voorbeeld) zijn. Dit waarschijnlijk door de afscherming? Als je googelt op ULTRA 402 of 406 kom ik alleen foto’s tegen met niet doorzichtige gelijkrichter buizen. Zijn deze beide soorten uitwisselbaar?
[image]


Of zie ik iets over hoofd en zit de oorzaak toch niet bij de UU6? Voedingsspanning is ook aan de lage kant. Op de kathode van UU6 staat maar 246V, uitgang van transfo is 314 wisselspanning en de totale stroom door gelijkrichter is zo'n 50mA.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Jeroen


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum