B5X84A - tip 5230B (Algemeen)
Toch nog een vraagje.
Het ziet er absoluut beter uit, daar is geen twijfel over.
Maar werkt de radio daarna nog net zo goed, of nog beter, of misschien slechter?
Dat is een lastige vraag. "Net zo goed, of nog beter, of misschien slechter" dan wat of wanneer?
Toen ik de BX533a in handen kreeg zat hij vol met stof en daar overheen had men kwistig met Kontakt-60 gespoten. Ik heb hem destijds vergeleken met druipsteengrotten. Lange vette slierten stof bungelden onder het chassis. Het was niet de moeite om de radio eerst uit te proberen voordat hij in bad ging.
Pas daarna ben ik gaan onderzoeken wat er aan de patiënt scheelde. Zo ontdekte ik nog een montagefout die bij de fabricage was gemaakt waardoor de langegolf niet werkte.
Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal van af-fabriek tot na de restauratie.
Goed drogen (op wat voor manier dan ook) is natuurlijk cruciaal. Maar blijven er geen restjes 'reiniger' achter als filmlaagje in de buisvoeten, of verstoren ze misschien als residu de Q-factor van spoelen?
Buishouders maak ik standaard schoon als ik een radio onderhanden neem. Buishouders met gaatjes (Noval, Rimlock, Octal, Loctal) krijgen een poetsbeurt met dentaalborsteltjes en Brunox, buishouders met vlakke contacten zoals P-voeten en sommige loctalhouders behandel ik met een wattenstaafje gedrenkt in Silvo zilverpoets. Daarna de overgebleven resten van de reiniger weer afwassen met Isopropanol of Kontakt-WL.
De buispennen borstel ik af met een koperdraadborstel.
Een residu van het "doucheschuim" krijgt daar dus geen kans.
Hoe het zit met de Q-factor van de spoelen is moeilijk te zeggen. Radiofabrikanten vermelden nooit de specificaties waaraan een bepaalde radio moet voldoen (gevoeligheid in µV of bandbreedte van de middenfrequentversterker). Een vergelijking met de fabriekspecificaties en het gerestaureerde object valt dus niet te maken.
De enige conclusie die ikzelf kan trekken is dat de radio het weer goed doet.
Berichten in deze thread:
- B5X84A - tip 5230B -
Maurice,
30.01.2009, 20:50
- B5X84A - tip 5230B -
Kathodestraalbuisje,
30.01.2009, 20:55
- B5X84A - tip 5230B - Matthias Meijer, 30.01.2009, 20:59
- B5X84A - tip 5230B - Dave, 30.01.2009, 21:08
- B5X84A - tip 5230B - Piet Blaas, 30.01.2009, 21:17
- B5X84A - tip 5230B -
Ed van der Weele †,
30.01.2009, 22:04
- B5X84A - tip 5230B -
Piet Blaas,
30.01.2009, 22:16
- B5X84A - tip 5230B - Ed van der Weele †, 30.01.2009, 22:54
- B5X84A - tip 5230B -
Piet Blaas,
30.01.2009, 22:16
- B5X84A - tip 5230B - huub.jak, 31.01.2009, 07:33
- B5X84A - typeaanduiding ? - Gino, 31.01.2009, 08:40
- B5X84A - tip 5230B - Peter Lameijn, 31.01.2009, 19:05
- B5X84A - tip 5230B -
Willem Roseboom,
07.02.2009, 11:04
- B5X84A - tip 5230B -
Maurice,
19.08.2014, 17:23
- B5X84A - tip 5230B - Willem Roseboom, 19.08.2014, 18:42
- B5X84A - tip 5230B -
Maurice,
19.08.2014, 17:23
- B5X84A - tip 5230B -
Kathodestraalbuisje,
30.01.2009, 20:55