Kerntjes van fm mf trafo's F9X38 (Techniek Radio/TV)
Ik wil de afregeling van de fm controleren maar de kerntjes van de fm mf trafo's zijn met een geniepig soort zegellak vastgezet.
Dit in plaats van de eerder gebruikelijke was.
Dit kom je ook veel in Philips jaren 60 tv's tegen,daarin zitten de kerntjes ook altijd muurvast gelakt,maar wel wordt er doodleuk een afregelvoorschrift gegeven.
(Dat doet mij altijd denken aan hoe in een film een gevangene die naar een sigaret smacht van een
celgenoot een sigaret krijgt maar geen vuur...(Down by law ))
Weet iemand hier misschien nog hoe je dat los zou kunnen krijgen?
Henk
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 14.12.2022, 07:54 (710 dagen geleden) @ henkk
Snàp ik niet....
Waarom zouden zulke kerntjes zomaar opeens verkeerd staan?
Als die kringetjes verlopen zijn kàn dat misschien komen
door de condensatortjes- daarvan wil 't zilverlaagje weleens
wat vergaan zijn. In dat geval helpt draaien aan die kerntjes
je ook niet verder
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door henkk , Alkmaar, 14.12.2022, 09:24 (710 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door henkk, 14.12.2022, 10:06
Maar goed,het is natuurlijk heel frustrerend als je alle benodigde apparatuur en kennis heb om het goed af te regelen dan wel te repareren en die kerntjes zitten gewoon muurvast.
Dat was dus eigenlijk de vraag,als hij het goed zou doen zou ik er ook niets aan doen.
Henk
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Armand , 14.12.2022, 10:36 (710 dagen geleden) @ henkk
Bewerkt door Armand, 14.12.2022, 10:43
't Is maar een idee : de lak misschien héél voorzichtig wegkrabben met een geschikt mini houtbeiteltje en restjes opzuigen met stofzuiger?
Voor het fijne werk heb ik een 12-delig Kreator setje o.a. te koop bij Hubo.
Groeten, Armand
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Leo Snoeren , Dongen, 14.12.2022, 10:45 (710 dagen geleden) @ henkk
Dag Henk,
Die kernen kunnen behoorlijk vast zitten, je loop het risico de kern of de koker waar deze in zit te beschadigen. Waarschijnlijk heb je dat zelf ook al bedacht.
Wat bij mij redelijk werkt is het volgende:
Alle troep eraf krabben, als het taai is helpt bevriezen (vriesspray), het is dan redelijk te verwijderen.
De hele spoel verwarmen met een föhn (niet met een verf afbrander!)
Doe dit langzaam zodat de kern warm wordt.
Voorzichtig proberen de kern in beweging te krijgen, toevoegen van een drupje olie helpt vaak wel wat.
Als de kern draaibaar is, deze verwijderen en schoonmaken.
Noteer ook de nummers die op het spoelblikje staan, vaak zijn deze spoelen in meerdere toestellen toegepast. Mocht het misgaan informeer dan eens of iemand een "reserve" exemplaar heeft liggen. Ik heb een doosje vol met die dingen uit slooptoestellen......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 14.12.2022, 23:01 (709 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Noteer ook de nummers die op het spoelblikje staan, vaak zijn deze spoelen in meerdere toestellen toegepast. Mocht het misgaan informeer dan eens of iemand een "reserve" exemplaar heeft liggen. Ik heb een doosje vol met die dingen uit slooptoestellen......
Nummertjes noteren is een prima idee. 1963 is het begin van de overgangstijd waarin er verschillende nummersystemen en omnummeringen in gebruik waren. In geval van twijfel kan Henk de nummertjes altijd even in de groep gooien, dat vergroot misschien het aantal uitwisselbare types.
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door ejrietbergen , Schiermonnikoog, 14.12.2022, 11:43 (709 dagen geleden) @ henkk
Hoi Henk
ik zou eerst proberen om mechanisch zoveel mogelijk te verwijderen.
Een tooltje dat geheid geen schade aanricht is.. een afgebroken stengel spaghetti (ongekookt uiteraard). De breukvlakken zijn ontiegelijk scherp, maar breken subiet als je te diep gaat en het kerntje raakt.
Met de verwijderde schilfers kan je eventueel experimenteren: echte zegellak bestaat voor het leeuwendeel uit schellak dat uitstekend oplosbaar is in IPA of schoonmaakspiritus (80% methanol). Het smeltpunt variëert van 120 - 130 ˚C, een temperatuur waar de omliggende elektronica ook wel tegen kan.
Als je het smeltpunt hebt bepaald kan je met een instelbaar warmeluchtpistool de nogresterende lak weer vloeibaar maken. Vergeet niet de schroevendraaier die je gaat gebruiken ook mee te verwarmen.
Heb je de kern er eenmaal uit dan kan je die helemaal schoonmaken met een voorhanden oplosmiddel.
Maar dan: heb je reden om aan de instellingen van de FM te twijfelen? Je schrijft “controleren”, dat klinkt alsof het er niet heel erg slecht mee is gesteld.
Succes, vrgr, EJ
--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Erwin goossens , Lier(antwerpen), 14.12.2022, 12:21 (709 dagen geleden) @ ejrietbergen
Opwarmen met een haardroger doe ik meestal , met fijne punt van de soldeerbout werkt soms ook. Niet TE lang uiteraard. Wat dat afregelen betreft. Bij Philips komt het vaak voor dat de spoelen iets ernaast staan. Dit kun je zien bij toestellen met een afstemoog dat na afregelen veel beter sluit ,dus ook de gevoeligheid verbeterd is, als deze c tjes hierin wat verlopen dan is afregelen nodig
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door henkk , Alkmaar, 14.12.2022, 13:50 (709 dagen geleden) @ ejrietbergen
Bij deze is er niets van lak of lijm te zien maar de kerntjes zitten muurvast,voorzover ik er kracht op durf te zetten.
De FM is wel heel gevoelig maar voor het beste geluid moet hij iets naast met midden staan,maar het blijft enigzins brak.
En je zou toch wel willen dat het beter speelt op de FM dan je Grundig Yachtboy
Henk
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door ejrietbergen , Schiermonnikoog, 14.12.2022, 14:16 (709 dagen geleden) @ henkk
Als er niets te zien is, maar het zit toch vast, zou ik een beetje WD40
gebruiken als smeermiddel en eventueel het kerntje licht verwarmen, zeg
max 60 ˚C.
Herhalen tot je er weer beweging in hebt.
Het kan bijvoorbeeld van die witte, bloemige uitslag zijn aan de binnenkant
van het plastic spoellichaam. Dat laat zich met WD40 goed verwijderen.
Of misschien heeft een voorganger heeft Loctite gebruikt. De meeste versies
lossen bij 150 ˚C, alleen de rode is een stuk hittebestendiger, ruim boven de 200 ˚C.
Voorzichtig experimenteren maar.
succes, vrgr, EJ
PS: de yachtboy gebruikten we vroeger om zeilend op warme zomerdagen naderende onweders in de gaten te houden: op de MG tussen de zenders en als je geknetter hoorde de horizon afspeuren en bij onraad onmiddelijk naar binnen.
--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Frans Hamer , Den Helder, 15.12.2022, 00:01 (709 dagen geleden) @ ejrietbergen
Hallo allemaal, dit is niet nieuw we gebruikten bij buitenoptredens bij onze pa's
altijd een mg ontvanger.
Wat moet je daar nou mee vroeg men vaak en ik legde uit dat je daar onweer mee kan horen.
De lichtflits en het tellen op de donderslag hoe ver nog is ons allen wel bekend denk ik.
Dit speelde eind jaren 70 .
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Willem_K , Zoetermeer, 14.12.2022, 21:34 (709 dagen geleden) @ henkk
Eeen brak (vervormd) geluid op de FM wordt meestal veroorzaakt door een uitgedroogde elco (meestal zo'n 1 à 2 μF) in de ratiodetector.
Kerntjes van fm mf trafo's F9X38
door Andries van Dekken. , Surhuizum, 14.12.2022, 14:30 (709 dagen geleden) @ henkk
Er is ook nog de mogelijkheid om met trimmer C 107 deze kring van de ratiodetector
af te regelen.Ook kun je een trimmer met kleine capaciteit over de primaire aansluiten.
Dan heb je ook hier de mogelijkheid om deze kring af te regelen.
Wellicht niet de juiste en mooiste manier,maar dan kun je de spoelen ongemoeid laten.
And
--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres