Vreemde fout in UF41 (Techniek Radio/TV)

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 05.02.2009, 20:06 (5769 dagen geleden)

Vandaag in een BX115U een vreemde fout in een buis gevonden.

Na het opvoeren van de voeding middels de variac gloeit eerst het lampje een beetje op, iets meer spanning, iets meer licht en zeer plotseling VEEL licht.

OK met schema erbij blijkt het lampje in serie met de gelijkrichter te staan en gaat dus alle stroom erdoor.
Wijst dan ook op een fout in de voeding.
Meten op de 1e elco geeft mooi oplopende spanning, op de 2e elco niet.....
Weerstand tussen C1 en C2 is 1K en wordt zeer heet
Elco gecontroleerd, vrij lage capaciteit per sectie dus inhoud maar vervangen.

Nieuwe poging, gelijk effect ??????
De elco was dus weliswaar slecht maar niet de oorzaak. Dan maar de voeding losgekoppeld op de UL41 UBC41 na.
Spanning komt goed op ook na R1 van 1K.
Volgende buis erbij, is de UF41 en daar is het probleem weer.
Moet dus in die buis zitten.....
Meten is weten en kwam erachter dat pen 2 (anode) en pen 7 (kathode) aan elkaar zitten ??? en ook pin 3 en 4 (ic) zitten er aan vast.
Voor mij een vreemde fout in een toestel wat toch wel gespeeld zal hebben.
In de buis lijkt het wel of de interne verbindingsdraden elkaar zijn gaan raken.

Andere buis erin en spelen. Wat c's preventief gecontroleerd en zonodig vervangen.

Was er erg door verrast, gloeidraad - kathode lek/sluiting is veel voorkomend en ook wel te begrijpen maar anode - kathode is toch wel zeldzaam lijkt me.

Vreemde fout in UF41

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.02.2009, 20:33 (5769 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Hallo Hans
Is op zich niet zo vreemd hoor, had dit laatst nog met een EL86
Eerst elektroden getest met neon lampjes op ca. 100 V, niets bijzonders zo lijkt het.
Echter met 250 V erop volle sluiting!
Meestal wel bij eindbuizen, vooral van mobiel gebruikte apparatuur zoals gitaarcombo's.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Vreemde fout in UF41

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 06.02.2009, 18:07 (5768 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hoi Anton,

Bij een eindbuis die heet wordt kan ik het me goed voorstellen dat het electrodensysteem verbuigt of dat er ergens wat loskomt en er tussen valt.

Bij een UF41 die niet echt warm wordt toch niet.
Daarnaast zit de sluiting er in koude toestand ook al in.
De buis ziet wel erg donker onderin, mogelijk zijn ze wat slordig geweest met de getter die later "doorgelopen" is.

Vreemde fout in UF41

door Peter Lameijn, 05.02.2009, 20:42 (5769 dagen geleden) @ Hans van der Marel

In de buis lijkt het wel of de interne verbindingsdraden elkaar zijn gaan raken.

Ik denk dat de kans groter is dat het keerrooster de anode raakt. Heb dit ook wel gehad.
Kon het zelfs herstellen door buis een paar flinke klappen te geven. (Wel met beleid natuurlijk, bijv. kloppen op een stuk kurk...)
De i.c. pinnen kunnen overal (of nergens) aan vast zitten, en kan zelfs per fabrikant verschillen...

Vreemde fout in UF41

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 06.02.2009, 18:11 (5768 dagen geleden) @ Peter Lameijn

Ik denk dat de kans groter is dat het keerrooster de anode raakt. Heb dit ook wel gehad.
Kon het zelfs herstellen door buis een paar flinke klappen te geven. (Wel met beleid natuurlijk, bijv. kloppen op een stuk kurk...)
De i.c. pinnen kunnen overal (of nergens) aan vast zitten, en kan zelfs per fabrikant verschillen...

Tja wie weet, heb de buis meegegeven met de radio die niet van mij is.
Kan het dus niet meer nakijken.
Wilde overigens het risico niet lopen om zo'n buis in een U radio te zitten die niet onder mijn eigen supervisie speelt.
De eigenaar wilde de radio af en toe laten spelen dus maar een ruilbuis erin.

Vreemde fout in UF41

door huub.jak, 06.02.2009, 07:40 (5768 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Hallo het is toch goed dat te weten deze voorkomingen , GR H.J

Vreemde fout in UF41

door Peter1952 @, 08.02.2009, 11:12 (5766 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Beste Hans,

Ik heb zoiets ook een keer meegemaakt bij een UBC91. De buis had geen anodespanning en bij het domweg doormeten van de buis bleek er sluiting te zitten tussen kathode en anode.
Bij mij kregen echter door een fabrieksfout de buizen teveel gloeistroom, waardoor kennelijk door de te warme gloeidraad en in de buis het e.e.a. misging.
Het lijkt me raadzaam de gloeistroom te controleren door simpelweg de gloeispanning van één de buizen te meten en te vergelijken met de gegeven in het buizenboek.
Deze fout komt ook nog wel eens voor bij EL84'ers. Dan komt de volle voedingsspanning over de kathodeweerstand te staan en als de voeding daardoor niet instort, ontploft de kathode elko.

Vriendelijke groet,
Peter

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum