snelheid Toeren meten Pu's-motoren (Algemeen)
door Maurice , Dordrecht, 06.02.2009, 15:26 (5772 dagen geleden)
Ben ik van de week eens bezig geweest met snelheidsmeting.
Men weet dat daarvoor Strobedisk's op de wereld zijn.
Nu heb ik eens uitgedokterd hoe dat zit.
Immers 33,33 Toeren per minuut is wat lastig indien er maar 1 streep op de disk staat.
En hoe meet men dat nu met 50Hz.
Normaal zet men 1 streep op een as en vervolgens met een flitslicht gaat men net zo lang knoeien tot men de streep als stilstaand ziet.
Bij 331/3 toer per minuut wordt dat heel lastig immers
33 1/3 / 60 = 0,55 toer per seconde.
Daar ik het strobedisk programma heb en de documentie de nodige toeren en bijbehorende strepen in tabel heb kun je terug redeneren hoe dat nu zit.
Toeren x 60 = A
A / 1000 = B
360 graden / B = aantal strepen voor 50 Hz.
Dit zou de formule moeten zijn voor aantal strepen om bij 50Hz de boel stilstaand te zien.
33,33333T x 60 = 2000
2000 / 1000 = 2
360 / 2 = 180 strepen
50 Hz = 50x per seconde moet er een streepje stil staan voor de lamp.
Dat is 60/50 is 1,2
Bij 50 toeren hebben we 120 streepjes nodig
Bij 60 toeren 100 strepen
Bij 33,33T = 180 strepen op 360 graden
45T x 60 = 2700
2700 / 1000 = 2,7
360 / 2,7 = 133,33 strepen
(klopt 45,11 T is volgens tabel 133 strepen)
78T x 60 = 4680
4680 / 1000 = 4,680
360 / 4,680 = 76,92 strepen.
Maar anders om.
Dat zie ik nog niet helemaal.
Stel ik wil toeren motor as weten.
Zet ik bv op het wieltje 4 strepen.
Lees ik af een frequentie waarbij ik zie dat de strepen stil staan.
Wat zou dan de toeren zijn??
Heb ik getest met een LED en een Frequentiegenerator (stand BLOKgolf) en een counter.
STel dat ik 235Hz meet om die 4 strepen stil te zien staan.
Wat is de toeren van die motor?
Overigens bleek mijn oude PU met de strobedisk op 45T pas stil te staan met 47Hz.
Met de LED (groen) werkt het zomaar, moet wel goed donker zijn ,maar werkt goed.
snelheid Toeren meten Pu's-motoren - TABEL
door Maurice , Dordrecht, 06.02.2009, 15:29 (5772 dagen geleden) @ Maurice
Hier een stukje van de tabel.
Bands = aantal strepen op de disk getekend.
Dus 20 strepen is op
50 Hz 300 Toeren/minuut
60 Hz 360 Toeren/minuut
50 Hz 60Hz
RPM Bands RPM
300.00 20 360.00
285.71 21 342.86
272.73 22 327.27
260.87 23 313.04
250.00 24 300.00
240.00 25 288.00
230.77 26 276.92
222.22 27 266.67
214.29 28 257.14
206.90 29 248.28
200.00 30 240.00
snelheid Toeren meten Pu's-motoren
door Matthias Meijer , Dordrecht, 06.02.2009, 15:41 (5772 dagen geleden) @ Maurice
Hallo Maurice,
Je moet uiteraard wel oppassen met het streepjes tellen.
Staat het bij 50Hz stil, dan ook bij 100Hz etc.
Beste is dus bij snel draaiende objecten maar één streepje te zetten. Zie je dan bij belichten met een stroboscoop maar één beeld dan weet je dat je op de goede frequentie zit. Zie je twee streepjes, dan belicht je met de dubbele frequentie.
Maar ook bij een halve frequentie zie je maar één streepje (de ene omwenteling wel belicht, de andere niet). Daarom even controleren als je dat effect ziet, wat er gebeurt als je de frequentie verdubbelt of verviervoudigt.
Dan wordt het terugrekenen ook een stuk eenvoudiger.
Ik heb hier een PR9112 Philips stroboscoop (moderne 'strobophil') staan, dus voor experimenten mag die uiteraard eens uitgeleend worden
Dat meet nauwkeuriger dan een LED-je op een fuctiegenerator, want de flits is zeer kort. Zet je een LED op een standaard blokgolf, dan brandt die de helft van de tijd. Of je moet de duty-cycle anders instellen, dan wordt het verhaal wat anders, krijg je meer pulsvormige signalen.
Groeten,
Matthias
snelheid Toeren meten Pu's-motoren
door Maurice , Dordrecht, 06.02.2009, 16:15 (5772 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Helaas heb ik niet die Dutycicle op mijn generatortje zitten.
Heb ik wel een losse flitsbuis maar is natuurlijk even een werkje om dat op te bouwen.
Een led zou moeten werken inderdaad bij alleen positive helft maar betreft meting zou dat moeten werken.
Aangezien 1/2 herz wel heel lastig is te realiseren moeten dus meer strepen gezet worden.
Zover heb ik dat uitgedokterd.
Ging mij er om of bij de pU te bepalen valt toerental motor, diameter pully en diameter plateau.
daaruit moet een verhouding rollen die uitkomt op de betreffende toeren.
Dan kun je bepalen of probleem in de motor zit of in het tussenwiel.
Immers heb ik nu een PU die bij 47Hz meting blijkt stil te staan.
Dus is die toeren onjuist.-plateau draaid zonder plaat, vrij zeg maar.
De vraag is
Is dat wrijving lagers, defect motor of toch tussenwiel.
Als ik een streep zet op het anker van de motor kan ik met de flits bepalen de frequentie en dus toerental.
Dit indien de motor vrij draaid.
Synchroon dus zou niet uit moeten maken wel of geen belasting.
Omrekenen en weet ik of daarmee gezien de verhouding een juist toeren zou moeten worden bereikt.
Is dat niet zo dan zit de fout in de motor.
anders eerst in lagering / wrijving.
Anders als laatste iets mis met tussewiel.
Tís wat die Pu's.
Ineens een stuk lastiger.
snelheid Toeren meten Pu's-motoren
door John Hupse † , Schoonhoven, 06.02.2009, 15:53 (5772 dagen geleden) @ Maurice
STel dat ik 235Hz meet om die 4 strepen stil te zien staan.
Wat is de toeren van die motor?
235 Hz is 235 toeren per sec, dus 14100 toeren per minuut
Met 4 streepjes wordt dat 14100 : 4 = 3525 toeren per minuut.
Je kunt ook "harmonischen" gebruiken, dus b.v. bij 117,5 Hz en 58,75 Hz staat de zaak in dit geval ook stil.
snelheid Toeren meten Pu's-motoren
door Maurice , Dordrecht, 06.02.2009, 16:05 (5772 dagen geleden) @ John Hupse †
HArmonische had ik al ontdekt en ben ik op de laagste gaan zitten waarbij de boel nog stil staat.
Je ziet het keurig die harmonische als je gaat zoeken.
Gewoon delen door 4 dus. en x 60 voor de minuten daar Hz per seconde is.
snelheid Toeren meten - vlug experiment
door Matthias Meijer , Dordrecht, 06.02.2009, 16:05 (5772 dagen geleden) @ Maurice
Even vlug een experiment gedaan met de stroboscoop en de platenspeler van opa.
Onbelast staat de rotor van het motortje keurig stil bij 47,2 Hz flitsfrequentie en zie ik het markeringsstreepje één keer. Bij grofweg 94 Hz zie ik het streepje dubbel, dus dan weet ik dat de 47,2 Hz de juiste is.
Bij de helft daarvan zie ik het streepje ook één keer, maar dan sla je steeds één omwenteling over.
Omwentelingssnelheid is dan 2832 toeren per minuut.
Opmeten van de diameter van het asje en dan diamter binnenkant plateau kan dan nog om de juiste snelheid te berekenen. Dat is ooit gedaan, want op het plateau staat met rood potlood netjes de afwijking genoteerd. Met daarbij de datum 9/9/60 op de afdeling ELMA en een paraafje van de tester.
Groeten,
Matthias
snelheid Toeren meten - vlug experiment
door Maurice , Dordrecht, 06.02.2009, 16:18 (5772 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Dat is ook bijzonder die afwijking.
Maar is dat dan gecorrigeerd?
Typisch dat bij mij ook op de Philips Pu die 47Hz te voorschijn komt.
Let wel bij 45 toeren is er iets met de streepjes, dat haal je niet met een rond getal.
Op 33,33 Toeren weer wel.
Dus op 33 toeren meten en zien of nu beter gaat.
Bij mij was dat dus niet het geval
snelheid Toeren meten - vlug experiment
door Matthias Meijer , Dordrecht, 06.02.2009, 18:18 (5772 dagen geleden) @ Maurice
Hallo Maurice,
Rekenvoorbeeldje met mijn platenspeler.
Omtrek van het plateau is 63cm.
Diameter poelie voor 33,3 tpm is 2,4mm. Dus omtrek 7,54mm.
Betekent dat voor één omwenteling van het plateau de motor 63/0,754 = 83,55 keer rond moet.
33,333 tpm is één omwenteling per 60/33,333 = 1,80 seconde.
De motor moet dan 83,55 / 1,80 = 46,4 omwentelingen per seconde draaien wat fraai in de buurt van de 47Hz komt die gemeten is.
Waar het misschien fout gaat is dat je denkt dat het een synchroonmotor is die op precies 3000 toeren moet draaien? Het is een inductiemotor met spleetpolen (voor het uit zichzelf starten in de juiste richting), en die draaien doorgaans niet op de netfrequentie rond, maar hebben op een bepaalde frequentie een optimaal werkpunt.
Groeten,
Matthias
snelheid Toeren meten - vlug experiment
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 06.02.2009, 19:02 (5771 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hallo Matthias en Maurice
Deze motoren zijn zgn. shaded pool motoren, in het blikpakket zit een enkele (soms 2, soms alleen iets van een klinknageltje) koperen winding(en) voor het aanlopen. De slip van deze motoren is ca. 5 %, zo’n 2 á 3 Hz dus ten opzichte van het stationaire draaiveld. Als de rotor dreigt achter te lopen door b.v. belasting variaties stijgt het koppel, waardoor deze van zelf weer in de pas loopt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
snelheid Toeren meten Pu's-motoren
door huub.jak, 06.02.2009, 16:54 (5772 dagen geleden) @ Maurice
Maurice heb jij het al bezien hoe het met Qartz regeling zit ik heb veel van die spelers en leg daar de strobo op en zie met belicht schemerlamp dus
50.htz van het net er bij dat mijn strobo coreckt is, dus wet zal ik nog meer??
ik lees met genoegen het antwoord hier op we moeten ook niet kinnesinnen hier over gr h.j
Pu's-motoren ->Correctie Type motor
door Maurice , Dordrecht, 07.02.2009, 00:36 (5771 dagen geleden) @ Maurice
We hebben het hier over een SPLEETSPOEL motor.
De rotor kan een kortsluitanker =asynchrone motor
of een permanente magneet synchrone motor zijn.
Asynchrone betekend eenvoutig dat er geen condensatoren nodig zijn om op te starten.
De Asynchrone motor daarbij draait het anker Langzamer dan het veld.
Het achterblijven noemt men nu die slip.
Bij te veel koppel wordt de slip groter en draait dus langzamer.
Toerental wordt bepaald door het aantal polen.
Bij 2 polen is dat 3000 toeren bij 50 Hz.
50Hz x 60seconden = 3000.
Dit overgenomen uit documentatie op het web:
De rotor probeert dit draaiveld te volgen (volgens de wet van Lenz probeert de rotor het draaiveld te ontwijken door mee te draaien in de richting van dit draaiveld). In tegenstelling tot de synchrone motor, blijft de draaisnelheid van de rotor achter bij die van de stator. Daarom spreekt men hier van een asynchrone motor, a-synchrone=niet synchroon. Het verschil in draaisnelheid tussen de rotor en de stator wordt de slip genoemd. Een asynchrone motor kan niet werken zonder slip. Het is namelijk de slip die de rotorfrequentie bepaalt. Zonder slip is de rotorfrequentie nul. De rotorfrequentie is de draaiveldfrequentie minus het rotortoerental. Er moet stroom (en daarmee veld) worden opgewekt in de rotor om een veld op te wekken tegenwerkend ten opzichte van het statorveld, anders kan de asynchrone motor niet draaien. Bij het aanzetten van de asynchronemotor is de rotorfrequentie maximaal.
Slip wordt berekend met de volgende formule:
g = nr/ns (of ook wel g = (1-nr/ns)x100% )
met:
g = slip in facor of %
nr = toerental rotor in omw/min
ns = toerental stator in omw/min
EN kennelijk is dit 5%.(Red.)
Deze asynchronemotor vind men hoofdzakelijk in de pick-ups zonder toerenregeling.
Pu's-motoren ->Correctie Type motor
door huub.jak, 07.02.2009, 07:51 (5771 dagen geleden) @ Maurice
Ja maurice dit staat ook in boeken maar ik moet er niks mee,
ik heb een picup met verotte aanloop condesators en heb die reeds venieuwt
en de motor loopt weer pefeckt dus ??? gr huub.j
Pu's-motoren ->Correctie Type motor
door Maurice , Dordrecht, 07.02.2009, 09:47 (5771 dagen geleden) @ huub.jak
Dat had ik gemist dat ie weer perfect liep.
Opgelost dan.
Veel plezier er mee.
Pu's-motoren ->Correctie Type motor
door huub.jak, 07.02.2009, 12:36 (5771 dagen geleden) @ Maurice
Ja maurice het is wel eens moeilijk om aan de juiste onderdelen te komen
ik ben ook in de oute gstapt en naar bacho gereden maar die had losse.
van 1,uf hij starte goed maar komt niet goed op touren er mee het werkt tegen.?
gelukkig ben ik oop mijn zolder beter gaan zoeken en in een trommeltje wat
zag mijn oog daar precies wat ik nodig had, ik maakte dat weer in orde en
succes , ja soms moet men de gehelen boel doorzoeken want zoo iets is van een
tijd geleden gesloopt, nu heb ik wel sommige dozen gemerkt,Maaar ja, GR H.J
Pu's-motoren ->Correctie Type motor
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 07.02.2009, 14:22 (5771 dagen geleden) @ Maurice
We hebben het hier over een SPLEETSPOEL motor.
Hallo Maurice,
Ik ken deze motoren alleen onder de noemer “shaded pole motor” helaas kan ik mijn oude schoolboek niet meer vinden, waarin ook de omschrijving stond dat deze polen een faseverschuiving in het blik veroorzaken waardoor de motor kan aanlopen.
Ik weet nog dat mijn leraar het een paar keer moest uitleggen (het aanlopen) voor dat ik het begreep.
zie ook deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_motor
De benaming spleetpoolmotor lijkt mij ook geen goede vertaling hiervan.
De omschrijving zoals je die op het net gevonden hebt lijkt mij wat summier, er staat helemaal niets over de aanloopwerking en lijkt meer op een werkstuk van een student. (voor inlevering en correctie)
Er is helaas veel op het web te vinden wat niet 100% correct is. (wel mooi plaatje overigens)
Asynchrone betekend eenvoutig dat er geen condensatoren nodig zijn om op te starten.
Asynchrone heeft niets met het al dan niet aanwezig zijn van aanloop of start condensatoren van doen, het gebruik hiervan beperkt zich, zoals de naam al suggereert alleen voor het aanlopen.
Deze asynchronemotor vind men hoofdzakelijk in de pick-ups zonder toerenregeling.
Deze motoren vinden ook heden ten dagen nog tal van toepassingen, persoonlijk schat ik dat er in een gemiddeld huis zo’n 10 voorkomen, toen ik erover nadacht kwam ik al tot 14 stuks (waarvan slechts 2 in platenspelers) in mijn huis.
m.vr.gr.
Anton van den Oever