De motor van mijn koffer grammafoon uit 1963 is uitgebrand.
Het betreft een AG 4756W/00 en het type motor is LF01 JW 41528
Waar kan ik zo'n motor kopen????
Motor Philips Pick UP
door Peter1952 , 11.05.2023, 23:19 (563 dagen geleden) @ MarinusLH
Deze motortjes zitten in heel veel platenspelertjes uit die tijd. Nieuw zullen ze niet meer te vinden zijn.
Een platenspeler die hetzelfde aandrijfsysteem heeft is bijvoorbeeld de AG9146 of AG9148. Ook de motoren van andere platenspelers kunnen in aanmerking komen, mits voor 4 toerentallen of anders het asje overzetten.
Maar hoe kan de motor uitgebrand zijn?
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 11.05.2023, 23:41 (563 dagen geleden) @ Peter1952
Ik ben 3 dagen bezig geweest de motor weer gangbaar te krijgen. Uiteindelijk liep de motor als een zonnetje. Alvorens de motor weer in te bouwen heb ik hem laten proefdraaien. Alleen heb ik de motor op een doek gelegd waarop ook wat kruipolie zat. Na een kopje koffie, zeg 15 minuten was de motor intussen zo heet geworden en heeft de doek vlam gevat en is ook de motor uitgebrand. Ik vertel dit met schaamrood op m'n kaken.
Motor Philips Pick UP
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 12.05.2023, 00:39 (563 dagen geleden) @ MarinusLH
Ik ben 3 dagen bezig geweest de motor weer gangbaar te krijgen. Uiteindelijk liep de motor als een zonnetje.
Als de motor mechanisch soepel loopt kan deze nooit zo heet worden dat de ontstekingstemperatuur van iets als kruipolie (> 200°C) wordt bereikt.
De platenspelers zitten vaak in een meubel of combi op de 110 v tap van de trafo aangesloten en waarschijnlijk is hij tijdens het testen op een te hoge spanning aangesloten geweest, daar merkt je qua toerental niets van maar na korte tijd wordt hij wel nijdig heet.
Een andere mogelijkheid is dat er windingssluiting in heeft gezeten.
Oppassen bij de volgende "test run"
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Motor Philips Pick UP
door Peter1952 , 12.05.2023, 03:08 (563 dagen geleden) @ MarinusLH
Deze motor staat in de platenspeler geschakeld voor 110 V. Het gloeidraadcircuit bestaat uit twee ketens: 1). De motor en 2). De serieschakeling van de gloeidraden en R3 (330 Ohm), ook goed voor 110 V.
Bij gebruik op 220 V. staan deze twee ketens in serie en op 110/127 V. parallel.
Als je de motor los van de platenspeler getest hebt, had je hem dus op 110 V. moeten testen. Als dat niet is gebeurd dan wordt de motor inderdaad veel te heet en brandt door.
Mazzel dat je geen echte brand gehad hebt!
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 12.05.2023, 09:28 (562 dagen geleden) @ Peter1952
Het werkblad is onherstelbaar beschadigd door het brandje. Ik was er nog net op tijd bij.
Ik heb de spanning op de motor gemeten, de trafospanning was volledig in elkaar gezakt en ik meen dat na demontage van de motor 220 V gemeten te hebben. Vandaar het testen met 220 V direct op het net. Een wijze les!
Motor Philips Pick UP
door Peter1952 , 12.05.2023, 09:54 (562 dagen geleden) @ MarinusLH
Als je de motor losneemt van de bedrading meet je inderdaad 220 V. op de aansluitdraden van de motor omdat je meter nauwelijks stroom verbruikt.
Heel vaak hebben motoren twee spoelen, die bij 110 V. parallel en bij 220 V. in serie gezet worden.
Ook in meubels is de motor meestal op 110 V. geschakeld.
Als je niet zeker weet voor welke spanning de motor bestemd is, sluit hem dan aan op 110 V. Wil de motor niet draaien op 110 V. sluit hem dan aan op 220 V. Wil hij dan nog niet draaien controleer dan of hij soepel draait.
Pas op met Dual koffers en Duals in meubels, daarvan zijn de motoren vaak 160 V.
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door rgb , 12.05.2023, 15:09 (562 dagen geleden) @ MarinusLH
Volgens mij heb ik een dergelijke motor in reserve. Ik zal vanavond even zoeken.
Bij interesse stuur mij maar een pm berichtje.
Groet, René
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 12.05.2023, 16:52 (562 dagen geleden) @ rgb
Dat is super, ik hoop dat het waar is, ik hoor graag!
N.B. Ik zoek een goede plek voor een Philips Bi Ampli Radio uit 1965 type B6X43A, compleet met handleiding en aankoopbon! Wij moeten opruimen, helaas!
Motor Philips Pick UP
door rgb , 13.05.2023, 10:01 (561 dagen geleden) @ MarinusLH
Goede morgen, ik heb 1 motor gevonden en heeft geen type-nummering. Kan mij ook niet herinneren uit welke type pick-up de motor afkomstig is. Na meting blijkt 1 van de spoelen onderbroken te zijn. Ik kan je helaas niet helpen. Groet, René
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 13.05.2023, 10:41 (561 dagen geleden) @ rgb
Dank voor de zoektocht, maar helaas.
Ik geboden op een oude soortgelijke pick up, misschien dat dat gaat lukken.
Ik blijf geinteresseerd voor alle oplossingen!
Motor Philips Pick UP
door rgb , 13.05.2023, 17:19 (561 dagen geleden) @ MarinusLH
Bewerkt door rgb, 13.05.2023, 17:32
Wil je svp een foto van de verbrande motor met snelheids-spindle (of motorasje) willen plaatsen?
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 14.05.2023, 22:57 (560 dagen geleden) @ rgb
Ik heb een poging gedaan om de spindel van de as te demonteren, maar dat lukte niet en ik wil niets forceren.
maar hierbij mijn mishandelde motor
!
Motor Philips Pick UP
door Peter1952 , 15.05.2023, 09:38 (559 dagen geleden) @ MarinusLH
Mocht je een zelfde motor kunnen bemachtigen die een andere poelie heeft, dan kun je de poelie verwijderen door die heet te stoken, bijvoorbeeld in een gasvlam. De poelie pak je er dan zo af met een tangetje.
Wel een motor nemen waarbij het plateau aan de binnenkant wordt aangedreven. Een motor van een platenspeler waar het plateau aan de buitenkant wordt aangedreven draait de verkeerde kant op.
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door huub.jak , 15.05.2023, 09:40 (559 dagen geleden) @ MarinusLH
Hoef je ook niet te proberen
Deze zit er opgeperst en krijg je
ook niet op een anderen motor vast
vaak ook niet nodig een anderen motot heeft er een meest al
Je heb een anderen motor nodig
Jammer voor je dat het zo gegaan is
Maaaar dat is achter af
huub
Motor Philips Pick UP
door Peter1952 , 15.05.2023, 16:23 (559 dagen geleden) @ huub.jak
Sorry Huub, ik heb dit zelf al meerdere malen zo gedaan. De poelie zit gekrompen en door deze heet te stoken trek je hem er zo af, de kans is zelfs dat de poelie er vanzelf af schiet.
Als je de losse poelie heet stookt druk je hem zo op de motoras.
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door rgb , 15.05.2023, 16:48 (559 dagen geleden) @ MarinusLH
Met dank voor de foto. Nu blijkt dat mijn motor niet gelijk is aan de verbrande motor. De pullie of spindel is anders. Maar ook de steek van de bevestigingsbouten is anders. Goed te lezen dat je intussen een vervangende motor hebt. Groet, René
Motor Philips Pick UP LF01 JW 41528
door MarinusLH , 17.05.2023, 22:27 (557 dagen geleden) @ MarinusLH
Helaas paste de motor type ... 122 50.0 0666 van Ouwe Schipper niet. Hij loopt als een zonnetje. Dank voor alle moeite. Ik heb de motor hier voor een andere liefhebber.
Ik heb de spanning gemeten en heb echt 220 V afgelezen.
Nog een aanvulling: Het ijzerpakket van de JW 41528 is 11.7 mm dik en 44x 59 mm.
De alu spindel is 21.4 mm lang.
Ik blijf hopen!
Motor Philips Pick UP LF01 JW 41528
door Peter1952 , 17.05.2023, 23:17 (557 dagen geleden) @ MarinusLH
Je hebt inderdaad 220 V. afgelezen, zonder motor! Alles staat in serie, je meter, de gloeidraden van de buizen en een weerstand van 330 Ohm. De weerstand van je meter is hoog t.o.v. de gloeidraden en de weerstand, daardoor valt nagenoeg de volle spanning over je meter, zijnde 220 V. Begrijpelijk dat je dan denkt dat de motor dan 220 V. is, maar als je de schakeling bekijkt dan begrijp je dat dit niet juist is. De gloeistroom is 100 mA, over de gloeidraden van de UCL82 en de UY85 valt resp. 50 en 38 V, over de weerstand van 330 Ohm 33 V., dat is dan samen 121 V., blijft er voor de motor c.a. 100 V. over.
Zet je dan 220 V. op de motor dan brandt deze dus door.
Altijd eerst in het schema kijken hoe e.e.a. geschakeld is, vooral bij schakelingen zonder voedingstransformator.
Groeten,
Peter
Motor Philips Pick UP
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 12.05.2023, 20:04 (562 dagen geleden) @ MarinusLH
Je hebt er waarschijnlijk niet zoveel aan, maar het codenummer van de motor is JW 415 28. Als dat overeenkomt (een eventueel cijfer erachter maakt niet veel uit en LF01 betekent dat het de eerste revisie geproduceerd in Flers is dus maakt ook niet uit) heb je een identieke motor.
Veel andere motoren zullen ook min of meer uitwisselbaar zijn.
Ook kan het zijn dat dezelfde motor later nog een nummer heeft gekregen dat met 4322 010 begint, dat was vanaf midden jaren '60 de gebruikelijke nummerreeks voor ontwerpen uit Dordrecht (JW in het oude codenummer staat voor de fabriek Johan de Witt die de motoren ontwikkelde en vaak ook produceerde).
Motor Philips Pick UP
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 15.05.2023, 10:58 (559 dagen geleden) @ MarinusLH
Misschien heb je hier iets aan
Tientje incl. verzendkosten
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Motor Philips Pick UP
door MarinusLH , 15.05.2023, 14:02 (559 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door MarinusLH, 15.05.2023, 14:41
Deal,
Altijd het proberen waard.
Graag een bericht aan mijn email, dan zal ik het geld overmaken en mijn adresgegevens doorsturen.
Motor Philips Pick UP
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 15.05.2023, 14:36 (559 dagen geleden) @ MarinusLH
Komt goed Marinus
Alleen hoor je geen mail adres in je postings te zetten
Als je 't nog kunt wissen, doe dat dan
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Motor Philips Pick UP
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 16.05.2023, 16:05 (558 dagen geleden) @ MarinusLH
Is vanochtend op de post gegaan
N.
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg