Pu's-motoren ->Correctie Type motor (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.02.2009, 00:36 (5771 dagen geleden) @ Maurice

We hebben het hier over een SPLEETSPOEL motor.

De rotor kan een kortsluitanker =asynchrone motor
of een permanente magneet synchrone motor zijn.

Asynchrone betekend eenvoutig dat er geen condensatoren nodig zijn om op te starten.

De Asynchrone motor daarbij draait het anker Langzamer dan het veld.
Het achterblijven noemt men nu die slip.
Bij te veel koppel wordt de slip groter en draait dus langzamer.

Toerental wordt bepaald door het aantal polen.
Bij 2 polen is dat 3000 toeren bij 50 Hz.
50Hz x 60seconden = 3000.

Dit overgenomen uit documentatie op het web:
De rotor probeert dit draaiveld te volgen (volgens de wet van Lenz probeert de rotor het draaiveld te ontwijken door mee te draaien in de richting van dit draaiveld). In tegenstelling tot de synchrone motor, blijft de draaisnelheid van de rotor achter bij die van de stator. Daarom spreekt men hier van een asynchrone motor, a-synchrone=niet synchroon. Het verschil in draaisnelheid tussen de rotor en de stator wordt de slip genoemd. Een asynchrone motor kan niet werken zonder slip. Het is namelijk de slip die de rotorfrequentie bepaalt. Zonder slip is de rotorfrequentie nul. De rotorfrequentie is de draaiveldfrequentie minus het rotortoerental. Er moet stroom (en daarmee veld) worden opgewekt in de rotor om een veld op te wekken tegenwerkend ten opzichte van het statorveld, anders kan de asynchrone motor niet draaien. Bij het aanzetten van de asynchronemotor is de rotorfrequentie maximaal.

Slip wordt berekend met de volgende formule:

g = nr/ns (of ook wel g = (1-nr/ns)x100% )
met:
g = slip in facor of %
nr = toerental rotor in omw/min
ns = toerental stator in omw/min

EN kennelijk is dit 5%.(Red.)

Deze asynchronemotor vind men hoofdzakelijk in de pick-ups zonder toerenregeling.

[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum