Absoluut geen klasse D automaat. (Techniek Overig)

door Laurens @, Zaandam, 29.06.2023, 22:12 (303 dagen geleden) @ ewoud

'Ik steek er maar een grotere/tragere zekering in want hij blijft doorbranden'.

Zeer fout. Het probleem zit niet in de installatie, maar in het apparaat dat men wil gebruiken. Het apparaat is simpelweg niet bedoeld voor thuisgebruik, maar voor industrieel gebruik. Het probleem moet je dus aanpakken in het apparaat.
De enige acceptabele oplossingen zijn een inschakelvertraging zoals deze: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvertraging.html

Ofwel de eerder genoemde kant en klare NTC specifiek bedoeld voor het inschakelen van inductieve lasten/trafo's.

Als je een klasse C of D automaat wil gebruiken, zul je moeten calculeren in hoeverre de beschikbare kortsluitstroom voldoende is om de automaat er uit gaat binnen een acceptabele tijd, zonder daarbij lasdoppen en bedrading te beschadigen. C gaat soms nog wel, D is dusdanig traag dat je waarschijnlijk je hoofdzekering er uit gaat laten klappen voordat de D-automaat ingrijpt.

Tevens moet je kijken naar de gevolgen op het gebied van vlambogen op de plaats waar de kortsluiting optreedt. Bij een B16 automaat heb je een kleine POK! en de automaat slaat af. Met C en D kan je al een grotere vlamboog/steekvlam gaan opwekken...

Verder zal dat een aparte groep moeten zijn die uitsluitend dient voor de voeding van de variac (of bijvoorbeeld een lastransformator) omdat behoorlijk veel apparaten zelf geen zekering hebben en dus op de huis-zekeringen vertrouwen om brand te voorkomen bij een groot defect.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum