Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen? (Techniek Radio/TV)
In onze geliefde Philips buizen kleurentv's heeft men, op enkele speciale uitvoeringen van de K8 na altijd gebruik gemaakt van een ballasttrap met een PD5xx buis dacht ik.
Men heeft me vroeger altijd geleerd dat die diende om het beeld bij helderheidswissels mooi stabiel te houden. Helaas is die schakeling in de K8 ook oorzaak van veel ellende.
Je hoort het vaak vertellen dat er overslag gebeurt van die PD510 en dat ingevolge daarvan een hele hoop schakelingen zoals de O/W en N/Z correctie het loodje leggen.
Wel vaker hoorde ik vertellen, waaronder ook door m'n pa wie die toestellen nog actief herstelde in de jaren 70, dat er overslag ontstond over de (vervuilde) plastic houder die de Anode vasthoudt. Dat heb ik dan ook altijd maar zo aangenomen.
Met veel plezier volg ik een groepje op Faceboek wat over tv's en veelal over de buizenjongens gaat. Een vrij intelligent persoon op dat vlak, ik weet niet of hij dit forum ook volgt, kwam de voorbije week op de proppen dat die aanname niet klopt. Er loopt namelijk een draad afkomstig van de conus van de beeldbuis naar het stuurrooster van die PD510. Men heeft er in de K8 voor gekozen om die erg dunne draad mee in een kabelboom te wikkelen waar erg veel draadjes van de bewuste correctieschakelingen zitten.
De man zou mede door een proef ondervonden hebben dat bij een versleten PD510 de conus van de beeldbuis onder een hoge spanning kan komen waardoor die erg dunne draad hoge spanning gaat voeren en oorzaak is van overslag naar de draden van de correctieschakelingen. Gekende ellende gegarandeerd.
Het probleem: hoe herken je als gebruiker nu zo'n versleten PD510? Ik zou denken dat het beeld groter en kleiner wordt door helderheidswissels. Per slot van rekening dient daar de ballast trap voor, toch?
Die stelling werd op Facebook onder de gebruikers wat ontkracht.
Wat denken jullie daarover?
Ik ga in mijn K8 asap dat draadje verwijderen uit die kabelboom. Als mijn perfect werkende K8 een dik uur speelt, hoor je af en toe iets ritselen achteraan. Ik heb nooit gevonden waar dat vandaan kwam. In dat FB groepje vertelde ik dat en meteen was de PD de verdachte, terwijl het beeld stabiel staat als een huis.
Dus heel dat verhaal omdat ik me dus afvraag wat een versleten PD510 als foutbeeld kan hebben.
tnx
Gert
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door henkk , Alkmaar, 31.07.2023, 19:14 (480 dagen geleden) @ Gert Wouters
Het handigste is trouwens om deze draad aan beide kanten los te maken en dan een nieuwe draad regelrecht van de aquadag laag naar de PD te solderen.
Want iedere overslag van de hoogspanning kan het opblazen van de NZ correctie veroorzaken,daar waren ze bij Philips ook wel achter gekomen.
Het is ook wel aan te bevelen om de bovenkant van de beeldbuis rondom de hoogspanningsdop goed schoon te maken,daar zit soms nog voor een fortuin aan nicotine,maar alle vuil kan overslag geven.
Ik heb trouwens nog nooit een versleten PD 510 meegemaakt,wel eens een lekke.
Ook wel meegemaakt dat de aansturing van de PD niet meer werkte,de hoogspanning werd dan wel een stukje hoger maar nog niet in gevaarlijke mate,de beeldgrootte en focus varieren dan wel.
De focusspanning moet een vaste verhouding hebben met de hoogspanning,vandaar.
Henk
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Hersteller , 31.07.2023, 20:13 (480 dagen geleden) @ henkk
Bewerkt door Hersteller, 31.07.2023, 20:19
Het is vooral teer wat door sigaretten en sigarenrook achtergelaten wordt, nicotine op zichzelf is een heldere stof. Teer lost goed op in alcohol, vandaar de goed werkende kombinatie. Nicotine daar in tegen is wateroplosbaar.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door René1968 , Zaanstreek, 31.07.2023, 19:17 (480 dagen geleden) @ Gert Wouters
Gett,
André is hier niet lid van
Anders stuur je hem een bericht of je zijn stuk hier mag plaatsen ook handig bij tips en trucs
Een modificatie zou nu nog handig zijn voor leden die een k8 hebben en alleen hebben staan om weinig aan te zetten
Van wege de knal die kan komen.
Als je hier plaatst en dit wordt opgenomen bij tips en trucs is het te vinden bij
Facebook vliegt dat later de afgrond in
Mvg René
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 01.08.2023, 08:40 (479 dagen geleden) @ René1968
René,
Ik zal hem eens een PB sturen op Facebook en vragen of hij daarmee akkoord kan gaan. Zoals je zegt gaat zulke info op den duur op facebook verloren.
Ook wel leuk om dat één op één hier neer te zetten, maar zonder zijn rechten wil ik dat natuurlijk niet doen.
Ik kom hier op terug.
Wat mijn K8 betreft: die kwam destijds uit een niet-rokers huishouden, dus hij is vrij schoon binnenin. Komt er nog bij dat ik de beeldbuis destijds veranderd heb. Ik kreeg er niet genoeg helderheid meer uit en regenereren maakte het erger.
In die tijd had ik een K9 staan die watersnood had meegemaakt en de kast was rot. Die had amper gespeeld en de beeldbuis (A66-410X) was toen nog als nieuw. Geeft een lekker plaatje in de K8
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 01.08.2023, 17:45 (479 dagen geleden) @ René1968
Ik heb inmiddels met hem contact gehad en hij heeft maar al te graag dat zijn bevindingen vereeuwigd worden.
Nu als ik dit topic zo wat volg, lijken rond die overslag nog ervaringen te bestaan. Even het verloop afwachten om te zien wat er nog bovenkomt?
Hoe geraakt het dan in "tips & truuks"?
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 01.08.2023, 19:50 (479 dagen geleden) @ Gert Wouters
Dat wordt door Piet Kralt bijgehouden. Dus als het zo ver is moeten we hem even inseinen.
Als het meer een artikel is in plaats van losse tips, wil ik er ook wel een pagina van maken tussen de artikelen.
Overslag: input vanop de Facebook groep
door Gert Wouters , 01.08.2023, 19:52 (479 dagen geleden) @ René1968
Omdat ik André van Stoelwinder zijn toelating gekregen heb, post ik even letterlijk zijn visie over overslag in de K8. Benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Vele (oud) monteurs hebben dit maar al te vaak meegemaakt.
Plotseling hoor je een harde knal en meteen zijn diverse correctie schakelingen aan gort.
Dit betreft vaak de Oost/West en Noord/Zuid correctie schakelingen incl dynamische convergentie.
Als je pech hebt dan werkt ook de lijn oscillator niet meer, wat weer een Lijntrafo kan gaan kosten.
De werking van het hoogspanning stabilisatie circuit:
Het begint allemaal met die omstreden buis PD500 of PD510 (afhankelijk van de uitvoering).
Deze zit rechts boven in de hoogspanning-kooi gemonteerd.
Deze buis is eigelijk niets meer dan een accelerator en een rem.
De taak is om de anode versneller-spanning op de beeldbuis zo stabiel mogelijk te houden onder alle
omstandigheden bij belasting en bij rust, en alles wat er tussen in zit.
Op de anode top van de buis wordt de volle 25 KV (na de gelijkricht-buis) aangeboden.
Deze aansluiting zit feitelijk ook paralel op de anode plug van de beeldbuis.
De kathode van de PD510 ligt via een koppel weerstand van 1K aan de massa.
De buis bezit ook een stuurrooster, hiermee kan de 25KV nauwkeurig en traploos worden geregeld.
Deze regelspanning op het stuur rooster is afkomstig van het video circuit.
Als de beeldbuis wordt belast ( bij lichte beelden ) zal het rooster nouwelijks worden gestuurd.
Als de beeldbuis niet wordt belast ( bij donkere beelden of zwart ) is de sturing maximaal.
Naargelang de beeldinhoud wordt het rooster van PD510 voortdurend gestuurd.
De video amplitude is evenredig met de sturing van het rooster in PD510.
De 25KV anode spanning wordt dan gedempt en het vermogen wordt geabsorbeerd in de PD510.
Dit is nodig om dat de beeldbuis met een afbuig hoek van 110 graden en een groot scherm
In feite een grote condensator is.
Het is dus nodig om de overtollige restspanning die na het opladen van de beeldbuis ontstaat
op een veilige manier af te kunnen voeren en zo de anode spanning constant blijft.
( In deze toestand zal de PD510 een flinke dosis röntgenstralingen produceren ).
Vanaf de conus van de beeldbuis loopt er nog een draad, die feitelijk weer paralel is aangesloten
op het zelfde stuurrooster van de PD510 buis.
Ik noem dit even de “GROENE” draad, ik kom daar later op terug.
Dit is gedaan om bij snelle beeld wisselingen ( wit naar zwart en omgekeerd ) er een kortstondige
potentiaalverschil ontstaat tussen de massa en de conus van de beeldbuis.
Dit potentiaalverschil is een hulpmiddel de PD510 direct te dempen.
De PD510 zal dan per direct worden afgeknepen of per direct worden gelost.
Bij het lossen zal de rest lading in de PD510 weer worden teruggevoerd naar de conus en zorgt op die
manier dat er een kleine versnelling plaatsvinden om de reactie tijd te verkorten.
Het video circuit is immers iets trager, en dus blijft de situatie stabiel.
Daarom mag de aarddraad die over de conus loopt ook nooit met het chassis worden verbonden.
Zou men dit wel doen, dan zal de PD510 niet meer optimaal werken.
Dit in tegenstelling tot alle andere tv toestellen.
Wat gaat er nu eigelijk fout:
We beginnen weer met de PD510.
We weten nu inmiddels dat het stuurrooster verbonden is met het video circuit en de beeldbuis conus.
In normale omstandigheden zal er niets aan de hand zijn.
Maar de PD510 verouderd snel omdat deze bijzonder sterk wordt belast.
De emissie zal bij beginnende slijtage snel terug lopen.
Dit betekend dat het absorptievermogen zal afnemen en dus ook demping van die 25 KV.
Omdat de beeldbuis in lage belasting zich zal blijven laden, zal het potentieel verschil tussen de conus
en het chassis zich gaan vermenigvuldigen.
De PD510 wordt nu wel voor 100% gestuurd, maar van vermogens reductie zal weinig meer overblijven.
De PD510 kan dus dit verschil niet meer afremmen en de anode spanning kan oplopen tot zelfs 32 KV.
Dit betekend dat de PD510 nu buiten zijn werkgebied komt en dan gaan letterlijk alle remmen los.
Deze kettingreactie zal in minder dan een halve seconde tot kritische waarden gaan stijgen.
De beeldbuis conus is nu dusdanig hoog geladen dat deze al zijn energie afstaat aan het ‘GROENE
DRAADJE’ die immers verbonden is met het stuurrooster van de PD510.
Omdat dit bewuste draadje door de kabelboom loopt, gaat het ineens gruwelijk mis.
Het GROENE DRAADJE is heel dun ( slechts 0,5 mm2 met een erg dunne isolatie laag )
en door al het energie geweld zal deze doorslaan.
Enorme vonk overslagen vinden zich in de kabelboom plaats.
Daar loopt ook de bedrading en voeding lijnen van bijvoorbeeld diverse correctie schakelingen.
Deze schakelingen zullen meteen sneuvelen en alles wat op hun pad komt.
Zie dit als een plaatselijke blikseminslag in een kabelboom.
Officieel zouden de vonkbruggen op de beeldbuis voet deze ontlading moeten overnemen.
Maar deze zijn net iets te weidt zodat de spanning via de minste weerstand zijn lading verliest, in
dit geval via dit super dunne groene draadje.
Wat nu te doen om deze ellende te voorkomen:
Allereerst de PD510 periodiek gaan vervangen.
Let wel op bij het los nemen van de top aansluiting, mede omdat deze immers met de anode plug
van de beeldbuis is verbonden kan er nog een kleine restlading aanwezig zijn en dat doet zeer.
Knip vervolgens de GROENE DRAAD los die gesoldeerd zit op de loze lip van de trafo op de
onderzijde achter het chassis.
Neem ook het stekkertje los waarvan de geel/bruine draad naar de conus leidt.
Knip vervolgens het uiteinde van de GROENE DRAAD los van pin 8 op de voet van buis PD510.
Laat de zwarte draad daarop zitten ( hier komt immers de video regelspanning ook op binnen ).
Trek nu de GROENE DRAAD voorzichtig uit de kabelboom tot deze volledig vrijgekomen is.
Deze zal ongeveer 1 meter lang zijn.
Neem het witte kastje los van de beeldbuis conus en zijn gevlochten afleiding draad.
Deze zit rechts-onder met een haak bevestigd aan het bevestiging’s oog van de beeldbuis.
Open dit witte kastje en vervang de geel/bruine draad door een nieuwe draad die ruim een meter lang is.
De kleur doet er niet toe maar deze draad moet dikker zijn uitgevoerd dan de groene draad.
Sluit het kastje en bevestig deze weer op de originele plek op de beeldbuis conus.
Voer de nieuwe draad langs de rand van de hoogspanning-kooi naast de bestaande hoogspanning kabel.
Zet de nieuwe kabel op meerdere punten vast en houd een lus aan onder de beeldbuis.
Deze lus is nodig omdat bij het dichtklappen van het chassis deze niet strak komt te staan.
Knip het uiteinde op maat en soldeer deze op pin 8 op de buisvoet van PD510.
Als het goed is houdt je nu twee draden over, de groene en de geel/bruine.
Deze mag je op een plek neerleggen waar nooit de zon schijnt ha ha ha ha ha ha.
Reinig met alcohol alle vonkbruggen op de beeldbuis voet.
Je bent nu klaar.
Start het apparaat op en controleer of alles nog werkt ( gewoon uit routine ).
Schade aan de tv na een overslag zal nu voorgoed tot het verleden behoren.
Nog even dit ter info:
Er zijn monteurs die beweren dat deze grote schade wordt veroorzaakt door de kunsstof steun die
tussen de kooi en de top aansluiting van PD510 gemonteerd zit.
Deze theorie kun je laten varen en is dus pertinent niet waar.
Als je de techniek van een k8 goed kent, dan weet je dat op de top van PD510 enkel de
beeldbuis anode spanning staat.
Overslag via deze plastic steun is mogelijk door bijvoorbeeld extreme nicotine aanslag of
stof, maar schade aan correctie schakelingen zijn zeker niet aan de orde en alles blijft keurig werken.
Goed reinigen en vetvrij maken is het advies en terug plaatsen op zijn plekje.
Ik lees vaak zelfs dat mensen deze steun verwijderen, doe dit AUB niet !!!
De buis zal naar beneden zakken en kan dan voor meer ellende zorgen in de kooi.
Dan wordt het pas echt een KNAL 8.
De buis PD510 zal in geknepen toestand iets rood gaan kleuren.
Let er maar eens op door het apparaat aan te zetten en contrast en helderheid dicht te draaien.
Na een korte poos zie je dat die buis gaat blozen zoals de techneuten zeggen.
Dit is volkomen normaal.
In deze toestand is het röntgen stralingsniveau maximaal.
Deze straling heeft een enorme impact op menselijk weefsel en dus per definitie ongezond.
Kijken mag, maar enkel bij een gesloten kooi, aan de bovenkant kun je de buizen door gaten in
de metalen behuizing makkelijk zien zitten.
Ik las laatst in een Philips service doc dat hiervoor speciale loden vesten en gezichtsbedekkende
tools beschikbaar waren, maar ben deze nog nooit tegen gekomen.
Nu hoor ik al mensen vragen: de K6 en de K7 bezitten immers ook die PD500 / PD510 buis ?!
Ja dat klopt, maar omdat deze tv’s voorzien zijn van een 90 graden beeldbuis en een metalen
magnetische afscherming over de conus heb je dus geen last van dergelijke problemen.
Dat komt omdat die magnetische afscherming direct geaard is aan het chassis.
Van een potentiaalverschil is dan geen sprake meer, en wordt dus meteen afgeleid.
Bovendien hoeft deze hulp spanning niet mee te liften op het stuur rooster van de PD510.
De K8 is de enige met deze constructie.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maurice , Dordrecht, 31.07.2023, 20:30 (480 dagen geleden) @ Gert Wouters
Gert,
Interessant
Zelf een K8 staan hier al 41jr.
Zo af en toe gaat ie eens aan.
Je vraag,Als ik schema nazie kom ik uit inderdaad ook op die afscherming beeldbuis.
Echter dat punt staat op lijn 42 en die is -19V (+/- 6V).
Zou me daar geen zorgen om maken.
Wel evt de andere kant van dat stuurrooster, deze lijn 5 blijkt naar Vertikaal toe te gaan en komt dan vanaf lijn 33 ,de hoogspanningstrafo.
Die lijn 33, wordt gelijkgericht ,wordt lijn 5 en is 460V , dan via een deler naar -19V gebracht.
Andere kant rooster PD510 via C1916 geblokt van die lijn 33, welke dikke wisselspanning is.
Ik zie zo even niet het probleem nog in die kabel boom.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maurice , Dordrecht, 31.07.2023, 20:34 (480 dagen geleden) @ Maurice
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maurice , Dordrecht, 31.07.2023, 20:36 (480 dagen geleden) @ Maurice
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 01.08.2023, 02:11 (479 dagen geleden) @ Maurice
Ik kan me alleen maar bedenken dat er bij een interne doorslag in de PD510 wel een hogere spanning op het rooster kan komen te staan. Niet persé slijtage (lage emissie) maar gewoon een defect. Misschien als hij genoeg lucht heeft getrokken.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 01.08.2023, 08:33 (479 dagen geleden) @ Maurice
Het idee van André is eigenlijk dat als de ballastrap niet (goed) werkt, dat de beeldbuis, wat eigenlijk een soort van condensator is, zich bij lage belasting gaat blijven laden. Begrijpelijk, want op dat moment zou die PD de restlading niet meer absorberen.
De stelling is dan dat potentiaalverschil tussen de conus van de beeldbuis en het chassis gaat oplopen.
Als ik Maurice's schema bekijk kan dat effectief wel gaan gebeuren.
Die energie van ontzettend hoog geladen conus moet langs ergens weg. En de enige manier is dan via dat bewuste draadje dat vanaf de conus vertrekt richting dat stuurrooster. Dit omdat het draadje zodanig dun is. Het is per slot van rekening ook niet ontworpen om zo'n hoge spanning veilig te transporteren.
De uittreksels uit het service handboek die beschrijven wat er gebeurt als de PD510 zijn emissie verliest, is wat ik al vermoedde: beeld gaat kleiner worden als het donkerder wordt. Dit is natuurlijk het fenomeen waarmee de gebruiker het komend issue kan gaan herkennen.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maurice , Dordrecht, 01.08.2023, 19:59 (479 dagen geleden) @ Gert Wouters
Gert,
Betreffende hoofdstuk zit in je mailbox.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 03.08.2023, 20:14 (477 dagen geleden) @ Maurice
Ik reageer even via deze weg. Heb het document goed ontvangen, waarvoor dank. Ik ga het later eens aandachtig doorlezen.
Gelijk nog eens iets soortgelijks vragen. Hopelijk mag het in hetzelfde topic gepost worden...
Ik had steeds de mening dat mijn oude Loewe Opta F921 ook met zo'n ballastbuis werkte. Ik ben het schema gaan opzoeken en blijkbaar doet men het daar toch anders. Die heeft ook twee hoogspanningstrafo's, ook eentje voor het lijngedeelte en eentje voor de naversnellingsspanning zelf. In plaats van met een ballastbuis te werken, regelt men de hoogspanning gewoon rond een PC92.
Wat ik me dan afvraag: waarom zou men voor het ene of het andere kiezen.
Qua verbruik zou ik het systeem van de Loewe prefereren, in zoverre men daar vroeger wakker van lag, maar qua kijkbeleving heb ik bij die laatste daar nog nooit echt op gelet. Ik post even een stukje schema van die Loewe.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.08.2023, 23:53 (476 dagen geleden) @ Gert Wouters
Het grappige is dat in het Loeweschema de beide trafo's ook gewoon bij Philips vandaan komen. De hoogspanningstrafo is wel een nieuwer ontwerp dan de lijntrafo. Mogelijk door Valvo op verzoek ontwikkeld. Gebruikte B&O ook trafo's van Philips?
Mogelijk koos Philips zelf voor een enkele trafo + ballast omdat het net een paar cent goedkoper was, of omdat het misschien iets compacter te bouwen was (ik geloof dat de eerste B&O KTV erg veel onderdelen dicht opelkaar had zitten).
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 06.08.2023, 10:28 (474 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gebruikte B&O ook trafo's van Philips?
Een B&O met buizen heb ik nog nooit binnenin gezien, dus dat weet ik niet. De buizenloze apparaten wel. B&O uit de jaren 70 heb ik altijd geweten met Philips trafo's. De types met een delta beeldbuis leken net K9 trafo's te zijn. De generatie erachter K11 en nog daarna leken K30/K35 trafo's. Later vond je vanalles.
Mogelijk koos Philips zelf voor een enkele trafo + ballast omdat het net een paar cent goedkoper was, of omdat het misschien iets compacter te bouwen was (ik geloof dat de eerste B&O KTV erg veel onderdelen dicht opelkaar had zitten).
In het geval van Philips gold dat toch niet voor de K8. Die hebben ook twee trafo's in de hoogspanning, toch?
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 06.08.2023, 13:50 (474 dagen geleden) @ Gert Wouters
De K8 had twee trafo's maar gebruikte voor de regulering alsnog een PD510 in plaats van de aansturing van de hoogspanningstrafo te moduleren. Ik denk dat het idee achter die twee trafo's meer was dat één trafo het totale benodigde vermogen niet aankon en ze er toen dus maar twee functioneel parallel gezet hebben.
De K8 is een vreemd overgangsontwerp tussen 90/110 graden en buizen/transistoren waar niet alle fabrieken het helemaal mee eens waren. Engeland is zonder tussenmodel op transistoren overgegaan en Frankrijk voer ook haar eigen koers. Duitsland gebruikte de Nederlandse hoogspanningskooi en moderniseerde de rest van het chassis (K8D). Zweden heeft met wat hulp uit Oostenrijk en Duitsland juist het hoogspanningsdeel gemoderniseerd (K80). En dat allemaal voor een productieperiode van een jaar of 2 a 3 totdat de meeste fabrieken overgingen op de K9.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 06.08.2023, 14:31 (474 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maar dan was het toch die K80 die al met een kaskade werkte toch?
Pompend beeld door gebrek van de PD510 als gevolg zou ik denken?
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 06.08.2023, 15:10 (474 dagen geleden) @ Gert Wouters
De K80 had inderdaad al een kaskade, maar ook een of andere transistorgestuurde regeling in de lijneindtrap die waarschijnlijk dient om de hoogspanning te stabiliseren.
Als je wilt weten of het beeld pompt, zou je eens bij Marcel van Grinsven kunnen gaan vragen. Die heeft een K80 in werkende staat.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Marinus J , 01.08.2023, 12:47 (479 dagen geleden) @ Gert Wouters
Voor 99 % is dit te wijten aan de inductie spanning die ontstaat doordat de draad die van de afscherming van de beeldbuis in de draadboom zit en daar voor problemen vooral in noord/zuid en oost/west zorgde. De buizen waren nieuw dus dat was daar niet de oorzaak en ook nergens viezigheid in het apparaat.
Heb dat indertijd in de tv fabriek bij Philips in Eindhoven ontdekt.
Heb daar toen geen idee over ingestuurd omdat er altijd discussie was met de ontwerpgroep die dit altijd eerder opgelost hadden was altijd de uitspraak. Wij hadden daar als storing zoekers slechte ervaring mee dus de oplossing heeft toen minstens een maand geduurd.
Wel leuk als storing zoeker toen. Wij repareerden toen gemiddeld 50 fouten per dag in deze apparaten .Was een leuke tijd.
René D.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Cornelisjan , Midden Nederland, 01.08.2023, 17:09 (479 dagen geleden) @ Marinus J
Bewerkt door Cornelisjan, 01.08.2023, 17:26
Heb dat indertijd in de tv fabriek bij Philips in Eindhoven ontdekt.
Heb daar toen geen idee over ingestuurd omdat er altijd discussie was met de ontwerpgroep die dit altijd eerder opgelost hadden was altijd de uitspraak. Wij hadden daar als storing zoekers slechte ervaring mee dus de oplossing heeft toen minstens een maand geduurd.
Een mooi verhaal René.
Als ik het goed begrijp, dan vonden jullie een tekortkoming in dit geval bij het chassis van de K8, maar de ontwerpgroep kon dit helemaal niet waarderen.
Tja, dit komt wel vaker voor tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf.
Is er uiteindelijk wel een oplossing doorgevoerd om dit probleem van o.a. N/Z problemen te voorkomen?
Ook ik heb deze N/Z problemen vroeger meerdere keren meegemaakt.
Groet,
Cor
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 01.08.2023, 17:26 (479 dagen geleden) @ Cornelisjan
Het is inderdaad een mooi verhaal van René.
Maar als daar nooit een verandering is doorgevoerd, impliceert dat dat elke K8 een soort van tikkende tijdbom is op dat vlak. Inductiestromen zal je wellicht altijd hebben...
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Marinus J , 01.08.2023, 18:38 (479 dagen geleden) @ Gert Wouters
Ja Gert , daar is ruim een maand daarna door de ontwerp groep dezelfde oplossing doorgevoerd door de draad uit de draadboom te halen. Ze zeiden daarna dat dit als idee 10.000 gulden had opgeleverd. Ik heb toen als antwoord gegeven, heb er nu voor 25.000 gulden plezier van en het heeft jullie veel meer gekost.
Hebben voor dit probleem veel printen moeten vervangen omdat na twee keer de noord/zuid repareren de print stuk ging.
Ze waren eigenlijk niet blij hiermee maar begrepen mijn standpunt.
René D.
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Gert Wouters , 01.08.2023, 19:39 (479 dagen geleden) @ Marinus J
Van een zaak uit het belgische Grobbendonk heb ik ooit alle service manuals uit die tijd gekregen. Je zag toen vaak dat er modificaties doorgevoerd werden en die werden dan op een groen papier afgedrukt en verdeeld onder de dealers/service punten.
Heb je er toevallig weet van dat dit verhaal van die draad ook op zo'n papier gepubliceerd geweest is?
Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen?
door Maurice , Dordrecht, 01.08.2023, 20:10 (479 dagen geleden) @ Marinus J
René
Inductie dus.
Tja dat is verschil in een statische berekening of praktijk en in geval van opstarten en uit schakelen waarbij door ruim voldoende oorzaken vreemde spanningen en stromen kunnen ontstaan.
Je kunt statisch wel van alles uitrekenen , maar wat gebeurd er nu exact in zo'n schakeling
van moment van opstarten.
Of verlopen van onderdelen, veroudering, bepaalde defecten enz.
Hoe gedragen dan de schakelingen en in hoeverre is dat desastreus.
Hoe bepaal je de veiligheden in schakelingen.
Was bij mij in de opleiding een apart vakgebied.
Heden met computermodellen is dat stuk makkelijker dan met de hand gaan uitrekenen
Vandaar je mogelijke geregelde reparaties.
Dat toch bv bij opstarten onderdelen overbelast raken.
Zaken waar men bij ontwerp niet aan gedacht heeft dat die zich ook kunnen voordoen, bv bij
veelvuldig schakelen.
De huiselijke "ruzie" kijken we NEDL1 of 2, of uit dat ding, nee aan, ik wil dit nog afkijken.
Ruw met knoppen draaien enz enz.
Moet kreng allemaal tegen kunnen.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"