Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg (Gezocht)
door Maurice , Dordrecht, 26.11.2023, 17:28 (363 dagen geleden)
Had vanochtend op de beurs wat leuke 78T platen gekocht.
Dacht leuk op de PortableDisk 3902 en de Philips 535A .
Staat die motor helemaal loei vast.
Niets geen beweging in te krijgen.
Goed ik weet let op Magnetisme.
Maar ja t MOEST uit elkaar, dus snel werken.
Nah was al direct klaar .
Er staat kortsluit ring niet verwijderen.
Ja hoe dan die ring zit vast in motor.
Enfin is al klaar met magnetisme.. damit
In fabriek hebben ze dat toch ook in elkaar moeten zetten!
Echt iets van 5 min of zo, even die lagers los wurmen, reinigen en terug, is t al klaar.
Zo'n mooie pu.
Op RMorg staat wel wat oplossingen met boel magnetisme , maar hoe dat thuis te doen?
Vast iemand waar die arm van gebroken is of andere stukken uit de kast , Toch
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 27.11.2023, 01:24 (363 dagen geleden) @ Maurice
In de fabriek werd hij mogelijk met een huls eromheen erin geschoven. Of het veld was kort na het magnetiseren dusdanig sterk dat het niet zoveel uitmaakte. In de productie kan het ook een kwestie van seconden in plaats van minuten geweest zijn. Philips zal al veel ervaring gehad hebben: fietsdynamo's, knijpkatten, luidsprekers.
Oplossingen met een stuk installatiedraad en een auto-accu zijn misschien wel mogelijk, maar een nieuwe rotor vinden is inderdaad een stuk makkelijker.
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 27.11.2023, 12:37 (362 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Philips zal al veel ervaring gehad hebben: fietsdynamo's, knijpkatten, luidsprekers.
Luidsprekers werden pas na complete assemblage gemagnetiseerd, heb wel eens een filmpje hierover gezien, de complete luidspreker werd in een gat (lees: een grote spoel) van een machine gestopt, een pedaal werd ingetrapt en 2 sec. later ging de luidspreker naar de volgende stap in het proces, d.w.z. even testen en in de doos.
Vermoed dat het met zo'n motortje niet veel anders zal zijn gegaan.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 27.11.2023, 15:22 (362 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Antin
Ja zit dan nu te prakiseren over die ring die al in de motor zit.
Is een ring met aantal schuine sleuven.
Stel ik zet 250V dc op huiidge spoelen presies zoals nu al geschakeld voor ac.
Wat zou die ring dan doen?
Iets zorgt er voor dat die ring magnetisme 80 jr kan vasthouden .
Die ring kan ik niet uit de motor halen.
Stel ik laat uur lang die 250Vdc op eigen spoelen staan.
Zou dan magnetisme terug zijn?
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Franc , 27.11.2023, 15:34 (362 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Franc, 27.11.2023, 15:40
Dat zal de spoel geheid niet overleven!
Ik denk dat je eerder een factor 3 lager moet gaan zitten met gelijkspanning wil je de ring magnetiseren.
Reken maar even na hoeveel watt er dan door die spoel gaat.
Overigens heb ik zoiets zelf nog niet uitgevoerd.
Maar bv een balansuitgang in een versterker krijgt ook bv 300V wissel over zich heen.
Als de versterker sluiting maakt, bv de eindbuizen komt ermee volle (gelijk)voedingspanning over de UGT.
Ik vind dat best wel stinken!
Mvg Frank
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 27.11.2023, 16:27 (362 dagen geleden) @ Franc
Goed punt Frank
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 27.11.2023, 18:41 (362 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Anton,
T erge is,m Ik wist het!.
Ik wist pas op. en toch doen he...
Maar een of andere reden zat de boel muur en muur vast.
Snap het niet, heb in 2016 die kop helemaal hersteld.
Pu liep als een zonnetje
Goede kracht op de motor.
En staat hier woonkamer gewoon op de kast naast de 535A aangesloten en wel.
Maar ja zeker dik jaar niet aan gehad,
Is toch al stuk dus net uit elkaar genomen.
Vaste kortsluit ring heeft 4 schuine sleuven.
Je ziet ze lopen niet door.
Ik heb op school wel wat techniek gehad over motoren.
A-sync, kortsluit ankers van die met enkele kortsluit ring om de kern.
Dynamo's en met vaste magneten
Maar dit soort ?
Wat zou dat anker dan voor materiaal zijn?
Lijkt gegoten materiaal.
Punt is , motor heeft nogal een lange as.
Even andere Pu motor , of daar t anker uit halen gaat daarom niet.
Tenminste niet wat ik aan pu motors heb liggen.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 27.11.2023, 22:37 (362 dagen geleden) @ Maurice
Maar dit soort ?
Wat zou dat anker dan voor materiaal zijn?
Lijkt gegoten materiaal.
Het materiaal is waarschijnlijk gehard koolstofstaal met wolfram en chroom.
Het werd gesinterd om tot de uiteindelijke vorm te komen want het is vrij hard en daardoor niet te bewerken met draaibanken of iets dergelijks.
Het probleem is dat dit natuurlijk niet de beste magneten waren, in die jaren had men gewoon nog niet voldoende techniek om magneten te maken die 100 jaar meekonden en het verlies van magnetisme moest daarom ook voorkomen worden.
Hetzij door middel van een stalen bus eromheen of net zoals vroeger in het praktijklokaal de hoefijzer magneten ook een plaatje tussen de polen hadden ter voorkoming van het verlies van magnetisme.
Wat je zou kunnen proberen is inderdaad om de rotor opnieuw te magnetiseren op een wijze ongeveer zoals ik al eens beschreven heb in dit KLIK berichtje uit 2018.
Je zal dan wel vier polen moeten maken van flink dik draad, iets van 16² of zo en dan inderdaad met een stukje zekering draad van 200 ampère en dikke bout als schakelaar.
Je kunt die 4 polen wel in serie zetten voor het magnetiseren, of het werkt is niet te zeggen van tevoren, maar dat maakt niet uit want verliezen kan je er weinig aan.
Alleen maar wat tijd.
Het magnetiseren met de bestaande wikkeling zal niet gaan, door het ontbreken van de tegen EMK zal de stroom ontoelaatbaar hoog worden en verbrandt de wikkeling onherroepelijk
Een andere optie is een nieuwe rotor draaien zoals blijkbaar al eerder is gedaan en daar sterke magneetjes in te plaatsen
Wat ik hier nog wel heb uit mijn werkzame leven is een rotor uit een moderne zes polige permanent-magneet motor met neodymium magneten die ik destijds op een frequentieregelaar moest laten lopen, dat ging nog niet zo makkelijk en na het experiment is de redelijk "gemartelde" proefmotor gedemonteerd en de rotor heb ik min of meer stomtoevallig nog bewaard vanwege zijn krachtige magneten.
Er zitten 3 rode en 3 blauwe streepjes op de magneten (N en Z polen)
Ter indicatie heb ik de rotor even naast de botervloot gelegd, dan heb je een idee van de afmetingen.
Wat ik nog wel weet is dat hij een gigantisch koppel kon leveren (katrijmotor, 5 tons loopkat) de as is daarom gemaakt van 42 chroom anders zou die gezien zijn afmetingen en het geleverde koppel geen lang leven beschoren zijn.
Je mag hem zo hebben, anders ligt hij hier weer jaren en er wordt verder toch niks mee gedaan, dus als je er wat mee wilt proberen…….
met vriendelijke groet,
Anton van den Oever
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 28.11.2023, 00:09 (362 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Je zal dan wel vier polen moeten maken van flink dik draad, iets van 16² of zo en dan inderdaad met een stukje zekering draad van 200 ampère en dikke bout als schakelaar.
Accu heb ik, heb net vorige week accu auto pa vervangen en die doet best nog wel voldoende.
Accu zekeringen 200A op de boot nog wel.
2,5 of misschien wel stuk 6mm2.
10mm2 accu kabel heb ik ook nog wel stuk van liggen,.
Ah wacht die oude Lastrafo kabel. ook flink stuk 10mm2.
Tja dan die spoel.
Is of zo, de makkelijke.
Of zo ,week gaan zagen en vijlen.
Of iets vouwen van oude trafo blik pakketten.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 27.11.2023, 18:59 (362 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten,
Stel ik pak de eigen ijzerwerk motor.
En van installatie draad 2x wikkel om ijzerpakket ergens in een hoek waar ik draad omheen krijg.
Maar dan is het 1 richting
Dus als ik dan in de 4 hoeken steeds om en om de spoel wikkel in serie zou dat dan werken.
Blijf zitten met die kortsluit ring.
Ik denk dan wel de as vast zetten tijdens die puls om te voorkomen dat as gaat draaien.
Of bedoel je gewoon om anker zelf wikkelen.
Ik weet de motor maakte voorheen grote stappen bij met de hand draaien, dus echt 4 pool magneet.
Als motor uit stond voelde je echt kracht op de as.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door soundman2 , Wouw, 27.11.2023, 19:57 (362 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door soundman2, 27.11.2023, 20:13
Als de rotor in de asrichting gemagnetiseerd moet worden (wat ik niet juist acht, maar wat de tekening wel aangeeft, dan kun je een koperen winding van bijv een opengezaagde koperen buis maken. Buig die uit en zet er twee fikse accukabels aan. sluit de winding aan op een accu van voldoende capaciteit Wellicht moet je de stroom wat begrenzen anders loopt er een paar honderd ampere en branden je klemmen vast aan de accu.
Van een stuk koperen benzineleiding kun je ook een mooie spoel maken van enkele windingen (mogen elkaar niet raken.
Als het veld overdwars moet zijn kun je de rotor tussen twee van die spoelen zetten. ( Het geheel wel goed fixeren) Vervolgens de rotor razendsnel in het blikpakket van de motor stoppen.
Edit
Ik lees dat de rotor vier polen heeft (ik wist niet dat dat ook kan), maar dan werkt methode een niet en heb je meer spoelen nodig voor een kruisend magneetveld.
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door soundman2 , Wouw, 27.11.2023, 20:10 (362 dagen geleden) @ Maurice
De geschiedenis herhaalt zich. In 2018 liep er hier ook een drraadje over, inclusief wat bijdragen van jou.
https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=258913
misschien dat dat weer soelaas biedt.
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maurice , Dordrecht, 27.11.2023, 23:10 (362 dagen geleden) @ soundman2
Ok Geniaal.
Bij zien bedacht ik mij, Ik heb die magneten!
Zie opmerking Han Pekel in die 3902-49 draad, naar zijn opmerking.
Heb ook net div kleine besteld om evt er op te plakken als niet werkt.
en magneet lijm als ik moet zagen en vijlen.
Er stond ook een aanbieding voor een "Zelf klevende magneet" LoL.
Anders zaag ik deze 4 er in, kan ook.
Nieuwe technieken van heden moet lukken.
Heb nu ook alles verwijderd aan mechaniek en bedenk me...
WAAROM haal ik dan dat anker er uit
Had echt niet gehoeven voor dat vast zitten en reinigen lagers.
Echt ben zo woest op mij zelf, kan niet uitstaan.
"Effe snel dat gangbaar maken", ipv even 10min langer nadenken.
Even goed , de foto's van de draad geven hoop.
Zien of dit gaat werken.
EDIT: En ja ik ga dat zo als zit met magneet er in schuiven.
Ah wacht , ik ga tape er om heen doen. Anders schieten morgen die magneten alle kanten op.
Was al een gepiel net. Hah ha, Ja deze zijn sterk.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 28.11.2023, 00:04 (362 dagen geleden) @ Maurice
Heb nu ook alles verwijderd aan mechaniek en bedenk me...
WAAROM haal ik dan dat anker er uit
Had echt niet gehoeven voor dat vast zitten en reinigen lagers.
Echt ben zo woest op mij zelf, kan niet uitstaan.
"Effe snel dat gangbaar maken", ipv even 10min langer nadenken.
Ach, ik denk dat de meeste techneuten zich hier wel in zullen herkennen, ik mezelf tenminste wel
Er zijn natuurlijk wel mensen die nooit fouten maken, maar die maken meestal helemaal niets..
Succes en we lezen het resultaat wel.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door electr0n , 28.11.2023, 08:27 (361 dagen geleden) @ Maurice
Waarom moet dat motortje permanent magnetisch zijn?
Het is toch een 4 polig motortje met een kortsluit anker.
Ik zag op YT dat hij aangezwengeld moest worden. Stilstaan onder stroom=> niet goed.
Lang geleden had ik zo'n gramofoon motortje. Om een draaiveld te maken waren de tegenoverliggende polen verbonden met een serie condensator (enkele uF's). Probeer eens.
Wel oppassen met serie resonantie bij 50 Hz! Bij mij stond er 500VAC over de spoelen.
Groet, Ben@
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 28.11.2023, 13:05 (361 dagen geleden) @ electr0n
Bewerkt door Maarten Bakker, 28.11.2023, 13:16
De fijne details moet ik je schuldig blijven, maar dat hangt samen met de constructie van de motor. Het veld kan het anker niet voldoende magnetiseren om iets anders te doen dan stilstaan en het anker heeft geen slim aangelegde kortsluitwikkelingen zoals bij latere platenspelermotoren (zoekterm kooianker of kortsluitanker) om iets met dat veld te doen, dus heb je een magnetisch anker nodig. Tegenwoordig wordt dat ook wel een PMAC motor genoemd (een PMDC motor heeft een anker met commutator en wikkelingen, gecombineerd met veldmagneten).
Sommige types zijn wel zelfaanlopend, maar destijds was dat niet gebruikelijk. Er zat ook geen voorziening op om de draairichting te bepalen dus dat moest je zelf doen. Vandaar het aanslingeren.
In het transistortijdperk heeft Philips in goedkope pickups ook een tijd lang PMAC motortjes gebruikt, maar die gebruikten een faseverschuiving met condensator om aan te lopen en de draairichting te bepalen. Mogelijk net als in jouw voorbeeld.
Overigens zit er in elke magnetronoven en nog wel meer huishoudelijke apparaten ook een klein PMAC motortje. Hoe die precies zelfaanlopend zijn gemaakt weet ik niet, zal iets met de sterkte en de vorm (aantal polen?) van het veld te maken hebben. Wel hebben die net als de oude pickupmotor, geen voorkeur voor een draairichting. In gevallen waar dat ongewenst is, zit er een mechanische blokkade in.
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 28.11.2023, 19:37 (361 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik schreef PMAC, maar vaker wordt de term synchroonmotor gebruikt hoewel die niets zegt over de aanwezigheid van een magneet. Een wat minder gebruikelijke term voor kooianker- of kortsluitankermotor is ook wel asynchroonmotor. Ook de term schaduwpool of shaded pole kom je wel tegen. Je kunt uit veel zoektermen kiezen als je meer details zoekt.
Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg
door electr0n , 29.11.2023, 01:24 (361 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Duidelijk- bedankt. Ik had inmiddels ontdekt dat het een sychroon motor betreft.
De rotors zijn vaak permanent magnetisch georienteerd bij kleine capstan motortjes.
Dat re-magnetiseren (met B>= 2Tesla) zal dan op de rotor zelf moeten plaatsvinden en dan
die shunt ring eromheen. Of met een tijdelijke permanente magneet constructie eromheen om
te magnetiseren- pff. Ben wel benieuwd naar de orientatie van het magnetisch veld van de rotor.
Extern met magnetisme gaat niet lukken.
Ben@
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Maurice , Dordrecht, 29.11.2023, 23:42 (360 dagen geleden) @ Maurice
GAAFFF
WERKT
En perfect, mooi goed kracht, start weer prima op.
Even goede slinger en gaan.
Ik heb expres even dag langer die magneten er op laten zitten.
Kijk ik ben er klaar voor.
Je ziet ik had de magneten met tape goed in positie gezet, straks handig.
Motor onderdelen wat extra gereinigd.
Zo spanning stijgt, was even denken hoe dat snel en goed te doen.
Onder de motor een plakband rol, tussen motor en anker een rubber ring,
en kunststof huls om de motor as.
Anders plakken die magneten vast verkeerd en is misschien magnetisme verknoeid->weer.
In bankschroefje test draden er op en gaan.
Was even schrikken eerste minuut omdat ik motor niet zo snel aan de gang kreeg,
maar bedacht me, tja met plateau is toeren tal natuurlijk groter met hand ronddraaien.
Even goed kreeg ik de motor aan de gang, je ziet hem draaien.
Dan de vraag, is er ook enige kracht?
Immers met een eerste slinger zonder spanning op de motor leek de kracht wat zwak.
Ik heb ook het idee, maar dat is suggestie, dat met snel spanning er op dat magnetisme
sterker is geworden.
Probeerde de motor te stoppen en verdomd toch redelijke kracht.
Goed, gewoon monteren en zien of goed genoeg is.
Ik had al een tijdje nieuwe ronde padjes liggen, kurk dit keer.
Omdat het precies de goede maat is.
Direct ook er op gezet, hij gaat het toch doen
En zie, Ik ben inmiddels dik 10 platen verder.
Start geweldig, ruim voldoende kracht, lampje gaat keurig zwakker branden.
Dat deed hij voorheen toch ook, en is prima.
ZO wat ben ik blij zeg.
Ongeloofelijk dat dit werkt en echt prima kracht om dat zware element de plaat rond te krijgen.
Niets te min aan die kracht.
Zo geweldig dat deze truuk werkt.
Het geeft anderen dus ook hoop.
Tja nieuwe technieken met die krachtige magneten.
Dacht al moet gaan lukken betreft de gestelde B>=2 om te magnetiseren door Ben.
Dit oude materiaal was volgens mij vroeger al niet het meest geweldige magnetische materiaal.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Maurice , Dordrecht, 30.11.2023, 00:59 (360 dagen geleden) @ Maurice
Nog even de procedure voor de toekomstige lezers die met een defecte motor zitten.
OPLOSSING:
Neem 4 zeer sterke magneten. grootte: 20x10x4 mm.
Om materiaal opnieuw te magnetiseren moet het magneetveld B>=2 zijn van specs dit gemagnetiseerd materiaal.
Omdat ik de B van dit rotormateriaal niet kende, vermoedde ik dat de huidige nieuwe zeer sterke magneten sterk genoeg zouden zijn.
Plaats ze N-Z-N-Z in een vierkant, Top to bottom, precies in een vierkant.
Neem dus uw tijd voor positionering.
Controleer met een 5e magneet de polariteit, van een afstand omdat ze sterk zijn .
Vervolgens plak je ze met elektrische tape, om ze in positie te houden.
Leg rotor opzij voor minstens een hele dag, ik deed 2 dagen.
Ondertussen reinig andere delen, vergeet niet het kogeltje in het onderste lager.
Omdat je die magneten niet kunt afnemen, waardoor je het magnetische veld weer verdwijnt.
(Zie ook de Service handleiding 3902 waarin beschreven hoe de rotor te vervangen)
Plaats de juiste kant op de stator (kortsluit-linken aan de bovenkant) en zet een Tape-rol onder stator die ruimte laat voor de onder-as.
Plaats vervolgens een rubberen of plastic ring tussen Stator en rotor-met nog steeds magneten geïnstalleerd.
Leg een dikke sleave over die bovenas of zoals ik heb gedaan een grote plastic cilinder.
Op die manier kunnen de magneten niet op de verkeerde plaatsen aan de motor of rotor plakken
om het nieuwe magneetveld opnieuw te verstoren.
Duw de Rotor in 1 keer door en zorg ervoor dat je de magneten direct weghaalt van de motor.
Wees voorbereid om direct spanning op de motor te zetten, omdat ik geloof dat dit nieuwe magnetisch veld versterkt.
Dus motor rap in elkaar zetten en spanning er op.
Wees dus snel om de motor te laten lopen, zou zonder de serielamp kunnen.
Je zult enige moeite hebben om motor op gang te krijgen omdat je flink wat draaisnelheid moet zien te bereiken.
Laat het een minuut of 2 minuten lopen.
Probeer dan met de hand te stoppen en opnieuw te starten, het zou nu moeten werken.
Zet de hele 3902 PortableDick in elkaar en heb opnieuw een volgende 80 jaar plezier.
Alles gereed om rotor te plaatsen.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door electr0n , 30.11.2023, 01:18 (360 dagen geleden) @ Maurice
Geweldig Maurice! Dat Oude Spul heeft gewoon wat extra Liefde nodig.
Proost... tijd voor mijn favoriete bier-> Guinness West Indies Porter.?
Porters ontstonden in de tijd dat bier nog ge-exporteerd werdt naar verre bestemmingen-
lange reis naar Oost Indie, West Indie. Dat bier had extra veel Hop nodig om te overleven.
Groet, Ben@
PS. Zo'n handcompasje kan ook als indicator. Toerental zal 1500 rpm zijn.
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door electr0n , 30.11.2023, 05:23 (360 dagen geleden) @ electr0n
Zag je verslag inmiddels staan op https://www.radiomuseum.org/forum/motor_lost_his_magnetic_rotor_field_sollution.html
Die permanente magneetjes zijn sinds 1941 wel 10x sterker geworden.
Ben@
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 30.11.2023, 07:04 (360 dagen geleden) @ Maurice
Hùlde!
Voor jou is 't natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar er zijn nog twee details
aan die truc die het magnetiseren van dat motoranker nog meer bevorderen.
1e: aan de buitenkant, dus om het blauwe plakband heen een ijzeren ring om het
magnetisch circuit zo goed mogelijk sluitend te maken
2e: De as vastzetten in de boorkop van een accuboor/schroefmachine. De ratel
daarvan op 3 zetten, de kop tégenhouden en de boortol een poosje inschakelen.
De trillingen van die ratel bevorderen de overdracht van het magnetisme
Waar ik óók aan heb gedacht, is de motor gewoon helemaal in elkaar zetten en dan
een aantal flinke gelijkstroom stoten door de spoelen jagen
Zoals gezegd, voor jou niet meer van toepassing maar misschien nog voor ànderen
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door electr0n , 30.11.2023, 15:20 (359 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
@Nico- had ik gedaan, een gesloten magnetisch circuit- maar het werkte nu eenmaal zo.
Dat met die klopboor was ik nog niet opgekomen- hahaha.
Dat zal die Magnekulen(?) eens leren, door ze met geweld in het gareel te schudden.
Ik vermoed dat ze bij de fabricage- dc electromagneten gebruikten in een buis waar die
rotor doorheen werd geschoven. Ben@
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Maurice , Dordrecht, 30.11.2023, 18:47 (359 dagen geleden) @ electr0n
Ben,
Mooi plaatje.
Wat ik nergens heb kunnen vinden is hoe dat magnetisme in stand blijft door die ring.
Wel genoeg info over de Weis gebiedjes en dat die met de loop der tijd kunnen gaan zwerven.
Ook dat bv door hoge temperatuur die Weis gebiedjes in de war kunnen raken.
Inderdaad trillen maar dan moet dat volgens mij wel echt met geweld.
Ik snap nu die B en dat je ver in de verzadiging van materiaal moet komen om het materiaal
te magnetiseren.
Kijk een schroevendraaier magnetiseren, materiaal feitelijk heel zwak geschikt, blijft weken
magnetisch,ook na mishandeling.
Goed ik tik schroevendraaier wel eens flink om dat magnetisme weg te krijgen.
Maar hoe en waarom dat werkt met die ring is me een raadsel.
Ik kan snappen dat als je de magneet zo dagen,weken laat liggen dat dan eens wat kracht
verloren gaat.
Maar dat door die ring het 80jaar perfect blijft, je trekt het uit de ring en
5 min flop weg foestie opgelost in oneindige.
Dan anders om nu in de motor, hoe dan dat magnetisme kan werken, immers is nu een kortsluitring.
Goed er zitten sleuven in die ring, zou dat dan dat magnetische veld kunnen uitstralen?
En dan raakt dat magnetisme niet in de war door juist die tegen pool magnetisme van de
spoelen motor, dan blijft wel allemaal goed?
Ik lees iets over een Magnetische shunt:
Piece of iron, usually adjustable as to position, used to divert a portion of the magnetic lines of force passing through an air gap in an instrument or other device.
Bedoel ik heb echt wel ietsjes kennis van magneten en veldlijnen.
Maar dit ding is me een raadsel.
En we kennen het verschijnsel ook met andere zaken.
Zoals luidspreker magneten,
Magneten in bv de pick-up spoel deze 3902, ook toen heb ik bij uiteennemen direct in de bankschroef gezet om de polen magnetisch te houden, toen ik hem uit elkaar nam.
Deze hele excersitie is denk ik ook in die gevallen daarom de draad relevant.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door electr0n , 01.12.2023, 00:45 (359 dagen geleden) @ Maurice
@Maurice.
Is zeker relevant- ook voor bv. oude luidsprekers.
Vond Magnetisme altijd fascinerend- maar weet er te weinig van. Nikola Tesla= !
Net als magnetische energie, is er ook kristalenergie.
Tijd voor de Startrek Di-Lithium kristallen ipv. Lithium batterijen in Tesla's.
Dat magnetisme zit er jaren in, en schijnt langzaam weg te lekken door de aether.
Vandaar een shunt op een magneet zodat het in de magneet zelf blijft.
Ik denk dat die shunt ring met sleuven bedoeld is om dat lekken te verminderen
en toch dat magnetische draaiveld van die spoelen door te laten werken.
Want die AC gevoede polen zullen langzaam maar zeker demagnetiserend gaan werken
op die gemagnetiseerde rotor.
Ben@
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 30.11.2023, 19:40 (359 dagen geleden) @ electr0n
Nou Ben....
Een klopboor is nu juist nìèt wat ik bedoel. Vrijwel alle accu
boor/schroefmachines hebben tegenwoordig een koppelbegrenzer,
om het afbreken van de schroef te vermijden. Als zo'n begrenzer
zijn werk doet, geeft dat een ratelend geluid
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Jac Janssen , Eindhoven, 30.11.2023, 09:02 (359 dagen geleden) @ Maurice
Geweldig resultaat Maurice!
De aanhouder wint.
Jac
Philips 3902 motor! GREAT SUCCES!!
door Franc , 30.11.2023, 16:58 (359 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
Mooi dat je het gevonden en opgelost hebt!
Ik wist ook niet dat je het met sterke magneetjes in een bep. positie dat kan oplossen.
Heb ook geen ervaring met dit soort motoren.
Mvg Frank