Philips 3902 motor! Gezocht-Magnetisme weg (Gezocht)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 27.11.2023, 22:37 (362 dagen geleden) @ Maurice

Maar dit soort ?
Wat zou dat anker dan voor materiaal zijn?
Lijkt gegoten materiaal.

Het materiaal is waarschijnlijk gehard koolstofstaal met wolfram en chroom.
Het werd gesinterd om tot de uiteindelijke vorm te komen want het is vrij hard en daardoor niet te bewerken met draaibanken of iets dergelijks.
Het probleem is dat dit natuurlijk niet de beste magneten waren, in die jaren had men gewoon nog niet voldoende techniek om magneten te maken die 100 jaar meekonden :-D en het verlies van magnetisme moest daarom ook voorkomen worden.
Hetzij door middel van een stalen bus eromheen of net zoals vroeger in het praktijklokaal de hoefijzer magneten ook een plaatje tussen de polen hadden ter voorkoming van het verlies van magnetisme.
Wat je zou kunnen proberen is inderdaad om de rotor opnieuw te magnetiseren op een wijze ongeveer zoals ik al eens beschreven heb in dit KLIK berichtje uit 2018.
Je zal dan wel vier polen moeten maken van flink dik draad, iets van 16² of zo en dan inderdaad met een stukje zekering draad van 200 ampère en dikke bout als schakelaar.
Je kunt die 4 polen wel in serie zetten voor het magnetiseren, of het werkt is niet te zeggen van tevoren, maar dat maakt niet uit want verliezen kan je er weinig aan.
Alleen maar wat tijd.
Het magnetiseren met de bestaande wikkeling zal niet gaan, door het ontbreken van de tegen EMK zal de stroom ontoelaatbaar hoog worden en verbrandt de wikkeling onherroepelijk
Een andere optie is een nieuwe rotor draaien zoals blijkbaar al eerder is gedaan en daar sterke magneetjes in te plaatsen
Wat ik hier nog wel heb uit mijn werkzame leven is een rotor uit een moderne zes polige permanent-magneet motor met neodymium magneten die ik destijds op een frequentieregelaar moest laten lopen, dat ging nog niet zo makkelijk en na het experiment is de redelijk "gemartelde" proefmotor gedemonteerd en de rotor heb ik min of meer stomtoevallig nog bewaard vanwege zijn krachtige magneten.

[image]

Er zitten 3 rode en 3 blauwe streepjes op de magneten (N en Z polen)
Ter indicatie heb ik de rotor even naast de botervloot gelegd, dan heb je een idee van de afmetingen.

[image]

Wat ik nog wel weet is dat hij een gigantisch koppel kon leveren (katrijmotor, 5 tons loopkat) de as is daarom gemaakt van 42 chroom anders zou die gezien zijn afmetingen en het geleverde koppel geen lang leven beschoren zijn.
Je mag hem zo hebben, anders ligt hij hier weer jaren en er wordt verder toch niks mee gedaan, dus als je er wat mee wilt proberen…….
met vriendelijke groet,
Anton van den Oever


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum