oude buizen productie vergelijken met hedendaagse (Algemeen)

door Frans Hamer @, Den Helder, 18.01.2024, 23:41 (311 dagen geleden)

Hallo allemaal, het valt mij op dat met name vooral Philips, Telefunken en andere oude
buizen zoals Brimar beter meten dan huidige producten zoals jj enz. waar ligt dit aan?
De metingen die ik doe zijn met mijn digitale meter en een AVO MK4.
Het gaat vooral om microfonie en versterking in gitaarversterkers.
Die klinken volgens de gitaristen ook meer open en duidelijker.
Waar kan dit aan liggen, Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.01.2024, 00:41 (311 dagen geleden) @ Frans Hamer

Wat versta je precies onder "beter meten" en hoe heb je de microfonie gemeten?
m.vr.gr.
Anton van den oever

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Frans Hamer @, Den Helder, 20.01.2024, 13:16 (309 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hallo Anton.
Met beter meten bedoel ik dat veel moderne buisjes de specs niet eens halen.
oudere producties doen dat wel.
Microfonie test ik door met een kunststof schroevendraaier voorzichtig op de buis te tikken.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20.01.2024, 22:21 (309 dagen geleden) @ Frans Hamer

Hallo Anton.
Met beter meten bedoel ik dat veel moderne buisjes de specs niet eens halen.
oudere producties doen dat wel.

Ik zou wel eens uitgebreid aan zo'n nieuwe productie buis willen meten, weet niet of je dat een goed idee vind?

Microfonie test ik door met een kunststof schroevendraaier voorzichtig op de buis te tikken.

Op of tegen buizen aantikken is nooit een goed idee, heel vroeger werd dat wel gedaan om losse elementen in een buis op te sporen, maar zeker bij "moderne" en spanrooster buizen moet je dat niet willen.
Ik weet ook wel dat er buizen zijn die je liever niet in een gitaarversterker zet, maar voor het verschijnsel wat wij microfonie noemen is er nooit een specificatie geweest waarin precies staat omschreven wat dat inhoud, nog is er ooit een test voor bedacht.
En dan doel ik niet op de filmpjes van Youtube maar een echte test, opgesteld door de fabrikanten of mil.spec's
m.vr.gr.
Anton van den Oever

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Ger Fust ⌂ @, Monnickendam, 20.01.2024, 22:57 (309 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Er is op het web een heel goed artikel over microfonie te vinden:
https://www.effectrode.com/knowledge-base/valve-microphony-part-1-production-of-microph...

Ook is er in MIL-Specs zoals in MIL-STD-1311C; “Method 2201 Noise and microphonics” te vinden.
Ook in MIL-STD-1311C: 182-JAN – Acoustics Chamber for AF Noise and Microphonics test
en 194-JAN Noise and Microphonics Test Set.

--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 21.01.2024, 09:52 (308 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hoi Anton

Je schrijft:

Ik weet ook wel dat er buizen zijn die je liever niet in een gitaarversterker zet, maar voor het verschijnsel wat wij microfonie noemen is er nooit een specificatie geweest waarin precies staat omschreven wat dat inhoud, nog is er ooit een test voor bedacht.
En dan doel ik niet op de filmpjes van Youtube maar een echte test, opgesteld door de fabrikanten of mil.spec's

In een Philipsboekje uit het einde van de jaren 40 kwam ik de volgende passage tegen
over de microfonie-resistentie van de ECC40.

[image]

En uit dezelfde uitgave over de EF40:

[image]

Philips hanteerde dus wel degelijk een uniforme definitie voor de mate van microfonie
van elektronenbuizen. In hoeverre dit een standaard was voor de hele industrie weet ik
niet, maar Philips was in die tijd zo overheersend dat het bedrijf zelf een standaard
was geworden, in ieder geval aan deze kant van de plas.

De standaard gaat er dus kennelijk van uit dat iedere buis microfonisch is en dat het
van de toepassing afhangt of dat acceptabel is, of dat je het ontwerp moet aanpassen
bijvoorbeeld door een verende montage van de buis of door de afstand tot de luidspreker
te vergroten.

Mogelijk kom je in de diverse militaire specificaties voor CV- of ARP-buizen nog andere
definities tegen. Ik meen wel eens zoiets gezien te hebben, maar weet niet meer waar.
Edit: Nu weer wel, zie de bijdrage van Ger;-)

Vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door huub.jak @, 21.01.2024, 10:35 (308 dagen geleden) @ ejrietbergen

DE ECC 88 staat ook met gitaar versterkers
Op een grote versterking dak heeft men ook gouw last van Microfonie
Bus om de buis maakt ook wel uit de afscherming korte draden gebruik
huub

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door hans @, Hoorn, 20.01.2024, 22:50 (309 dagen geleden) @ Frans Hamer

Microfonie test ik door met een kunststof schroevendraaier voorzichtig op de buis te tikken.

Wat vind je dan een goed resultaat? Moet de buis licht of sterk microfonisch zijn? Wijlen Jimi Hendrix had waarschijnlijk liever sterk, maar de high-end liefhebbers [of gekkies] zullen waarschijnlijk liever geen enkele microfonie prettig vinden.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door henkk @, Alkmaar, 19.01.2024, 00:59 (311 dagen geleden) @ Frans Hamer

In de tijd dat er nog grootschalig buizen geproduceerd werden was het lonend om uitgebreide faciliteiten te hebben voor kwaliteitscontrole en verbetering.
Helaas is dat voorbij,dat zal ook wel aan de producten te merken zijn.

Henk

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Herm Willems @, Maastricht, 19.01.2024, 08:02 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Op buizengebied val je tegenwoordig van de ene in de andere verbazing. In de provincie Utrecht b.v. worden dingen gedaan die de wenkbrauwspieren zwaar op de proef stellen:

https://www.analogueaudio.nl/buizen-prijzen-voorversterkerbuizen.shtml

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 19.01.2024, 09:19 (310 dagen geleden) @ Herm Willems

Tja, dat doet denken aan speciaal geselecteerde, vergulde, links gedraaide luidsprekerkabels....
De "muzikanten" gaan liever bij dit soort charlatans te rade dan bij een echte audiotechnicus die nog verstand heeft van buizen.
Nou ja, Bul Super zei het al : "handel is handel"

Met de mond nog open van verbazing groetend,

Henk

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door gerard ⌂ @, Zeist, 19.01.2024, 09:41 (310 dagen geleden) @ Herm Willems
Bewerkt door gerard, 19.01.2024, 09:59

Die site geeft wel antwoord op de vraag van Frans Hamer: oude buizen zijn gerijpt. Als je het kopje over de ECC83 openvouwt, krijg je te zien:

BEGIN VAN CITAAT
Een veel aan mij gestelde vraag is: "Waarom klinken new old stock buisjes vaak zoveel beter? Ze kunnen nu toch ook goede buisjes maken?" Ik denk dat ik met mijn ontdekking van de oude voorraad ECC88 en ECC83 buisjes het antwoord op de deze vraag heb gevonden. Ik denk dat de oude buisjes van vroeger nu veel beter klinken omdat ze net als goed bewaarde mooie wijnen inmiddels gerijpt zijn.
Ik denk dat als het bariumoxide dat bij het fabricageproces op de kathode is aangebracht, maar lang genoeg heeft kunnen rijpen en zich ontwikkelen, deze buisjes het zelfde proces hebben doorgemaakt als 'new old stock uit Engeland en Amerika'. Voor sommigen is het belangrijk om die ene Mullard uit 1970 of die unieke stokoude RCA te bemachtigen en daarvoor de hoofdprijs te betalen. Ga je vooral voor een mooie klank, dan is de ECC83 musicFirst aged-for-perfection een welkome partner voor je favoriete muziek.
EINDE VAN CITAAT

Frans moet die nieuwe Russische en Chinese buizen dus gewoon even dertig jaar laten liggen en dan klinken ze fantastisch! En New Old Stock heet voortaan Aged For Perfection.
Even voor alle duidelijkheid, het citaat hierboven komt van de website en weerspiegelt niet mijn eigen mening!

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door castafiore2010 @, Winsum (Gn.), 19.01.2024, 09:54 (310 dagen geleden) @ gerard

Misschien helpt het ook om met een koffer vol nieuwe buizen mee naar Lourdes te reizen om ze daar in te laten stralen en te laten rijpen onder het oog van de Heilige Maagd.
Bij terugkomst blijken ze vast veel beter te klinken!

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Herm Willems @, Maastricht, 19.01.2024, 12:52 (310 dagen geleden) @ castafiore2010

Dan ben je zeer zeker al een heel eind! Maar na terugkomst is het wel aan te raden om toch nog even naar Nieuwegein te rijden voor een of meer van onderstaande behandelingen:


Accurate Matching: gewoon goed gepaard wat betreft emissie en steilheid.
F&US: buisjes die zeer goed uit de ruis- en microfonietests komen.
ECM: = gelijklopende emissiecurves.
PCM: = dicht bij elkaar en parallel lopende emissiecurves.
SPC: = Solid Pin Contact.
Dit is opnieuw solderen van de buispinnen van buizen zoals EL34, KT88, KT90 enz. Er wordt een direct contact gecreëerd tussen de holle pinnen en de draden die uit het glas van de buis komen. SPC kost € 10,00 extra per buis.

Nu eens afwachten of er de komende jaren nog eens iemand op zal staan die dít nog kan overtreffen! :)

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.01.2024, 14:16 (310 dagen geleden) @ Herm Willems

Nu eens afwachten of er de komende jaren nog eens iemand op zal staan die dít nog kan overtreffen! :)

Ik vind het geniaal bedacht, het grenst bijna aan kunst.
Echt knap om zo extra geld te verdienen.
De mensen die het niet begrijpen moeten in de Efteling maar eens naar "de nieuwe kleren van de keizer" gaan kijken.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 19.01.2024, 11:10 (310 dagen geleden) @ Herm Willems

Je kan natuurlijk ook deze gebruiken.
Die geven perfect het "buizengeluid" weer :-D


[image]

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 19.01.2024, 15:02 (310 dagen geleden) @ Herm Willems
Bewerkt door Maarten Bakker, 19.01.2024, 15:24

Voor buizen met een audiofiel sausje en omschreven met magische afkortingen... Vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. Ze omschrijven de buis en wat ze ermee doen en de prijzen zijn lager dan je soms op ebay ziet. Ook bieden ze sommige buizen alleen aan aan klanten die hun versterker daar ook gekocht hebben.

Ik zie een vrij eerlijke marketing gecombineerd met prijzen die ik niet zou betalen maar die tussen een factor 1 en 10 af zitten van wat we binnen ons deel van de hobby als redelijk ervaren. Dat is voor mij de categorie duur maar niet schokkend.

Het is natuurlijk wel zo dat mede door dit soort leveranciers de normale prijzen in sommige gevallen ook onnodig omhoog gaan, want je gaat geen ECC88 aanbieden voor 10 euro als hij elders 50 kost. Dan ben je hem kwijt, wordt hij niet in een televisietuner gebruikt en pakt iemand anders de winst. Ik schrijf mede, omdat buizen zoals de ECC85 en EM34 niet echt buiten onze hobby gebruikt worden, maar ook aardig in prijs gestegen zijn de laatste jaren. Simpelweg omdat ze schaars worden.

EDIT: ik had het kopje met "technische uitleg" nog niet opengeklapt... Dat is gel*l van de 1e orde met harmonischen in alle volgende even en oneven ordes...

Overigens kan het wel kloppen dat een buis die lang gelegen heeft, anders klinkt vanwege veranderingen in de kathode. Als het goed is, is dat over als hij een aantal uur warmgespeeld is.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 19.01.2024, 09:13 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Wat wordt er verstaan onder "open en duidelijker"??

Piet

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door huub.jak @, 19.01.2024, 10:02 (310 dagen geleden) @ Piet van der Pol

ja Open en duidelijker dat kan ik ook niet plaatsen
Denk dat de huidige nieuwe condensators het doen beter klinken
die zijn beter als de oude .. wel Dik model
Gemeend .. de nieuwe buizen ken ik niet van gehoor
kan mij ook niks van voorstellen beter
denk ook gewoon goed
huub

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Martina @, Almere, 19.01.2024, 10:12 (310 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Wat wordt er verstaan onder "open en duidelijker"??

Piet

Dat zijn loze kreten uit het jargon van audio-fetisjisten....

Echter zij vergeten dat de kwaliteit van het gehoor bij iedereen achteruit gaat...., maar kniesoor die daar op let...

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.01.2024, 12:26 (310 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ach ja, daar hebben we de bekende prietpraat van de freaks weer....
Die beweren dat ze kunnen horen of de + voedingsspanning gelijkgericht
is met buizen of met halfgeleiders.
Die beweren dat het geluid te lijden heeft van "gewone" tulpstekkertjes
met dunne draad; ze moeten vergùld zijn en de draad minstens 6 mm dik.
Die beweren dat àlle weerstandjes 1% metaalfilm moeten zijn
Die beweren dat > > :>? noem maar òp, niets is te dol
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Laurens @, Zaandam, 19.01.2024, 12:37 (310 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Laurens, 19.01.2024, 12:56

Nouja, een siliciumgelijkrichter heeft een andere, lagere interne weerstand dan een buisgelijkrichter. Dat is waarom 'wij' altijd een weerstand in serie met en Si-diode plaatsen, als we een buisgelijkrichter daardoor willen vervangen.
Dat kunnen horen lijkt me nog niet zo vreemd, zeker als het gaat om een versterkerontwerp met weinig of geen tegenkoppeling. Zeker in gitaarversterkers die op hun tenen lopen zal het inzakken van de hoogspanning door de interne weerstand van de gelijkrichter wel tot uiting kunnen komen. Maar ook in veel high end versterkers vermijdt men tegenkoppeling.

De rest? Tsja. Hangt veel van de schakeling af. Als je een ingangsimpedantie van 47k hebt, dan maakt het wel uit of je 100pF of 300pF aan kabelcapaciteit er aan hangt. Dat maakt het verschil tussen een -3dB punt van >30kHz en <15kHz.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.01.2024, 13:23 (310 dagen geleden) @ Laurens

a\ Als je afvlak elco's in orde zijn maakt 't ècht geen verschil
b\ Het gaat niet om de ingangs impedantie van de versterker maar
om de uitgangs impedantie van de signaalbron. Die is meestal zó
laag dat 't niets uitmaakt
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Laurens @, Zaandam, 19.01.2024, 12:03 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Er zijn nog maar één of twee originele buizen-productielijnen in de wereld, die buizen kunnen produceren aan de hand van de oude specificaties. De productie is een verrassend nauwkeurig klusje.
Een van die lijnen staat in Rusland. Dus veel buizen komen tegenwoordig van productielijnen die gewoon niet de kwaliteit hebben als die in de jaren 50/60.

Nieuwe productielijnen profiteren niet van de vele decennia aan incrementele verbeteringen aan hetzelfde productieproces, en als het uit China komt, maakt de kwaliteit al helemaal niet uit zolang het product maar verkocht wordt. Soms moet het wiel opnieuw worden uitgevonden.

Subjectieve beschrijvingen van de klank moet je geheel negeren als het om kwaliteit gaat. Dezelfde mensen stoppen bewust lekke papiercondenstoren in hun gitaartoonregelsystemen voor een bepaalde klank.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door gerard ⌂ @, Zeist, 19.01.2024, 13:41 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Hallo allemaal, het valt mij op dat met name vooral Philips, Telefunken en andere oude
buizen zoals Brimar beter meten dan huidige producten zoals jj enz. waar ligt dit aan?

Misschien moet je de verklaring niet (alleen) zoeken in oude versus nieuwe productie, maar ook kijken naar de industriële cultuur in de regio van productie. Dit aspect ontbreekt tot nu toe in deze thread. Zestig jaar geleden hadden veel mensen al liever een Volkswagen dan een Lada. De West-Europese industrie heeft een goede naam voor kwaliteit. In communistische landen leed de kwaliteit onder gebrek aan concurrentie, dronkenschap van werknemers, corruptie en diefstal. De Russen en Chinezen kunnen sommige dingen misschien goed maken, maar een heleboel dingen ook niet zo goed als Europa en Amerika. Denk bv aan de chipmachines van ASML, die China nog steeds graag wil hebben. En JJ ligt nu wel in Europa, maar toen de buizenmachines gebouwd werden, nog achter het IJzeren gordijn.

Ik ben benieuwd of jullie hierin ook een mogelijke verklaring zien.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 19.01.2024, 14:29 (310 dagen geleden) @ gerard
Bewerkt door Maarten Bakker, 19.01.2024, 14:46

Ik denk dat de industriële capaciteiten en werkdiscipline tussen de 2e wereldlanden ook sterk verschilden ondanks de inherente perverse incentives van het systeem om er met de pet naar te gooien. In landen zoals Tsjechoslowakije en Oost-Duitsland was er al een rijke industriële traditie en werd kwaliteitscontrole waarschijnlijk vrij serieus genomen en consumeerden arbeiders ook geen grote hoeveelheden wodka tijdens het werk. Zolang er materialen waren, werd er ook niet op het ontwerp bezuinigd. De producten hoefden geen kapitalistische herhaalaankopen te genereren dus mochten overgedimensioneerd zijn. Ik denk dat ze er in Oost-Duitsland in de jaren '80 redelijk in geslaagd waren om een balans tussen degelijkheid en materiaalbesparing te vinden, maar dat is op basis van beperkte observaties en er waren wel degelijk tekorten die dat moeilijk maakten.

Wat die kapitalistische herhaalaankopen betreft verenigt China juist weer de slechste aspecten van de 1e en 2e wereld. Een op communisme geïnspireerd autoritair regime met een semikapitalistische semiplaneconomie resulteert in het in grote aantallen verkopen van rotzooi. Bijvoorbeeld Duitsland en Japan hebben in hun industriële ontwikkeling ook zo'n rotzooifase gehad, maar daar waren er geen aanmoedigingen door het systeem om in die fase te blijven hangen.

Let wel, het gaat over percentages. Niet alles uit Japan is goed (hallo Funai), niet alles uit Oost-Duitsland was degelijk (gietijzeren voeringen in terugtrapremmen), niet alles uit China is slecht, enz. enz.

On topic: vanaf ergens in de jaren '70 verkocht elke grote buizenfabrikant (uitsluitend nog?) EL34's uit Oost-Duitsland. Die dingen schijnen niet ondergedaan te hebben voor de eigen producten van Philips, Siemens, Telefunken.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door huub.jak @, 19.01.2024, 19:27 (310 dagen geleden) @ gerard

Gerard de DDR vald nog wel mee met RFT
ook de radio,s en meer Film .en lenzen bvb
De trabant minder wel dat is ook wel volks wagens .DDR
Huub

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.01.2024, 17:41 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Microfonie
is en blijft gewoon een duidelijk punt.
Kan ook nog komen als zo'n buisje zo vaak heen en weer gesleept is dat van binnen
de boel los zit.

-Is helemaal niet gek.

ECM: = gelijklopende emissiecurves.

Zeker als het verschillende fabricaten zijn of jaren tussen partijen in zit kan dat
een punt zijn, hoewel het zeer achter de komma zal zijn.

Daarnaast als een buis lang op de plank ligt kan zo maar zijn dat na enkele bedrijfsuren
buisje weer op geheel eigen krachten draait en daar gaat je "match".

SPC: = Solid Pin Contact.

Vers drupje tin kan geen kwaad.
Bv na langdurig in steeds warme en zeer koude opslag kan zeker door uitzetten en krimp
die solderingen slecht worden.

Ik zie geen probleem in vers drupje tin.

Dat gehele verouderingsproces, geen idee, ben geen chemicus.
Er zou dan over gehele oppervlakte verschil zitten in vrij komen van elektronen en dus de
elektronenwolk niet meer homogeen zijn?

Over geluidsindrukken.
Er kan wel degelijk wat geluid verschil zijn tussen een en andere buisje.
Daar is al zo veel over geschreven.

De vraag blijft altijd wel wat dan wel het juiste geluid is?
Feitelijk mag een component geen eigen "karakter" toevoegen aan een audio signaal.
Tenzij dat bewust gewenst is.

Laat fijn ieder in zijn eigen waarde als deze belang heeft bij dat eigen toevoegen van karakter.
Zijn mensen die kunnen waarnemen, wie ben ik dan om dat te ontkennen omdat ik het niet hoor.

Geluid is nu eenmaal een zeer complex verhaal waarin zoveel factoren van invloed kunnen zijn.
Daarom is er na dikke 100 jaar nog steeds niet de perfecte weergave ontwikkeld die simpel en eenvoudig wat er in komt versterkt/weergeeft zonder enige vorm van verandering.

Als mensen daar uitdaging in zien, laat lekker gaan.
Bemoei je er niet mee.
Pak uit de verhalen de wetenswaardigheden, die zijn er zeer zeker, leer er van en doe
lekker je eigen ding.

Zelf heb ik een gemiddeld goede installatie, ik heb er plezier aan , maar weet ook
dat wel veel beter kan.

Ga maar eens een keer echt kritisch luisteren in de betere audio zaken.
En dan bedoel ik niet oppervlakkig het een beetje aanhoren maar echt gaan Luisteren.
Dan hoor je prima wel de verschillen tussen diverse opzetten.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Herm Willems @, Maastricht, 21.01.2024, 11:47 (308 dagen geleden) @ Maurice

Je adviseert me om een kritisch te gaan luisteren bij betere audiozaken. Ach Maurice, dat deden wij een halve eeuw geleden al, toen er nog echt goede audiozaken in Nederland waren, waar normale mensen werkten die wisten waar ze het over hadden, en die bovendien ook nog normale taal gebruikten. Ze hadden het niet nodig om mensen te imponeren met interessant klinkende kletskoek. Daardoor bleven hun klanten ook terugkomen.
Ik doe een kleine greep: Transtec in Rotterdam, RAF in Amsterdam, Staffhorst in Utrecht, enz, enz.

Wat voor jou misschien ook nog interessant is om te weten: in een nummer van Stereo Test uit de jaren 70 (helaas heb ik dat niet meer) werd verslag gedaan van een test van luidsprekerboxen. Dat gebeurde in een kleine zaal met prima akoestische eigenschappen. Daarin was een podium dat was afgeschermd door een zeer dun, ondoorzichtig gordijn. Achter dat gordijn stond een aantal topklasse luidsprekerboxen. De luisteraars (waaronder o.a. H. ten Bosch, J. Kool, H. Goddijn, zeker niet de minsten dus) kregen een voor een een stel boxen uit de hogere prijsklasse te horen waarop een cellostuk werd afgespeeld. Het panel moest elk paar boxen een cijfer geven. Toen na afloop van de test het gordijn omhoog ging zagen de luisteraars dat er een cellist tussen de boxen zat... En wat bleek? Die had maar middelmatig gescoord!

Komen we bij jouw punt: "eens kritisch en goed gaan luisteren". Zou je ons eens kunnen uitleggen hoe je dat dan moet doen? Of moeten we die portie maar aan Fikkie geven?

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door huub.jak @, 21.01.2024, 12:21 (308 dagen geleden) @ Herm Willems

Herm ik denk dat men ook eerste goede kennis zal hebben
Van goede Live muziek en zang .vandaag de dag is het 3x niks basse cultuur
Vaak in luister de Jazz testen met zeven goede luistraars
oude luidspreker boxen zijn ook vaak optimaal met het geluid
Er zijn ook zo zeer goede merken ..
huub

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Herm Willems @, Maastricht, 21.01.2024, 13:12 (308 dagen geleden) @ huub.jak

Vind ik ook Huub. Ik luister nog graag naar twee KEFs uit begin jaren 70.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 21.01.2024, 14:57 (308 dagen geleden) @ Herm Willems

Ik luister nog graag naar twee KEFs uit begin jaren 70.

Hoi Herm

Ik heb op mijn studentenkamertje van 3,5 x 5 meter ook enorm
genoten van de KEF Chorale (SP1016). Er was daar toch geen
ruimte voor de laagste twee octaven, dus die hoefden er ook
niet uit te komen. Maar wat er wel uitkwam was strak en goed
gearticuleerd.
Nu ik een wat grotere luisterruimte heb zijn ze vervangen door
de Translator Impact 10, ook een gesloten kast, net zo strak,
maar met net een octaaf meer aan de onderkant, past precies in
de 8 meter die ik nu tot m'n beschikking heb.:OK:
Nog steeds op de Harman-Kardon PM655 die ook alweer 40+ jaar
meegaat.
Al luister ik tegenwoordig vaker naar de Nordmende Tannhäuser
8004 met BlueTooth die hier is blijven staan.

Goed geluid is dat waar je van geniet.

vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Martina @, Almere, 21.01.2024, 13:25 (308 dagen geleden) @ huub.jak

Zoals ik al eerder refereerde, ga eerst eens een goede gehoortest doen en verwonder hoeveel je al aan frequentiebereik hebt verloren.
Dit is niet persoonlijk aan jou Huub, maar in het algemeen.

Als je in het hoge bereik al verlies hebt, of anders tussen 4000 en 7000 Hertz, zul je muziek al gauw wat bassig of als een beetje dof ervaren.

Muziek beleef je dus al na gelang je eigen gehoorkwaliteit.

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Herm Willems @, Maastricht, 21.01.2024, 13:40 (308 dagen geleden) @ Martina

Dat is idd ook belangrijk om te weten Martina. Maar het schijnt wel dat het brein in staat is om ontbrekende zaken toe te voegen. Wel eens iets over gelezen, maar het fijne weet ik er niet van.

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Martina @, Almere, 21.01.2024, 14:29 (308 dagen geleden) @ Herm Willems

Dat is idd ook belangrijk om te weten Martina. Maar het schijnt wel dat het brein in staat is om ontbrekende zaken toe te voegen. Wel eens iets over gelezen, maar het fijne weet ik er niet van.

Klopt helemaal..... dat vertaald zich vaak als een ruis in het oor:-(

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door huub.jak @, 21.01.2024, 15:04 (308 dagen geleden) @ Martina

Martina ik ben mij er van ook bewust minder gehoor
heb ook een gehoor apperaad gebruik ook deze naar wens
zo nu en dan niet altijd wel met TV .soms
maar met de radio heeft men minder verlies met de
Luidsprekers op oor hoogten men zit er ook vaak voor
LS Boxen is dan ook beter op oor hoogten
huub

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Goldline @, Oranjedorp, 19.01.2024, 18:30 (310 dagen geleden) @ Frans Hamer

Even een stukje ervaring : diverse ECC83 van Telefunken met zo'n mooi wibertje in de bodem ,
Allemaal microfonisch ,ongelijke anodestroom, en andere elende.
Nieuwe Chinesen van Shuguang of JJ's klinken in audiotoepassingen veel beter dan die NOS ouwe buizen.

Even een anekdote van de Ken Ischawata † (ontwerper bij Marantz): Had in zijn studententijd de Marantz 12 buizenvoorversterker nagebouwd maar met Toshiba buizen, resultaat klonk beroert tov. van het origineel(eigendom van de vader van een vriendinnetje)
Hij de buizen verwisseld voor de TFK's uit het origineel en toen was het perfect.

link naar Shuguang fabricage

--
Cees PA1DBA

oude buizen productie vergelijken met hedendaagse

door Forumbeheer @, 21.01.2024, 16:44 (308 dagen geleden) @ Frans Hamer

Nu buizen, audio-filosofie en het gehoor aan de beurt geweest zijn, sluiten wij deze lange draad.

Forumbeheer.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum