Hallo,
Nog steeds aan het rommelen in dozen die op een zolder stonden. Daar zitten twee Valvo PL522 buizen in.
De gloeidraden meten door en ik heb ze in serie aan een 12V batterij aangesloten. Daar merk ik dat de ane gloeidraad helderder oplicht dan de andere. De buis die aan het negatief hangt gloeit zichtbaar minder. is dat normaal?
Ook de productiecodes verschillen: de ene eindigt op I, de andere op J. Is dat het jaartal?
Op het internet worden deze buizen voor flinke prijzen aangeboden, waar kun je die dan nog voor gebruiken?
Alvast bedankt voor de inzichten.
Patrick.
PL522 vraagje.
door soundman2 , Wouw, 24.02.2024, 15:56 (283 dagen geleden) @ Patrick2
Het is dezelfde buis als de 5C22 en die staat in de database van Frank. Het is een thyratron voor microgolven (radar) etc.
PL522 vraagje.
door hans , Hoorn, 24.02.2024, 16:03 (283 dagen geleden) @ Patrick2
Patrick,
Op het internet worden deze buizen voor flinke prijzen aangeboden,
Er wordt zoveel voor waanzinnige prijzen aangeboden, speciaal op buizengebied, maar dat wil niet zeggen dat er ooit een verkocht wordt.
waar kun je die dan nog voor gebruiken?
De 5C22 [de echte naam van deze buis] is een thyratron bedoeld voor in radarinstallaties.
hans
--
raaf apenstaart multiweb punt nl
PL522 vraagje.
door Ben , Waddinxveen, 24.02.2024, 20:07 (283 dagen geleden) @ hans
Deze dus.
Groet, Ben
--
Onkruid is net als reclame, irritant en het blijft zich herhalen.
PL522 vraagje.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 24.02.2024, 18:06 (283 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door Maarten Bakker, 24.02.2024, 18:52
De code dW0 wijst naar PL522 = 5C22 = 6279 (alle 3 waren gangbare typenummers voor exact dezelfde buis; in het oude nummersysteem stonden de letters PL voor Philips en dus niet voor tetrode/pentode met 300mA gloeistroom) waarbij de 0 voor revisie 0 staat.
De code k5I resp. k5J wijzen op fabriek k (geen idee waar, misschien in Duitsland want de enige andere buis die ik ervan ken was ook Valvo gestempeld), jaar 5 (1965 lijkt me het meest waarschijnlijk met een klein kansje op '55 of '75) en maand 9 respectievelijk 10.
Zaten de buizen nog in een doosje? Dat kan ook helpen met het dateren, naast het uiterlijk ook het codenummer op 1 van de flappen.
PL522 vraagje.
door Patrick2 , Antwerpen, 24.02.2024, 18:12 (283 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Patrick2, 24.02.2024, 18:25
Een van de buizen zat in krantenpapier gewikkeld, de andere in golfkarton gerold.
Het schemasymbool van de buis lijkt op dat van een triode, misschien dat ze daarom aangeboden worden. Als ik het goed gelezen heb zijn ze met waterstof gevuld.
Hier en daar wordt er gewag gemaakt van toepassingen voor amateurradio maar meer kan ik er niet over vinden.
PL522 vraagje.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 24.02.2024, 18:26 (283 dagen geleden) @ Patrick2
Ik heb ook even geen idee waarom ze duur verkocht worden. Je kunt er niet heel veel anders mee dan een radar bouwen, denk ik. Misschien kun je ze ook gebruiken voor dingen waar je nu thyristoren of IGBT's voor zou toepassen, zoals een dimmer bouwen.... Misschien zijn er mensen die kans zien om ze in een tesla coil of dergelijke constructie te gebruiken, maar dat is een nichemarkt dus verklaart niet de hoge vraagprijzen.
Ik herlas je oorpronkelijke bericht nog even. De gloeidraden zijn niet geconstrueerd voor serieschakeling dus de opgenomen stroom kan wel iets afwijken maar ook weer niet heel erg veel. Jouw manier van testen kan dus geen uitsluitsel geven, hooguit een vermoeden dat er iets niet goed werkt.
Feitelijk zou je ze op 6,3V moeten aansluiten en dan de gloeistroom meten. Die moet in de buurt van 10,6A zitten. Als hij veel hoger of lager is dan heb je kans dat die buis niet goed meer is. Voor de zekerheid kan je ze een uurtje of wat aangesloten laten en dan nog eens meten.
PL522 vraagje.
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 24.02.2024, 18:30 (283 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dag Maarten,
Op deze Amperex 6268 lijkt dan een foutieve fabriekscode te staan. Volgens de op internet te vinden code lijsten is Wd een fabriekscode voor EF94/6AU6. Zou iemand destijds de stempel voor de fabriekscode verkeerd hebben ingesteld?
De foto komt hier vandaan: Amperex 6268 Ebay
--
Groet,
Robert
PL522 vraagje.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 24.02.2024, 18:51 (283 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Bewerkt door Maarten Bakker, 24.02.2024, 18:58
Wd zou volgens het voorschrift "RV-5-7-0/200 codestempels voor professionele buizen" een 4C35A of CV5247 moeten zijn. De gangbare nummerlijsten die op het internet rondgaan zijn gebaseerd op het voorschrift "RV-5-7-0/1 codestempels voor ontvang- en SQ-buizen". Dezelfde codes kunnen, daar waar verwarring onwaarschijnlijk is, voor buizen uit verschillende categorieen gebruikt zijn. Er is op zijn minst nog een 3e categorie, namelijk beeldbuizen. Daar heb ik geen enkele documentatie van, daar noteer ik alleen alles wat ik tegenkom.
Ik heb in het bericht waar jij op reageert een typefoutje gemaakt en zet dat zo even recht. Ik bedoelde 6279 te schrijven in plaats van 6268. Wel een grappig toeval dat de fabrieksletters precies omgekeerd zijn; Wd versus dW.
P.S. Boven het voorschrift voor professionele buizen dat ik heb, staat met de hand industriebuizen geschreven. Zo noem ik ze dus ook wel eens, maar de officiële naam van Philips is dus professionele buizen.
PL522 vraagje.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 24.02.2024, 21:16 (283 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik snap nu waarom ik de typo gemaakt heb: het was een leesfout.
Vlak boven dW (PL522 = 5C22 = 6279) in de lijst staat dU (PL435 = 4C35 = 6268).
Kennelijk was de 6268 een verbeterde variant van de 4C35 maar zijn die types later samengevoegd, en is die buis daardoor zowel bekend onder dU als onder Wd.
PL522 vraagje.
door Mans Veldman , Leidschendam, 25.02.2024, 00:07 (283 dagen geleden) @ Patrick2
waar kun je die dan nog voor gebruiken?
Het is een waterstof gevulde thyratron, je kunt de werking vergelijken met een thyristor. De PL522 is gemaakt voor 16kV om de radar te pulsen. De gemiddelde kathodestroom is 200mA, maar de piek stroom (pulsen) kan al gauw een paar honderd Ampere zijn. Wat je er, anders dan de originele toepassing, mee kan doen weet ik niet en de hoge prijzen zijn mij een raadsel (waarschijnlijk toch wat ontbrekende kennis bij de verkoper of gewoon wishfull thinking)
--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away
PL522 vraagje.
door Maurice , Dordrecht, 25.02.2024, 00:15 (283 dagen geleden) @ Patrick2
Over de PL21 Thyratron zijn wel wat proef schakelingetjes te vinden.
zoek bv document Schaltungen_und_Versuche_mit_PL_21.pdf
De radars met buizen die heden nog evt in scheepsmusea draaien zijn denk ik op een
hand te tellen.
Maar ja hoe vinden die de benodigde buizen op moment dat ze die nodig hebben.
Zo heb ik hele verzameling echt oude magnetron buizen gehad, maar die radars zijn
echt allemaal al vergaan of verschrot.
In al die jaren ben ik maar 1x , en dat was in 1e jaar, ooit 1 radar tegen gekomen met
een EM84 nog als tuning buis.
Op de zaak slingert in een bakje nog een oude Thyratron als curiositeit.
Bij her indeling van de ladekastjes eind vorig jaar, heb ik nog net kunnen
redden dat die buis weer een eigen laatje kreeg.
Dergelijke buizen Thyratron hebben mijn idee, alleen maar als functie, vitrine kast
op een plankje mooi staan te zijn.
Een mooi verhaal er bij.
Kunst ter buizen techniek en wat men kon presteren.
Of puur als bezigheid en proef eens een opstelling maken, zien of je de buis
in functie aan de gang krijgt.
Zie de PL21 schakelingen.
Als tip stuur eens buis op naar zo'n YouTuber, misschien dat die er iets spectaculairs
mee kan doen.
ElectroBOOM bijvoorbeeld.
Die heeft er wel de kennis en achtergrond voor om daar iets mee te doen.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
PL522 vraagje.
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 25.02.2024, 07:44 (282 dagen geleden) @ Patrick2
Een link naar een boek over Thyratrons met uitleg over de werking en wat voorbeelden van toepassingen:
Thyratrons - Swenne (Philips, 1961)
--
Groet,
Robert
PL522 vraagje.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 25.02.2024, 11:04 (282 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door Ouwe Schipper, 25.02.2024, 11:10
Een vergelijkbaar thyratron werd toegepast in de radar van de Starfighter F104 -G
die in de Nederlandse luchtmacht heeft rondgevlogen. De schakeling bestaat uit een
'pulsvormend netwerk' dat opgeladen werd tot enkele kilovolts. Die lading werd via
zo'n thyratron door een trafo gestuurd. De pulsduur was iets van 40 nanoseconden
en het puls vermogen was 300 Kilowatt. Aan de secundaire van die trafo zat het
magnetron voor 3 centimeter golflengte, met een diode antiparallel daaraan.
Dat hele zendergedeelte zat in een hermetisch dichte kast van gegoten aluminium
waarin de luchtdruk op 1,25 Bar werd gehandhaafd. Anders zou op grote hoogte de
lucht kunnen ioniseren, wat neerkomt op kortsluiting
Nico
PS: in 1968 heb ik op de basis Leeuwarden zulke zenders gerepareerd
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
PL522 vraagje.
door Patrick2 , Antwerpen, 25.02.2024, 12:01 (282 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Cool! Best wel indrukwekkend.
Enfin, er valt in audio/radiokringen niks me te doen.
Dank aan iedereen voor de interessante bijdragen.
Groeten, Patrick
PL522 vraagje.
door soundman2 , Wouw, 25.02.2024, 21:30 (282 dagen geleden) @ Patrick2
Cool! Best wel indrukwekkend.
Enfin, er valt in audio/radiokringen niks me te doen.
Dank aan iedereen voor de interessante bijdragen.
Groeten, Patrick
Misschien kun je er een PWM versterker mee bouwen.....
PL522 vraagje.
door ejrietbergen , Schiermonnikoog, 25.02.2024, 22:30 (282 dagen geleden) @ soundman2
Of een plasmatweeter
vrgr, EJ
--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.
PL522 vraagje.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 25.02.2024, 13:32 (282 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Na die diensttijd kreeg ik een baan in het research lab van de PTT,
afdeling Straalverbindings lab. Daar waren ingenieurs doende met die
schotel bij Burum, "It Grutte Ear" en ik vroeg op welke golflengte
die ontvanger werkte - - 3 centimeter en gevoelig genoeg om de zwakke
signalen van de toenmalige satellieten te ontvangen
"Nou, benieuwd of dat wel goed gaat. Kon best èrg spannend worden..."
Werd mij gevraagd wat ik bedoelde?
"De airborne radar van de Honderdvier geeft pulsen van 300 kilowatt
op 3 centimeter"
òèps- dezèlfde week nog een delegatie van ingenieurs naar Leeuwarden,
uiteraard zònder mij. Nooit meer wat over gehoord
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg