Geleidestralen in de luchtvaart (Techniek Overig)

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 12.06.2024, 10:49 (162 dagen geleden)

Om het "topic kapen" te vermijden geeft ik hier een korte samenvatting
van het Duitse begrip "Knickebein"; genoemd naar de magische raaf uit
een sprookje, die overal precies de weg kende
Ik heb een uittreksel gemaakt uit het boek van Brian Johnson.
We kennen allemaal het al uit de jaren '30 stammende Lorenz principe:
[image]

Dat de Duitse Luftwaffe in WO2 andersòm ging gebruiken: koers aangeven
naar een veraf (in Engeland) gelegen doel

[image]

Maar het ging làng niet altijd goed

[image]

Sòms, als ze geluk hadden wist de piloot de weg terug maar ook nogal vaak nìèt.
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Geleidestralen in de luchtvaart

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12.06.2024, 11:44 (162 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Bapaktua, 12.06.2024, 12:29

Hallo Nico,
dat punten en strepen systeem werd óók nog door ons gebruikt in 1962 op het vliegveld Mokmer Biak v.m. Nederlands Nieuw Guinea.
Dit was het BABS (Blind Approach Beacon System).
Dit systeem werd ondergebracht in een (rood wit gestreeepte) houten hut aan het einde van ons vliegveld.
Dit systeem werkte samen met de Rebbecca Radar apparatuur welke was ingebouwd in onze Hunter staalvliegtuigen. De Mark4 en Mark6.
De opvolger van dit systeem was het ILS.
Herinneringen komen weer boven drijven:-D
ruud
[image]
[image]
[image]

Geleidestralen in de luchtvaart

door Mans Veldman @, Leidschendam, 12.06.2024, 14:52 (162 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Mans Veldman, 12.06.2024, 14:57

Dieter Beikirch (Deutsche Avionic) en Arthur Bauer (cdvandt) hebben veel info beschikbaar.

Battle of the Beams - Wotan I, Knickebein, Wotan II and the X-Clock
https://www.youtube.com/watch?v=DVuoi97KdJU

Lorenz "Beam" Blind Landing System FuBl 2
https://www.youtube.com/watch?v=6ReAJWnFGpg

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum