K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning (Techniek Radio/TV)

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 11:25 (4 uur, 55 minuten geleden)

Gister wwer eens bezig geweest met het proberen te splitsen van de kern van de defecte lijntrafo van de K6.

eerst met een dremel met een heel klein freesje de grijze grafiet cement ( wat is dit eigenlijk? ) tussen kern en draadeind weggehaald.
Dit ging vrij makkelijk en de draadeindjes lieten zich makkelijk verwijderen.

daarna de kern splitsen, er was geen beweging in te krijgen en ik wou het ook niet forceren met het risico de kern te beschadigen

had al een vraag gesteld op het forum hoe het aan te pakken, maar kennelijk hebben weinigen dit ooit geprobeerd gezien de reacties hier op.
mijn redenatie was dat als er lijm tussen zou zitten dit opgelost moet worden

ik heb het geprobeerd met een klein penceeltje en de lijm te besmeren met aceton.
dit een aantal malen herhaald en lekker laten inweken in de aceton.

dit bleek perfect te werken! de top kern viel er bijna gewoon af zonder ook maar de minste beschadiging!

[image]

[image]

[image]

de topspoel verwijderen was wat moeilijker maar dat is ook gelukt

de onder liggende spoel was gewikkeld in een soort celluloid, en dat kan dus niet tegen aceton, en en dat verkruimelde onder mijn handen, maar dat gaf wel de gelegenheid om deze spoel ( 18, 18a,19 op het schema) te inspecteren op beschadigingen
dit was niet het geval en heb de spoel in plaats van celluloid ingewikkeld in kapton tape wat ook een hoge doorslag spanning heeft.

daarna de trafo weer in elkaar gezet en tussen de helften kleine kartonnen rondjes gezet om de kernen te isoleren en de trafo terug geplaatst in de tv.

toen het toestel opnieuw opgestart en alles werk weer behalve de hoogspanning natuurlijjk! geluid goed,kleur relais komt in en gaat uit bij zwart/wit.

maar toen ik de boosterspanning controleerde zag ik dat toen het toestel eerst een boosterspanning van ongeveer 600 Volt had ,met werkende topspoel, nu een boosterspanning heeft van ongeveer 400 volt.
kan iemand dit verklaren? de boosterspanning laat zich wel regelen maar het moet een oorzaak hebben
de lijn eindbuizen worden niet rood en zelfs de GY501 krijgt zijn gloeispanning en licht normaal op.
trafo zelf blijft ijskoud dus word niet zwaar belast.
booster condensator is vervangen.

heeft die topspoel dan zoveel effect op de boosterspanning?

kortom ik wil er wel wat meer van weten.

Johan

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.11.2024, 11:41 (4 uur, 39 minuten geleden) @ Johan Adams

Wat ik in de jaren '60 heb geleerd over trafo's in zulke toepassing:
De zelfinductie van die wikkelingen is bijzònder afhankelijk van de
dikte van die "kartonnen" schijfjes tussen de U en de I van de kern.
Dunnere schijfjes => meer zelfinductie => meer energie- opslag in
de primaire spoel. Bij de démontage zijn die schijfjes mogelijk wat
dikker geworden.
Ik neem aan dat de boosterspanning daarmee te maken heeft
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 12:10 (4 uur, 10 minuten geleden) @ Ouwe Schipper

Hallo Nico,

Jou verklaring snijdt hout, ik heb ook een vermoeden dat het mogelijk iets met die afstnd tussen U en I kern te maken heeft
ik ga er van uit dat spoel=combinatie 18,18a,19 de energie leveren voor de gehele trafo.

maar misschien zit ik fout en komt de energie voorziening van spoel "a" tussen PL505 en PY500 boosterdiode

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.11.2024, 14:56 (1 uur, 24 minuten geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Ouwe Schipper, 26.11.2024, 15:01

De energie die in een spoel opgeslagen zit kun je berekenen.
De formule daarvoor is ½xLxI² dus als L minder wordt zal
bij gelijke stroom de energie waarmee de boostercondensator
opgeladen wordt ook minder worden.
Eventueel kun je opletten of de I kern in dezelfde richting is
gemonteerd als 'ie zàt, of anders een heel klein beetje van het
"karton" wegnemen. Mogelijk is het "karton" iets opgezwollen
door de aceton
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 26.11.2024, 15:56 (24 minuten geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 26.11.2024, 16:18

Johan,

Een lijntrafo is in het algemeen een kritische, precies afgestemde trafo.
Elke gerepareerde lijntrafo en zeker die van de K6 moet behoorlijk identiek zijn aan het
origineel.
Zoals Nico al reeds opmerkte, te dun of te dik isolatiemateriaal, luchtspleet in de kern niet helemaal precies, dat zijn allemaal redenen waardoor ook nog de eigenresonantie (van lijnfrequentie) van de trafo verloopt en waardoor hij dus niet optimaal werkt.

Dit soort trafo’s werd gewoonlijk in de fabriek exact getuned door de
hoogspanningsspoel iets te schuiven op de primaire, bij lage spanning op
een speciaal meetapparaat. Maar om dat aan een werkende trafo met
hoogspanning te doen, dat is een heel ander verhaal.
Ik heb dit een keer geprobeerd bij een spoel welke een beetje los zat en gek genoeg merkte ik niet zo veel verandering in de werking, dus laat je zeker niet ontmoedigen.
Als ik zie hoe je bezig bent gaat het je zeker wel lukken.

heeft die topspoel dan zoveel effect op de boosterspanning?
kortom ik wil er wel wat meer van weten.

Als je meer over de lijneindtrap c.q. hoogspanning van de K6 wilt weten lees dan het boek
“KLEUREN TELEVISIE” van de bekende schrijver A.J. Dirksen.
In dit boek wordt de complete K6 beschreven.

Cor

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum