voor een restauratie ben ik op zoek naar deze 2 buizen
EK1
EF1
Buizen EF1 en EK1 gezocht
door Leo Snoeren , Dongen, 11.12.2024, 13:47 (10 dagen geleden) @ Michiel
Hoi Michiel,
Al bij Wim de Rotte gekeken? Hij heeft ze allebei
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Michiel , 11.12.2024, 13:59 (10 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hoi Leo,
Heb ik al naar gekeken.
Ze hoeven niet nieuw te zijn, dus vandaar de vraag maar hier gesteld of iemand ze heeft liggen.
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Ericq , Oegstgeest, 11.12.2024, 16:21 (10 dagen geleden) @ Michiel
Het is absoluut niet rot bedoeld. Maar ik vind het altijd jammer als iemand een component zoekt, maar dan niet verteld waarom en waar men mee bezig is. Nee, ik heb in de verzameling gekeken, maar kan je er niet aan helpen. Grts Ericq
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Jan Bus , Amersfoort, 11.12.2024, 16:27 (10 dagen geleden) @ Michiel
Deze buizen zijn zeldzaam. Het is een wonder dat Wim de Rotte nieuwe en geteste exemplaren heeft. Dus take it or leave it.
Een andere mogelijkheid is om ze te vervangen door EF6 en EK2. Dit zijn de zuinige opvolgers van de EF1 en EK1.
Groet, Jan
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Michiel , 11.12.2024, 16:38 (10 dagen geleden) @ Jan Bus
hoi Jan,
Klopt, ze komen voor in de Philips 245B.
Originele buizen is leuk maar hoeft niet.
Mocht ik de buizen niet vinden dan zal ik deze vervangers gebruiken.
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Maurice , Dordrecht, 11.12.2024, 17:48 (10 dagen geleden) @ Michiel
Er wordt hier op forum geregeld dozen vol buizen aangeboden.
Zullen wel net als ik geen archief bijhouden wat in voorraad dan is..
Ik zal ook eens in de dozen kijken hier.
\Voorbeeldje van dergelijke aangeboden dozen vol.
Vraag bv even aan Frans, of die in een van de 3 vrhuisdozen vol een EK1 heeft
3 verhuisdozen vol
Link Voorbeeld dozen vol buizen aanbiedingen
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Michiel , 11.12.2024, 17:56 (10 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
Klopt, echter die ik zoek zullen daar niet bij liggen.
Zijn goud kleurige buizen ala de AK2, maar dan met EK1 erop
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door henkk , Alkmaar, 11.12.2024, 19:05 (10 dagen geleden) @ Michiel
Ook wat geneusd,EK1 is gelijk aan AK2 met andere gloeispanning,zal EF1 ook wel gelijk aan AF3 zijn op de gloeispanning na.
Maar ik ben deze buizen van mijn leven nog nooit tegengekomen dus ik zou ze maar even bij Wim bestellen.
Henk
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 11.12.2024, 19:33 (10 dagen geleden) @ henkk
Dag Henk,
Wat je schreef over de EK1 klopt.
Maar jouw veronderstelling dat de EF1 en de AF3 op gloeispanning na gelijk zijn, klopt volgens mij niet.
Een belangrijk verschil is dat de AF3 een "vari-mu", ook wel "regel" pentode is terwijl de EF1 dat niet is.
Een ander duidelijk voorbeeld van het verschil: Bij Vg2 = 100 V en Vg1 = -4 V geldt voor de AF3 dat Ia = 6 mA, terwijl voor de EF1 geldt dat Ia = 0,15 mA.
Links naar de datasheets voor de EF1 en de AF3:
--
Groet,
Robert
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door henkk , Alkmaar, 11.12.2024, 23:27 (10 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Niet verder gekeken dan mijn neus lang is,het is dus een min of meer omgebeunde AF 7,zoveel smaken had de lampjesfabriek nu ook weer niet.
Bovendien ga je voor die paar radio's niet een nieuwe buis ontwikkelen.
Henk
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Hans Op den Camp , Leusden, 11.12.2024, 20:27 (10 dagen geleden) @ henkk
Maar ik ben deze buizen van mijn leven nog nooit tegengekomen dus ik zou ze maar even bij Wim bestellen.
Dag Henk, je hebt helemaal gelijk en Wim heeft van beide zeldzame buizen nog maar één in voorraad. Getest met garantie. Ik zou zelf in dat geval niet verder gaan zoeken, maar er inderdaad heel snel bij zijn.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 11.12.2024, 22:41 (10 dagen geleden) @ Michiel
Deze E-buizen waren de eersten met gloeispanning van 6,3 V en zijn speciaal gemaakt voor autoradio's en spoedig daarop werden alle buizen met 4 V gloeispanning vervangen door buizen op 6,3 V.
Het ligt voor de hand te denken, dat de EK1 uit deze eerste autoradio van Philips een gemodificeerde AK2 is en dat is ook zo. Alleen was de AK2 veel te microfonisch voor gebruik in een automobiel. Daarom zijn er kleine mechanische verschillen in de bouw van het elektroden-systeem aangebracht om de buis minder gevoelig te maken voor trillingen. Dat zal wel geresulteerd hebben in kleine elektrische verschillen. Ik meen me te herinneren, dat de EF1 gebaseerd wass op de AF7 met kleine wijzigingen, maar dat weet ik niet zeker meer.
Het moet terug te vinden zijn in artikelen in Philips Technisch Tijdschrift van ca. 1935 of andere door Philips uitgegeven vakbladen uit die tijd.
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door gertjanrhe , Gooi, 11.12.2024, 22:55 (10 dagen geleden) @ castafiore2010
Leuke en boeiende toelichting. Je maakt me nieuwsgierig hoe je dat weet?
groetjes, Gertjan
--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 12.12.2024, 07:37 (9 dagen geleden) @ gertjanrhe
Ik heb ooit in een doos oude buizen, die ik op een rommelmarkt kocht een EK1 en een EF1 aangetroffen en toen aan een oude ex-Philips man, die ik op een beurs van de NVHR trof, gevraagd, of hij daar iets van wist en die vertelde mij de geschiedenis en ook, dat er in een Philips vakblad iets over geschreven was. Dat laatste vond ik toen ook ooit ergens.
Dit speelt zich af rond 1988, de man in kwestie is al lang dood en de buizen heb ik waarschijnlijk ook niet meer. Ik was toen op zoek naar een AK2 voor een radio, die ik ook al lang niet meer heb, vandaar, dat ik mij dit herinner. Er moet het nodige gepubliceerd zijn door Philips ten tijde van de introductie van hun eerste autoradio en daar moeten mijn herinneringen in bevestigd worden, dat weet ik zeker.
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door gertjanrhe , Gooi, 12.12.2024, 19:51 (9 dagen geleden) @ castafiore2010
Bedankt. Leuk om te weten.
Gertjan
--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door hans , Hoorn, 11.12.2024, 23:02 (10 dagen geleden) @ castafiore2010
Philips Technisch Tijdschrift van ca. 1935 of andere door Philips uitgegeven vakbladen uit die tijd.
Jaap,
Dat zal dan een ander vakblad zijn dan het PTT, want de eerste jaargang van het PTT is 1936 [en daarin is niets te vinden over deze buizen].
Maar in ieder geval lever je boeiende informatie.
hans
--
raaf apenstaart multiweb punt nl
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 12.12.2024, 00:36 (10 dagen geleden) @ hans
Had NSF misschien een eigen blad? Dan zou daar wellicht wat in te vinden zijn (de radio's werden daar gebouwd, ik vermoed een beetje dat de ontwikkeling een gezamenlijks inspanning was tussen verschillende bedrijfsonderdelen van Philips).
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Herm Willems , Maastricht, 12.12.2024, 22:07 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De NSF heeft inderdaad een eigen blad gehad Maarten. Dat was eerst de 'Radio N.-S.-F. Courant'. Die bestond van maart 1928 t/m april 1929. In mei 1929 werd dat tijdschrift voortgezet onder de naam 'Radio NSF Nieuws'. Ik vermoed dat dat blad niet lang heeft bestaan.
In de mij bekende nummers wordt voornamelijk geschreven over toestellen en de fabriek zelf, niet over buizen.
Het is overigens wel leuk om te weten dat de NSF eind jaren 20 al een radiomuseum (van de eigen radio's uiteraard) had. In een van die bladen staat daar een foto van. Als ik mij goed herinner heb ik die hier ooit eens geplaatst.
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 12.12.2024, 15:16 (9 dagen geleden) @ castafiore2010
De EK1 werd in het "Philips Monatsheft fur Apparate-Fabrikanten Nr. 13" van maart 1934 geïntroduceerd.
Zie: Philips Monatsheft fur Apparate-Fabrikanten Nr. 13 (maart 1934)
Maart 1934 staat ook als moment van introductie op de pagina over de EK1 op Radiomuseum.org vermeld. Die pagina linkt ook naar 4 Philips autoradio's uit 1934 waarin de EK1 werd toegepast.
Zie: EK1 Radiomuseum
DE AK2 werd in het "Philips Bulletin Technique No. 20-22" van maart/april/mei 1935 geïntroduceerd.
Zie: Philips Bulletin Technique No. 20-22 (maart/april/mei 1935)
Ik vermoed sterk dat de AK2 gelijktijdig in het "Philips Monatsheft fur Apparate-Fabrikanten Nr. 24" van maart/april 1935 werd geïntroduceerd maar ik beschik niet over dat nummer. In de eerdere nummers van deze uitgave wordt de AK2 niet genoemd.
Maart 1935 staat ook als moment van introductie op de pagina over de AK2 op Radiomuseum.org vermeld. Die pagina linkt ook naar toepassingen uit 1935 en later.
Zie: AK2 Radiomuseum
Het lijkt me op grond van het voorgaande erg onwaarschijnlijk dat de EK1 een gemodificeerde AK2 is.
De AK1 werd tegelijk met de EK1 geïntroduceerd. Mogelijk is de EK1 dan een gemodificeerde AK1?
--
Groet,
Robert
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Maurice , Dordrecht, 12.12.2024, 15:36 (9 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Als je in zoek functie RMorg bij buizen gerelateerd aan toestellen,
krijg je er 41. tbv EK1
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 12.12.2024, 16:41 (9 dagen geleden) @ Maurice
Ik schreef dat de pagina over de EK1 op Radiomuseum linkt naar 4 autoradio's uit 1934 waarin de EK1 werd toegepast.
Die overige 37 toestellen uit 1935 en later, waar die zelfde pagina ook naar linkt, waren voor mijn onderzoekje niet relevant. Daarom heb ik ze niet genoemd.
--
Groet,
Robert
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door gertjanrhe , Gooi, 12.12.2024, 19:56 (9 dagen geleden) @ Robert Gribnau
De AK1 werd tegelijk met de EK1 geïntroduceerd. Mogelijk is de EK1 dan een gemodificeerde AK1?
AK en EK zouden ook zo maar parallel ontwikkeld kunnen zijn. Of de oorspronkelijke ontwikkelopdracht nog in een archief te vinden is?
Waarschijnlijk gaan we dat nooit meer weten.
--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door thomas nieuwenhuizen , amsterdam, 13.12.2024, 18:42 (8 dagen geleden) @ gertjanrhe
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door thomas nieuwenhuizen , amsterdam, 13.12.2024, 18:45 (8 dagen geleden) @ thomas nieuwenhuizen
uit het Philips Monatsheft , 1935 - vergeten de maand op te schrijven
Buizen EF1 en EK1 nog steeds gezocht
door Robert Gribnau , Konongo, Ghana, 13.12.2024, 19:59 (8 dagen geleden) @ gertjanrhe
Bewerkt door Robert Gribnau, 13.12.2024, 20:05
Omdat de EK1 en AK1 tegelijkertijd in maart 1934 werden geïntroduceerd, denk ik persoonlijk dat parallele ontwikkeling erg waarschijnlijk is.
Maar ik reageerde op de post van castafiore2010 waarin hij aangaf dat de EK1 een gemodificeerde AK2 is, en waar hij in een latere post over schreef dat hij die informatie had van een oude ex-Philips man.
Zoals ik al schreef, is het echter erg onwaarschijnlijk dat de EK1 een gemodificeerde AK2 is omdat de AK2 in maart 1935 werd geïntroduceerd, dus een jaar later dan de introductie van de EK1.
Alleen daarom liet ik de vraag open of de EK1 misschien een gemodificeerde AK1 was.
Mogelijk dat Philips aanvankelijk het prototype van de AK1, maar dan met 6,3 V gloeispanning, ook geschikt dacht voor toepassing in autoradio's, maar dat men na tests er achter kwam dat dit prototype niet schokvast genoeg was, waarna wat aanpassingen in het ontwerp volgden om tot de EK1 te komen.
Het juiste antwoord gaan we, zoals je al schreef, waarschijnlijk nooit meer weten.
--
Groet,
Robert