Op de beurs heb ik voor onderdelen een b2x92a aangeschaft.
Ik had er al 2 maar de schaaltjes zijn vaak stuk , deze radio heeft een combi van E en U buizen.
E in het hoogfrequent en U in het laagfrequent.
Tot mijn verbazing in deze geen U buizen maar een seleen gelijkrichter en een el95.
Dit schema staat ook niet in de schematheek.
Wie weet de achtergrond van deze uitvoering , speciaal exportmodel ofzo of zeer kort gemaakt.
Aparte b2x92a
door ejrietbergen
, Schiermonnikoog, 27.03.2025, 11:04 (5 dagen geleden) @ rene
Hoi René
Dat doet denken aan de B2X02A, zie RM.org en philipsradios.nl.
vrgr, EJ
--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 27.03.2025, 12:19 (5 dagen geleden) @ rene
Hier zal het uitvoeringsnummer en het serienummer sterke aanwijzingen kunnen bevatten. Ook datumstempels kunnen interessant zijn.
Gezien een EL95 en een seleengelijkrichter denk ik een beetje richting Duitsland.
Is het wel af fabriek en geen latere ombouw?
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 27.03.2025, 12:40 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De b2x92A/71 met E buizen , seleen gelijkrichter en andere voeding en ugt.
Zo te zien origineel af fabriek
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 27.03.2025, 12:44 (5 dagen geleden) @ rene
De bekende uitvoering met U en E buizen.
In dit geval de b2X92A/70R.
Aparte b2x92a
door Maurice
, Dordrecht, 27.03.2025, 13:04 (5 dagen geleden) @ rene
Waarom Niet de Datum codes op de spoelen
Serie nr
En die witte plakker welke chassis datum is
Ik Begrijp dat NIET
Zijn toch De gegevens die bepalen.
Rest van chassis foto totaal nutteloos
Met de datum beetje vergelijken kun je snappen
Dat in loop van productie er wijzigingen zijn bedacht.
Ivm schaartse onderdelen.
Verbeterde technieken
Fouten er uit halen enz.
Welk chassis is ouder
Enz.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
Aparte b2x92a
door Armand , 27.03.2025, 18:05 (5 dagen geleden) @ rene
Die voedingstransfo zie je wel meer in Duitse Philipsen uit die periode.
Groeten, Armand
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 27.03.2025, 20:17 (5 dagen geleden) @ rene
De trafo doet in elk geval sterk aan Duitsland denken, in Nederland gebruikte men toen nog geen C-kernen. Staat daar ergens een nummer op? Staat er op de witte sticker achterop het chassis nog iets leesbaars? En wat is het serieummer? Vooral de letter of letters die ervoor staan zijn een aanwijzing.
Aparte b2x92a
door jvschaik , 27.03.2025, 18:15 (5 dagen geleden) @ rene
Ik heb er ook twee. Een b2x92a met een combinatie van u en e buizen
En een b2x92a/71 met e buizen en een halfgeleider gelijkrichter. Ik denk dat dit toestel gemaakt is voor de export. Alwaar een radio met een chassis die verbonden was met de netspanning niet was toegestaan. De productiekosten waren hoger dus wellicht niet in grote aantallen gemaakt. Ik heb voor de variant met uitsluitend e buizen ook geen documentatie. Als je toevallig nog een luidspreker gril over hebt. Dan zou ik die wel willen overnemen. Ik zoek er nog een exemplaar. Deze zit gelijmd en wil wel eens kwijt raken. Ik heb er ooit eens twee gekocht voor de onderdelen. Maar de speciale variant heb ik niet gedemonteerd.
In de radio met e buizen zitten buizen van Philips. Vaak hadden Duitse Philips radio's buizen van valvo. Beeide serienummers beginnen met WA
Aparte b2x92a
door gertjanrhe , Gooi, 27.03.2025, 19:22 (5 dagen geleden) @ jvschaik
De origineel ogende elco rechts is fabricaat Valvo.
--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 27.03.2025, 22:25 (5 dagen geleden) @ jvschaik
Ik zal morgen wat foto’s maken.
De luidsprekergril heb ik voor u en die mag u hebben.
Ik heb ook nog een kast en achterwand als u die wilt kan dat ook.
Aparte b2x92a
door jvschaik , 28.03.2025, 09:43 (4 dagen geleden) @ jvschaik
Zoals in eerdere reactie vermeld begint het serienummer bij beide radio's met WA.
Ik heb nog een Philetta typenummer B1D92A het serienummer begint hier ook met WA.
Of te wel de B2X92A is geproduceerd in Duitsland.
Er zou ook een Duitse variant moeten zijn met typenummer B2D92A hier kan ik niets over vinden.
De B2X92A heeft als modeljaar 1959. In 1960 kwam dezelfde radio uit de B2X02A die exact hetzelfde is als de B2X92A. Heeft Philips bij andere toestellen ook gedaan B3X92A (1959) en het volgend jaar B2X02A vrijwel identiek aan elkaar.
Ik heb wel de servicedocumentatie van de B2D02A die dus in de lijn der verwachting identiek is an de B2D92A. Deze is gelijk wat betreft opbouw chassis en schema aan de B2X92A/71 met de e-buizen.
Het is dan ook geen zelfbouw. Maar af fabriek Philips Duitsland bedoelt voor landen waar men geen radio's mocht verkopen die net gescheiden zijn.
Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op je vragen
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 28.03.2025, 10:23 (4 dagen geleden) @ jvschaik
Zeker. Het verhaal is nu compleet.
Bedankt voor de uitleg , gr René.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 28.03.2025, 12:08 (4 dagen geleden) @ rene
Ik vraag me af of het ging om "waar men niet mocht verkopen" of gewoon een keuze voor een beproefd ontwerp zonder die rare Hollandse fratsen. Kan zelfs nog een kwestie van prijs bij de lokale toeleveranciers geweest zijn die het ene of het andere ontwerp goedkoper lieten uitvallen.
Duitsland was toch wel een beetje het land van seleencellen en EL95's, zelfs zo extreem dat ze uiteindelijk 2 van die buisjes in 1 hebben gestopt, maar dat was meer richting de nadagen van de techniek.
jvanschaik noemt de serienummers en het uitvoeringsnummer /71 van zijn radio's, maar het verhaal is natuurlijk nooit compleet zonder te kijken naar wat jij zelf precies hebt.
Aparte b2x92a
door jvschaik , 28.03.2025, 14:34 (4 dagen geleden) @ Maarten Bakker
O.a. in Zweden en ook wel Duitsland waren de eisen op elektrische veiligheid veel strenger dan in Nederland.
Feit is dat Een U toestel met verhuistrafo veel goedkoper was wat betreft materiaal.
Deze radio was bedoelt voor een tweede radio in een huishouden. En mocht niet te veel kosten.
Ik heb er ooit drie gehad radio twee met de combi E en U buizen en deze speciale variant. Alle drie de radio's waren in Duitsland gemaakt. Dit is pas de tweede B2X92A met die buizen erin. Dus dat bevestigd wel het verhaal. De beweringen dat dit geen fabriekstoestel is zijn pertinent onjuist. Zo ook de beweringen dat dit een later toestel zou zijn geweest. En men overgestapt zou zijn op een ander ontwerp.
De B2X02A is in 1960 verschenen en deze is exact hetzelfde als de B2X92A. Dus de combi E en U buizen.
Philips was producent van buizen en heeft bijna tot het einde van het buizentijdperk gebruik gemaakt van buizen gelijkrichters. Deze waren goedkoper voor Philips dan de seleengelijkrichters.
Philips moest ten slotte winst maken en dat doe je door de productiekosten laag te houden.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 29.03.2025, 00:31 (4 dagen geleden) @ jvschaik
Bewerkt door Maarten Bakker, 29.03.2025, 00:45
Philips Duitsland was in het algemeen wat minder verzot op grote aantallen buizen en kon op een gegeven moment kennelijk goedkoper aan seleencellen komen of vond buizen op die plaats te ouderwets of het kwam met de gloeistroom niet handig uit (EL95 was er niet als U-buis en zal goedkoper zijn geweest dan UL84). Die seleencellen zag je wel in meer in Duitsland ontworpen apparaten, tot televisies aan toe. Zeker de wat grotere fabrieken hadden binnen Philips vaak hun eigen ontwerp- en inkoopbeleid. Het werd echt tot op een fractie van een cent doorgerekend.
Ik herken /71 niet als specifiek uitvoeringsnummer voor de Duitse of Zweedse markt, maar wel als hoog uitvoeringsnummer voor een technische variant van het basismodel.
Bij Zweden en Duitsland denk ik aan /19 resp. /22 voor de basisuitvoering en en nog wat nummers die er enige ronde tientallen bovenliggen zoals /79 en /82 voor varianten. In dit geval was er mogelijk niet eens een B2X92A/22 maar werd deze in Duitsland als B2D92A/00 op de markt gebracht (met buisgelijkrichter en zonder netscheiding).
Overigens bestaat er daadwerkelijk een B2X92A/19 voor de Zweedse markt. Deze is geschikt gemaakt voor de Zweedse markt door o.a. een sticker op het chassis aan te brengen waarop staat "VARNING! Chassiet är Nätspanningsförande". Waarschijnlijk zitten er ook een paar extra zekeringen in. Maar die heeft dus gewoon de buizenbezetting die de B2X92A/00 ook heeft.
Aparte b2x92a
door hans , Hoorn, 28.03.2025, 16:17 (4 dagen geleden) @ Maarten Bakker
uitvoeringsnummer /71 van zijn radio's, maar het verhaal is natuurlijk nooit compleet zonder te kijken naar wat jij zelf precies hebt.
Beetje inzoomen op de foto die René plaatste en je hebt een antwoord.
hans
--
raaf apenstaart multiweb punt nl
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 29.03.2025, 00:34 (4 dagen geleden) @ hans
Dankje!
Ik meen aan het lettertype ook te zien dat het inderdaad om een in Duitsland vervaardigd toestel gaat, maar kan de letters WA voor het serienummer niet echt herkennen. Het zou handiger zijn als René daarover uitsluitsel had gegeven. In dit geval lijkt het erop dat hij door slimme veronderstellingen van de lezers wel alle bruikbare antwoorden heeft gekregen, maar toch.
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 29.03.2025, 08:19 (3 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Idd meer dan verwachte uitleg.
Het verhaal dat om veiligheidsredenen in sommige landen geen U toestellen verkocht mochten worden
Is nieuw voor mij.
Gelijk heb ik dus iemand kunnen helpen met onderdelen die ik over had van het slooptoestel.
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 29.03.2025, 08:28 (3 dagen geleden) @ rene
De b2x92A/71 met Inmiddels opgeknapte kast.
Btw , er zaten bijvoorbeeld ook veel mosterd c’s ipv teerknollen in deze uitvoering.
Minder werk met herstellen.
Aparte b2x92a
door rene , Castricum, 29.03.2025, 08:40 (3 dagen geleden) @ rene
De hiervoor genoemde B2X92A/19.L met Zweedse opdruk blijkt mijn sloopchassis te zijn.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 29.03.2025, 14:30 (3 dagen geleden) @ rene
Daar is ook weer wat aparts mee aan de hand. Kennelijk als halffabrikaat uit Wetzlar (chassissticker WA00) naar Leuven (serienummer PL) verscheept en daar afgebouwd.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 29.03.2025, 14:33 (3 dagen geleden) @ rene
Bewerkt door Maarten Bakker, 29.03.2025, 14:42
Mooi resultaat!
De aanwezigheid van mosterd c's wijst mogelijk op wat latere productie. Aangezien er uit Wetzlar ook toestellen van het oude ontwerp kwamen, heeft men misschien op enig moment het ontwerp aangepast aan de laatste stand van zaken om nog wat langer mee te gaan.
Aparte b2x92a
door Maarten Bakker
, Haarlem / Delft, 29.03.2025, 14:28 (3 dagen geleden) @ rene
Bewerkt door Maarten Bakker, 29.03.2025, 14:44
Dankjewel voor de duidelijke foto!
Ik denk dat het verhaal over verkoopsverboden niet persé geldt voor Duitsland en Zweden (daar waren wel aanvullende eisen over zekeringen en op enig moment ook ontstoring). Mogelijk gold een dergelijk verbod wel voor Australië (in de jaren '70 werd de K9 daar herontworpen met netisolatie), maar het kan zijn dat het zelfs daar geen wet van Meden en Perzen is.