BA 393A philips-dag (Algemeen)
Gisteravond,mocht ik eidenlijk de BA393A in ontvangst nemen die ik al een hele tijd geleden gekocht had.
Vandaag ben ik dus maar eens gaan proberen in hoeverre dit toestelletje nog werkte.
De knop van de golfbereikschakelaar zat wel verdacht losjes zo leek het wel,of zou het hele schakelgedeelte uit elkaar gevallen zijn dacht ik nog.
Binnen in de radio lag een lekker laagje stof en geen spatje roest te vinden: Dat zien ik graag
Nou ja, gewoon maar eens voorzichtig opstarten en we zien het wel.
Nou, dat viel niet eens tegen: De glofber. schak. werkte nogal ondefenieëerbaar maar op de k.g ,l.g en m.g kwamen diverse stations hard genoeg binnen.
De klankkleur schakelaar gaf op stand 3 een alleen maar flinke brom en geen geluid .
Aha!dat wordt dus sleutelen en solderen .Leuk!!
De glofbereikschakelaar hoort met behulp van een borg-kogeltje de (een 3 inkepingen)nokkenplaatje haaks in/op de as de 3 standen aan te geven en vast te houden.
Verrek! Die nokkenplaat zat helemaal totaal aan de andere kant van de as,en dus kon die ook nooit werken.Wel gek dat de schakelkaroussel op zich wel correct werkte.
De borgring aan het uiteinde van de as ,die eerst verwijderd moet worden om de as eruit te kunnen trekken,en na een halve slag draaien weer teruggeplaatst zou moeten worden bleek onbereikbaar met een tang o.i.d..
Behalve als ik eerst een heleboel onderdelen zou loshalen....dat zag ik niet echt zitten...
Door de lip waardoor het asuiteinde loopt heel voorzichtig naar buiten toe wat om te buigen,kwam het borgpennnetje die in de pertinax caroussel valt en de schakelaar laat meedraaien met de as,net voldoende vrij.
Toen heel voorzichtig,en zonder de schakel caroussel mee te laten draaien,kreeg ik e.e.a toch weer op zijn oorspronkelijke plaats terug.De lip weer voorzichtig teruggebogen en de borgpen viel weer keurig netjes in de peretinax caroussel terug.
De schakelstanden-'klik' werkte nu weer perfect.
Na een paar weerstanden en (ont-)koppel C's vervangen te hebben werd ik uiteindelijk beloond met een mooier en voller geluid.
1 C'tje van 1000pF op de klankkleurregeling-schakelaar bleek inwendinge sluiting te hebben, en daardoor die vette brom te geven.Na vervanging werkten alle 3 standen( scherp/ normaal/dof geluid) weer perfect.
Nieuw en veilig stofomwonden netsnoertje en stekker eraan, en nog even flink poetsen en klaar was dit geval.
en daarmee uit, de pret voor vandaag
Berichten in deze thread:
- BA 393A philips-dag -
Ben Dijkman,
24.02.2008, 21:23
- BA 393A philips-dag - Paul Brouwer, 24.02.2008, 21:48