78 toeren op de HiQ (Algemeen)
door RR1957 , Haarlem, 06.03.2009, 12:02 (5744 dagen geleden)
Bewerkt door RR1957, 06.03.2009, 12:54
Hallo
Wellicht een beetje naïef van mij, maar ik draai eigenlijk nooit 78 toeren op de B7X73A HiQ/4HF.
De akoestische platen zoals o.a. de hele reeks van Caruso gaan (terecht) incidenteel op de Columbia Grafonola.
Electrisch afspelen heeft geen enkele zin voor het geluid. Heel ver weg (in de tijd ).
Mijn jazz collectie uit de jaren 30 van de vorige eeuw echter draai ik allang niet meer op de Grafonola. De elektrische opnames passen weer wat minder bij de Grafonola.
Daarvoor had ik altijd de BX653A19/Joboton gedacht en zo speel ik deze platen tot nu toe ook af.
Klinkt prima.
Nu komt het.
Ik dacht, laat ik het eens op de B7X73A/4HF proberen.............wauw!!!!
Zo prachtig heb ik die oude platen nog nooit gehoord.
Wat een kamerbrede rijkheid in klank en tonen. De contrabas (die steevast vlak bij de microfoon staat) stáát in de kamer.
Door de één microfoon opname zit er werkelijk waarneembare diepte in de muziek, immers een muzikant die achterin de groep zit (ik heb het even over de band van Duke Ellington in The Cotton Club waar ik er aardig wat platen van heb), klinkt ook achter in de groep. De HiQ met zijn zo goed mogelijke opstelling van de 3 losse luidsprekers bewerkstelligd dit uitstekend.
Ik heb ook opnames van The Duke en zijn band waar de contrabas speler nog een banjo speler is (oudere opnames, omdat men vanuit het akoestische tijdperk gedachte nog huiverig was voor de uitslag in de groef van de contrabas) en hier toont zich nog de primitiefheid in de vroege elektrische opnames. Maar je staat er versteld van hoe goed het nog klinkt.
Eén van mijn favorieten is Daybreak Express, een razendsnel nummer die de denderende snelheid van een trein moet weergeven. Nou, die trein dendert door je kamer (mede dankzij de contrabas). Het nummer heeft niets te maken met het latere wat fletse Take the A train.
Een aardige lp die ik heb is The Best of Duke Ellington 1927/1941 met alle nummers die ik ook op 78 toeren heb. Latere opnames dus. Klinken aanzienlijk minder dynamish....Ook de beroemde lp In the Mellotone haalt het niet qua dynamiek.
Ben ik nou gek?
De meeste platen zijn uiteraard duidelijk met sporen van gebruik te horen (óók te horen bij dezelfde nummers op de lp's!). Ik heb echter een plaat die in een redelijke nieuwstaat is (op het label Blue Bird: Duke Ellington and his Orchestra; Stevedore Stomp/Harlemania) en dan klinkt het toch nog wel even prachtig.
De stand Modesta is uiteraard helemaal niks. Weg ruis , weg hoge tonen. Een dikke deken over de opname.
Het beste is de stand Orchestra en dan in hoog en laag de juiste balans vinden. Fidelità is ook niet mooi.
Daar krijg je hoofdpijn van.
Hier bewijst het Sonotone element in mijn 4HF zich ook helemaal.
Dat de 4HF een rem-mechanisme heeft is hier uitstekend. Anders zit je nog een tijd lang in die lawaaierige eindgroef van deze 78 toerenplaten. Sommige hebben die niet eens en de meeste hebben zowiezo geen begingroef.
Daarom zijn ze ook ongeschikt op een wisselaar als de Joboton. En de klappen geven me toch een wat paniekerig gevoel bij deze platen, wat ik geheel niet heb bij die uit de jaren vijftig.
Een ultieme test voor mij waren de Columbia 78 toeren platen van Billy Holiday. Hoewel ze al aardig grijs gedraaid lijken klinken ze nog waarchtig fraai op de HiQ/4HF. Op de Grafonola zijn ze nergens meer. Op de BX653A19 klinken ze vooral rommelig, maar de HiQ maakt er nog een fraai luistergenot van! Bijgeluiden, de cosmische ruis, lijken veel minder.
Van Billy heb ik de volgende opnames op 78 toeren: I must have that man, Foolin'myself, Miss Brown to you en I wished on the moon. 78 toeren platen van haar vinden is een zeldzaamheid en kostbaar om aan te schaffen, zelfs bij de vereniging De Weergever, waar ik ze indertijd gekocht heb. Op dringend aanraden van Chris Ellis (met die man heb ik nog twee uur lang aan tafel gezeten en hij heeft me toen vele anekdotes verteld over zijn tijd als manager van Marlene Dietrich).
Hij heeft mij indertijd flink geadviseerd in mijn huidige 78 toeren jazz collectie. Er is in Nederland geen betere adviseur.
Kortom, het is weer extra genieten geblazen met de HiQ.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Laurens , Zaandam, 06.03.2009, 15:22 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Je bent niet gek wat de dynamiek betreft- die kan echt ontzettend groot zijn. Dat komt omdat er nauwelijks mixage en geluidsbewerking was in die tijd... Het is mij ook wel eens opgevallen hoe 'luchtig' de opnames klinken, in vergelijking met de opnames van tegenwoordig waarbij er schijnbaar tientallen instrumenten tegelijk aan het spelen zijn, laten we maar niet spreken van de compressie die soms gebruikt wordt...
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
78 toeren op de HiQ
door huub.jak, 06.03.2009, 17:01 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Chris ellis die geeft mij ook altijd raad en ik koop ook van hem lp.s
die is altijd bij de weergever , ja rene ik heb ook destijds orchestra met die radio gebruikt en met de toon regeling bij ge regeltkijk daar is de garhard heel goed voor , elementen kiezen is altijd proberen men succes verder je heb een goede collectie , gr H.J
78 toeren op de HiQ
door Rene Daemen, 06.03.2009, 17:21 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Hoi Rene
DE transcrption arm heeft er ook mee te maken
voor een goede weergave het spoort beter en natuurlijk het element
waar bij andere merken de platen haast niet meer te draaien zijn gaat het bij de 4 HF goed het lijkt of de kraakjes weggefilterd wordt
je weet het hoe het met de ronette klonk bij de jobo en andere merken hoor je meer bij geluiden bij de 4 HF gaat het goed dat komt door de arm constructie
78toeren platen heben meer dynamiek dan 45 toerenplaten
Groet Rene Daemen
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 06.03.2009, 17:43 (5744 dagen geleden) @ Rene Daemen
Helemaal mee eens.
Weet jij trouwens of de TPA 10 ooit vervaardigd is?
Deze was in lengte verstelbaar, evenals de neiging van de kop.
Speciaal bedoeld voor de Garard 310.
Ik ken er alleen een ontwerptekening van.
Nog nooit een foto van gezien.
groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Ed van der Weele † , Zeist, 06.03.2009, 17:59 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Ik denk dat in een over-poëtische bui dit voorgaande bericht werd gecomponeerd
Een opmerking van een nuchtere techneut over de volgende - nogal subjectieve - constatering:
Door de één microfoon opname zit er werkelijk waarneembare diepte in de muziek, immers een muzikant die achterin de groep zit (ik heb het even over de band van Duke Ellington in The Cotton Club waar ik er aardig wat platen van heb), klinkt ook achter in de groep.
Met 1 microfoon is het onmogelijk enige vorm van plaatsbepaling weer te geven. Net zo min als het mogelijk is om met 1 oog afstanden correct in te schatten. Probeer maar eens een kopje koffie met 1 oog afgedekt net zo trefzeker op te pakken als je dat met twee geopende ogen doet. Je zal merken dat het moeite kost om de juiste afstand in te schatten.
Wat je constateert bij een grammofoonplaat die in mono wordt weergegeven is harder en zachter. Niets meer en niets minder. Net als in het voorbeeld met het ene oog: dichterbij of verderaf. Maar een exacte plaatsbepaling is niet mogelijk.
Een elektronische routeplanner (Tomtom e.d.) gedraagt zich hetzelfde. Zonder de zichtbaarheid van ten minste 4 satellieten is het ding hulpeloos.
En zo is het ook met de menselijke geluidswaarneming; er is geluid uit meer dan 2 richtingen noodzakelijk om een plaatsbepaling te ervaren.
Ook de weergave van inmiddels 50 jaar oude platenspelers wordt schromelijk overdreven. De techniek van toen valt eenvoudigweg niet te vergelijken met de techniek van heden. De materialen zijn beter, en vooral lichter, geworden. Een pickup van 4 gram laat zich nu eenmaal soepeler besturen dan een van 50 of 100 gram. Ook de weergave van het klankspectrum is onvergelijkbaar. Was men vroeger tevreden met weergave tussen 100 Hertz en 6000 Hertz, tegenwoordig is het mogelijk om lager dan 30 en hoger dan 15000 Hertz te reproduceren.
Een vergelijking tussen auto's van 50 jaar geleden en nu valt ook uit in het voordeel van de huidige auto's. Zowel wat comfort betreft, als snelheid, betrouwbaarheid, levensduur en zuinigheid.
Er is niets verkeerd aan als iemand liefhebber is van oude techniek uit nostalgische gevoelens, maar ontkennen dat de moderne techniek beter is dan die van een halve eeuw geleden is jezelf voor de gek houden.
Niemand zal voor zijn plezier in een huis gaan wonen uit 1950 met het zelfde comfort van die tijd. Geen dubbele beglazing, tochtende kozijnen, geen douche of badkamer, geen centrale verwarming maar alleen een stinkende kolenkachel in de woonkamer, ongeïsoleerde enkelsteens muren enzovoort.
Zo is het ook met geluidsapparatuur. En die relativering ontbreekt naar mijn mening geheel in de overgeromantiseerde notitie over HiQ en de gebruikte platenspeler.
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 06.03.2009, 18:26 (5744 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ten dele ben ik het wel met je eens.
Maar we zitten hier wel op een forum van buizenradio's en mijn relaas moet je in dit context zien.
Het is hier niet de bedoeling om het met latere technieken te vergelijken.
Daar zijn andere forums voor.
Ik beschouw de HiQ als een uitstekende radio in het concept buizenradio's uit de jaren 50. Als zodanig is de 4HF ook uit die tijd een top product.
Als zodanig klinkt het geluid subliem. Binnen het technische concept van die tijd. Ik denk dat jij nog nooit een HiQ daadwerkelijk gehoord hebt.
Je vergelijkingen vind ik totale onzin. Appels met peren vergelijken uit twee totaal verschillende tijdperken.
Wat mijn kritiek aan jouw verhaal is dat je me woorden in de mond legt die er niet zijn.
maar ontkennen dat de moderne techniek beter is dan die van een halve eeuw geleden is jezelf voor de gek houden.
Dat beweer ik helemaal niet. Ik vergelijk helemaal niet. Alleen met twee setjes uit dezelfde tijd. Ik zeg alleen dat ik enthousiast ben over het geluid van de HiQ. Ook bij de 78 toeren platen.
Nogmaals , we zitten hier op een forum voor buizen radio's en dan is het wel heel verkeerd om de dingen uit de jaren 50 te vergelijken met moderne van hedentendage.
Dan zou ik als ik jou was je oude radio collectie (als je die hebt) onmiddellijk weg gooien. Jij hebt er kennelijk geen plezier in.
Inderdaad is je relaas een nuchtere van een technicus die de romantiek en het enthousiasme van oude buizenradio's totaal teniet doet.
Ik beweer alleen dat de oude 78 toerenplaten nog uitstekend kunnen klinken als je er de juiste apparatuur voor hebt uit het buizentijdperk. Je haalt het optimale uit een beperkt medium.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Ed van der Weele † , Zeist, 06.03.2009, 19:09 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Het is niet zo relevant dat dit een forum is dat over buizentechniek gaat. Mijn opmerking - waar je bewust of onbewust niet op in ging - betrof je vaststelling dat je diepte meende te constateren bij een plaatopname die met 1 microfoon is gemaakt en die met 1 versterker en 1 stel luidsprekers werd weergegeven. En dat is natuurkundig onmogelijk.
Het voortdurend ophemelen van een voor de tijd dat deze werd ontwikkeld misschien interessante techniek, maar die intussen reeds lang achterhaald is, getuigd van een zeer beperkte kijk op wat er in de loop der jaren nog meer aan ontwikkelingen hebben plaatsgevonden.
Als technicus kijk ik vooral naar de ontwikkeling van de elektronica tussen 1920 en nu. En dat vind ik interessanter dan mij vast te focusseren op slechts 1 van de uitingen in die ontwikkeling.
78-toerenplaten geven ook met moderne platenspelers een uitstekend geluid. Uit een erfenis kreeg ik jaren geleden een stapeltje platen uit de dertiger jaren. Bij gebrek aan een platenspeler die 78 toeren kon draaien heb ik deze afgespeeld op mijn Philips GA212 met 45 toeren en uiteraard een voor 78-toerenplaten geschikte naald. Door bewerking met een computer kon ik deze grijsgedraaide platen weer laten klinken zoals ze ooit waren opgenomen.
De combinatie van oude en nieuwe techniek maakt deze hobby boeiender dan alleen de fixatie op een en hetzelfde onderwerp.
Hiermee wil ik de discussie sluiten, want ik denk dat jij en ik het nooit eens zullen worden. Daarvoor liggen de interesses te ver uiteen.
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 06.03.2009, 19:24 (5744 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door RR1957, 06.03.2009, 19:29
We kunnen beter ophouden, want je wordt ook beledigend.
Zelfs naar vele andere liefhebbers op dit forum.
Het voortdurend ophemelen van een voor de tijd dat deze werd ontwikkeld misschien interessante techniek, maar die intussen reeds lang achterhaald is, getuigd van een zeer beperkte kijk op wat er in de loop der jaren nog meer aan ontwikkelingen hebben plaatsgevonden.
Het is wat we allemaal hier doen in de context van dit forum.
Bovendien is het weer een bewering die je niet kunt onderbouwen.
Je weet mijn interesses helemaal niet in andere technieken, ouder of nieuwer dan hier besproken.
In mijn stukje heb ik het in enkele zinnen al over een tijdperk van 1902 tot 1957 gehad. Me dunkt al een lange periode in de geschiedenis van het weergeven van muziek.
Ik praat hier alleen niet over nieuwe technieken omdat dit niet het forum er voor is.
Dat zou je moeten weten.
Kennelijk is het van jou verkeerd om te genieten van de oude radio's met fantasie, romantiek, nostalgie en bewondering.
Ik ben blij dat ik dat wel kan.
En gelukkig met mij velen op dit leuke forum over buizenradio's uit vervlogen tijden.
Vriendelijke groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Rene Daemen, 06.03.2009, 18:42 (5744 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hallo Ed
je Heb nog nooit een HiQ horen spelen
is bijna stereo staat hoger aangeschreven dan een normaal toestel
De plastic dozen die men tegenwoordig koopt zijn echt beroerd van kwaliteit
microsetjes van bekende fabricanten zijn na 2 jaar al rip
Platenspelers van nu zijn ook niet meer zo als ze waren ja bij de high end klasse wordt het wat maar die USB dozen is net kinderspeelgoed
venield de platen DE oudere grammofoons zijn beter zeker zo'n 30 jaar terug
die kun je beter gebruiken om je vinyl te digitaliseren
maar de oude Garrard 4 HF doet ook nog steeds zijn mannetje ook geschikt voor MD element zelf goede ervaringen mee
Modern is niet Altijd goed
GRt Rene Daemen
78 toeren op de HiQ
door Franc , 06.03.2009, 21:27 (5744 dagen geleden) @ Rene Daemen
Hallo,
beoordelen over kwaliteit is altijd moeilijk maar kennelijk zijn er meer firma,s gekomen die denken met nostalgische praatjes de platenliefhebber iets aan te smeren wat op een platenspeler moet lijken.
Die retro dingetjes met soms ingebouwde tuner doen net iets op de radio maar de pick upjes van geheel plastic zijn totaal ongeschikt om er een zwarte schijf op te leggen. Lagering plastic op plastic.
En dan die reclames van ,,veeg snel het stof van uw oude platencollectie en laat oude tijden weer herleven,, ,daar word je letterlijk niet goed van.
En wat die oude radio,s betreft; er zitten toppers bij die simpelweg hi-fi zijn maar ook doffe ellendelingen kom je tegen die alle kanten op kleuren maar dat weten de meeste beslist wel. Die Hi-Q sets zijn toch wel mooi en ontvangen als de beste.
Discussies hierover blijf je echter houden.
Maar zelf denk ik dat de audio hi-fi in de jaren 60-70-80 op haar hoogtepunt was, ook de platenspelers.
De vraag op MP en andere sites bewijzen dit toch wel.
gr Frank
78 toeren op de HiQ
door Rene Daemen, 06.03.2009, 21:47 (5744 dagen geleden) @ Franc
Hallo,
beoordelen over kwaliteit is altijd moeilijk maar kennelijk zijn er meer firma,s gekomen die denken met nostalgische praatjes de platenliefhebber iets aan te smeren wat op een platenspeler moet lijken.
Die retro dingetjes met soms ingebouwde tuner doen net iets op de radio maar de pick upjes van geheel plastic zijn totaal ongeschikt om er een zwarte schijf op te leggen. Lagering plastic op plastic.Dat was in de jaren 80 ook het geval met Yoko FRontech enz toen begon de kwaliteit af te zakken.
En dan die reclames van ,,veeg snel het stof van uw oude platencollectie en laat oude tijden weer herleven,, ,daar word je letterlijk niet goed van.Daar gaat je collectie naar de HaaienEn wat die oude radio,s betreft; er zitten toppers bij die simpelweg hi-fi zijn maar ook doffe ellendelingen kom je tegen die alle kanten op kleuren maar dat weten de meeste beslist wel. Klopt Die Hi-Q sets zijn toch wel mooi en ontvangen als de beste.Daar ben ik het helemaal mee eens
Discussies hierover blijf je echter houden.
Maar zelf denk ik dat de audio hi-fi in de jaren 60-70-80 op haar hoogtepunt was, ook de platenspelers.Zeker jaren 60 en 70
De vraag op MP en andere sites bewijzen dit toch wel.Dat is zo
Even ter aanvulling als medewerker technische dienst bij een kringloop bedrijf
krijg je veel stereo sets binnen vaak die jaren 80 plastic setjes echt beroerdplatenspeler vaste naalddruk verkeerde fouthoek en plastic rumbled echt de pan uit vaak gooi ik ze zonder te testen de container in zonde van de tijd
Het70er jaren spul is echt bruikbaar zeker Thorens en Lenco is echt goed
begin 60 de 4HF van Garrard
Buizen Radio Grundig die leuk klinken of sommige steuergerat Radio met losse LS Boxen
MVG Rene Daemen
gr Frank
78 toeren op de HiQ
door Franc , 06.03.2009, 22:18 (5744 dagen geleden) @ Rene Daemen
Nog iets,
Dagelijks speelt er bij mij een klein mono TRANSISTOR tafelradiootje van Greatz met Japans binnenwerk en ong 1,5 watt vermogen.
Heb ik ooit vergeleken met een hele goede Grundig buizenradio die heel goed klonk.
Het tafelradiootje blaast net zo goed mee en klinkt zeker zo mooi ondanks het kleine open kastje van 2 liter.
Speelt echt stukken beter dan een B4X plano.
Gek maar waar, dit toestelletje speelt bij mij al zo,n 20 jaar in de keuken.
Ook de stereo is een oude NAD receiver die heel goed presteert, ook met jaren 50,60 speakers met een machtige MD voorversterker.
De discussie buizen versus transistors gaat bij mij dan ook niet helemaal op maar dit nu is natuurlijk wel off topic betreffende 78 toeren platen.
Die heb ik ooit gedraaid op een AG9119 met GP316 en een 30 cm speaker wat geweldig klonk!
gr Frank
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 11:47 (5732 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door RR1957, 18.03.2009, 12:20
Nog even dit, naar aanleiding van een recente thread:
Was men vroeger tevreden met weergave tussen 100 Hertz en 6000 Hertz, tegenwoordig is het mogelijk om lager dan 30 en hoger dan 15000 Hertz te reproduceren.
Hierbij de gegevens van de AD 5041 welke ik bij mijn OTL B7X73A gebruik.
AD5041 (met luidsprekertype AD4200A rond 30cm, en twee AD3700BM rond 17cm), 800 ohm, resonantiefrequentie 45 Hertz, 20 watt en weergave van 30 tot 20.000 Hz, scheidingsfrequentie 400 Hertz door ingebouwde scheidingsfilter, 780x350x700mm, 19 kg.
Alsmede twee AD5036B met AD3500BM (20.000 Hertz) luidsprekers. Beide opgesteld tegen de muren op 2,5 meter hoogte en afstand tussen beide, onder een hoek van 90 graden, van ongeveer 4 meter.
De AD5041 staat daar in de hoek tussen in.
Info met dank aan de website van John Hupse en diverse Philips brochures.
En dat in 1957/59 gefabriceerd.
Vriendelijke groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door John Hupse † , Schoonhoven, 06.03.2009, 18:58 (5744 dagen geleden) @ RR1957
Heeft deels te maken met de "beleving". Maar het afspelen van oude platen op moderne apparatuur is inderdaad soms teleurstellend.
Oudere grammofoonplaten klinken niet zelden gewoon beter wanneer afgespeeld op oudere apparatuur. Niet omdat de oudere apparatuur beter is, maar wel omdat deze beter is aangepast aan de tekortkomingen van de techniek uit die tijd.
Een praktisch voorbeeld zijn de eerste 45-toeren platen. Ik heb een Decca 45-toeren album uit 1951 dat prima klinkt op een RCA wisselspeler uit de jaren '50, maar op mijn "normale" huiskamerinstallatie (met een prima Denon speler met Denon MC element uit de jaren '80) niet om aan te horen is.
Met 78-toeren platen heb ik eigenlijk dezelfde ervaringen. Platen uit de jaren '10 en '20 moet je niet gaan draaien op moderne spelers, je hoort dan veel meer ruis en andere ongerechtigheden dan nodig is.
Ik heb ooit een speciale correctieversterker gebouwd om oudere opnames fatsoenlijk af te kunnen spelen op moderne apparatuur. Staat nu op zolder, uiteindelijk bleek dat je met oudere weergaveapparaten hetzelfde effect (of beter) kunt bereiken.
78 toeren op de HiQ
door Nico den Haak, 07.03.2009, 10:38 (5743 dagen geleden) @ RR1957
Hoi Rene,
78 toerenplaten kunnen inderdaad nog verrassend leuk klinken. Het echt oude spul wat nog mechanisch werd opgenomen vind ik op wat modernere apparatuur lastig af te spelen. Vaak zijn die platen ook met een mechanische grammofoon afgespeeld, en de groeven ervan redelijk uitgemergeld
Die platen draai ik dan bij voorkeur op de 2901, of de Philips Fantasia 803A.
Beide nogal grofstoffelijke apparaten, met zeer hoge naalddruk van dik 100 gram
Doordat die spelers zo ongevoelig zijn, klinken die afgedraaide 78rpm's nog heel behoorlijk.
Nieuwere electrisch opgenomen platen uit de jaren 30 en nieuwer draai ik bij voorkeur op de 4HF, met de 250 naald onder de Ronette. Dat klinkt heel behoorlijk, met een mooi vol geluid. Er is zelfs bij de nieuwere opnames nog wat aan hoge tonen en dynamiek te bespeuren. En dat voor die tijd.
De echt puntgave platen uit de latere periode draai ik bij voorkeur op de moderne Dual CS5000 met speciale 78rpm naald. Dit klinkt redelijk verbluffend, bijvoorbeeld de latere Coral platen etc. Filter de ruis ietjes weg, en je staat te kijken wat een gave 78rpm op een fatsoenlijke installatie nog doet.
Het is echter per jaar en label verschillend wat de beste resultaten opleverd.
Groet,
Nico den Haak.
78 toeren op de HiQ
door huub.jak, 07.03.2009, 11:10 (5743 dagen geleden) @ Nico den Haak
Bewerkt door huub.jak, 07.03.2009, 11:22
Ik bezit ook dyn sisstemen dat voor ik gebruik dat voor opnamen rec.
verder een goede biamply hoog omig en daar aan een philips picup van da zelfde
geboortetijd als de radio met kristal element, speelt prima, 78, 33.25cm lp en 45 t luike nostalci ,en verder een triotrack companion, goed gereviceert,dat is voor al heel belang rijk met die oude condensators,
en met diverse ronnette elementen en elac .verder heb ik nog een lenco.
met dyn amrik mono element met een buizen voor vrst,zelf geboud, aan de radio,
omschakel baar, van kristal naar dyn, dat dyn zit ook 78.t naald op en lp
diamant, maar toch ook de companion dut het ook perfeckt dat zijn werkelijk goede complete koffers met een buizen versterker ,el,84, en ecc,83, en de vesterker bezit een voledigge toon regeling en ik meen zelfs dat dit een ronnette toon regeling is ik heb daar in de tijds wat over gelezen, maar ik
kan het op slag niet meer zoo vinden dus als iemand dat nog ergens heeft of weet? en toch moet ik ook zeggen dat bepaade philps die grome opsteek koppen
het ook goed voor 78.t doen bij de weergever hoor ik dat ook wel eens maaar er zijn typens, let op wat er op staat, en ook de philips 78.t naalden zijn van
goed formaat daar voor dat heb ik zelf ook wel gemerkt, en het elemen is
niet zoo hard want 78.t zijn meestal nog al hard opgenomen,ik vind zoo wie zoo platen draaien gezellig ik heb CD,s ik moet eerst eens zoekken waar die liggen?
gr Huub jak
78 toeren op de HiQ
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 07.03.2009, 11:45 (5743 dagen geleden) @ Nico den Haak
Wellicht voor de kenners oud nieuws,maar toch....
Enkele jaren geleden had ik een hele grote partij 78 t platen opgedaan.
Er zaten nog heel veel echt puntgave exemplaren bij die zo aan de groeven te zien nooit of bijna nooit onder de naald waren geweest.
Ik heb een oude hoorngrammoon en daar had ik ook al ontzetend veel platen op afgespeeld.kras kras ruis ruis en daarbovenop de muziek.
Echter toen deze nieuwe platen erop ....
Man wat een openbaring zeg!:-P :-P :-P :UD:
Dat een oude hoorngrammofoon zo ontzettend goed kan klinken had ik nooit geweten!
Niks kraak kraak en ruis ruis ruis, maar werkelijk zeer luide en zuivere muziekweergave!
Zelfs de bastonen kwamen als door een susaphone gespeeld de hoorn uitknallen.
Het beeld dat men heeft van een slechte "behelpen kwaliteit" klopt dus helemaal niet.
Dat wist ik sindsdien ook!
Dat een salonkamer wel degelijk duidelijk gevuld kan worden met muziek uit een hoorngrammofoon klopt wel degelijk !
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 07.03.2009, 12:44 (5743 dagen geleden) @ Ben Dijkman
Dat kan ik ook alleen maar beamen , Ben!
Mooie hobby is het toch.
groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Peter1952 , 08.03.2009, 11:07 (5742 dagen geleden) @ RR1957
Leuke discussie dit onderwerp.
De discussie over het al of niet gebruiken van oudere apparatuur maak ik ook regelmatig mee. Ik heb een paar vrienden die helemaal niets moeten hebben van
"die oude troep" zoals zij altijd zeggen. Ze begrijpen maar niet waarom mensen nog kunnen genieten van het geluid van apparatuur van meer dan 50 jaar oud.
Pogingen om dat duidelijk te maken heb ik maar gestaakt. Ze snappen het toch niet.
Ook in het High-end segment merk ik dat soort tegenstellingen. De ene groep zweert bij buizenversterkers en platenspelers en de andere groep moet daar niets van hebben en houden het bij transistorversterkers en CD-spelers. Eén van mijn vrienden die ook High-End freak is, heeft zelfs de CD speler in de ban gedaan en is overgegaan tot streaming audio.
In het Mono tijdperk is veel onderzoek gedaan naar het ruimtelijk effect, dat bij de HQ wel degelijk aanwezig is, het geluid vult echt de hele kamer. Over dat onderzoek is eind jaren 50 veel te lezen geweest in het blad Radio Bulletin. Er zijn zelfs demonstraties geweest in een concertzaal in Bussum om de mensen te laten horen hoe het toen was gesteld met geluidsweergave.
En laten we eerlijk wezen: Hoe goed de weergave thuis ook kan zijn, er gaat niets boven de concertzaal zelf. Ik ben verschillende keren bij een (klassiek) concert geweest en in ieder geval ontbreekt daar het stereofonisch effect m.b.t. de plaats van de instrumenten omdat het orkest domweg te ver weg staat.
Wat je wel hoort is het ruimtevullend geluid en daar is stereo uiteindelijk voor bedoeld. Bij een opname staan de microfoons dicht bij de instrumenten en
die geluiden worden dan uiteindelijk gemengd. Je hoort het thuis dan heel anders dan in de concertzaal, uiteindelijk ben je afhankelijk van "de man achter de knoppen".
Maar hoe we het thuis ook afspelen, het gaat toch uiteindelijk om het resultaat?
Ook ondergetekende verbaast zich nog steeds over de geluidskwaliteit van authentieke apparatuur. En daar kan iemand dan anders over denken, maar daar heb ik domweg maling aan. Hij hoeft er niet naar te luisteren.
Met vriendelijke groet,
Peter
78 toeren op de HiQ
door huub.jak, 08.03.2009, 12:05 (5742 dagen geleden) @ Peter1952
Ja peter daar kan ik mij wel in vinden wat jij zegt hier over,een consertzaal
zal het nooit zijn maar wel zoo behoorlijk mogelijk, Ja en die mensen
die je affallen wbrft ouden troep die hebben ook veelal geen verstand van
goede muziek, dan hoor men het ook niet ,een beetje simpel, gr hj
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 08.03.2009, 13:28 (5742 dagen geleden) @ huub.jak
die je affallen wbrft ouden troep die hebben ook veelal geen verstand van
goede muziek, dan hoor men het ook niet ,een beetje simpel, gr hj
Huub, dat is beslist niet waar.
Mensen met een goede moderne installatie hebben vaak (meestal) veel verstand van muziek. Omdat het hun liefhebberij is. Bij een goede High-end installatie hoort goede muziek naar de smaak van de eigenaar van die installatie.
Inderdaad erg simpel van je, zoals je zelf al zegt.
groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door huub.jak, 08.03.2009, 14:09 (5742 dagen geleden) @ RR1957
Laat ik dan niet helemaal generaliceren maar de mensen met goede muziek
die bij mij komen zeggen mooie radio ja dat was evengoed nog een mooi geluit.
maar ik heb ook een vriend die wil niks er van weten komt niet bij mijn radio,s
maar waar hij van houd dat is straaljager heiblok mu,eh geluit, en zoo kom ik er velen tegen die bij mij alles verwerpen, gr hj
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 08.03.2009, 12:41 (5742 dagen geleden) @ Peter1952
Hoi Peter.
Nou, daar kan ik me helemaal in vinden hoor .
Ik las ooit een interview met Bernard Haitink.
Heel actueel momenteel gezien zijn verjaardag.
Het interview was in de tijd dat hij nog DE dirigent van het Concertgebouw Orkest was.
De interviewer verbaasde zich er over dat Haitink zijn zeer goede geluid installatie op MONO had staan.
Na de opmerking hierover gaf Haitink als reactie dat de muziek in een (het) concertgebouw ook niet in stereo klinkt. Hij had speciaal een versterker uitgezocht waar een mono knop op zat.
Inderdaad is de opzet dat het ruimtevullend en in detail hoorbaar is in de zaal. Ik maak dat geregeld mee bij een bezoek aldaar.
Natuurlijk. als je vooraan zit hoor je de verschillende instrumenten links/ midden/rechts, maar dat is niet de opzet. De ideale plek is ergens in het midden van de zaal, en dan is het geen stereo meer, maar totaal.
Als je linksvoor zit hoor je de vioolpartij (o.a.) in principe te hard, om maar wat te noemen. De nekloge is in principe een minder goede plek.
Maar je ziet het wel weer goed uiteraard.
Andere plaatsen zoals het balkon of zelfs achter het orkest zijn geen minderwaardige plaatsen en kosten qua entree evenveel als een plek in de zaal.
De akoestiek is zo geweldig goed.
Voor mij is stereo al lang geen must meer sinds ik de HiQ heb.
Een jazz groepje in een café (waar het volgens mij thuis hoort om live naar te luisteren en niet in een grote zaal) is ook niet in stereo te horen.
Dat bewees het jazz festival eind vorig jaar op de Zeedijk in Amsterdam ook maar weer.
Philips had niet voor niks bij de promotie van de HiQ indertijd "concerzaal-effect!" Ze wisten heel goed waar ze mee bezig waren.
Maar het blijft een persoonlijke mening. Een HiQ ervaren (de versie met losse luidsprekers uiteraard en goed opgesteld) is altijd een verrassing en persoonlijk genieten we er erg van.
Nog even terugkomend op mijn opmerking dat de oude platen best wel wat "diepte" suggereren vind ik dat een muzikant die achter in de groep zit zachter klinkt best zo klinken. Het is nu eenmaal een feit dat degene die vooraan zit harder klinkt en het naar achteren steeds zachter wordt. Het is lang niet bij alle platen waarneembaar trouwens. Wel bij sommige kleine bezettingen van jazz groepjes. De band van de Duke bestond toen in de Cotton Club ook maar uit 11 man.
Dat heeft niets met de perspectief van het stereo te maken.
Bij een goede installatie klinkt het geluid niet uit de luidsprekers, maar komt het er achter vandaan in het luistergenot.
Eigenlijk bewerkstelligd de HiQ in mono dat ook. Mits de luidsprekers goed zijn opgesteld uiteraard.
Uiteraard moet je de kwaliteit van het geluid wel in het tijdsbeeld zien en niet vergelijken met goede moderne installaties. Dat is onzin.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door huub.jak, 08.03.2009, 13:34 (5742 dagen geleden) @ RR1957
Ik vraag me af of het wel zoo goed is dicht bij een orkest te zitten
zeg maar dat men op 25 m,afstand zit in de midden dan krijg men zamenbundeling
van het geluit,dat helt naar mono,ook het kaatsen van muren en personen in de naaste omgeving,en bepaalde instrumenten stralen bvb viool gietaar klankkasten komen zoo wie zoo niet op de voorgrond en blaasinstrumenten zitten vaak naast elkaar midden de drummer er achter, totaal wijnig sprijding van het orkest,?
en in zalen heb ik ook bij het palast orchester max raabe, ge weest, het was een belevenis voor al de muziek van lecuona,dat de weerkaasing van wanden
het was gewoon als ik mijn ogen zou sluiten dan kan ik niet aan wijzen
waar het betreffende insrument zich bevind, maar ik moet zeggen dit orkest
is een aanrader, wat een dynamiek van die muziekanten,het was in in zaandan
gr hj
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 08.03.2009, 13:49 (5742 dagen geleden) @ huub.jak
We moeten niet vergeten dat de huidige opstelling van de stoelen in rijen niet origineel is en tijdens de bouw van de meeste oude concertzalen niet het uitgangspunt was.
Mengelberg heeft deze opstelling in het begin van de vorige eeuw bedacht.
Tot die tijd was een concertzaal ook een café en was men aan het kletsen, eten en drinken tijdens het concert. Wat dat betreft was het juist de bedoeling dat het geluid dankzij de geweldige akoestiek overal hetzelfde klonk.
Het publiek in de 19e eeuw had ook een heel andere bewustwording van het aanhoren van muziek. Mensen vielen in zwijm bij een goede prestatie in de muziek.
In de film "Farinelli" over een castraat is dat goed te zien.
Het publiek reageerde ook op de muziek en een welgevallig stuk -ook midden in een symfonie of opera- werd nogmaals op verzoek door juichen en applaus van het publiek uitgevoerd. Soms meerdere malen. Beethoven beklaagde zich daar veelvuldig over. Als het even kon verbood hij het. Eerst het hele stuk , dan de herhalingen.
Maar dat kon hij pas eisen toen hij een beroemd en gewild "pop" artiest was.
groet
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Bert V. , Amstelveen, 08.03.2009, 14:46 (5742 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door Bert V., 08.03.2009, 14:53
Kan je je dat nu nog voorstellen? Ik heb destijds enige gramofoonplatenconcerten
meegemaakt. Een zaal vol mensen die naar een leeg podium zaten te kijken waarop een platenspeler en een aantal weergevers. Als ik mij goed herinner stond aan de rechterkant een grote zwarte kast voor het laag, en links en midden een paar voor de rest van het spectrum. Degene die deze concerten gaf was een toen heel bekend persoon waarvan ik de naam even kwijt ben, die ook, dacht ik recenties gaf over de kwaliteit van gramofoonplaten. Deze recenties en de aankondigingen van die concerten waren te lezen in het blad Radio Bulletin.
De concerten werden toen gegeven in de Singerconcertzaal te Laren.
Het was met ogen dicht genieten!
78 toeren op de HiQ
door Peter1952 , 08.03.2009, 15:34 (5742 dagen geleden) @ Bert V.
Beste Bert,
Dat was ing. v. Reijendam en die deed ook het door mij genoemde onderzoek. Hij was de uitvinder van de zgn. "acoustische lens", waardoor het geluidsbeeld ruimtelijker werd. Hij sprak toen al over concurrentie van stereo!
Die acoustische lens hield in een bevoordeling van een gedeelte van het middengebied.
Bert, heb je er zelf wel eens bijgezeten? Het lijkt me best interessant om daar wat meer over te vertellen. Misschien een item voor de HQGN site?
ing. v. Reijendam schreef ook artikelen onder de naam "aftaster" en heeft Nederland ook wel "WW-minded" gemaakt in die tijd. Helaas werd hij op een gegeven moment te commercieel en werden zijn activiteiten gestopt.
Hij gaf op de Firato de eerste Stereo demonstratie in 1954. Kun je het volgende voorstellen:
Een platenspeler met een arm die halverwege overging in een soort vork, waarin twee Ronette TO284 elementen waren gemonteerd. Met het element in de ene poot in de vork werd de buitenste helft en met de andere poot de binnenste helft afgetast.
De platen waren van Cook. Een foto staat op de voorkant van het octobernummer van 1954.
Toch die oude artikelen eens opzoeken.
met vriendelijke groet,
Peter
78 toeren op de HiQ
door Bert V. , Amstelveen, 09.03.2009, 14:15 (5741 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door Bert V., 09.03.2009, 14:28
Is wel weer een tijdje geleden Peter!; dat het wel indruk op mij heeft gemaakt blijkt wel uit het feit, dat ik er diverse keren op mijn geliefde Heinkel naar toe ben gecrosst.
Was iedere keer, (voor zover je je dat na zoveel jaren nog kunt herinneren) een belevenis! Het effect, vooral met de ogen dicht, klonk erg ruimtelijk; anders dan je, met de toen gangbare apparatuur, kon bewerkstelligen, en dat alles in mono, en hoofdzakelijk klassiek; het was weliswaar een zaal, en de reflecties van wanden en zoldering zullen ook invloed op het geluidsbeeld hebben gehad, maar al met al was het een hele ervaring!.
In dit verband speelt me nu ook weer de naam "van Overeem" door het hoofd; wat deze goede man heeft gedaan weet ik niet meer.
Die speciale (vork)arm, waar je het over had, daar is mij niets (meer?) van bekend.
Groet Bert
78 toeren op de HiQ
door RR1957 , Haarlem, 09.03.2009, 16:58 (5741 dagen geleden) @ Bert V.
Hoi
Een persoonlijk verslag zou mateloos interessant zijn Bert.
Zou het lukken denk je?
Als je zin hebt tenminste.
Mocht je aanvullende info willen, dan kan Peter je wel helpen zo te lezen.
Groet
René.
--
Vriendelijke groet, René
78 toeren op de HiQ
door Bert V. , Amstelveen, 10.03.2009, 16:01 (5740 dagen geleden) @ RR1957
René ik heb een mailtje achtergelaten.
Bert
inmiddels beantwoord
door RR1957 , Haarlem, 10.03.2009, 17:04 (5740 dagen geleden) @ Bert V.
Geen tekst
--
Vriendelijke groet, René