Philips 535A metertje reparatie en elco vraagje (Techniek Radio/TV)
Hallo,
Bij het opknappen van een 535A die ik recent aangeschaft heb kwamen nogal wat mankementen tevoorschijn.
Om er een paar te noemen, de kast, doekje, elco's, potmeter, diverse weerstanden en condensatoren en nog wat kleine narigheden.
Goede nieuws was dat de achterwand er nog bij zat (en in zeer mooie staat), alle buizen nog prima zijn, en dat het chassis na een klein beetje werk weer speelt. Al het oude prutswerk eruit gesloopt en zoals het hoort weer terug gebracht.
Aangezien een radio bij mij altijd goed moet werken, betekent dat bij de 535A ook dat het metertje het moet doen.
Die lag helaas in de kreukels. De vorige eigenaar was bepaald niet zuinig op de radio geweest, en zal bij het installeren van een aluminium rooster voor het originele (met verf besmeurde en gescheurde) sterrendoek het chassis niet zo voorzichtig uit de kast getrokken hebben, met een verfrommelde wijzer tot gevolg.
Op de foto is het metertje rechts te zien. Wijzertje heb ik daar al vast weer recht gebogen.
Ondertussen ook een 535U voor wat onderdelen en goede kast bemachtigd, en het plan was in eerste instantie om dat metertje in zijn geheel over te zetten.
Helaas was hier het spoeltje van onderbroken, dus die truuk ging niet lukken. Daarnaast zag ik in de documentatie dat het een ander typenummer betreft, dus ook met andere eigenschappen. Let ook op de markering U op de linker (535U) en 15mA op de rechter meter (535A).
Dan maar het 535A metertje herstellen. Pijltje was ooit afgebroken, en de eerste gedachte was om het complete wijzertje over te zetten. Gezien de holnietjes waarmee het hele mechanisme in elkaar steekt was dat geen optie. Bij het aanraken van dat wijzertje viel ook daar het pijltje er af, dus moest gelijmd worden.
Omdat het pijltje precies op het vouwrandje afgebroken is, heb ik als ondersteuning een kort stripje in een hoek van 90 graden gebogen, afkomstig uit zo'n platte verbindingsstrip zoals die veel voorkomen in hedendaagse electronica om printplaatjes aan elkaar te verbinden.
Dit met secondenlijm aan het pijltje geplakt en vervolgens aan het wijzertje.
Ook onder het metalen afdekplaatje aan de achterzijde van het metertje moet wat aandacht geschonken worden. Daarin zit een vaantje opgesloten in een vrijwel luchtdicht compartiment. Als het wijzertje beweegt, dan dempt de ontsnappende lucht rondom het vaantje de snelheid een beetje. Moest dus op de halve millimeter recht en goed passend gebogen worden. Is lastig als je het niet helemaal uit elkaar kunt halen, maar na enig gepriegel goed gelukt.
Dan de test. Aangezien er 15mA op het metertje staat zal dit de gevoeligheid aanduiden, dus 15mA voor volledige uitslag.
Voor het inbouwen in de radio is het uiteraard raadzaam dat ook te testen.
Daarvoor een 9V batterijtje genomen. Aangezien de weerstand van het spoeltje ongeveer 600 Ohm meet (en het batterijtje aan de lege kant is), klopt de aanduiding van de stroom door het meterje en de aanwijzing naar mijn mening mooi met de opgave van 15mA.
Voor zover het metertje.
Dan de elco's. Op het chassis staat links achter nog een oude paddo. Dit is een kort model 32uF 320V.
Aangezien de twee elco's naast de AZ1 ooit al eens vervangen zijn door wat modernere beker elco's, wil ik daar weer twee paddestoelen voor terug zetten.
Nou heb ik nog twee korte 32uF 320V elco's zoals die origineel in de 535U zitten.
Uiteraard geen punt om die over te zetten in de 535A met een nieuwe elco er in/onder, maar wat had daar origineel gezeten qua spanning? Toch ook 320V?
Lang of kort kan mij eerlijk gezegd weinig boeien. In de documentatie staan bij de U ook lange elco's getekend die er zoals gezegd niet in zaten. Idem voor de elco die nog in mijn 535A zat.
Productie datum van de paddestoel elco's is week 38 en week 48 van 1935.
Groeten,
Matthias