Probleem B7X44A FM ontvangst (Algemeen)

door mennob, 15.03.2009, 20:16 (5735 dagen geleden)

Hallo,

Heb recentelijk een Philips B7X44A gekregen, optisch zo goed als nieuw. Radio heeft ongeveer 30 jaar niet meer aangestaan. Ik heb een paar vragen over deze radio.

Zo zitten bijvoorbeeld de schroeven op de bodem er nog in met de labels er aan waar op staat dat je de schroeven moet verwijderen. Waar zijn die schroeven voor en moeten ze er echt uit?

Zo op het eerste gezicht lijkt alles nog te functioneren, alleen de FM ontvangst heeft wat problemen. Na het aanzetten van de radio werkt de FM even, maar meestal maar 1 zender (89.7), na een tijdje (paar minuten) valt de zender weg en kan ik niets meer ontvangen. Ook door een beetje met het volume te spelen of bijvoorbeeld de stereo knop in te drukken valt soms de zender weg. Pas als de radio helemaal afgekoeld is lukt het weer om tijdelijk een zender te ontvangen.
Ik heb de ECC85 al vervangen, sindsdien werkt de FM zoals beschreven, daarvoor deed die het helemaal niet.

Merk overigens op dat ik redelijke leek ben wat betreft radios dus als het te ingewikkeld wordt zal ik hem waarschijnlijk door een professional laten repareren (want ik wil hem zeker weer perfect werkend krijgen).
Verder misschien nog relevant: de radio werkt op 110V aangezien ik in de VS woon.
Dan komt meteen de volgende vraag op. Zou iemand die bekend is met buizenradios/apparatuur eenvoudig deze radio kunnen repararen? Ik weet niet of deze ooit geleverd is in de VS, meeste informatie lijkt uit duitsland en nederland te komen. Of zou die persoon in elk geval een service manual nodig hebben?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Huub @, 15.03.2009, 21:44 (5735 dagen geleden) @ mennob
Bewerkt door Huub, 15.03.2009, 21:54

Welkom dan Mennob ,

en gelijk een pronkstuk van de plano serie , mooi .

schroeven dienen om delen of soms heel chassis fixeren voor vervoer ,
soms bleven ze na verkoop zitten , als je de radio opgestuurd hebt gekregen zijn ze mischien herplaatst .
Zou ze wel uitnemen , alleen zitten die kaartjes op de goede plek ?
(dat ze niet om te bewaren er op een andere schroef geplaatst zijn en je die radio bij verwijderen uit elkaar valt )

Reparatie , een ervaringsdeskundige (tjonge dat ik dat woord gebruik) ,
kan zeker deze radio nakijken , eventueel wel zo makkelijk met een schema.
Iemand die verstand heeft van EL techniek (hoeft niet persé buizen ) kan dat ook , zeker met hulp op afstand van genoemd deskundige .

Je kan eventueel zelf kijken met hulp en foto's plaatsen , of er direkte noodzaak is voor uit laten staan , eventueel zelf kleine gebreken verhelpen (reinigen ) etc als start .

Ik noem een ervarings deskundige omdat de meeste fouten/gebreken hedentendage in die oude radio's afwijken van wat doorgaans destijds als oorzaak mankementen vermeld werd in service doc's.
een gewoon reparateur is dan misschien bezig het wiel wederom uit te vinden .
De service doc is handig als je allerlei zaken moet afregelen , een touwtje moet vervangen etc , is meestal wel te downloaden free .

groeten Huub
edit na herlezen , uitval FM , door stereo knoppen te bewegen oorzaak 1 , niet zo erg , vuil .
Wat linker is , is de uitval na verloop van tijd , er staat misschien een "onderdeel " op instorten , oorzaak 2 , kan een klein condensatortje zijn , welk door laten zitten schade aan toestel kan berokkenen , dus toch dat eerst na (laten) kijken .

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15.03.2009, 21:52 (5735 dagen geleden) @ mennob

Heb recentelijk een Philips B7X44A gekregen, optisch zo goed als nieuw. Radio heeft ongeveer 30 jaar niet meer aangestaan. Ik heb een paar vragen over deze radio.

Zo zitten bijvoorbeeld de schroeven op de bodem er nog in met de labels er aan waar op staat dat je de schroeven moet verwijderen. Waar zijn die schroeven voor en moeten ze er echt uit?

Dit zijn transportschroeven. Tijdens transport van het toestel wordt het chassis ermee stevig op zijn plaats gehouden. Bij opstelling in de woonkamer moeten de schroeven worden verwijderd waardoor het chassis enigszins verend in de kast komt te staan door de rubber ringen die eronder zijn gemonteerd.
Met dat veren zal het nu wel zijn afgelopen omdat de rubbers na veertig jaar zijn verdroogd.

Zo op het eerste gezicht lijkt alles nog te functioneren, alleen de FM ontvangst heeft wat problemen. Na het aanzetten van de radio werkt de FM even, maar meestal maar 1 zender (89.7), na een tijdje (paar minuten) valt de zender weg en kan ik niets meer ontvangen. Ook door een beetje met het volume te spelen of bijvoorbeeld de stereo knop in te drukken valt soms de zender weg. Pas als de radio helemaal afgekoeld is lukt het weer om tijdelijk een zender te ontvangen.
Ik heb de ECC85 al vervangen, sindsdien werkt de FM zoals beschreven, daarvoor deed die het helemaal niet.

Een radio die lange tijd niet heeft gespeeld moet voorzichtig worden opgestart om schade te voorkomen.
In de rubriek Tips & Trucs wordt daarover een en ander uitgelegd.
http://verdijk.info/tips-en-trucs/netspanning/#opstarten
http://verdijk.info/tips-en-trucs/netspanning/#lamp
http://www.hilberink.nl/onradio.htm

Merk overigens op dat ik redelijke leek ben wat betreft radios dus als het te ingewikkeld wordt zal ik hem waarschijnlijk door een professional laten repareren (want ik wil hem zeker weer perfect werkend krijgen).
Verder misschien nog relevant: de radio werkt op 110V aangezien ik in de VS woon.

Achterop de radio zit een spanningscarrousel waarmee de radio op de juiste netspanning wordt ingesteld. De transformator zorgt dan voor de juiste voedingsspanningen in de radio.

Dan komt meteen de volgende vraag op. Zou iemand die bekend is met buizenradios/apparatuur eenvoudig deze radio kunnen repararen? Ik weet niet of deze ooit geleverd is in de VS, meeste informatie lijkt uit duitsland en nederland te komen. Of zou die persoon in elk geval een service manual nodig hebben?

Het principe van een radio is overal gelijk. Iemand uit de USA kan aan de hand van het schema de radio prima herstellen.
De servicedocumentatie is te downloaden van de website van de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio http://www.nvhr.nl/
Klik in het linker menu op "schema's".

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Peter Lameijn, 15.03.2009, 22:37 (5735 dagen geleden) @ mennob

De originele voor Amerika bestemde radio's zijn meestal herkenbaar aan een zenderschaal zonder ...zenders :D (alleen kanaalnummers)
Ook werden ze meestal verkocht onder Norelco of andere merken
Dit is bijvoorbeeld een B7X14a van Norelco:

[image]

Probleem B7X44A FM ontvangst

door mennob, 15.03.2009, 23:15 (5735 dagen geleden) @ mennob

Bedankt alvast voor bovenstaande berichten. Ik zal nog even wat verduidelijken. De radio is een erfstuk, dus de eerste en, voor mij, enige eigenaar is mij bekend. Zodoende weet ik dus ook dat de radio ongeveer 30 jaar niet aangestaan heeft. Ik weet dus ook zeker dat de (transport)schroeven nooit teruggeplaatst zijn, die moeten er altijd nog gezeten hebben, alle labels zitten er nog aan.
Ik had de radio overigens al in bezit voordat ik naar de VS verhuisde, zowel op 220 als op 110 volt functioneerd hij hetzelfde.
Wat betreft het voorzichtig opstarten heb ik waarschijnlijk al behoorlijk gezondigd, zal maar eens beginnen met de artikelen hier doorlezen.

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16.03.2009, 00:13 (5735 dagen geleden) @ mennob
Bewerkt door Ed van der Weele †, 16.03.2009, 00:23

Wat betreft het voorzichtig opstarten heb ik waarschijnlijk al behoorlijk gezondigd

Je bent echt niet de enige die in zijn enthousiasme direct de stekker in het stopcontact steekt. Het is mij in alle onschuld ook overkomen. Gelukkig toen zonder fatale gevolgen voor de radio.

Nog even wat tips om de radio weer helemaal in orde te maken.
Teercondensatoren (die zwarte cilindertjes onder het chassis) zijn bij voorbaat verdacht. Doordat zij vocht uit de lucht opnemen ontstaat in min of meerdere mate kortsluiting (elektrische lekkage). Dit beïnvloedt de werking van de radio nadelig en kan er zelfs toe leiden dat sommige buizen het begeven.
In het onderstaande schema heb ik aangegeven welke condensatoren met name vervangen dienen te worden: C93 voor het rechtse kanaal en C94 voor het linkse kanaal. Bij elektrische lekkage zorgen zij ervoor dat de eindbuizen veel te veel stroom gaan trekken en zichzelf vernietigen. In hun val kunnen ze daarbij ook de luidsprekertransformatoren meenemen. En dat zou jammer zijn.

[image]

De overige teercondensatoren zijn meestal niet in een betere conditie en kunnen de gevoeligheid en de klank van de radio daarmee nadelig beïnvloeden.
De beste oplossing zou zijn om alle teercondensatoren te vervangen door moderne nieuwe van de gelijke waarde als de originele.
Daarbij wordt wel de oorspronkelijkheid van de radio aangetast. Als je dat minder belangrijk vindt dan de goede werking is het de beste optie.
Een mogelijkheid om de aantasting van de oorspronkelijkheid te verdoezelen is om de nieuwe condensatoren te verpakken in een oud uitziend jasje.
Bij "Tips & Trucs" zijn daar verschillende methodes voor te vinden.
http://verdijk.info/tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm#namaken

Veel succes met de radio.

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 16.03.2009, 00:29 (5735 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed, mennob,

Ik heb op dit moment niet zo'n radio hier staan, maar ik vermoed dat de enige teerknollen in dit toestel C96 en C97 over de primaire van de UGT en de ratel condensator C132 zijn. Die eerste twee kunnen weinig kwaad doen, C132 zou je preventief kunnen ruimen.

De condensators die Ed gemarkeerd heeft zijn de doorzichtige Ero folie condensatoren of mosterd-C's. Beide hebben zelden problemen, maar kan geen kwaad te meten of ze nog goed zijn uiteraard.

Wat bij deze toestellen vaak een probleem is, zijn de kleine elco's in de FM stereo decoder. Die vervang ik meestal ook maar preventief als ik toch met zo'n radio bezig ben. Is een behoorlijke rotklus om de stereo decoder uit het blikken trommeltje te halen, want je moet waarschijnlijk ook het met asbest beklede hitteschild rond de ECL86 weg halen.

Groeten,

Matthias

Probleem B7X44A FM ontvangst

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16.03.2009, 01:25 (5735 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Ah, gelukkig een correctie :OK: :-)

Uit de bedradingstekening meende ik op te maken dat de radio vol met teercondensatoren zat. Cilinders met schuin aflopende uiteinden.
Dan is het risico dat ik noemde veel minder aanwezig.
De hulp van een ervaringsdeskundige blijkt toch onontbeerlijk :-)

Probleem B7X44A FM ontvangst

door huub.jak, 16.03.2009, 07:32 (5734 dagen geleden) @ mennob

Je kan nog even de ez 80/81.vervangen heb dat wel eens ook gehad.
kan zijn dat een voedings weerstand niet al te goed is en met een nieuwe
buis wat meer krijgt, maar iemand met kennis er aan is beter, succes,gr H.j

Probleem B7X44A FM ontvangst

door ruud, 16.03.2009, 14:31 (5734 dagen geleden) @ mennob

Vrijwel zeker een afslaande oscillator.
Een probleem dat wel vaker voorkomt.
Zit waarschijnlijk in FM tuner.
Belangrijk eerst vast te stellen of de voedingsspanningen kloppen.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum