Wharfedale Valdus 100 boxen. (Algemeen)
door Jeroen Landman. , Hollands Kroon, 16.03.2009, 09:29 (5734 dagen geleden)
Set prima Engelse kwaliteitsboxen, 100 watt basreflex.
Wharfedale Valdus 100, klinken heel mooi op buizenversterker.
Prijs: € 25,-
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door huub.jak, 16.03.2009, 11:08 (5734 dagen geleden) @ Jeroen Landman.
Daar zit mischien wel wijnig filters in, en een conus hogentoon ls. dan gaat het goed op buizen versterkers, gr hj
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door Herman Bosch, 16.03.2009, 11:55 (5734 dagen geleden) @ huub.jak
Hey Huub,
Hoezo weinig filters?
Ik heb zelf de Valdus 200 van Wharfedale, maar daar zit alleen een scheidingscondensator van 1,5uf in voor de tweeter, verden niks.
Ik stuur deze aan met een 3,5 watt EL84 Single Ended buizenversterkertje, dat gaat monsterlijk.
Groeten.
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door huub.jak, 16.03.2009, 13:50 (5734 dagen geleden) @ Herman Bosch
Dat bedoel ik ook er zijn boxen met een filter ook voor de bassen midden en hogentonen, dat remt een transistor versterker is daar feller mee,in de overdacht. een elcotje v de ht, is genoeg voor buizen versterkers, en hogen tone
lsp bvb tweeters met metalen membraam conus werkt niet zoo goed met buizen versterkers ijgelijk hoorn er heel goede breedband ls. op dubbeconus bvb
selestion, en andern merken gr huub,j
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door Kees van Dijke , Heerlen, 18.03.2009, 07:16 (5732 dagen geleden) @ huub.jak
Bewerkt door Kees van Dijke, 18.03.2009, 07:25
Dat bedoel ik ook er zijn boxen met een filter ook voor de bassen midden en hogentonen, dat remt een transistor versterker is daar feller mee,in de overdacht. een elcotje v de ht, is genoeg voor buizen versterkers, en hogen tone
lsp bvb tweeters met metalen membraam conus werkt niet zoo goed met buizen versterkers ijgelijk hoorn er heel goede breedband ls. op dubbeconus bvb
selestion, en andern merken gr huub,j
Dit vind ik grote onzin. Voor tweeters maakt het niks uit of het een papier, textiel, poly carbonaat, alimunium of titanium membraan heeft.
Verder klinken transistor versterkers over het algemeen wat steviger in de bassen dan een buizenversterker als je op hogere vermogens gaat draaien.
Zelf heb ik nog steeds een 2x 50 Watt buizen versterker die het klankmatig niet onder doet voor een goede transistor versterker, mits beide uiteraard een lineair frequentie verloop hebben alsook een acceptabele dempingsfactor.
Ik kan er zowel 3-weg luidsprekers met ingewikkelde filters, breedbanders, zelfs PA speakers en PA subwoofers op aansluiten, of het een hoornluidspreker, gesloten kast of een basreflex kast is, maakt niets uit.
Wat wel het geval is, dat buizenversterkers met geen of weinig tegenkoppeling min of meer het geluidsbeeld volgen van het impedantie verloop van de complete speakerbox. Bij vele breedband luidsprekers komt die bij kleine buizenversterker met geen of weinig tegenkoppeling goed uit omdat in enige mate de lage tonen wat opgeschroefd worden (Geluk hierbij is dat de Qms van deze luidsprekers destijds heel laag is en nog lager door het rode doek wat je vaak om luidsprekers ziet). Ook de hoge tonen worden dan een beetje opgeschroefd door het overwegend inductieve verloop bij hogere frequenties, zelfs in lichtere mate bij types emt een koperen kortsluitkapje op de poolkern.
Van de andere kant worden vaak loudness netwerken in buizenversterkers toegepast die je eigenlijk niet serieus kan nemen als je goede 2-weg of 3-weg box hebt. Voor breedbanders is het wel weer een welkome aanvulling.
groetjes,
-=Kees=-
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 07:21 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Hoi Kees.
Hoe zit het met zgn. mosfets?
Ik heb ooit een Musical Fidelity versterker gehad (mooi apparaat en heel mooi geluid op mijn IMF's) en die werd er bloedheet van.
groet
--
Vriendelijke groet, René
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door Kees van Dijke , Heerlen, 18.03.2009, 07:35 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Kees van Dijke, 18.03.2009, 07:43
MOSFET's zijn een tijd lang in geweest toen er nog geen Ringemitter transistoren waren. Mijn ervaring is dat deze iets sterker waren in het basbereik, maar de rest klonk ook prima.
Wat de IMF luidsperkers betreft, ik weet niet hoe het impedantie technisch zit. Bij 4 Ohm of lager kan de versterker inderdaad bloedheet worden. Overigens mag het koelblok tot 95° heet worden.
VErder kan het zijn dat de versterker vrij stevig in class-AB staat met meer de nadruk op richting Class-A, dan wordt ie al heel warm als die niks doet.
Tegenwoordig worden MOSFET's in de vorm van HEXFET's bij Class-D versterkers gebruikt en inmiddels heeft Class-D zich ook geod bewezen. Eveneens
wat sterkere lagen tonen weergave en minder agressief in het mid-hoog, terwijl het tophoog weer goed overeind blijft. Dit hoor je o.a. als je boxen hebt met Ribbon tweeters. Vervorming van Class-D ligt nu 4 plaatsen achter de komma, waanzinning hoge dempingsfactor van 2000 (niet echt van belang, want alles van 10 of meer is al goed) en een ruisvloer op -140 dB.
Ander leuke topologie is Class-TD. Is in feite class-AB, waarbij de voedingsspanning in SMPS vorm mee varieert. De eindtrap zijn gewone transistoren terwijl het schakelen weer eveneens plaats vindt met FET's. Deze topologie is het meest allround naar mijn idee en vereningen de meeste eigenschappen van alle soorten versterker topologiën als het om geluidskwaliteit gaat.
Helaas vind je dit niet in de consumenten brache.
In simpele vorm heb je ook nog class-H. Meestal wordt dan in 2 of 3 stappen geschakeld met werderom HEXFET's.
Bericht is wel wat off-topic geworden, maar zo hoop ik wel een beeld te scheppen qua geluid van verschilende soorten versterkers.
Overeenkomst met buizen en FET's is de aansturing als aangelegde spanning.
groetjes,
-=Kees=-
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 08:36 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
VErder kan het zijn dat de versterker vrij stevig in class-AB staat met meer de nadruk op richting Class-A, dan wordt ie al heel warm als die niks doet.
Ja , dit klopt wel. Je kon er een ei op bakken.
Hij was ook heel eenvoudig, d.w.z. aan/uit, volume-,keuzeknop.
Meer niet. Ik hou daar wel van, de filosofie dat het geluid van de opname is zoals die is, niet aan rommelen met bijstellen. Is het geluid wat minder, dan is de opname gewoon niet goed. Ik bracht dus wel eens een cd terug naar de klassieke speciaalzaak haha.
In principe heeft de Fidelità stand dit ook op mijn OTL B7X73A.
In die stand mooi helder en diep. Opname slecht, pech.
In dit geval kan ik dan toch nog naar de Orchestra stand eventueel.
De Musical Fidelity was mooie platte doos. Ik mis hem nog wel eens gezien zijn fraaie prestaties.
Maar na twee keer intensieve kostbare revisering vond ik het welletjes.
Door de hitte droogde componenten toch op den duur uit.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door huub.jak, 18.03.2009, 09:08 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Ja rene mos fet die versterkers worden heet .het is meest al een sony produckt
de werking komt ook iewat over heen met buizen ze werken ook met een soort negetief in de klank hebben ze ook wat weg van buizen versterker,
gr huub,j
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 09:21 (5732 dagen geleden) @ huub.jak
Huub
Dat was de bedoeling ook inderdaad.
En natuurlijk de compacte bouw. Maar dat was bijzaak.
Musical Fidelity was een Engelse fabrikant die vooral professionele
versterkers maakte.
Ze gingen zich echter ook toeleggen op de thuis apparaten.
Ik kocht die van mij in 1987 meen ik en heb hem 15 jaar gehad.
Ze hebben niets met Japanse versterkers te maken die altijd streven naar
perfecte diagrammen. Maar die niet op het geluid letten zoals het in het oor
moet klinken. M.F. deed dat wel, je moest ze niet meten, en dat gaf een weldadig geluid. In de toenmalige test van de gerenommeerde hi-fi bladen kwamen ze qua geluid op het gehoor als geweldig uit de bus.
Ik heb geen idee of het merk nog bestaat.
Mijn IMFjes sloten erg goed op de M.F. versterker aan.
Uiteindelijk werden de luidsprekers wel wat ingehaald door moderne luidsprekers, met name in de helderheid. Dezelfde ontwerper (in de vliegtuigbouw meen ik) kwam later met TDL.
--
Vriendelijke groet, René
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 08:40 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
IMF's waren heel universeel in gebruik.
98 db meen ik. 4 weg systeem, twee bas reflexen.
Je kon ze op een transistor radiootje zetten, zei de hi-fi specialist in Hoorn.
Barok hi-fi heette die zaak. Later had Kees Oms een high-end zaak in Amsterdam.
Barok hi-fi. Hij is er onlangs mee gestopt.
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door huub.jak, 18.03.2009, 07:44 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
hallo kees ja al die versterkers spelen op iederen box maar bvb tweters
met metalen conus sissen meer ook op transistor verterkers men zegt met dat het
goed hoorbaar met zang een S,voor de stem, daar om klinkt een radio, luister
maar naar HIQ sist, die bezitten alemaal papier conusen en daar zal je
het niet bij horen ,er zijn bvb bose, en merderen die papier hogentonen luitsperkers gebruiken, hoog omige elctrostaten zijn ook sissers,
gelukkig veel radio,s met ht, luitsprekers, en daar gaa ik voor,
en wbtr, en luitspekers voor transistor versterkers hebben ook een aluminium
kokker spreekspoel voor de koeling, dus je kan wel naa gaan hoeveel sroom er door heen gaat die actiefitijd is bij een buizen versterker niet zoo aanwezig,
van daar de looping niet zoo direckt is beter te doen wat er bij hoort,
ik heb al een meer uitgeprobeert gewone spiekers bevalt het best,
ik weet ze doen het alemaal,de boxen maar mooi,???? ze horen bij transistor,
gr huub,j
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door Kees van Dijke , Heerlen, 18.03.2009, 07:54 (5732 dagen geleden) @ huub.jak
Hallo Huub,
Waar je over prat zijn in zekere zin comobinaties, en daar horen de radio's ook bij. In de regel zijn die af fabriek wel netjes op elkaar afgestemd.
De laatste 5 jaar ben ik erg actief met het samenstellen van luidspreker units, tweeters etc. Hierbij gaan de toegepaste materialen ook een hele belangrijke rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan Aluminium vs Kapton of nog sterker TJL. Hiermee kan je een spreekspoel tot 300° C opstoken. VErder nog conus materialen, stofkapjes, spiders etc.
Ook niet te onderschatten zijn de filters met hun Zobel- en EQ netwerkjes. Ook kan het dempen van een tweeter met 1 a 2 dB heel veel wonderen doen bij een bestaande boxen, zodat het sissen (meestal 8 KHz) een heel stuk minder wordt.
Dat er verschillen hoorbaar zijn, heeft inderdaad zijn redenen, en dat kan al het verschil zijn met een buizen versterker en transistor versterker. Je zult dan uitgebreid moeten gaan meten met een meetmicrofoon alsook elektronisch en daar de oorzaken dan zien te achterhalen. Dit is met de de computer met soundcard tegenwoordig heel goed mogelijk en ook nog betaalbaar voor de hobbyist.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door huub.jak, 18.03.2009, 09:04 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Kees ik geloof toch als men bvb oude ls.en 9710 op transistor versterkers
dat ze stuk gaan bij hard gebruik gezien papier koker spreekspoel wijnig koeling, dat geld ook voor hoogomig bvb 800/400.ohm. maar bij normaal gebruik
geen probleem,.meen ik, philip heeft toch met otl problemen gehad met de
ontwikkeling daar van, 10,watt meer niet ? ,gr huub,j
AD9710/M8
door Kees van Dijke , Heerlen, 19.03.2009, 02:10 (5732 dagen geleden) @ huub.jak
Kees ik geloof toch als men bvb oude ls.en 9710 op transistor versterkers
dat ze stuk gaan bij hard gebruik gezien papier koker spreekspoel wijnig koeling, dat geld ook voor hoogomig bvb 800/400.ohm. maar bij normaal gebruik
geen probleem,.meen ik, philip heeft toch met otl problemen gehad met de
ontwikkeling daar van, 10,watt meer niet ? ,gr huub,j
Hallo Huub,
Ik heb in het verleden met de 9710 Schmacks bashoorns gebouwd. Frequenties van 30 Hz was geen probleem. De bassen gingen veel lager dan wat de luidspreker zelf kan weergeven, tot iets meer dan een octaaf lager dan normaal, met ook nog wat aardige voelbare druk.
20 Watt met transistor was geen enkel probleem. Ook voor korte tijd was zelfs 50 Watt geen probleem, ondanks de kartonnen spreekspoel koker. Dit heeft te maken dat de conus zeer sterk wordt afgeremd door de akoestische belasting van de hoorn. Hetzelfde treedt ook op bij basreflex kasten. Houd maar eens de poort dicht en de conus uitslag wordt veel groter. Overigens zijn er simulatie programma's voor waarbij de de conus uitslag bij elke frequentie en elk vermogen ziet.
OTL heeft het hele grote nadeel dat de dempingsfactor zeer slecht is, behoudens sommige zelfbouw Philips modellen die sterk tegengekoppeld zijn. Bij OTL krijgt de luidspreker ook veel zwaardere klappen te verduren, met name rond de resonantie frequentie.
De meeste limieten die ik destijds tegen kwam bij Philips luidsprekers (en nu nog) zijn mechanische limieten. De lineaire uitslag van die speakers is vrij kort. Mede hierom zijn dus ook de lange slag woofers ontworpen, maar het rendement hiervan ligt dan uiteraard wat lager.
Overigens is met OTL wel voldoende vermogen te behalen. Met 2x EL86 is 12 Watt wel haalbaar. Met de EL504 kom ik zelfs nu op 20 Watt in de simpele opstelling.
groetjes,
-=Kees=-
AD9710/M8
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.03.2009, 18:08 (5731 dagen geleden) @ Kees van Dijke
OTL heeft het hele grote nadeel dat de dempingsfactor zeer slecht is
Elke pentode balansversterker heeft, zonder tegenkoppeling, een zeer hoge uitgangsweerstand. De elektrische demping van een dergelijke versterker is dus gering. Dit heeft niets te maken met de aan- of afwezigheid van een uitgangstransformator. Hetzelfde verhaal geldt trouwens voor een transistorversterker. Transistors gedragen zich, net als pentodes, als een stroombron.
Een triode balansversterker heeft een wat lagere uitgangsweerstand. Dat komt door de binnen een triodesysteem aanwezige tegenkoppeling.
Of een hoge uitgangsweerstand "slecht" is valt nog te bezien. Wanneer de luidsprekers ontworpen zijn voor een dergelijke versterker is de aanpassing juist optimaal. Moderne luidsprekers zijn vrijwel altijd ontworpen voor versterkers met een zeer lage uitgangsweerstand en zijn dus ongeschikt voor versterkers met een hoge uitgangsweerstand. Er is dus niet zozeer sprake van goed of slecht, maar wel van een goede of slechte aanpassing van versterker en luidspreker.
Iets anders is dat in Philips planos vaak veel te weinig aandacht is gegeven aan de luidsprekerbehuizing. Dat klopt, is jammer, maar staat los van het ontbreken van een uitgangstrafo.
AD9710/M8
door Kees van Dijke , Heerlen, 20.03.2009, 00:52 (5731 dagen geleden) @ John Hupse †
Of een hoge uitgangsweerstand "slecht" is valt nog te bezien. Wanneer de luidsprekers ontworpen zijn voor een dergelijke versterker is de aanpassing juist optimaal. Moderne luidsprekers zijn vrijwel altijd ontworpen voor versterkers met een zeer lage uitgangsweerstand en zijn dus ongeschikt voor versterkers met een hoge uitgangsweerstand. Er is dus niet zozeer sprake van goed of slecht, maar wel van een goede of slechte aanpassing van versterker en luidspreker.
Klopt inderdaad. Tegen woordig bouw ik luidspreker unit die een hoge Qms factor van 10 of meer hebben. Deze hebben dan ook nagenoeg geen mechanische verliezen meer. Dit zie je o.a. aan de hoge impedantie van bij de resonatie frequentie, waarbij 100 Ohm of veel meer eerder regel dan uitzondering is.
De Qes is daarentegen vrij laaf, meestal tussen 0,3 en 0,4. Door de kast tuning komt deze dan rond de 0,7 uit voor een zo vlak mogelijk weergave. Nog mooier is 0,5 (critical damping) maar dan moet je iets in de lage frequenties bij de versterker dan gaan boosten. Ik pas dit niet toe om vermogens technische redenen en wil zo de maximale geluidsdruk behalen. Wellicht is dit wel iets voor een actief Hifi systeem. Weinig group delay en de beste impuls weergave.
Iets anders is dat in Philips planos vaak veel te weinig aandacht is gegeven aan de luidsprekerbehuizing. Dat klopt, is jammer, maar staat los van het ontbreken van een uitgangstrafo.
Ja, een Plano behuizing is akoestisch gezien een ramp. Bijna akoestische kortsluiting. Toch klinkt de B5X74A best wel fraai op achtergrond niveau mede door de dubbele loudness regeling.
Anders is het met uitgangstrafo. Vooral die in Philips radio's zijn deze naar mijn idee erg slecht. Bij 55 Hz treedt al verzadiging op bij 1,5 Watt. daaronder neemt de vervorming sterk en hinderlijk toe. Wat dat betreft ben ik dus weer een enorme voorstander van OTL.
Bij goede en grote uitgangstrafo's heb je daar geen last van, en is 30 hz ook nagenoeg probleemloos haalbaar.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 09:23 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
De laatste 5 jaar ben ik erg actief met het samenstellen van luidspreker units, tweeters etc. Hierbij gaan de toegepaste materialen ook een hele belangrijke rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan Aluminium vs Kapton of nog sterker TJL. Hiermee kan je een spreekspoel tot 300° C opstoken. VErder nog conus materialen, stofkapjes, spiders etc.
Ook niet te onderschatten zijn de filters met hun Zobel- en EQ netwerkjes. Ook kan het dempen van een tweeter met 1 a 2 dB heel veel wonderen doen bij een bestaande boxen, zodat het sissen (meestal 8 KHz) een heel stuk minder wordt.
Volgens mij bereik je er mooie resultaten mee.
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door Kees van Dijke , Heerlen, 18.03.2009, 10:14 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Volgens mij bereik je er mooie resultaten mee.
Het betreft wel PA luidsprekers die in het veld een erg Hifi achtige klank hebben. Luid, zeer drukvol, maar niet pijnlijk voor je oren. Vooral dat laatste is erg belangrijk. Dit is alleen te bereiken met een vrijwel vlak frequentie verloop, meestal wat geboost tussen 30 en 100 Hz en een lichte dip bij 2 en 4 Khz om bij 16 Khz weer licht te boosten. Dit is in het gehoor het meest aangename.
Ik ga later wel 2 nieuwe Hifi luidsprekers bouwen met een sterke Ribbon tweeter, 2 stuks 10 inch woofers en een 6,5 inch mid speaker. Het worden uiteraard zuilachtige types.
Overigens heb ik met de Phlips AD 12100 speaker, mid speakers en tweeters in het verleden ook hele mooie resultaten mee behaald. Het rendement lag zeer hoog en elke versterker, buizenradio, autoradio, TV en zelfs kleine protables leefde helemaal van op, of je nu 1 Watt had of 100 Watt. Vanaf die tijd lag de key toch wel bij een goed luidspreker ontwerp, filtering en tuning.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 10:42 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Bewerkt door RR1957, 18.03.2009, 10:57
Mag ik jou het volgende vragen:
De AD 5004 8 ohm akoestische box van Philips is aan de binnenkant rondom voorzien van dikke isolatie. Dit ontdekte ik bij het openmaken van zo'n box enige tijd geleden.
Echter bij de akoestische boxen van 800 ohm heeft Philips dat niet gedaan.
Het gaat hier om de AD 5035 A en de AD 5041 welke ik zelf heb.
Zou het zinvol zijn om in deze box bijvoorbeeld tegen de achterkant isolatie aan te brengen?
Bij deze even een foto van het interieur van beide laatste boxen.
Ook even de omschrijving van de AD5041:
AD5041 (met luidsprekertype AD4200AM rond 30cm, en twee AD3700BM rond 17cm), 800 ohm, 20 watt en weergave van 30 tot 20.000 Hz, scheidingsfrequentie 400 Hertz door ingebouwde scheidingsfilter, 780x350x700mm, 19 kg.
Ik hoor het graag van je.
AD 5035 A
AD 5041
groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.03.2009, 13:28 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Zou het zinvol zijn om in deze box bijvoorbeeld tegen de achterkant isolatie aan te brengen?
Wat dempingsmateriaal kan in een dergelijke box geen kwaad. Maar wat wil je ermee bereiken?
De AD 5004 8 ohm akoestische box van Philips is aan de binnenkant rondom voorzien van dikke isolatie.
Dit materiaal dient voornamelijk om de midden- en hoge tonen te dempen. Het wisselfilter dat wordt gebruikt in combinatie met de AD5004 is immers zeer eenvoudig uitgevoerd. Het dempingsmateriaal (het gaat niet om isolatie, maar om demping van bepaalde frequentiegebieden) helpt in dit geval bij het onderdrukken van de midden- en hoge tonen. Bij latere boxen gebruikte Philips een in de box zelf ingebouwd wisselfilter.
Buizen versterkers en luidsprekers: mijn visie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 13:45 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Hoi John.
Ik begrijp het. dempingsmateriaal is dus niet nodig in de AD5041.
Ik laat hem lekker origineel.
Bedankt
groet
--
Vriendelijke groet, René
Dempingsmateriaal Luidsprekers
door Kees van Dijke , Heerlen, 19.03.2009, 01:51 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Hoi John.
Ik begrijp het. dempingsmateriaal is dus niet nodig in de AD5041.
Ik laat hem lekker origineel.Bedankt
groet
Naast het onderdrukken van bepaalde kastresonanties kun je dempingsmateriaal ook gebruiken om virtueel het interne volume te vergroten tot wel 30% indien geheel losjes gevuld met BAF (absolute voorkeur), watten of glaswol.
De resonantie frequentie zakt dan wat en je krijgt vaak meer en diepere lage tonen eruit. E.e.a. is afhankelijk van de Q-load die overblijft.
groetjes,
-=Kees=-
Dempingsmateriaal Luidsprekers
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 05:16 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Hoi
Dank voor je reactie.
Dus wat is jouw advies bij de AD 5041 ?
Zie foto.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.03.2009, 08:40 (5732 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Van de andere kant worden vaak loudness netwerken in buizenversterkers toegepast die je eigenlijk niet serieus kan nemen als je goede 2-weg of 3-weg box hebt. Voor breedbanders is het wel weer een welkome aanvulling.
De functie van een loudness schakeling heeft alleen te maken met de eigenschappen van het gehoor. Dus niet met de technische eigenschappen van de luidspreker of diens behuizing.
Een fout die hierbij vaak wordt gemaakt is het negeren van de ingangsgevoeligheid van een dergelijke versterker. Je moet wat meer opletten bij het aansluiten van geluidsbronnen. Wanneer het niveau b.v. te hoog is (komt veel voor bij het aansluiten van een CD speler) wordt het geluid dof omdat de loudness correctie dan niet meer samenvalt met de gehoorcurve. In dat geval volstaat een eenvoudige ingangsverzwakker die het niveau terugschroeft.
Ook komt het voor dat men luidsprekers met een onvoldoende gevoeligheid aansluit op zo'n versterker. Dat gaat ook niet goed, om dezelfde reden.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 08:43 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Hoi John.
Ik ben natuurlijk niet erg technisch....
In dat geval volstaat een eenvoudige ingangsverzwakker die het niveau terugschroeft.
Hoe doe je dat?
Post nog gehad?
groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.03.2009, 08:49 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door John Hupse †, 18.03.2009, 09:00
René,
Hoe doe je dat?
als het ingangssignaal van een versterker b.v. 10 maal te hoog is zal je dit eerst 10x moeten verzwakken. Dit kan m.b.v. 2 weerstandjes. Voor een standaard CD-speler b.v. 10 Kohm in serie en 1 Kohm parallel aan de versterkeringang.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 18.03.2009, 08:57 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Ja john zoo iets pas ik ook wel toe ook met kristal elementen, gr hj
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 09:37 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Ik wil de cd speler nog wel eens in de Parola stand zetten van de B7X73A.
De overproductie van de bas is dan weg (maar nog wel aanwezig!) en het geheel wordt helderder.
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.03.2009, 09:44 (5732 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door John Hupse †, 18.03.2009, 10:06
Ik wil de cd speler nog wel eens in de Parola stand zetten van de B7X73A. De overproductie van de bas is dan weg (maar nog wel aanwezig!) en het geheel wordt helderder.
Dat is precies het probleem met het "op gehoor" werken. Waneer je een normale CD-speler aansluit op zo'n toestel ligt het voor de hand dat het ingangsniveau te hoog is. Er zit immers geen CD-ingang op een B7X73A, dus je gebruikt waarschijnlijk een ingang die is bedoeld voor een geluidsbron met een veel lager niveau.
Hierdoor klopt de (fysiologische) volumeregeling niet meer, de lage tonen worden veel te veel opgehaald, en je schakelt als noodmaatregel het spraakfilter (Parola) in.
Je kan dit voorkomen door de CD-speler goed aan te sluiten, d.w.z. op het juiste ingangsniveau.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 18.03.2009, 10:04 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Gaan we oplossen, dank voor je advies.
Peter helpt me wel bij zijn eerstvolgende bezoek.
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 18.03.2009, 10:07 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door huub.jak, 18.03.2009, 10:13
Met transistor apperatuur gebruik ik op aux 4.7 naar massa en 4.7, er tussen
het sinaal, dat voldoet heel goed , maar bij buizen appr moet men het toch wel
wat uitzoeken ik neem daar 2, weerstand schakel kasten voor en dan luister ik dat af, met afgeschermde kabels maar men kan denkbeeldig wat uitpoberen,als men vind dat het verdonkert in hoogte dan kan er nog wel een ker,condensator over heen, ja ik beziet ook daar voor een C decade dan kan men het zoo horen waar men mee bezig is, maar het kan denk beeldig in waardens, zoo wel de C,s.r,s
gr Huub j.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door Kees van Dijke , Heerlen, 19.03.2009, 01:45 (5732 dagen geleden) @ John Hupse †
Hierdoor klopt de (fysiologische) volumeregeling niet meer, de lage tonen worden veel te veel opgehaald, en je schakelt als noodmaatregel het spraakfilter (Parola) in.
Ik zal je zeggen dat een goede loudness regeling een verdomd ingewikkelde kwestie is. Met name het referentie niveau en de ratio (mate van afname van lage en hoge tonen) is verdomd lastig. Er zijn ook weinig loudness systemen die geen hoorbare artifacten hebben.
Potmeters vallen bij mij in feite af, en in buzienradio's lijtk het er meer op om het gebrekkige klanbeeld van de speakers op te vangen om zo enigszins een lineair frequentie bereik uit de luidspreker te krijgen.
Er zijn IC's van Philips waarbij de loudness zeer gelijdelijk mee gaat met de volumestand. Deze hebben ook geen hoorbare artifacten.
Ook met DSP's is het mogelijk om een dynamische loudness te creeren. Je werkt dan met 3 frequenties en het geheel werkt onafhankelijk van het ingangssignaal.
Dit is wel een hele lastige klus omodat je dan enorm goed op het gehoor moet gaan werken. Het werkt zowel met Hifi alsook met PA. Het lijkt een beetje op 3-bands compressie, maar werkt toch wat anders.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.03.2009, 09:45 (5731 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Ik zal je zeggen dat een goede loudness regeling een verd**d ingewikkelde kwestie is.
Bij radio's uit de jaren '50 valt dat wel mee. Het gaat meestal om een passief netwerkje. Dit systeem werd indertijd aangeduid met "fysiologische volumeregeling", hiermee wordt bedoeld dat bij een lagere stand van de volumeregelaar automatisch wordt gecorrigeerd volgens de gehoorcurves van Fletcher-Munson. Bij sommige schakelingen speelt ook de terugkoppeling een rol, dit heeft echter geen gevolgen voor het principe.
Het zal duidelijk zijn dat bij elke automatische loudness correctie het ingangsniveau (en bij gebruik van een losse luidsprekerbox het rendement hiervan) bepalend is voor de goede werking. Dit aspect mis ik bij de bespreking van deze schakeling op jouw website. Wanneer er een probleem is dat te maken heeft met de automatische loudnessregeling in een radiotoestel moet je allereerst kijken of het ingangsniveau klopt.
Andere mogelijke oorzaken van dergelijke problemen zijn een versleten volumeregelaar en verlopen condensatoren. Ook kan door de ontwerper indertijd een rekenfoutje zijn gemaakt.
Een kritische opmerking tot slot. Je stelt op je website dat "bij moderne 2-weg en 3-weg luidsprekersystemen is een loudness schakeling niet meer gewenst omdat anders teveel aan lage en soms ook hoge tonen aanwezig zijn".
Dit is onjuist, de Fletcher-Munson curves hebben niets te maken met de constructie van luidsprekerkasten. De reden dat een automatische loudness schakeling niet vaak meer wordt toegepast komt door de z.g. "losse componenten" filosofie en het ontbreken van een doeltreffende interface standaard hiervoor.
Een goede oplossing hiervoor bestaat wel, het gaat dan om een systeem waarbij de geluidsinstallatie na elke wijziging automatisch wordt ingeregeld. Een dergelijk systeem is inderdaad tamelijk complex, maar voor een topinstallatie is het tegenwoordig goed haalbaar.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 09:58 (5731 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door RR1957, 19.03.2009, 10:19
Is de Fidelità stand bij OTL radio's ook een soort loudness?
groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.03.2009, 18:25 (5731 dagen geleden) @ RR1957
Is de Fidelità stand bij OTL radio's ook een soort loudness?
"Loudness" kan je vertalen met "luidheid". Dus hoe hard klinkt het geluid dat je hoort (volume). Een "Loudness regeling" is strikt genomen een volumeregeling. Deze term wordt door sommigen gebruikt in plaats van fysiologische volumeregeling.
Met een "fysiologische volumeregeling" wordt een volumeregeling bedoeld waarbij de sterkteverhouding tussen de verschillende oktaven automatisch wordt aangepast aan de stand van de volumeregelaar. Dit is handig omdat het menselijk gehoor de verhouding tussen de verschillende oktaven bij verschillende volumes anders interpreteert. Het alternatief is dat je met behulp van de toonregeling een en ander handmatig probeert te corrigeren.
De knopjes "Fidelita" etc. zijn vaste instellingen van de toonregeling. Hiermee kan je de sterkteverhouding tussen de verschillende oktaven handmatig manipuleren. Philips beveelt de stand "Fidelita" aan bij het afspelen van grammofoonplaten.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 18:34 (5731 dagen geleden) @ John Hupse †
Philips beveelt de stand "Fidelita" aan bij het afspelen van grammofoonplaten.
Met als uitstekend resultaat trouwens.
Prachtig geluid op de B7X73A.
groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 19.03.2009, 19:39 (5731 dagen geleden) @ RR1957
Hallo rene ik heb die toets als hifi gebruikt en kreeg de indruk dat alles
even sterk aanwezig is op de voorgrond maar net als john zegt je moet een
meer als een driekwart open draaien dat de contour er af gaat ik noem dat de vierde lip van de potmeter want contour word gebruikt bij zacht spelen als
die niet aanwezig is op de radio, dan speelt hij bij zacht leeg basloos en minder hoogte ik vind ook op die radio,s fidelita echt goed maaar het is beter met een zachte afgifte element dat bij opendraaien de contour er af gaat
anders iewat basserig, ik had destijds ook een biaply otl, met de toetsen,
gr huub,j
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 20:10 (5731 dagen geleden) @ huub.jak
Huub
Het is goed geregeld bij mij Huub.
Daarom ben ik zo tevreden.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door Kees van Dijke , Heerlen, 20.03.2009, 00:41 (5731 dagen geleden) @ John Hupse †
Een kritische opmerking tot slot. Je stelt op je website dat "bij moderne 2-weg en 3-weg luidsprekersystemen is een loudness schakeling niet meer gewenst omdat anders teveel aan lage en soms ook hoge tonen aanwezig zijn".
Dit is onjuist, de Fletcher-Munson curves hebben niets te maken met de constructie van luidsprekerkasten. De reden dat een automatische loudness schakeling niet vaak meer wordt toegepast komt door de z.g. "losse componenten" filosofie en het ontbreken van een doeltreffende interface standaard hiervoor.Een goede oplossing hiervoor bestaat wel, het gaat dan om een systeem waarbij de geluidsinstallatie na elke wijziging automatisch wordt ingeregeld. Een dergelijk systeem is inderdaad tamelijk complex, maar voor een topinstallatie is het tegenwoordig goed haalbaar.
Mijn site is inmiddels wat out of date en moet bijgewerkt worden. Ook staan nog hier en daar kleine technische onjuistheden in. Inmiddels heb ik meer ervaring opgebouwd met processing etc. Een voorbeeld is de Behringer DEQ2496 die je op alle fronten kan inzetten, zowel bij Hifi als PA. Ook bij oude radio's werkt het wel. Je kunt nog wat meer energie uit de luidspreker krijgen. Bij AM kun je ook de hinderlijk fluittoon heel stevig onderdrukken door de ingebouwde feedback killer, maar is ook op te lossen door een LC zuigkringetje, zoals in de BX600A.
Wat de 2-weg en 3-weg luidspreker systemen betreft, dat heeft met name klankbeeld technisch te maken omdat deze boxen een uitgebreider frequentie gebied hebben, alsook wat meer lage en hoge tonen hebben. Veel Hifi zuilen die op de grond staan hebben een natuurlijk boost van de lage frequenties tot +6 dB. (Half space vs Full space). Op de grond gegint het in de regel bij 200 Hz, afhankelijk hoe ver de woofer van de grond verwijderd staat. Indien de woofer een 50 cm van de grond staat, dan is dit bij 125 Hz schat ik zo (Niet gemeten overigens). Dit kun je zelf proberen. Om die reden vind ik de standaard loudness regeling dan ook overbodig en maakt het geluid bij normale sterkte dan ook alleen maar erg boemerig.
OOit heb ik bij Nico den Haak dit proefje ook genomen door de boxen op krukjes te plaatsen. Rultaat is geen boemerig en rommelig laag meer, maar wel lekker diep en aangenaam klinkend.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.03.2009, 09:30 (5730 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Tja, wanneer de gebruikte boxen een teveel aan laag weergeven wordt dat er natuurlijk niet beter op met een fysiologische volumeregeling.
Wat ik probeer te zeggen is dat een dergelijke regeling niet is bedacht om gebreken aan luidsprekers of een gebrekkige acoustiek te compenseren. Maar wordt toegepast om een eigenaardigheid van ons gehoor te compenseren.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 20.03.2009, 10:33 (5730 dagen geleden) @ John Hupse †
John
Wat ik probeer te zeggen is dat een dergelijke regeling niet is bedacht om gebreken aan luidsprekers of een gebrekkige akoestiek te compenseren. Maar wordt toegepast om een eigenaardigheid van ons gehoor te compenseren.
DAAR ben ik het dus helemaal mee eens. Het gaat om ons gehoor en de ervaring van geluid.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 20.03.2009, 13:22 (5730 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo gelukkig gebruikt rene ook de voorgeschreven luitsprekers
en daar om zeg ik wel eens als je alles kan kopen wat er bij hoort
dan zit je meestal wel goed. net als wat jij zegt boxen moeten passen moderne
boxen met rubber rand en degerlijke horen gewoon niet er aan,bij philips
dokteren ze dat wel uit of ze maken gewoon wat ze willen er voor passent.
gr huub,j
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 05:23 (5731 dagen geleden) @ John Hupse †
Hoi
Ik heb de cd speler op de tape ingang gezet bij de OTL B7X73A.
Het signaal is goed en helder, bas normaal.
Heel wat anders dan bij de PU ingang.
Geluid kan zelf probleemloos op de Fidelità stand.
Vreemd, want bij mijn vorige HiQ, de BX642A, en mijn BX653A is dit niet zo.
Daar was het signaal via de PU ingang beter.
Groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door Kees van Dijke , Heerlen, 19.03.2009, 06:45 (5731 dagen geleden) @ RR1957
Ik zit even te denken aan de B5X74A. Bij de PU ingang zit een weerstand van 100K in serie. Dat kan het geluid een beetje doffer maken. Bij de tape ingang zit het rechtstreeks op de volume potmeter.
Vaak druk ik de PU en FM toets gelijktijdig in om meer hoge tonen over te houden. Bij AM en PU wordt op een andere tegenkoppelnetwerk overgeschakeld die de hoge tonen dan ernstig verzwakken, terwijl het mid-hoog wat opgetrokken wordt door het inschakelen van een extra loudness netwerk voor de mid hoge frequeties waardoor het geheel dan wat schreewerig, autoritair, onvriendelijk en agressief klinkt. Waarschijnlijk is dat om platen en bandrecorder ruis tegen te gaan, waarbij toch een duidelijk stemgeluid moest overblijven. Voor AM werkt dat wel weer prima. Vrij helder en duidelijk.
Rare jongens die van Philips destijds. Duitse radio's daarentegen klinken veel gemoedelijker en aangenamer.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 19.03.2009, 12:11 (5731 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Ja toch ik heb hier een braun radio, alls vervangen de C,s en wat nog meer
maar toch vond ik het een schelle klinkende radio bezit een grote ovale
dubbelconus en bijde kanten een klein ls. er zat bij de uitgang een condensator naar massa van 1,nf die heb ik vervangen voor 10,nf hij was gelijk aangenamer ook in het midden, ik denk toch dat de zenders in die tijd warmer
klinkten en vooral in duitsland, dat heb ik wel destijds gemerkt bij famm,
dus ik doel maar de zenders passen niet meer prettig vandaag de dag,en dat
geld ook voor verderen aan sluitingen van apperaten zoo als picups recorders
ik zorg ook dat de zelfde van gelijke jaartal als de radio bezit, en anders
pas ik het aan ik gebruik ook gewoon philips stero nikkelkopje dieverse typens
en dan met 1.meg naar massa dat is net genoeg om de boemel basse te verminderen
ik vind het voordeel van philips kristal elementen dat de naald zoo wel lp
als 78,t biezonder goed is. ook de diamand lp,en ze gaan tot 16.000,htz,en 6,gr,met diamand 4,gr ik heb een wisselaar daar voor aan het arm instelbaar
en ik heb ook de eind afslag er totaal weggenomen dus het arm heeftgeen enkelen weerstand meer, alleen hand matig stoppen alle wissel toestande er af. want
ik speel ook mijn goede platen er op met 4,gram vlekkeloos met ook nog een dikke rubber matop de platou voor arm beter horizontale houding,gr huubj
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door Kees van Dijke , Heerlen, 20.03.2009, 01:04 (5731 dagen geleden) @ huub.jak
Ja toch ik heb hier een braun radio, alls vervangen de C,s en wat nog meer
maar toch vond ik het een schelle klinkende radio bezit een grote ovale
dubbelconus en bijde kanten een klein ls. er zat bij de uitgang een condensator naar massa van 1,nf die heb ik vervangen voor 10,nf hij was gelijk aangenamer ook in het midden, ik denk toch dat de zenders in die tijd warmer
klinkten en vooral in duitsland, dat heb ik wel destijds gemerkt bij famm,
dus ik doel maar de zenders passen niet meer prettig vandaag de dag,en dat
geld ook voor verderen aan sluitingen van apperaten zoo als picups recorders
De condensator op de uitgangstrafo kan je naar mijn idee beter vervangen door een Zobel netwerk, dus een RC netwerkje. Dit kan bijvoorbeeld een weerstand zijn van 5K6 en een condensator van 2,2 nF. De kunst is dat om de impedantie zo constant mogelijk te maken. In veel gevallen krijg je een aangenamere weergave, maar het geluid kan ook wat dof worden.
Indien je simpele spanningstegenkoppeling gebuikt, dan de condensator over de uitgangstrafo zelfs vervallen, maar moet je dan wel de stabiliteit van de versterker in de gaten houden. Meestal lever je daar op in, vooral bij minder goede kwalieits uitgangstrafo's. In dit geval kun je een kleine condensator plaatsen over de tegenkoppelweerstand vanaf de uitgangstrafo en met een blokgolf de zaak verder controleren om de overshoot binnen acceptabele grenzen te houden. Je hoort het niet, maar de versterker wordt dan wel goed in bedwang gehouden.
Oh ja, wat AM betreft: Door de stevige audio compressie klinikt AM inderdaad schreeuwerig en zelfs vervormd. Ik moet eens een keer nagaan bij welek modulatiediepte dat plaatsvind, want de latere moderne transistor portables, zoals de Phlips D2999 en D8444 (type Ghettoblaster) hebben daar weinig tot geen probelemen mee.
groetjes,
-=Kees=-
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door huub.jak, 20.03.2009, 09:00 (5730 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Ja kees heb jij het niet over bucherooid tk op de prim kant trafo C/R dat is mij bekent ,ik heb wel eens op de skoop een toepassing gezien een beter,gr h.j
digigeluid op buizen
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 14:15 (5731 dagen geleden) @ RR1957
Bij "out of function" gecamoufleerd.
groet
--
Vriendelijke groet, René
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door Maurice , Dordrecht, 19.03.2009, 16:44 (5731 dagen geleden) @ RR1957
Beter is het signaalniveau eerst naar beneden brengen door een spannigsdeler.
Gelukkig heeft mijn CD-speler een volumeregeling voor de uitgang.
Eenvoudig dat lager zetten.
Andere oplossing is de tape-out gebruiken van een normale versterker waar ook CD ingang op zit.
Zo gebruik ik dat ook voor Phono's.
Buizen versterkers en luidsprekers: loudness correctie
door RR1957 , Haarlem, 19.03.2009, 17:34 (5731 dagen geleden) @ Maurice
Aangesloten op de bandrecorder ingang gaat uitstekend bij een OTL.
En bij mij zit er idd ook een volume knop op.
--
Vriendelijke groet, René
Wharfedale Valdus 100 boxen.
door G Korterink, 16.03.2009, 19:20 (5734 dagen geleden) @ Jeroen Landman.
Jeroen je hebt mail
afz. Gerrit Korterink