opstelling AD 5036 B (Algemeen)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 20.03.2009, 11:36 (5730 dagen geleden)
Bewerkt door RR1957, 20.03.2009, 12:17

Naar aanleiding van een aantal originele arikelen van Philips over de opstelling van de drie losse luidsprekers AD 5035 A (1 basreflector) en de twee AD 5036 B bij de B7X73A, heb ik eens geëxperimenteerd door de laatste twee te draaien, schuin gericht naar het plafond.

Philips zegt:
Er kan nog worden opgemerkt, dat door gebruikmaking van reflectie van het geluid tegen het plafond of andere "harde" wanden er ook goede en spectaculaire resultaten kunnen worden geboekt.

De kast is zo ontworpen (heel slim en het ziet er nog goed uit ook) dat er zelfs twee schuine standen bereikt kunnen worden, één zeer schuin naar boven en één minder schuin. Ik heb gekozen voor het laatste, daar de luidsprekers aardig dicht tegen het plafond hangen. Voor de eerste versie zouden ze lager moeten hangen (of, zoals Philips zegt, ze op een kast plaatsen) en ik heb geen zin om nieuwe gaten te boren. Later wellicht weer eens.
Philips deed meerdere suggesties, bijvoorbeeld door ze zo te draaien dat ze reflecteren tegen de haaks tegenoverstaande wand.

In ieder geval, ik heb ze schuin naar het plafond gericht en het resultaat is inderdaad spectaculair. Het geluid (hoog en midden) wordt mooi verspreid en is in de Fidelità stand van de radio wat minder hard.
Door deze opstelling samen met de AD 5041 (waar ook twee hoog/middentoon-stralers zitten ingebouwd, beide zijwaarts gericht onder een hoek van 45 graden )welke geplaatst is in de hoek van de wanden waar de AD 5036 A op zijn bevestigd , krijg je een mooi breed middengebied zonder dat je het gevoel hebt dat het geluid alleen maar uit de luidsprekers komt.
Integendeel, het geeft een mooi ruimtelijk effect en zoals gezegd wordt het geluid in de de Fidelità stand er iets zachter door.

Zomaar wat geëxperimenteer terwijl je daar nauwelijks moeite voor hoeft te doen.
Ik kan een ieder in het bezit van een HiQ radio adviseren het experiment ook eens uit te voeren. Je zult verrast zijn.

Groet


[image]
[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 20.03.2009, 13:11 (5730 dagen geleden) @ RR1957

Ja rene tegen het plafond lijkt mij wel wat aan de langen wand,? gr hj

opstelling AD 5036 B

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20.03.2009, 16:45 (5730 dagen geleden) @ RR1957

Met ieder luidsreker systeem moet je experimenteren waar de beste lokatie is.

Trek ook de bass luidspreker eens wat uit de hoek.
Maakt ook heel veel uit.

Bedenk eenvoudig het stralings gedrag van een luidspreker.
Dan snap je beter hoe deze op te hangen - op te stellen.

hoge tonen hebben een meer trechter vorm smal stralings gedrag.
Dus dien je meer direct op de luisteraar te richten.

Door op schuin een plafond te richten krijg je weerkaatsing.
Hoek in en hoek uit - volgens de bekende natuurkunde wetten.

Lijkt me daardoor ook fase verschuiving, reflecties etc ongewenst.
Immers krijg je ook terug richting de luidspreker golven indien je het verkeerd doet.

Lijkt mij eenvoudig het richten van de hoge tonen naar de luisteraar.
De bass experimenteren met meer of mindere mate in of uit de hoek.
Waardoor door weerkaatsing men acoustisch versterking krijgt.

Verder geldt de dempingsfactoren van meubels gordijnen en rest interrieur welke
grote invloed heeft op het geluidsbeeld.
Richten op een houten plafond geeft geheel andere gedragingen als een betonnen plafond.

Ook de afstand tot plafond is essentieel.

Enfin volgens mijn bescheiden kennis hiervan.

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 20.03.2009, 17:12 (5730 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door RR1957, 20.03.2009, 17:26

Ik weet het, ik weet het, maar proberen kan geen kwaad.
En ik vind het resultaat van het geluid helemaal niet slecht.
DAAR gaat het om.
Ik neem aan dat Philips ook niet gek was in die tijd.
Het systeem is er voor de luisteraar en niet andersom.
Praktijk is vaak wat anders dan berekenen.
Het "hi-fi" Fidelità is wat aan de heldere kant, dus door deze opstelling lijkt
het beter geworden.
Bevalt het me niet de komende tijd , gewoon weer omdraaien.
Het was ook meer het uitproberen van een advies van Philips zelf in een aardige folder die we hebben: "Wenken en opstelling van Hi-Q-installatie (!) in showroom of cliënt".
Komt binnenkort op de HiQGN site.
De bas kast staat weliswaar in de hoek, maar er wel ook flink los van.
Bovendien zijn de hoog ohmige versies voorzien van een vlakke achterkant, waardoor de hoek zelf vrij blijft, in tegenstelling tot de laag ohmige versie die van boven een volle driehoek is.
[image]
[image]


Groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 20.03.2009, 20:52 (5730 dagen geleden) @ Maurice

Hallo maurice als ik het goed heb dan ben jij muziekus en wel vioolist ?
de vraag een viool is heel hoog maar waar komt het uit de klankkast of direckt van de snaren ,een viool word onder de kin vast geklemt en het klank
opening naar boven , velen muziekanten geven het geluid zoo meen ik het
te horen op 30.m afstand niet direckt naar voren maar van uit alle kanten ook weerkaatsing maar toch alles van voren ? ik ben wel eens bij live orkesten gezeten, jij bent muziekus en zal het weten, ? gr huub,j

opstelling AD 5036 B

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21.03.2009, 09:02 (5729 dagen geleden) @ huub.jak

Musikus een heel groot woord.
Inderdaad heb ik viool gespeeld en bezit het pracht uit 1845 nog steeds.

Mijn overgroot vader was concert meester en componist.
Ook zijn zoon musikus.

Verder nodige familie nog steeds musikaal.

Nodige muziek stukken te vinden in haags museum.

Vandaar de interesse in muziek.

Verder nodige gesprekken gevoerd met lieden die menen zakelijk daar verstand van te hebben waaronder bedrijven in de akoestiek.

Weet je dat er een audio systeem bestaat om bv een kerk galm vrij te krijgen?
Mooi vernuft.


Geluid is niet meer dan komplex trillingen en te herleiden via effecten van een steen gooien in de sloot en kijken wat er gebeurd.
Het springtouw effect als bekend los einde en vast einde,
weerkaatsing van signalen met muren en hoe de golven dan terug komen.
dergelijke effecten treden ook allemaal op met die luidspreker.

De kast is van enorm belang.
Bij bv Viool is zelf de groots mogelijke belang hoe het houtvervolgens is behandeld.
ER is er zelfs 1 die zijn leven geweid heeft aan het onderzoek waarom een stradivarius nu dat unieke sound heeft.
Heeft te maken met manier van behandelen, lakken kast.

Vraag je af waarom een toon A op een viool, piano, fluit anders klinkt.
Dat zijn de verschillen veroorzaakt door vele factoren.

Zo ook dus de luidspreker/verstreker die dat moet weergeven.
Dat je ook bij afspelen nu juist die unieke sound kan onderscheiden.

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 21.03.2009, 10:50 (5729 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door huub.jak, 21.03.2009, 10:59

Mijn vraag is bvb koper blaas instumenten direckte uitstraling naar vooren
snaar instumenten aanwezig maar niet een directe uitralings werping,naar voren
slagwerk /drumstel altijd achter het orkest, ook anwezig maar met zaal en wanden efeckt , dus midden koper en snaar instrumenten , en de rest aanwezig
en men moet een goede plaats hebben in de zaal 30,m vooraan .dus mono komt
toch wel heel goed tot zijn recht, men heeft geen meerderen oren aan het hoofd
om overal een oor te plaatsen vind dus als men de luitsprekers zoo op stelt
dat het overal even hard aanwezig is dan zit men goed,daar om vind ik een gewone radio ook goed om aante horen met muziek men krijgt het allemaal lekker
mee de muziek of spreker vooral als men er voor zit op 2,a 3m

opstelling AD 5036 B

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21.03.2009, 20:15 (5729 dagen geleden) @ huub.jak

Je vergeet te bedenken dat een concertzaal met zeer grote zorg is geconstrueerd.

gaat te ver hier maar rond om de orkest bak als ook verder in de zaal zijn nodige maatregelen getroffen om het geluid zo evenwichtig mogelijk te houden over de gehele zaal.

Ook een trompet hoewel meeste naar voren ook een wolk van geluid er om heen.

Heb ik het niet over de Ahoy hallen en stadions natuurlijk welke niet gebouwd zijn op muziek.
Daar wordt enkel door veel luidsprekers en aanpassing daarvan de acoustiek geprobeerd op peil te houden.

opstelling AD 5036 B

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 21.03.2009, 20:32 (5729 dagen geleden) @ Maurice

Over hallen gesproken waar muziekevenementen gehouden worden.
Ben een tijd terug naar een concert in het Gelrodome geweest.
Het was wel leuk om de personen eens in het echt te zien, maar dat was dan ook alles.Wat de muziek betreft had ik 1000X beter thuis kunnen blijven........
Zelfs een --zeer matig geluid--- is daar gewoonweg niet mogelijk.
Ik zou me als artiest gewoonweg kapot geschaamd hebben om mezelf DAAR te laten "beluisteren".
TIP:Als u toch eens voornemens bent om naar een concert van uw favoriet te gaan :Ga dat absoluut NIET naar het GELRODOME.
Echt zonde van je geld, als je tenminste ook nog een beetje van de muziek wilt meekrijgen.
Betaal dan maar een paar centen meer in een echte concertzaal, of bezoek ze als ze ergens in een kleine zaal spelen.Dit was echt eesn maar nooit weer!

--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?




http://www.bendijkman.nl/

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 22.03.2009, 06:12 (5728 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Ben ik kan mij daar goed wat bij voorstellen wat jij zegt daar over.
gr h,j

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 22.03.2009, 07:16 (5728 dagen geleden) @ Maurice

Maurice wat jij zegt bedoel ik ook maar naar voren maar ook een staande
wolk er om heen dat in de woonkamer moet dus ook het geluid niet zoo
van alle instrumenten direckt op de luisteraar afkomen allen van het midden gebied waar onder zang stemmen blaas koper werk men spreekt ook van ww, hifi
een regte ferkwentie, alles goed aan wezig hoorbaar met een opmerkelijk midde,
gr ,huub,j

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 22.03.2009, 08:38 (5728 dagen geleden) @ huub.jak
Bewerkt door RR1957, 22.03.2009, 08:56

Hoi Huub

Een moderne zaal is van voren (het toneel) naar achteren ontworpen (berekend) met als doel dat een ieder in de zaal het goed hoort. Ik heb aan diverse ervan professioneel mee mogen werken en ken het bouwproces. Het komt op je af van de plek waar het orkest zit. De meeste schouwburgen zijn zo ontworpen, met wisselend succes.
Dat is anders bij oude concertzalen zoals het prachtige Concertgebouw.
Hier is (uit ervaring toendertijd) zo gebouwd dat iedereen het geluid rondom ervaart. Dat het op je af lijkt te komen komt omdat je ook naar het orkest kijkt, dat valt weg als je de ogen dicht doet, wat veel toehoorders ook doen.
Waarom is het hier anders? Voor 1900 zat men helemaal niet keurig in rijen.
De zaal was een feesttent, een café waar men at, dronk, praatte, klapte en paradeerde (belangrijk toen). Het geluid moest dus overal hetzelfde zijn.
Er waren geen zitplaatsen achter het orkest zoals nu. Men hoort de muziek daar net zo goed als in de zaal. Je mag daar beslist niets zeggen. Dat hoort de zaal ook. Kaartjes voor die plekken zijn net zo duur als in de zaal. Het kijkt wel vreemd, maar je hebt een mooi uitzicht naar de zaal.
Mengelberg heeft het bedacht begin vorige eeuw. Stoelen in rijen en luisteren zal het publiek. Het idee werd meteen gevolgd in vele andere concertzalen.
Dat had Philips ook als doel in de kamer bij het eerste (mono) hi-fi, het geluid vult de kamer breed en rondom. Ze noemden het "concertzaaleffect". Heel wat anders dan het latere stereo dus. Dat lijkt op de moderne zalen, die er in de jaren vijftig nog nauwelijks waren. Hier komt de muziek meer naar je toe.

Vriendelijke groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 22.03.2009, 10:45 (5728 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door huub.jak, 22.03.2009, 10:56

Ja rene wat jij zegt daar kan ik mij ook wel in vinden, het is wel allemaal
over nagedacht zoo de opstelling zal zijn .daar om een goede kijk en gehoor te bezitten hoe of
men het besten kan gehoren naar werklijkhijd, en de soort muziek speelt
ook daar bij, men kan zoo toch een vuistregel nemen, wat beterft boxen en opstelling en wat de boxen behoren te weergeven,ik luister wel meer naar mensen
en die vertellen mij dat ze goeie mooi boxen hebben gekocht en dan vraag ik als
eerst van wat voor een muziek houd je dan, en dan helt het naar disco,
en degelijke popularre was het nog maar j.last, als die in engeland was dat
heeft hij zelf gezegt dan was zijn geluits apprt, van bose, mischien,mischien
wel wat belangen voor hem ?? gr huub .j

opstelling AD 5036 B

door Bert V. @, Amstelveen, 21.03.2009, 15:03 (5729 dagen geleden) @ RR1957

Datzelfde idee heeft Bose in de tachtigerjaren in een box-serie verwerkt.De boxen werden circa een meter van de zijwand geplaatst, waarbij de woofer direct naar de luisteraar gericht was, maar de schuingeplaatste mid/hoog speaker straalde daarbij naar de zijwanden en vandaar gereflecteerd de luisterruimte in; met een knop op de box kon je een "reflectieplaatje" voor die mid/hoog speaker verdraaien voor een maximaal effect.
Bose noemde dat destijds het "Direct Reflecting System" geloof ik.

Bert

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 21.03.2009, 15:19 (5729 dagen geleden) @ Bert V.
Bewerkt door huub.jak, 21.03.2009, 15:27

Inderdaat bert dat is jaren terug ,met een kastje ja dr.bose wist het wel.
ook wijnig filters in de boxen de spiekers waren spec bass mid ht papier conus.
rene dokter. bose weet het wel, hij zat altijd in een stoel in een spec ruimte
te luisteren en uit te denken, hij is een kenner, gr h.j

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 21.03.2009, 15:22 (5729 dagen geleden) @ Bert V.

Zo zie je maar weer dat Bose het niet zelf heeft bedacht.

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door Bert V. @, Amstelveen, 21.03.2009, 15:49 (5729 dagen geleden) @ Bert V.

Oh, er werd wat afgeknutseld in die jaren; (heeft niets met bovenstaande te maken), maar Jamo introduceerde toen ook (het was volgens Jamo revolutionair) het CBR (Central Bass Reflection) systeem; de reflexopening zat niet zoals gewoonlijk ergens aan de voor- of achterkant van de box, maar de woofer zat in een soort van tunnel waardoor het geluid in tegenfase met die woofer de kast verliet; nooit een succes geworden.

Bert

opstelling AD 5036 B

door huub.jak, 21.03.2009, 15:58 (5729 dagen geleden) @ Bert V.

Ja bert het was ook niet altijd prettig om boxen op de grond te plaatsen
als deze er niet voor ontwikkelt zijn de 9710 hoek box heeft ook veel midden
en bast niet overdadig, kom ook wel wat neer wat men nu koopt een bassbox
en twee boxen klein met mid en ht, klinkt toch wel goed. gr hj

opstelling AD 5036 B

door Bert V. @, Amstelveen, 21.03.2009, 16:39 (5729 dagen geleden) @ huub.jak

Eenieder weet dat je een box beter van de vloer en soms van de wand moet houden, waardoor de eigenschappen van die box het best tot hun recht komen; op de vloer geplaatst gaat de vloer "meedoen" waardoor het laag bevoordeeld wordt en boemerig/onnatuurlijk wordt; de acoustiek van de luisterruimte speelt ook een grote rol; een kamer met hoogpolig tapijt, zware gordijnen en beklede stoelen klinkt heel anders dan een met een tegel-laminaat/parketvloer en Rietveldstoeltjes, maar dat zal iedereen bekend zijn.

Bert

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 21.03.2009, 18:14 (5729 dagen geleden) @ Bert V.
Bewerkt door RR1957, 21.03.2009, 18:48

Dat is allemaal ruimschoots bekend. Theorie welke zonder meer geldt voor de decennia dat de hi-fi volwassen is geworden, ergens in de jaren 60 beginnend.
Echter.
Bij het bovenstaande betreffende de HiQ hebben we altijd nog te maken met een uiterst nieuw fenomeen van Philips in de jaren 1956/57.
De HiQ was de eerste radio met een uitgekiend systeem aan LOSSE luidsprekers.
Ik refereer weer even naar het artikel "Wenken en opstelling van de HiQ installatie (let op dit toen nieuwe woord voor een radio) in showroom of bij cliënt" :
[image]
[image]
In zoverre was de HiQ revolutionair ten opzichte van alle andere radio's met ingebouwde luidsprekers, zoals toen nog heel gewoon was.
Ik vind het een beetje onzin dat mensen hier nu allerlei theorieën van latere data gaan loslaten op een radio uit 1956. Het is het oertijdperk van hi-fi.
Ik ga de luidsprekers niet aanpassen en houd me aan de voorschriften die Philips toen aangaf. Dat is het leuke er aan. Elke andere radio uit de jaren vijftig gaan we ook niet aanpassen omdat latere theorieën een beter resultaat in geluid geven. Die houden we ook zo origineel mogelijk. Dat is ons doel hier op het forum lijkt mij.
Ik heb slechts aan willen geven, naar aanleiding van het recent ontdekte bovenstaand artikel (en zie ook mijn andere thread waar Philips advies geeft om andere bi-ampli radio's eventueel ook in HiQ uit te voeren, bij aankoop van de drie losse luidsprekers) dat de "hoge tonenstralers" ook EVENTUEEL in een andere positie kunnen hangen. Er wordt nadrukkelijk gezegd dat men dit proefondervindelijk met ervaren. Dat is het slimme van het ontwerp van die luidsprekertjes. Je kan ze op verschillende manieren ophangen OF neerzetten. Twee ophang-ogen (met viervoudig slobgat) èn dopjes om neer te zetten op twee vlakken.
Alle theorieën zijn terecht en heel toepasbaar bij een moderne installatie, maar niet van toepassing op de HiQ. Hooguit kan je met de "lage-tonenweergever" rekening houden met zijn plaatsing, ook afhankelijk van het interieur.
Het is een voldongen feit dat de HiQ door zijn systeem een uitstekende geluidsweergave heeft -voor zijn tijd- en er is geen enkele RADIO in die tijd die dat kon evenaren.

Vriendelijke groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door verbeek @, Zutphen, 25.03.2009, 10:06 (5725 dagen geleden) @ RR1957

René,

In het Philips boekje Luidspreker behuizingen voor zelfbouwuit 1965 staat ook een stukje over de opstelling van luidsprekers voor mono.

[image]

In de volgende edities werd er steeds minder aandacht aan een mono opstelling besteed, en bij de laatste uitgave zelfs geen bouwontwerpen voor specifieke mono kwaliteits luidsprekerboxen.

[image]

...en de hogetonenstraler met een 9710(A of B of geen)M.

[image]

In 1965 was de 9710BM (de 400 Ohms versie) al een uitlopend model.

Een ander leuk boekje is Acoustiek van Victor Snel uit 1956, waarin luidsprekers en hun omgeving uitvoering behandeld worden. Een aanrader.

[image]

Gr. Paul

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 25.03.2009, 11:12 (5725 dagen geleden) @ verbeek

Hoi Paul.
Bedankt voor je bijdrage.
Het één bevestigd het andere.
Dat wordt opletten tijdens beurzen naar de boekjes.
Erg interessant.

Hoe is het met de revisie van jouw HiQ?

Groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]

opstelling AD 5036 B

door verbeek @, Zutphen, 25.03.2009, 12:17 (5725 dagen geleden) @ RR1957

Hoi René,

De B7X73A werkt op zich prima, slechts één teerdot hoeven te vervangen, die dikke naast de voedings trafo (330n).

[image]

Alleen de FM band begint zo’n 5MHz te laag. Wie weet heeft de vorige eigenaar hier de politie en andere diensten met deze radio willen ontvangen. Ik zal vergelijkend FM onderzoek doen met een sloop-B6X63A om te kijken wat de instellingen ongeveer zijn en dan de boel opnieuw afregelen. Daar heb ik niet veel ervaring mee.

Teminste dat was de bedoeling. Toen knapte het afstemsnaartje. Diepe zucht. Je moet weten dat ik net van te voren de schaalplaat met de draden voor de potmeters en schakelaars voor de toonkwaliteit opnieuw had gesoldeerd, en de schaalplaat gemonteerd. Ook zo’n leuk karweitje voor een regenachtige dag. Ik heb de boel even aan de kant geschoven in afwachting tot een nieuw schaalkoord. (A.s. zondag).

Zoals je weet heb ik de AD5036B’s samen met de B7X73A bij de kringloop alhier vandaan en zoek ik nog de bijbehorende lagetonen luidspreker, de AD 5035A. Gezien de aandacht op dit moment voor dit onderwerp zijn de prijzen van dit soort boxen evenredig gestegen en wacht ik geduldig af, tot de hype over is.
Op het ogenblik bestaat mijn surrogaat-AD5035A uit een oud luidsprekerkastje van Aristona van pak ‘m beet 30x20x15cm met daarin een AD3700AM gemonteerd. Klinkt aardig, maar doet geen eer aan het lage frequentiebereik wat de B7X73A aankan.
Om toch een fatsoenlijke lage-tonen ls te krijgen zit ik nog te dubben welke luidsprekerbox ik wil gaan bouwen. Ik denk toch dat ik voor de akoestische box A4 ga uit het eerder genoemde boekje. Dit is een box van 105 cm hoog en 34x34 cm vloeroppervlak. De ls zit aan de bovenkant en straalt het geluid naar boven toe, en weet niet hoe dit gaat klinken, met name in het lage tonen gebied.

Kortom, het vordert langzaam maar gestaag.

Gr. Paul

opstelling AD 5036 B

door RolfM @, Beek en Donk, 25.03.2009, 12:19 (5725 dagen geleden) @ RR1957

Hoi,

Het eerst genoemde boek (Luidspreker behuizingen voor zelfbouw) kun je hier
bekijken
http://www.mfbfreaks.nl/artikel/passief/2/imagepages/image1.html

Groeten Rolf

opstelling AD 5036 B

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 25.03.2009, 13:06 (5725 dagen geleden) @ RolfM

Bedankt Rolf !

Houd me op de hoogte met jouw HiQ ontwikkelingen...:-)

Groet

René.

--
Vriendelijke groet, René
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum