Van band naar geluid (Techniek Radio/TV)
door TomK, 20.03.2009, 19:02 (5726 dagen geleden)
Deze week zag ik een geweldige afspeler voor filmbanden, zo uit de jaren 60. Wat mij het meest fascineert is hoe via een ldr het signaal van de filmband wordt omgezet naar geluid. Heeft iemand meer informatie hier over? Bij een magnetische band zoals VHS kan ik me goed de werking voorstellen, maar hoe werkt dit via een extra spoor op een filmband?
Van band naar geluid
door Dave , Omg. Leiden, 20.03.2009, 19:17 (5726 dagen geleden) @ TomK
Bewerkt door Dave, 20.03.2009, 19:36
De filmafspeler, eigenlijk filmprojector te noemen, is voorzien van een zg. "toonlamp".
Het licht van de toonlamp schijnt door een lensje en vormt dan een straal die door het optische geluidsspoor op de langslopende film vervolgens een lichtgevoelige cel treft.
Doordat het geluidspoor in zwarting variëert ontstaat er een belichting met wisselende intensiteit op de cel.
Een door de cel gestuurde stroom zal afhankelijk van het erop vallende licht evenredig met het geluidspatroon variëeren; dit wisselende signaal kan worden toegevoerd aan de ingang van een audioversterker en aldus hoorbaar gemaakt worden.
Edit: Zie een voorbeeld van een toonlampje op de foto.
Van band naar geluid
door Leo Snoeren , Dongen, 20.03.2009, 19:19 (5726 dagen geleden) @ TomK
Hallo Tom,
Ik weet dat er een systeem bestaat, het zogenaamde "philips miller system", waarbij geluid wordt omgezet in informatie in licht (of donkerte), wat mee geschreven wordt op films. Meer weet ik er niet direct van, maar je kunt eens zoeken op het net....
Succes, Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Van band naar geluid
door Toine Segers, 20.03.2009, 19:44 (5726 dagen geleden) @ TomK
Hoi,
In de vroegere 70er jaren heb ik geluid opgenomen voor 16 mm en 35 mm film en jawel in stereo! Met de klapper in beeld werd beeld en geluid synchroon gelegd op de filmmontagetafel. Zowel de camera als de recorder werden met een kristal gestuurd waardoor de snelheid van de camera en de geluidsrecorder identiek waren. Daarna werd het geluid synchroon overgeschreven van de 1/4 inch tape naar perfotape, deze heeft dezelfde afmeting als de film. De afspelende recorder (Nagra 4S 14.000,00 gulden in die tijd!) werd via het net gesynchroniseerd met de perforecorder en als ze gelijk liepen werd de opname gestart. Elk geluid, de muziek, achtergrond geluiden, geluid van de opname zelf werden gelijk geknipt op de montagetafel met de film en stond dus op een aparte perfotape. De film was een ruwe kopie van het origineel. Op die manier werd dus alles gelijk gelegd en gingen de perfotapes en de ruw gemonteerde film naar het filmlaboratorium waar de geluidsmix werd gemaakt op een perfotape. Als de filmbeelden klaar waren werden beeld en geluid op een film overgeschreven waarbij het geluid inderdaad op een spoortje naast de filmbeelden op het materiaal werd belicht. Na ontwikkelen en fixeren had je dus een film met optisch geluid, het lijkt op een lange reeks visjes achter elkaar. Hoe harder het geluid hoe dikker het visje en kon er dus meer licht door de film vallen wat resulteerde een optische amplitude die gelijk was aan het audiosignaal. Magnetisch geluid werd achteraf op de magnetische sporen op de ontwikkelde film geschreven precies zoala bij een bandrecorder. Als er nog vragen zijn laat maar weten!
Groethes Toine Segers
Van band naar geluid
door soundman2 , Wouw, 20.03.2009, 20:21 (5726 dagen geleden) @ Toine Segers
Het grote voordeel van optisch geluid is natuurlijk, dat het in een keer meegecopieerd wordt van de master naar de copiën van de film. Magnetisch geluid vergt nog een extra bewerking.
Henk Roovers
Van band naar geluid
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 20.03.2009, 21:10 (5726 dagen geleden) @ Toine Segers
Hallo Toine .... ik veronderstel dat het geluid op die film in werkelijkheid niet naast het beeldje staat dat op datzelfde moment geprojecteerd word. Immers de film loopt toch met 'schokjes' (24 beeldjes per seconde) voor de lens door. Ik veronderstel dus dat de 'opnemer' van het lichtstraaltje (geluidstraaltje eigenlijk) een aantal beeldjes VOOR de lensopening staat, op een plaats waar de film met een constante snelheid passeert.
Klopt dit ?
Groeten ... Hugo Sneyers
Van band naar geluid
door soundman2 , Wouw, 20.03.2009, 21:28 (5726 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hallo Toine .... ik veronderstel dat het geluid op die film in werkelijkheid niet naast het beeldje staat dat op datzelfde moment geprojecteerd word. Immers de film loopt toch met 'schokjes' (24 beeldjes per seconde) voor de lens door. Ik veronderstel dus dat de 'opnemer' van het lichtstraaltje (geluidstraaltje eigenlijk) een aantal beeldjes VOOR de lensopening staat, op een plaats waar de film met een constante snelheid passeert.
Klopt dit ?Groeten ... Hugo Sneyers
Dat sluit als een bus. Het geluid zit een vast aantal beelden verschoven ten opzichte van het bijhorende beeld. Ter hoogte van het geluidssysteem, wordt de snelheid van de film uitertst constant gehouden met een vliegwiel. Om de film toch beeld voor beeld te kunnen projecteren is dan een lus na de invoersprocket en voor de uitvoersprocket onmisbaar.
Henk Roovers
Van band naar geluid
door Dave , Omg. Leiden, 21.03.2009, 08:22 (5725 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Ik veronderstel dus dat de 'opnemer' van het lichtstraaltje (geluidstraaltje eigenlijk) een aantal beeldjes VOOR de lensopening staat, op een plaats waar de film met een constante snelheid passeert.
Klopt dit ?Groeten ... Hugo Sneyers
Hugo, klopt maar de opnemer van het lichtstraaltje staat niet VOOR maar een aantal beelden NA de lens van de projector. Dus eerst wordt de film door de projectielamp beschenen en pas daarna wordt het geluidsspoor "gelezen" door toonlamp of magneetkop.
Vaak zijn projectoren namelijk voorzien van de mogelijkheid om zowel optisch als magnetisch geluid weer te geven. Naast de toonlamp met lichtcel is de projector dan tevens voorzien van een magneetkop en kan er eenvoudig van optisch naar magnetisch geluid worden omgeschakeld.
Van band naar geluid
door jan van eijck, 21.03.2009, 09:06 (5725 dagen geleden) @ Dave
het geluidsspoor was inderdaad een aantal beeldjes verschoven t.o.v. het geprojecteerde beeld. de vroegste films met geluid hadden enkel een optisch geluidsppoor , het magnetische is later gekomen.Het lampje dat voor het licht naar de fotocel zorgde brandde op een gelijkspanning die goed afgevlakt moest zijn anders kreeg je een flinke brom uit de luidsprekers,de uitgangsspanning van de fotocel was zeer laag en werd dus enorm versterkt.
Van band naar geluid
door Toine Segers, 21.03.2009, 11:00 (5725 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hai Hugo,
Dat klopt inderdaad. De afstand tussen het beeld en het bijbehorende geluid is vastgelegd. Een norm waarin de afstand voor 16mm en 35 mm filmgeluid vastgeleged is. De film wordt in de projector beeld voor beeld geprojecteerd
(24 beelden/sec) en dat betekent dat elk beeeld eventjes stil wordt gezet. Dan volgen er 2 lichtflitsen en wordt het volgende beeld weer vertoond. De ruimte die nodig is om dit op te vangen, immers de film wordt met een vaste snelheid in de projector getrokken, wordt gerealiseerd door de lussen. Boven het filmvenster en na het filmvenster zijn er altijd lussen in de film die op en neer dansen. Daar komt ook dat ratelend geluid vandaan. Daarna gaat de film om een sprokket (wieltje met tandjes) heen waarmee de film een zwaar vliegwiel aandrijft om een goede gelijkloop te verkrijgen en komt dan pas langs de "toonkop" waar het lampje (zie foto ander bericht) en de lens en de "ldr" inzitten. De film wordt door 2 verende rollen om het vliegwiel getrokken. Vervolgens gaat de film naar de opwikkelspoel. Groetjes Toine
Van band naar geluid
door Gilbert , Aartrijke-Belgie, 21.03.2009, 13:41 (5725 dagen geleden) @ TomK
Ben jaren filmoperator geweest.Het klanlspoor is juist naast het beeld en zo een paar mm breed.de toonlezer staat zo een 20cm verder dan de lenzen de film draaid daar gewoondoor ik bedoel niet in schokken zoals voor de lenz.De toolezer is regelbaar links en rechts tegenover de film.In de jaren 60 kwam het magneetspoor tt 4 sporen naast elkaar.Dan moesten 4 versterkers werken,maar normale films hadden 1 of 2 sporen.