bx520a motorboot (Techniek Radio/TV)
door Freek, 21.03.2009, 22:25 (5725 dagen geleden)
Hoi,
Ik ben al een tijdje een philips bx520a aan het oplappen. Na een berg vervangen te hebben, eindelijk geluid! Maar als ik de bass-schakelaar op de basstand zet is er een laagfrequente oscilatie hoorbaar. Op een hoog volume gaat het langzaam weg.
Ik heb vervangen:
-alle teerbommen
-alle weerstanden in het versterkerdeel die ook maar een beetje verlopen waren
-ook een aantal andere weerstanden die sterk verlopen waren
-el41
-ebc41
-afvlak elko
-serie weerstand
-spoel in het hf-deel (met dank aan Matthias)(niet echt van belang voor het probleem )
Als ik het meekoppel cirquit (r22) onderbreek, is hetprobleem weg. Maar dit is natuurlijk niet zo als het hoort.
Als iemand een oplossing heefd, graag!
ps. schema staat hier.
bx520a motorboot
door Ed van der Weele † , Zeist, 21.03.2009, 22:47 (5725 dagen geleden) @ Freek
Motorboten is het hoorbare resultaat van genereren.
Als ik de hoeveelheid afgeschermde draden in het schema zie geeft mij dat al weinig vertrouwen in de stabiliteit van de schakeling. De meeste radio's kunnen het heel goed af zónder al die afscherming.
Controleer daarom of alle afgeschermde draden goed met het chassis zijn verbonden.
Verder moeten ook alle ontkoppelcondensatoren in goede staat zijn en deugdelijk met het chassis zijn verbonden. Ook de ligging van de bedrading, de weerstanden en de condensatoren kan van invloed zijn op het genereren.
Bekijk met name de condensatoren C33, C34 en C27 nauwkeurig.
bx520a motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 22.03.2009, 10:44 (5724 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Naast de genoemde C's komen mijns inziens C28 en C29 eveneens voor controle in aanmerking.
Ook de potmeter R16 zou ik in dit geval op zijn waarde (50K) controleren.
Groet,
Paul
--
bx520a motorboot
door Freek, 22.03.2009, 14:09 (5724 dagen geleden) @ Paul Brouwer
C33, C34, C27, C28 en C29 zijn allemaal vernieuwd, en zijn uiteraard deugdelijk bevestigd. Afscherming zit overal netjes aan massa.
Uiteraard heb ik even gegoogeld op dit probleem. Het probleem komt vaker voor bij deze radio en aanverwanten. Het zit schijnbaar in het meekoppel cirquit, word ook bevestigd door dat het weg is als r22 word onderbroken.
Echt een fatsoenlijk oplossing heb ik nog niet gevonden.
Enige hersenspinsel dat ik heb is het laten vervallen van het meekoppel gebeuren en daar voor in de plaats twee onkoppel condensatoren over r14 en r21. Maar wat doe je dan met de toonregeling?
Mijn kennis rijkt niet zover dat ik een hele eindtrap kan her ontwerpen. Het is dan ook de eerste buizenbak die ik probeer te repareren.
Groeten
Freek. (die wacht op iemand met een geniale ingeving)
bx520a motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 22.03.2009, 14:50 (5724 dagen geleden) @ Freek
Bewerkt door Paul Brouwer, 22.03.2009, 15:21
Dan rest een controle van R14, R21, R22, R25, R26, R27 en potmeter R16.
Wat verder gecontroleerd kan worden is of beide diodes van de EBC41 ook echt aan de kathode liggen
en op een of andere manier geen "eigen leven" leiden.
Ook C31 en C40 zou ik een checken.
Groet,
Paul
--
bx520a motorboot
door Jan Bus , Amersfoort, 22.03.2009, 15:33 (5724 dagen geleden) @ Freek
Wanneer er naast tegenkoppeling ook meekoppeling in het spel is, dan is het zaak om alle weerstanden in de LF-versterker op hun juiste waarde te controleren. Aangezien de Philips-weerstanden uit de tijd nog wel eens in waarde willen toenemen, is de kans groot dat er een paar door de mand vallen. Heb op deze manier zelf een BX433A vrij van genereren gekregen.
Ps. zit de oorspronkelijke luidspreker-trafo er nog in? Want deze kan bij vervanging door een ander type ook roet in het eten gooien, wanneer er meekoppeling toegepast wordt.
Groet, Jan
bx520a motorboot
door Freek, 22.03.2009, 16:28 (5724 dagen geleden) @ Jan Bus
Anode spanning op de el41 is 230 volt, de v++ is iets van 275 volt en de v+ zit tussen de 240 en de 245 volt. Dit is zoals het zou moeten.
Weerstanden en condensators in de eindtrap zijn allen goed. Condensaters zijn trouwens allemaal vervangen, en bijna alle weerstanden ook. Tevens zijn de ebc41 en de el41 bijde vervangen door nieuwe exemplaren. Potmeters meten ook juist.
De uitgangs trafo lijkt orgineel.
bx520a motorboot
door huub.jak, 22.03.2009, 16:49 (5724 dagen geleden) @ Freek
Ik weet niet of jij die dunnen geel of groennen condensators gebruik .daar zit inwendig wel een foly wikkeling om heen niet zicht baar ,maar die dingen sproeien of ze nemen sproeien op, pak ze eens voorzichtig vast met de finger of tang afgeaard aan
schassis , dan merk je mischien wat ik heb het ook wel gehad dat iemand
die groene lucifer koppen er al had in gezet, ik gebruik gewoon van conrad
wima 1000,v print,en goedkoop, gr huub.j
bx520a motorboot
door Freek, 22.03.2009, 19:56 (5724 dagen geleden) @ huub.jak
Ik heb van die gele condensatoren gebruikt van juxebox-revival. Met het tangetje aan massa de condensatoren vastpakken heb ik geprobeert, geeft geen enkel verschil.
bx520a motorboot
door Ed van der Weele † , Zeist, 22.03.2009, 21:31 (5724 dagen geleden) @ Freek
Controleer eens of de luidsprekertrafo wel met het chassis is verbonden.
Nog even over "verbonden".
Een soldeerverbinding kan er optisch goed uitzien, maar dat is nog geen garantie voor een goede galvanische verbinding. Vanaf een ander dan het te controleren massapunt met een ohmmeter controleren of, zoals in de bovenstaande suggestie, de verbinding met de secundaire wikkeling van de lsp-trafo wel nul Ohm meet.
bx520a motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 22.03.2009, 21:43 (5724 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik ben het met jou eens Ed dat het iets in deze trant moet zijn, zeker als Freek zegt alle
R's en C's in het LF-circuit gecontroleerd/vervangen te hebben.
Een laatste optie die ik nog kan verzinnen is gecorrodeerde contacten op de basschakelaar.
Groet,
Paul
--
bx520a motorboot
door Freek, 23.03.2009, 13:19 (5723 dagen geleden) @ Paul Brouwer
De ls trafo hangt wel aan massa, maar wel niet direct. Het zit zoals het op de bouwtekening staat. De basschakelaar zal ik eens goed schoonmaken. Hij maakt wel goed contackt maar om nou te zeggen dat er geen spoortje oxidatie te vinden is :-|
bx520a motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 23.03.2009, 15:09 (5723 dagen geleden) @ Freek
Als je van achteren de radio inkijkt, neem je de linker aansluiting van de LS-trafo.
Verbindt hier een multimeter aan in de stand AC en verbindt het andere meetsnoer met het chassis.
Zet de radio aan en laat hem op een normaal volume spelen. Kijk op jouw meter of jij een wisselspanning meet.
Als dat het geval is, ligt dit punt van de UGT niet of niet goed aan massa.
Als de massaverbinding goed is, kan jij hier nooit een wisselspanning op meten.
Als jij spanning meet, volg dan de draad van dat punt van de UGT. Deze moet naar de voet van de EBC41
lopen (zie componententekening).
Groet,
Paul
--
bx520a motorboot
door Freek, 27.03.2009, 14:14 (5719 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Goed, ik heb de basschakelaar eens goed schoongemaakt. Tevens ook de PU schakelaar. Dit gaf geen enkel verschil.
Ook heb ik gekeken of er een wisselspanning tussen massa en de uitgangs trafo te meten was. Dat is 0,00 volt. Ook heb ik die massa verbinding zo rechtstreeks mogelijk gemaakt, wederom geen effekt.
Is een hardnekkig probleem geloof ik! :CRY:
bx520a motorboot
door Freek, 14.06.2009, 18:31 (5640 dagen geleden) @ Freek
Nou het probleem is opgelost. Ik heb de meekoppeling weggegooit. Vervolgens de katode weerstanden met een elkotje ontkoppelt. En een spannings tegenkoppeling toegepast.
Toonregeling moet nog, maar das niet zo'n probleem.
bx520a motorboot
door maarten van dijk , 22.03.2009, 14:09 (5724 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Stort de voedingsspanning niet in elkaar?Voltmeter over ++ en kijken wat er gebeurt. De AZ41 als die er in zit eens uitwisselen.Spanningscarrousel van 220 naar 240 of 245V zetten. En inderdaad ook bij de toonregeling de C's controleren.
suk6!
groeten, maarten van dijk.