opstelling AD 5036 B (Algemeen)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 22.03.2009, 08:38 (5728 dagen geleden) @ huub.jak
Bewerkt door RR1957, 22.03.2009, 08:56

Hoi Huub

Een moderne zaal is van voren (het toneel) naar achteren ontworpen (berekend) met als doel dat een ieder in de zaal het goed hoort. Ik heb aan diverse ervan professioneel mee mogen werken en ken het bouwproces. Het komt op je af van de plek waar het orkest zit. De meeste schouwburgen zijn zo ontworpen, met wisselend succes.
Dat is anders bij oude concertzalen zoals het prachtige Concertgebouw.
Hier is (uit ervaring toendertijd) zo gebouwd dat iedereen het geluid rondom ervaart. Dat het op je af lijkt te komen komt omdat je ook naar het orkest kijkt, dat valt weg als je de ogen dicht doet, wat veel toehoorders ook doen.
Waarom is het hier anders? Voor 1900 zat men helemaal niet keurig in rijen.
De zaal was een feesttent, een café waar men at, dronk, praatte, klapte en paradeerde (belangrijk toen). Het geluid moest dus overal hetzelfde zijn.
Er waren geen zitplaatsen achter het orkest zoals nu. Men hoort de muziek daar net zo goed als in de zaal. Je mag daar beslist niets zeggen. Dat hoort de zaal ook. Kaartjes voor die plekken zijn net zo duur als in de zaal. Het kijkt wel vreemd, maar je hebt een mooi uitzicht naar de zaal.
Mengelberg heeft het bedacht begin vorige eeuw. Stoelen in rijen en luisteren zal het publiek. Het idee werd meteen gevolgd in vele andere concertzalen.
Dat had Philips ook als doel in de kamer bij het eerste (mono) hi-fi, het geluid vult de kamer breed en rondom. Ze noemden het "concertzaaleffect". Heel wat anders dan het latere stereo dus. Dat lijkt op de moderne zalen, die er in de jaren vijftig nog nauwelijks waren. Hier komt de muziek meer naar je toe.

Vriendelijke groet

--
Vriendelijke groet, René
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum