Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar......... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23.03.2009, 18:44 (5727 dagen geleden)

Hallo Hans v/d Marel, T. Nestra en Koos bouwknegt,

Bedankt voor jullie antwoorden, inderdaad Koos ben jij het alwaar ik eerder via mail contact heb gehad. Geen ongerustheid dus betreffende een aanwezig zijnd explosief in dit stuk Russisch aircraft elektronika maar omdat ik het zo hoorde dacht ik dat dit wel eens waar zou kunnen zijn.

Dat er de draak mee werd gestoken had ik al verwacht maar een geintje moet kunnen :-D :-D

Bedankt voor de bijdragen allen.

;-)
Hans

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door soundman2 @, Wouw, 23.03.2009, 20:41 (5727 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans v/d Marel, T. Nestra en Koos bouwknegt,

Bedankt voor jullie antwoorden, inderdaad Koos ben jij het alwaar ik eerder via mail contact heb gehad. Geen ongerustheid dus betreffende een aanwezig zijnd explosief in dit stuk Russisch aircraft elektronika maar omdat ik het zo hoorde dacht ik dat dit wel eens waar zou kunnen zijn.

Dat er de draak mee werd gestoken had ik al verwacht maar een geintje moet kunnen :-D :-D

Bedankt voor de bijdragen allen.

;-)
Hans

Ach... de draak ermee steken.
Veel leger apparatuur moest inderdaad vernietigd worden als ze in de steek moest worden gelaten.
Ik heb een BC312 ontvanger met de bijhorende docu en daar staat een uitgebreide instructie in hoe het apparaat te vernietigen, zodat geen enkel onderdeel voor de vijand bruikbaar of herkenbaar was, dus gebruik van explosieven, handgranaten, vuur (benzine) en daarna verbergen in de grond konijnen holen etc. Zo gek was de vraag niet, want apparatuur in vliegtuigen moest eventueel zelfvernietigend zijn. De piloten waren niet altijd in de gelegenheid om dat te doen. De vraag was dus heel serieus


Henk Roovers

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 23.03.2009, 21:50 (5727 dagen geleden) @ soundman2

Uit de manual van de I-177b, een militaire buizentester...

[image]

Persoonlijk denk ik dat er minder grof geweld nodig is om zo'n buizentester onklaar te maken... ;-)

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door soundman2 @, Wouw, 24.03.2009, 10:16 (5726 dagen geleden) @ Piet Blaas

Uit de manual van de I-177b, een militaire buizentester...

Persoonlijk denk ik dat er minder grof geweld nodig is om zo'n buizentester onklaar te maken... ;-)

Groeten,

Het ging er om, dat de vijand niet kon onderzoeken wat en hoe iets precies werkte.
Onklaar maken door het bijvoorbeeld in het water te gooien, of er met een tank overheen te rijden, verhindert een onderzoeker niet om alle ins en outs aan het licht te brengen.

Henk Roovers

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 24.03.2009, 16:14 (5726 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door Piet Blaas, 24.03.2009, 16:23

Het ging er om, dat de vijand niet kon onderzoeken wat en hoe iets precies werkte.
Onklaar maken door het bijvoorbeeld in het water te gooien, of er met een tank overheen te rijden, verhindert een onderzoeker niet om alle ins en outs aan het licht te brengen.

Ik denk dat zorgvuldig de bedrading verwijderen de beste manier is om de werking van het apparaat te verdoezelen. De schakelaars eruit slopen wil ook wel helpen...
Maar ja, als de kogels rond je oren fluiten is daar natuurlijk niet veel tijd voor...

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door soundman2 @, Wouw, 24.03.2009, 16:48 (5726 dagen geleden) @ Piet Blaas

Het ging er om, dat de vijand niet kon onderzoeken wat en hoe iets precies werkte.
Onklaar maken door het bijvoorbeeld in het water te gooien, of er met een tank overheen te rijden, verhindert een onderzoeker niet om alle ins en outs aan het licht te brengen.


Ik denk dat zorgvuldig de bedrading verwijderen de beste manier is om de werking van het apparaat te verdoezelen. De schakelaars eruit slopen wil ook wel helpen...
Maar ja, als de kogels rond je oren fluiten is daar natuurlijk niet veel tijd voor...

Groeten,

Komt nog bij dat de apparatuur onder moeilijke omstandigheden toch moest blijven werken, dus compact, alles stevig vast, ook kabelbomen en pluggen die net zo sterk zijn als de trekhaak van een moderne auto....
Henk Roovers

Re: Buizen luchtvaart apparatuur, wie is hij waar.........

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 24.03.2009, 19:53 (5726 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad, vliegtuig apparatuur uit begin jaren 50 had soms kleine springladingen die afgingen als de piloot op een knop drukte, of als het vliegtuig crashte. Op deze foto zie je er drie zitten (destructors). Dit is een IFF transponder ( Identification Friend or Foe)uit een militair vliegtuig die een code aan de grondradar terugstuurde dat ie een vriend was .
De afstemming van de zender en ontvanger werd door de destructors opgeblazen, zodat de frequentie niet meer te achterhalen was.

[image]

Dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum, ik hoop dat het lukt, en hierbij vast een hartelijke groet aan alle mede gebruikers van dit forum dat ik al een tijdje volg.

Koos.

--
Met buizen in de wolken

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum