sommige 78,t platen brommen, met opzet pickcup.? (Algemeen)

door Jan Bus @, Amersfoort, 30.03.2009, 18:12 (5749 dagen geleden) @ huub.jak

Ik merk met sommige 78,t platen zoo dra men de naald er op komt en met stille
passases muziek dat men het best hoort brommen, bvb RONEX, nog wel merderen
platen zal dat gelegen hebben aan de aanpassing snijkop.of dat het soms maar
een bij eengeraapt was, van sommige studios, ik weet wel dat dual,en PE,
opnamen apprt maakten, toch velen zijn stil, of zit dat in bepaalde lampen.
vesterkers destijds, was het brom nivo,meer ,ik denk toch dat de buizen stiller zijn te verkrijgen, gr huub,j

Hoi Huub,

Voor het digitaliseren en restaureren van 78-toeren platen heb een goede rumble-vrije draaitafel in gebruik (Dual 621; 45 toeren is afgeregeld op 78 toeren volgens documentatie) met Shure M44 en diverse 78-toeren diamanten en wat blijkt wanneer je goede apparatuur gebruikt: Er zijn heel wat 78-toeren platen die brom hebben; vooral 50, 60, 100 en/of 120 Hz en hogere harmonischen. En dat zijn niet alleen obscure merken. Vooral Decca platen uit de 50-er jaren van Engelse of Amerikaanse matrijzen gaan er mank aan. Diverse voor-oorlogse opnames doen het beter. Ik heb eens ergens gelezen dat His Masters Voice zijn opname-versterkers lange tijd voedde met gelijkspanning en zijn opname- plateau's aandreef met gewichten. Dat verklaart waarom vroege electrische opnames weinig brom hebben om de eenvoudige reden dat er rond 1926 nog geen wisselstroom-buizen bestonden. Echter opnames van de Hollandse Decca-distributie van rond 1934- 1937 kunnen soms een nauwelijks weg te filteren dreun hebben. Dieptepunt uit de Nederlandse opname-historie is Decca 32010 met liedjes van de padvinders-jamborie uit 1937: De brom is werkelijk verpletterend.

Groet, Jan


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum