SABA AFSTEMMINGSTROMMEL (Algemeen)

door Koen @, GENT, 05.04.2009, 16:53 (5714 dagen geleden)

De afstemmingskoord glijdt door ( zie pijltjes) , toch zijn de koordjes strak gespannen en de veertjes nog echt sterk. Als je met de hand aan de trommel draait, werkt alles, toch lukt het niet als ik aan de afstemknop draai. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?


[image]

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door Willem.H.N @, Enschede, 05.04.2009, 17:00 (5714 dagen geleden) @ Koen

Waarschijnlijk de veertjes te strak, komt vaker voor.
grt. willem.

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door Ben van der Kolk @, Kampen, 05.04.2009, 17:23 (5714 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door Ben van der Kolk, 05.04.2009, 17:44

Hallo Koen

Ik buig mij net over het zelfde probleem maar het is het zelfde als bij Grundig radio's versleten rubber plaatjes in de trommel .
Bij Grundig radio''s heb ik ze al wel een vervangen dit is voor mij de eerst keer bij een Saba radio.
Ik ga nu eerst maar eens kijken hoe ik de trommel kan demonteren .
Ik heb er 3 met het probleem .
Op dit moment ben ik bezig met een Saba Schwarzwald 6-3D

Groeten Ben

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door David Roussel, 05.04.2009, 18:56 (5714 dagen geleden) @ Koen

Ervoor zorgen dat de CV goed gesmeerd loop en alle draaiende delen goed inspuiten met W40 of iets dergelijks wel opassen dat er geen W40 komt waar het niet gewenst is.
Het touwtje goed ontvetten, ook hiervoor gebruik ik een sopje van "Vanisch" dit werkt uitstekend. Zo ga ik te werk;
Met een penceeltje de as met touwtjes goed inwrijven met de oplossing en vervolgens rondraaien tot de volledige lengte van het touw de revu passert, vervolgens met een doek alles voorzichtig droogwrijven terwijl je aan de as draaid en je zult zien dat er aardig wat vuil en vet van af komt. Normaal gezien moet het beter worden.
Groeten,
David.

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door Frans Hamer @, Den Helder, 05.04.2009, 19:54 (5714 dagen geleden) @ Koen

Een beetje hars op de as doet wonderen.
met vriendelijke groet.
Frans Hamer.

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door soundman2 @, Wouw, 06.04.2009, 06:27 (5714 dagen geleden) @ Frans Hamer

Een beetje hars op de as doet wonderen.
met vriendelijke groet.
Frans Hamer.

Da´s niet de bedoeling. Het touwtje moet goed kunnen schuiven naar het midden van de poelie. Zoniet, dan zal na een paar omwentelingen het touwtje van de poelie lopen.
Henk Roovers

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door Frans Hamer @, Den Helder, 06.04.2009, 19:14 (5713 dagen geleden) @ soundman2

Hierin was ik niet duidelijk.
Ik heb hars in spiritus opgelost tot
het dunvloeibaar was.
Met deze oplossing heb ik zowel as
als snoer ingesmeerd en bewogen.
Op diverse radio's met goed gevolg toegepast.
Het koord loopt zoals het moet en slipt niet.
Met vriendelijke groet,Frans Hamer.

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door hyperbo @, kapellen Belgie, 06.04.2009, 05:02 (5714 dagen geleden) @ Koen

Hoi Koen;

Wat slipt er nu juist door?; er zijn namelijk 2 mogelijkheden;

Het gebeurt soms dat 1 of beide ronde schijven doorslippen t.o.v. het kunststoffen middenstuk; indien dit het geval is kan je dit oplossen door de veerdruk van de koppeling wat te verhogen; dit doe je d.m.v. de 2 kleine schroefjes ( die met rode verf verzegeld zijn ) iets verder in te draaien; daardoor verhoogd de veerduk; opletten dat je niet te ver gaat, als je te veel veerdruk geeft zal de omschakeling van AM naar Fm niet meer gebeuren, dan blijft de koppeling hangen; soms kan het zijn dat je één van beide ronde schijven wat moet opschuiven naar het midden toe; dus wanneer de FM doorslipt kan je dit oplossen door op het einde van de as een bijkomende circlips te plaatsen; Als de AM schijf doorslipt kan je dit oplossen door het eindstukje op die as ( voorkant ) iets meer naar de koppeling te verschuiven...er zitten twee kleine schroefjes op waardoor je dit ronde eindstukje kan lossen waarna je het kan opschuiven op de as.

Als echter het koordje doorslipt t.o.v. de koperen bus wil dit meestal zeggen dat de draaibare condensator teveel weerstand geeft, deze moet zeer soepel draaien, dus dan moet je eerst de metalen beschermplaat verwijderen van deze CV en dan kan je de uitgaande as en tandwielen goed smeren met bijvoorbeeld CRC of WD40.Als dit alles niet lukt kan je ook proberen dit probleem te verhelpen door op het koperen busje enkele diepe krassen te trekken d.m.v. bijvoorbeeld een schroevendraaier ( in de lengterichting ), dan heeft dit asje meer frictie.

Nog één tip; let wel op wat je doet, werk voorzichtig zodat het koordje niet breekt, het koordje vervangen van de FM valt reuze mee en is op een minuutje vervangen...daarentegen het koordje van de AM is zeer moeilijk te vervangen en vergt zeer veel tijd en geduld!! dus een gewaarschuwd man.....

Succes.....Dirk

SABA AFSTEMMINGSTROMMEL

door Koen @, GENT, 06.04.2009, 15:44 (5713 dagen geleden) @ hyperbo

Dag Dirk,
bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het zal bijna zeker de 2e reden zijn, want de trommel werkt zoals hij moet. De FM-tuner heb ik nog nooit durven openen, maar idd. als ik er met de hand aan draai, is hij heel stug, dus je hebt wellicht gelijk. De draden ontvetten lijkt me ook aangewezen, alleen weet ik niet of ze daardoor niet uitrekken en/of verzwakken?

Mvg. Koen

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum