Brom -reductie in buizenschakelingen (Techniek Radio/TV)

door soundman2 @, Wouw, 12.03.2008, 08:13 (5913 dagen geleden) @ AAVDB

LS
Bij het reduceren van brom in gevoelige buizenschakelingen werd in
en artikel van RB of RE voorgesteld om de gloeidraden niet aan een kant te
"aarden" (aan massa of 0 Leggen)maar via een negatieve spanning van +/- 20V
met de massa te verbinden.In een ver verleden heb ik dit eens toegepast en het
werkte perfect.De theorie was dat de gloeidraad ,gevoed door wisselspanning,toch
een klein bromstroompje aan de kathode doorgaf.Leg je nu de gloeidraden via de genoemde neg spanning aan massa dan zal dit grootendeels verdwijnen.Wat in mijn
geval dus prima werkte.Bij het bouwen van een dure versterker zal de uitgave van een printtrafo'tje met brug en afvlakcondenstor ook niet zoveel meer uitmaken.Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dit graag !

Groet AAVDB Sommelsdijk:-P

Een geijkte methode, die eenvoudiger is, is het aarden van de gloeidraadwikkeling met een middenaftakking op de trafo. Door de constructie van de gloeidraden en eventueel ook nog het twisten van de gloeidraadleidingen, kon een hoog onderdrukkingsniveau worden bereikt. In sommige versterkerontwerpen werd de middenaftakking kunstmatig gemaakt met een (ontbrom) potentiometerje.
Somtijds branden voorversterkerbuizen ook op gelijkstroom. Het gevecht tegen brom is dus van alle dag en er zijn veel methodes voor.

Henk Roovers


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum