Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad (Techniek Radio/TV)

door MarcelvdG @, 09.08.2009, 14:56 (5585 dagen geleden)

Hallo,

Kan iemand me uitleggen waarom er bij indirect verhitte buizen vaak een maximaal toelaatbare waarde voor de weerstand tussen gloeidraad en kathode wordt opgegeven, die dan ook nog eens afhangt van het gebruik van de buis? Wat gaat er nu precies mis als je de weerstand te hoog maakt?

Bij de EF86 van Mazda mag er bijvoorbeeld maximaal 20 kohm tussen gloeidraad en kathode zitten, tenzij de EF86 als faseomkeerbuis gebruikt wordt, want dan zijn waarden tot 120 kohm toelaatbaar. Bij de ECC85 werd door Philips in de jaren vijftig ook een maximale Rkf opgegeven, maar dan met een voetnoot dat dat niet van toepassing was op de cascodeschakeling. Later is die maximale Rkf helemaal verdwenen.

Ik snap dat er niet te veel spanning tussen gloeidraad en kathode mag staan omdat anders de isolatie stuk gaat, maar daarvoor geeft men al een maximale gloeidraad-kathodespanning op. Ik snap ook dat de isolatie niet perfect is en kan varieren met de tijd, wat onder sommige omstandigheden kraakstoringen kan geven. Maar dat zal dan toch een effect zijn dat altijd in enige mate optreedt, en niet pas als je boven een bepaalde weerstand komt? Bovendien, afhankelijk van waar die weerstand zit kan die kraak wel of niet in het signaalpad terechtkomen.

In het boek Grundlagen der Roehrentechnik van Philips uit 1939 staat dat er door het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode onvoorspelbare stromen door de isolatie gaan lopen, waardoor het instelpunt onbepaald wordt. Dat is echter ook een geleidelijk effect, dat je bij elke waarde van Rkf wel enigszins zult hebben. Bovendien, waarom is dat bij een cascodeschakeling of een faseomkeertrap minder erg?

Groeten,
Marcel van de Gevel

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door Huub @, 09.08.2009, 16:12 (5584 dagen geleden) @ MarcelvdG

Dag Marcel ,

de maximale spanning tussen kathode en gloeidraad ..OK ,
de maximale weerstand tussen rooster (Grid) en aarde/ kathode ook OK ..

ik dacht eerst , je haalt wat door elkaar , maar zeker weten (onervaren daarin) doe ik het niet ,
volg de thread met belangstelling dus , m vr gr Huub

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door MarcelvdG @, 09.08.2009, 19:19 (5584 dagen geleden) @ Huub

Hallo Huub,

Er bestaat inderdaad ook een maximale rooster-kathodeweerstand, maar de noodzaak daarvan wordt heel duidelijk uitgelegd in dat boek uit 1939. Alleen de kathode-gloeidraadweerstand snap ik niet.

Groeten,
Marcel

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door huub.jak, 09.08.2009, 17:20 (5584 dagen geleden) @ MarcelvdG
Bewerkt door huub.jak, 09.08.2009, 17:29

Ik denk als jij een goed buizen boek gebruik en de stromen
zoo instel als daar staat dan moet het goed zijn wie weet
het nou het beste DIEGENE die de buizen maakt,het lijkt
mij toe dat jij met teveel geschreven ophoud.er is een doel
schakeling voor dat gebruik die zijn er wel meer in het buizen boeken
maar jij kijkt ook in een oud boek, voor deze jongeren buizen,gr huub.jak

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door MarcelvdG @, 09.08.2009, 19:16 (5584 dagen geleden) @ huub.jak

Beste Huub,

Dat is nu juist de narigheid: als de maximale Rfk afhangt van de manier waarop de buis geschakeld wordt, en ik een ongebruikelijke schakeling wil maken (dus niet die doelschakeling uit het buizenboek), dan moet ik snappen waar die Rfk op gebaseerd is om in te kunnen schatten wat voor Rfk in mijn geval toelaatbaar is.

Bovendien ben ik gewoon erg nieuwsgierig en wil ik graag begrijpen wat het idee erachter is.

Groeten,
Marcel

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door huub.jak, 10.08.2009, 06:27 (5584 dagen geleden) @ huub.jak

Ja als jij de buizen wil gebruiken voor anderen doelen
dan geeft het ook anderen problemen. ik gebruik de
buizen alleen voor standaard gebruik van daar ik dan
ook als regel de buizen gegevens instellingen toepas.
want mijn versterkers of anderen radio.s moeten het
hoogst voldoen aan mijn muziek wensen, vandaar optimale
werkpunten, en strommen instelligen anders heeft men
ook niet de goede ferkwenties van de buizen, zoo doende,
gr Huub Jak

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 09.08.2009, 19:51 (5584 dagen geleden) @ MarcelvdG

dat er door het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode onvoorspelbare stromen door de isolatie gaan lopen, waardoor het instelpunt onbepaald wordt. Dat is echter ook een geleidelijk effect, dat je bij elke waarde van Rkf wel enigszins zult hebben.

In het ideale geval lekt de kathode-gloeidraad isolatie niet. Zoals je zelf al aangeeft is er in de praktijk helaas wel sprake van een bepaalde lek.

Deze lekstroom verstoort de instelling van de buis, een gedeelte van de kathodestroom vloeit immers weg via de kathode-gloeidraad isolatie.

Hoe erg dit is hangt af van de lekstroom en van de kathodestroom. Wanneer de lekstroom klein is t.o.v. de kathodestroom is er geen probleem, wanneer dit niet het geval is er wel een probleem.

De lekstroom neemt overigens toe wanneer de buis langer in gebruik is geweest, wanneer je de lekstroom gaat inschatten moet je met dit verouderingseffect rekening houden.

Door een relatief lage weerstand te plaatsen (b.v. 20 kohm of minder) tussen de gloeidraad en de kathode elimineer je de invloed van de lekstroom.

Bovendien, waarom is dat bij een cascodeschakeling of een faseomkeertrap minder erg?

De kathodestroom is in het algemeen gesproken hoger bij deze schakelingen, de verhouding lekstroom / kathodestroom is in dat geval dus gunstiger. Het meeste last heb je van de lekstroom bij een lage kathodestroom, b.v. 0,5 mA en een groot spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad.

Vaak kan je de lek tussen kathode en gloeidraad meten m.b.v een buizentester, zowel bij een warme als bij een koude kathode.

--
http://www.hupse.eu/radio

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door MarcelvdG @, 11.08.2009, 06:51 (5583 dagen geleden) @ John Hupse †


In het ideale geval lekt de kathode-gloeidraad isolatie niet. Zoals je zelf al aangeeft is er in de praktijk helaas wel sprake van een bepaalde lek.

Deze lekstroom verstoort de instelling van de buis, een gedeelte van de kathodestroom vloeit immers weg via de kathode-gloeidraad isolatie.

Hoe erg dit is hangt af van de lekstroom en van de kathodestroom. Wanneer de lekstroom klein is t.o.v. de kathodestroom is er geen probleem, wanneer dit niet het geval is er wel een probleem.

De lekstroom neemt overigens toe wanneer de buis langer in gebruik is geweest, wanneer je de lekstroom gaat inschatten moet je met dit verouderingseffect rekening houden.

Door een relatief lage weerstand te plaatsen (b.v. 20 kohm of minder) tussen de gloeidraad en de kathode elimineer je de invloed van de lekstroom.

Bovendien, waarom is dat bij een cascodeschakeling of een faseomkeertrap minder erg?


De kathodestroom is in het algemeen gesproken hoger bij deze schakelingen, de verhouding lekstroom / kathodestroom is in dat geval dus gunstiger. Het meeste last heb je van de lekstroom bij een lage kathodestroom, b.v. 0,5 mA en een groot spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad.

Vaak kan je de lek tussen kathode en gloeidraad meten m.b.v een buizentester, zowel bij een warme als bij een koude kathode.


Beste John,

Allereerst bedankt voor de informatie! In welke orde van grootte ligt die lekstroom bij een langdurig gebruikte buis? Ik heb geen buizentester, dus ik kan het niet eenvoudig meten, hoewel het met een paar labvoedingen en een stroommeter ook wel te doen moet zijn.

Ik heb begrepen dat er een halfgeleidend effect in zit; kennelijk kunnen er ondanks de isolatie door emissie elektronen van de gloeidraad naar de kathode gaan (dat staat tenminste in het EF86-gegevensblad van december 1961 van Mazda). Dat effect wordt minder als je de gloeidraad positief maakt ten opzichte van de kathode, wat dan ook de reden is dat men dat soms aanraadt als middel tegen brom (met wisselstroom door de gloeidraad komt er immers een bromcomponent in de gloeidraad-kathodestroom).

Begrijp ik goed dat de lekstroom dan ook drastisch vermindert wanneer de gloeidraad positief ten opzichte van de kathode is, en dat de grootste narigheid optreedt met een gloeidraad die zeer negatief is ten opzichte van de kathode? Dat laatste heb je natuurlijk al snel in een kathodevolger, maar ook juist in een cascodeschakeling of een faseomkeertrap.

Overigens schijnt het positief maken van de gloeidraad ten opzichte van de kathode bij gelijkstroomvoeding van de gloeidraad juist weer een of ander verouderingsverschijnsel te kunnen veroorzaken, iets met zuurstofionen die de aluminiumoxyde isolatie aantasten. Dat staat in een artikel uit de jaren zeventig dat ik ergens op internet gevonden heb.

Groeten,
Marcel

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door MarcelvdG @, 11.08.2009, 07:13 (5583 dagen geleden) @ MarcelvdG


In het ideale geval lekt de kathode-gloeidraad isolatie niet. Zoals je zelf al aangeeft is er in de praktijk helaas wel sprake van een bepaalde lek.

Deze lekstroom verstoort de instelling van de buis, een gedeelte van de kathodestroom vloeit immers weg via de kathode-gloeidraad isolatie.

Hoe erg dit is hangt af van de lekstroom en van de kathodestroom. Wanneer de lekstroom klein is t.o.v. de kathodestroom is er geen probleem, wanneer dit niet het geval is er wel een probleem.

De lekstroom neemt overigens toe wanneer de buis langer in gebruik is geweest, wanneer je de lekstroom gaat inschatten moet je met dit verouderingseffect rekening houden.

Door een relatief lage weerstand te plaatsen (b.v. 20 kohm of minder) tussen de gloeidraad en de kathode elimineer je de invloed van de lekstroom.

Bovendien, waarom is dat bij een cascodeschakeling of een faseomkeertrap minder erg?


De kathodestroom is in het algemeen gesproken hoger bij deze schakelingen, de verhouding lekstroom / kathodestroom is in dat geval dus gunstiger. Het meeste last heb je van de lekstroom bij een lage kathodestroom, b.v. 0,5 mA en een groot spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad.

Vaak kan je de lek tussen kathode en gloeidraad meten m.b.v een buizentester, zowel bij een warme als bij een koude kathode.

Beste John,

Allereerst bedankt voor de informatie! In welke orde van grootte ligt die lekstroom bij een langdurig gebruikte buis? Ik heb geen buizentester, dus ik kan het niet eenvoudig meten, hoewel het met een paar labvoedingen en een stroommeter ook wel te doen moet zijn.

Ik heb begrepen dat er een halfgeleidend effect in zit; kennelijk kunnen er ondanks de isolatie door emissie elektronen van de gloeidraad naar de kathode gaan (dat staat tenminste in het EF86-gegevensblad van december 1961 van Mazda). Dat effect wordt minder als je de gloeidraad positief maakt ten opzichte van de kathode, wat dan ook de reden is dat men dat soms aanraadt als middel tegen brom (met wisselstroom door de gloeidraad komt er immers een bromcomponent in de gloeidraad-kathodestroom).

Begrijp ik goed dat de lekstroom dan ook drastisch vermindert wanneer de gloeidraad positief ten opzichte van de kathode is, en dat de grootste narigheid optreedt met een gloeidraad die zeer negatief is ten opzichte van de kathode? Dat laatste heb je natuurlijk al snel in een kathodevolger, maar ook juist in een cascodeschakeling of een faseomkeertrap.

Overigens schijnt het positief maken van de gloeidraad ten opzichte van de kathode bij gelijkstroomvoeding van de gloeidraad juist weer een of ander verouderingsverschijnsel te kunnen veroorzaken, iets met zuurstofionen die de aluminiumoxyde isolatie aantasten. Dat staat in een artikel uit de jaren zeventig dat ik ergens op internet gevonden heb.

Groeten,
Marcel

Hallo,

Ik bedoelde natuurlijk geen halfgeleidend effect maar een gelijkrichtend effect.

Groeten,
Marcel

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 12.08.2009, 15:25 (5582 dagen geleden) @ MarcelvdG

In welke orde van grootte ligt die lekstroom bij een langdurig gebruikte buis?

Wanneer we uitgaan van een EF86 en een kathode die 100 volt positief is t.o.v. de gloeidraad dan kan de maximale stroom door de parallelweerstand worden uitgerekend als 100 : 20 = 5 mA. De lekstroom is minstens een faktor 5 minder, dus 1 mA of minder.

De lekstroom hangt af van de spanning tussen kathode en gloeidraad, van het buistype en van het aantal gebruiksuren.

--
http://www.hupse.eu/radio

Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad

door MarcelvdG @, 12.08.2009, 16:54 (5581 dagen geleden) @ John Hupse †

In welke orde van grootte ligt die lekstroom bij een langdurig gebruikte buis?


Wanneer we uitgaan van een EF86 en een kathode die 100 volt positief is t.o.v. de gloeidraad dan kan de maximale stroom door de parallelweerstand worden uitgerekend als 100 : 20 = 5 mA. De lekstroom is minstens een faktor 5 minder, dus 1 mA of minder.

De lekstroom hangt af van de spanning tussen kathode en gloeidraad, van het buistype en van het aantal gebruiksuren.

Beste John,

Goed, dus als ik ervan uitga dat er een lekweerstand met een waarde tussen 5 keer de voorgeschreven kathode-gloeidraadweerstand en oneindig tussen kathode en gloeidraad zit, en de schakeling zo ontwerp dat deze met elke lekweerstand in dit gebied goed werkt, dan zit ik in ieder geval veilig. Top, bedankt!

Groeten,
Marcel van de Gevel

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum