Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis) (Algemeen)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 18.10.2009, 07:48 (5515 dagen geleden)

Hallo allemaal,
Een half jaar geleden heb ik met hulp van het forum een moderne vervangbuis voor een zeldzame Philips B443 / C453 gemaakt. De moderne buis was in dit geval een televisiebuisje PL 95 en deze werd als volgt geschakeld:

[image]

(De schets is van Matthias)

Ik heb er gelijk maar een 10-tal vervangbuizen van gemaakt, want als je toch met 2-componenten giethars aan de gang bent.........

[image]

En inmiddels hebben de vervangbuizen tegen kostprijs een bestemming gevonden en spelen er inmiddels Philips 2534 toestellen weer zoals vanouds :-)

Alleen was er één ontevreden verzamelaar die deze vervangeindbuis voor zijn Philips 634A wilde gebruiken. Volgens mij moest dat lukken, want ik had de vervangbuis tenslotte ook met goed resultaat in mijn 836A getest.

Helaas gaf de vervangeindbuis in zijn 634A alleen maar een nare bromtoon en heb ik deze buis uiteraard teruggenomen.

Thuis aangekomen heb ik deze vervangbuis in mijn 836A geprobeerd en speelde de 836A gewoon als nieuw!!!
Daarna deze zelfde vervangbuis in mijn 634A gestopt en rara een nare bromtoon was het resultaat. Hoe kan zoiets toch..... ik snap er niks meer van.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Wolfgang @, 18.10.2009, 08:20 (5515 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans

de aansluiting van de cathode is niet goed!

Omdat er n.l. de buis met wisselstroom verhit wordt, mag de cathode niet aan één van de gloeidraad pennen komen want daar heb je tegenover het chassis 2V wisselspanning. Dus moet er een kunstmatige symmetrering gemaakt worden. Hiervoor de twee 100 Ohm weerstanden.

Mvg, Wolfgang

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 18.10.2009, 08:32 (5515 dagen geleden) @ Wolfgang

We waren samen dezelfde oplossing aan het typen....... :-D

Groeten,
René

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 18.10.2009, 08:29 (5515 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Het verwonderd me dat het in de meeste toestellen WEL goed werkt.
De fout die hier gemaakt wordt is dat de kathode is verbonden met een van de gloeidraad aansluitingen.
Aangezien het midden van de gloeistroom wikkeling aan massa hangt, staat daardoor 2V wisselspanning op de kathode, via de spanningsdeler van de 220K en 470K weerstand staat hiervan nog ca 1.4V op G1 dus ca 0.6V wisselspanning heb je dan te pakken en daardoor ontstaat de brom.
Beter is het om twee weerstanden in serie (ca 33 ohm) over de gloeidraad te zetten en op het knooppunt de kathode aan te sluiten.
Je zal zien dat het dan wel goed werkt.

Groeten,
René

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 18.10.2009, 11:54 (5514 dagen geleden) @ reneradio

Hallo René en Wolfgang

Met de B443/C453 vervangingsbuis zoals hij op het schema is heb ik al een paar mensen blij kunnen maken. Alleen werkt deze buis niet in een Philips 634A. Met jullie adviezen ga ik volgende week weer eens aan de slag en dan vermeld ik het eindresultaat wel op het forum.
Met alle goede raad op het forum is het mogelijk gebleken om met eenvoudige middelen en een nog volop verkrijgbaar TV buisje een vervanger te maken voor een zeldzame radiobuis uit 1928.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 18.10.2009, 18:31 (5514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ik vraag mij af in hoeverre een B443 gelijk is aan een C453.
In tekening ziet het er hetzelfde uit, maar ja daar ben ik ook al eens ingetrapt.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 18.10.2009, 14:34 (5514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

OMPOLUHH.... Bij een direkt verhitte buis hangt 't van de ontwerpers af welke poot van de gloeidraad als kathode gebruikt wordt. Ompolen in 't voetje, of de kathode met de andere gloeidraadpen verbinden. Voor de securiteit nog even de scope eraan hangen, zien of de boel niet staat te pieten!

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Wolfgang @, 18.10.2009, 15:13 (5514 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

OMPOLUHH.... Bij een direkt verhitte buis hangt 't van de ontwerpers af welke poot van de gloeidraad als kathode gebruikt wordt. Ompolen in 't voetje, of de kathode met de andere gloeidraadpen verbinden. Voor de securiteit nog even de scope eraan hangen, zien of de boel niet staat te pieten!

Ouwe Schipper

,,,,

Dat is alleen van toepassing bij gelijkstroomvoeding en direkt verhitte buizen!!

De aangegeven toestellen zijn zuiver wisselstroomtypes. Toch kan men voor de eindtrap een direkt verhitte buis toepassen mits er een aftakking in het midden van de gloeidraad wikkeling van de trafo is. (Bij de 2534 heeft men ook voor een symmetrering d.m.v. twee weerstanden i.p.v. een aftakking gekozen.)

Zo, nu is de vervanger buis een indirekt verhitte PL95. Het is daarom zaak de kathode m.b.v. de twee weerstanden precies op een neutraal punt te brengen. Het chassis = 0 volt.

groetjes, Wolfgang

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 18.10.2009, 20:52 (5514 dagen geleden) @ Wolfgang

Het verschil is duidelijk, maar niet als "eenhapsworst" toepasbaar.

Voor de B443 in de 2534 zijn deze weerstanden (120 Ohm) toegepast, maar in de
634A voor de C453 niet.

Tussen deze buizen zal dus weldegelijk een verschil van toepassing zijn en kan
je deze oplossing wel gebruiken, maar dan alleen voor de C453 waar geen midden-
aftakking aan chassis is gelegd.

Als je deze oplossing "universeel" toe gaat passen kan het zijn dat je 2x 100 Ohm
parallel gaat zetten aan de bestaande 2x 120 Ohm.

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18.10.2009, 21:52 (5514 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Als je deze oplossing "universeel" toe gaat passen kan het zijn dat je 2x 100 Ohm parallel gaat zetten aan de bestaande 2x 120 Ohm.

[image]

Van een parallelschakeling is in het geval van de 2534 geen sprake. Wel staan de kathodeweerstanden van 100 Ohm in serie met de in het toestel aanwezige weerstanden van 110 Ohm.

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Sieme @, Niekerk, 19.10.2009, 03:59 (5514 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

"t is maar hoe je het bekijkt,
voor de gloeispanning staan ze parallel
voor de kathodestroom in serie,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19.10.2009, 12:45 (5513 dagen geleden) @ Sieme
Bewerkt door Paul Brouwer, 19.10.2009, 12:51

Zo bedoelde ik het ook.

Nu ik dit zo zie, ben ik alleen niet zo zeker van het effect van
die "middenaftakking" naar chassis op deze "parallelschakeling".

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19.10.2009, 13:21 (5513 dagen geleden) @ Sieme

"t is maar hoe je het bekijkt,
voor de gloeispanning staan ze parallel
voor de kathodestroom in serie,

Het probleem waar deze thread over gaat is de aansluiting van de kathode.
Wat er met de gloeistroom gebeurt is in dit geval niet relevant.

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Sieme @, Niekerk, 19.10.2009, 13:55 (5513 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

de brom die hier het probleem levert
komt volgens mij uit de gloeistroom,
toch?
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19.10.2009, 19:20 (5513 dagen geleden) @ Sieme

de brom die hier het probleem levert
komt volgens mij uit de gloeistroom,
toch?

En die is d.m.v. die twee weerstanden nu opgeheven. Toch? ;-)
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=58817

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19.10.2009, 19:37 (5513 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

In dit geval ben ik het spoor ook volledig bijster.
Bij de B443 en C453 hebben we met een direct verhitte kathode te maken
en ligt de kathode daarmee ook direct aan de gloeispanning.

In de 634A met de C453 zijn die weerstanden tussen de gloeispanning niet
toegepast en speelt de radio correct.

In de 2531 en 2534 met een B443 zijn die weerstanden wel toegepast en
naar alle waarschijnlijkheid niet voor niets.

Het enige verschil wat ik tussen deze buizen kan vinden is de stroom die
de gloeidraad trek. De B443 150mA en de C453 250mA.

Als ik het allemaal correct op een rijtje heb, zou een B443 in een 634A ook
moeten brommen. Als dat daadwerkelijk zo is, zit toch een verschil in deze
buizen.

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19.10.2009, 22:08 (5513 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door Ed van der Weele †, 19.10.2009, 22:35

In dit geval ben ik het spoor ook volledig bijster.
Bij de B443 en C453 hebben we met een direct verhitte kathode te maken
en ligt de kathode daarmee ook direct aan de gloeispanning.

In de 634A met de C453 zijn die weerstanden tussen de gloeispanning niet
toegepast en speelt de radio correct.

In de 2531 en 2534 met een B443 zijn die weerstanden wel toegepast en
naar alle waarschijnlijkheid niet voor niets.

Het enige verschil wat ik tussen deze buizen kan vinden is de stroom die
de gloeidraad trek. De B443 150mA en de C453 250mA.

Als ik het allemaal correct op een rijtje heb, zou een B443 in een 634A ook
moeten brommen. Als dat daadwerkelijk zo is, zit toch een verschil in deze
buizen.

Welke buis wordt gebruikt maakt voor het principe van de werking niets uit. Het gaat nu even over het fenomeen waarom een buis met een direct verhitte kathode niet bromt.
Hieronder mijn theorie. Als ik een redenatiefout maak hoor ik het ongetwijfeld :-D

[image] (Tekening B443 Frank Philipse)

[image]

De gloeidraad en dus ook de kathode bestaat uit een dubbelgevouwen draad (model haarspeld). Als op de gloeidraad een wisselspanning wordt aangesloten is de stroom in de linker tak in tegenfase met de stroom in de rechter tak. De elektromagnetische velden in die twee takken heffen elkaar dus op. Met als gevolg dat de brom minimaal zal zijn.

Dan de kathodestroom. Hiervoor moet een galvanische verbinding met de negatieve pool van de gelijkspanningsvoeding (200 Volt = of zo) aanwezig zijn. Meestal is die negatieve pool het chassis.
Één van de aansluitingen van de gloeidraad/kathode aan het chassis leggen gaat niet, want dan staat op de andere aansluiting van de kathode 4 Volt wisselspanning. Gevolg: brom.
De gloeidraad moet daarom symmetrisch worden gevoed.

[image]
[image]

Bij de Philips 2531 heeft men daarvoor aan elk uiteinde van de gloeistroomwikkeling een weerstand gemonteerd die met het chassis is verbonden.
Bij de Philips 634A heeft men een middenaftakking op de trafowikkeling gemaakt die met het chassis is verbonden.
Het effect is gelijk. De 2531 verspilt alleen wat meer energie omdat door de twee weerstanden - die voor de gloeistroomwikkeling in serie staan - een niet nuttig gebruikte stroom vloeit. Waarom men daarvoor heeft gekozen? Dat weet alleen meneer Philips.

Hoe de schakeling werkt met de vervangende buis EL95 heeft Wolfgang al uit de doeken gedaan.

En dan is er nog het verschil dat Hans op de Camp constateerde in zijn openingsbericht. Dat lijkt me alleen te verklaren door het ene en het andere toestel nauwkeurig te onderzoeken. Theoretisch zou de schakeling waarmee deze thread begon altijd moeten brommen.

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 20.10.2009, 04:55 (5513 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Mijn uitleg,

Het stuurrooster zit in de nabijheid van de gloeidraad en of kathode
Als in die omgeving een wisselende spanning aanwezig is, zal dat omgezet worden in een stroomverandering in de buis
Dit fenomeen is na te bootsen als je onder normale omstandigheden je vinger in de nabijheid houd van je stuurrooster aansluiting bv. vinger op roosterlekweerstand
als je nu de gloeispanning van een direct verhitte buis met 1 zijde aan massa verbind
zal de andere zijde het stuurrooster beïnvloeden
daarom o.a zijn er buizen gemaakt met een aparte kathode als afscherming
Dus als er direct verhitte buizen worden gebruikt in een schakeling moet je de gloeispanning met een gelijkstroom voeden,
of wat in het algemeen word toegepast een in balans gevoede gloeidraad
dit bereik je door de trafo gloeistroom wikkeling in balans uit te voeren dus middenaftakking
of als er geen midden aftakking is in balans te brengen door middel van weerstanden
op die manier zal zowel negatieve als positieve spanning in gelijke orde terecht komen op het stuurrooster en dat heft elkaar op
en zal geen stroomverandering in de buis veroorzaken dus geen brom
in deze balans uitvoering kun je nooit een buis gebruiken met een aparte kathode die verbonden is met 1 zijde van de gloeidraad
alleen buizen met een aparte kathode aansluiting zijn te gebruiken als de kathode in balans word gebracht d.m.v. 2 weerstanden
Ik hoop dat ik enig licht in de duisternis heb gebracht

Vriendelijke groet,

Evert de Keijzer

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20.10.2009, 20:16 (5512 dagen geleden) @ Evert de Keijzer

Hallo Evert,

Ja. Is een duidelijk verhaal. Sluit ook aan op wat Ed al beschreven heeft.

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Sieme @, Niekerk, 20.10.2009, 07:47 (5513 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat een gebalanceerde gloeidraad de oplossing is,
is wel duidelijk ,of die balancering nu door
een middenaftakking op de trafowikkeling wordt
gerealiseerd of door het kunstje met de twee weerstanden
maakt niet zoveel uit.Alleen een beetje extra negatief op
het rooster door de spanningsval over de weerstanden
zal de buisinstelling niet zoveel veranderen.
Wat mij zo vreemd voorkomt is dat het ene type toestel
wel en het andere type niet bromt,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 20.10.2009, 08:50 (5513 dagen geleden) @ Sieme

Dat een gebalanceerde gloeidraad de oplossing is,
is wel duidelijk ,of die balancering nu door
een middenaftakking op de trafowikkeling wordt
gerealiseerd of door het kunstje met de twee weerstanden
maakt niet zoveel uit.Alleen een beetje extra negatief op
het rooster door de spanningsval over de weerstanden
zal de buisinstelling niet zoveel veranderen.
> Wat mij zo vreemd voorkomt is dat het ene type toestel
wel en het andere type niet bromt,
Sieme

Sieme,
wat bedoel je met extra negatief
ik heb aan gegeven de oorzaak van en waarom er verschil is tussen toestellen en buizen i.v.m. het vermijden van brom
als je een verkeerde keus maakt tussen een toestel met gloeidraad voeding in balans
en buis met kathode in verbinding met een zijde van de gloeidraad dan heb je onbalans t.o.v het stuurrooster en heb je brom

Vr gr Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Sieme @, Niekerk, 20.10.2009, 09:41 (5512 dagen geleden) @ Evert de Keijzer

Evert,
Het extra negatief komt door de spanningsval over de beide
weerstanden die voor de balans moeten zorgen, a.h.w. een
extra kathodeweerstand van 2x r parallel.Maar
dat is maar weinig,wat mij verwondert is wat Hans aangaf
in zijn eerste bericht, dat een asymmetrisch geschakelde
buis in het ene toestel wel en in een ander type
niet bromde.Beide typen hebben volgens mij een
gloeistroomwikkeling met geaarde middenaftakking,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20.10.2009, 20:21 (5512 dagen geleden) @ Sieme

Wat mogelijk mee kan spelen is dat de gloeispanning voor die PL95 om te beginnen al 0,5V te laag is.

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 06:55 (5512 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Wat mogelijk mee kan spelen is dat de gloeispanning voor die PL95 om te beginnen al 0,5V te laag is.

Dat de gloeistroom iets minder is maakt geen verschil
Alleen de elektronenstroom zal minder zijn, dus iets minder vermogen

Gr Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20.10.2009, 20:10 (5512 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Wat jij hier beschrijft, heb ik ook zo uit de schema's en geplaatste opmerkingen begrepen.
Wat ik echter niet kan begrijpen is het feit dat een C453 in een 634A niet bromt en een B443 vermoedelijk wel.

Wat het die vervanger (een PL95 met indirect verhitte kathode) begrijp ik. Of die B443 in een 634A ook daadwerkelijk
bromt, weet ik niet omdat ik zowel toestel als buis niet heb en dit kennelijk nog niet geprobeerd is.

Groet,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2009, 06:44 (5512 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Wat ik echter niet kan begrijpen is het feit dat een C453 in een 634A niet bromt en een B443 vermoedelijk wel.

Wat betreft die vervanger (een PL95 met indirect verhitte kathode) begrijp ik. Of die B443 in een 634A ook daadwerkelijk
bromt, weet ik niet omdat ik zowel toestel als buis niet heb en dit kennelijk nog niet geprobeerd is.

Hallo Paul,

Ik merk dat mijn start van deze topic niet duidelijk bij je is overgekomen. Daarom even opnieuw :-)
De direct verhitte B443 en andere gelijksoortige direct verhitte eindversterkerbuizen zoals de C443, C453, E443H brommen NIET in toestellen als de 634A. De een versterkt wel meer dan de andere maar bromt niet.

De vervanger, de INdirect verhitte PL95 met 4-pennen huls en zijcontact is eigenlijk bedoeld als eindbuis voor de 2501 en 2514. En dezelfde buis maar dan met 5-pennen huls werkt goed in een 2531, 2534.

Nu heb ik de PL95 ook in een 826A geprobeerd en speelde de radio nagenoeg bromvrij.
Maar Dezelfde PL95 buis in een 634A geeft een verschrikkelijke brom. Misschien is de 826A minder gevoelig voor een wisselspanninkje op de kathode dan de 634A.

Ik fiets straks naar de onderdelenwinkel in Amersfoort en haal een aantal weerstandjes van 220k, 470k EN 100 Ohm en dan ga ik het nog eens proberen, de PL95 in een 634A, maar dan met de kunstmatige symmetrering d.m.v. 2 weerstanden van 100 Ohm. Dan weten we meteen of het werkt.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 07:13 (5512 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wat ik echter niet kan begrijpen is het feit dat een C453 in een 634A niet bromt en een B443 vermoedelijk wel.

Wat betreft die vervanger (een PL95 met indirect verhitte kathode) begrijp ik. Of die B443 in een 634A ook daadwerkelijk
bromt, weet ik niet omdat ik zowel toestel als buis niet heb en dit kennelijk nog niet geprobeerd is.


Hallo Paul,

Ik merk dat mijn start van deze topic niet duidelijk bij je is overgekomen. Daarom even opnieuw :-)
De direct verhitte B443 en andere gelijksoortige direct verhitte eindversterkerbuizen zoals de C443, C453, E443H brommen NIET in toestellen als de 634A. De een versterkt wel meer dan de andere maar bromt niet.

De vervanger, de INdirect verhitte PL95 met 4-pennen huls en zijcontact is eigenlijk bedoeld als eindbuis voor de 2501 en 2514. En dezelfde buis maar dan met 5-pennen huls werkt goed in een 2531, 2534.

Nu heb ik de PL95 ook in een 826A geprobeerd en speelde de radio nagenoeg bromvrij.
Maar Dezelfde PL95 buis in een 634A geeft een verschrikkelijke brom. Misschien is de 826A minder gevoelig voor een wisselspanninkje op de kathode dan de 634A.

Ik fiets straks naar de onderdelenwinkel in Amersfoort en haal een aantal weerstandjes van 220k, 470k EN 100 Ohm en dan ga ik het nog eens proberen, de PL95 in een 634A, maar dan met de kunstmatige symmetrering d.m.v. 2 weerstanden van 100 Ohm. Dan weten we meteen of het werkt.

Hans,
Even controleren of t.o.v. massa de gloeispanning even veel is op de buisvoet
Dan weet je ook of de symmetrering klopt
als dat even veel is dan moet de pl voorzien woden met de kunstmatige symmetrering
en is dan geschikt voor toestellen met symetrische gloeispanning

Vriendelijke groet,

Evert de Keijzer

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2009, 08:28 (5512 dagen geleden) @ Evert de Keijzer

Even controleren of t.o.v. massa de gloeispanning even veel is op de buisvoet
Dan weet je ook of de symmetrering klopt
als dat even veel is dan moet de pl voorzien worden met de kunstmatige symmetrering
en is dan geschikt voor toestellen met symetrische gloeispanning

Hallo Evert,

Zowel bij de 826A als de 634A meet ik tussen beide pennen die aan de gloeistroom wikkeling zitten 1,9 volt t.o.v. de massa . Tussen de 2 pennen onderling staat 3,8 volt. Dus dat moet goed zijn. Net geen 4 volt maar de AVO-meter zal iets afwijken.
Ik ga vanmiddag aan de slag en knutsel twee PL95>>C443 buizen in elkaar en hopelijk is de lentebode dan mooi bromvrij. Ik ben heel benieuwd ;-).

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 21.10.2009, 09:08 (5511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Zowel bij de 826A als de 634A meet ik tussen beide pennen die aan de gloeistroom wikkeling zitten 1,9 volt t.o.v. de massa . Tussen de 2 pennen onderling staat 3,8 volt.

In feite kan je dan voor het symmetrisch maken de weerstanden verlagen tot 2 x 18 Ohm. Er wordt dan 0,44 Watt opgestookt is die weerstanden, wat dus geen probleem is voor twee weerstanden van elk een kwart Watt. Met die lagere weerstanden heb je minder last van de spanningsval door de kathodestroom.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 10:05 (5511 dagen geleden) @ Otto Tuil

Zowel bij de 826A als de 634A meet ik tussen beide pennen die aan de gloeistroom wikkeling zitten 1,9 volt t.o.v. de massa . Tussen de 2 pennen onderling staat 3,8 volt.


In feite kan je dan voor het symmetrisch maken de weerstanden verlagen tot 2 x 18 Ohm. Er wordt dan 0,44 Watt opgestookt is die weerstanden, wat dus geen probleem is voor twee weerstanden van elk een kwart Watt. Met die lagere weerstanden heb je minder last van de spanningsval door de kathodestroom.

Dag Otto,

Je moet ook meenemen de instelling van het stuurrooster die negatief is ingesteld vanuit de voeding
als je de kathode instelling veranderd moet je ook rekekening houden met die instelling
als de kathode spanningsval minder is zal het stuurrooster t.o.v. de kathode negatiever zijn met het gevolg meer afgeknepen
je kunt op die manier door keuze van weerstanden het gedrag van de orig buis aardig benaderen dus ook de waarde van roosterlek weerstand in het vervang schema

Vriendelijke groet,

Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2009, 11:17 (5511 dagen geleden) @ Evert de Keijzer

Je moet ook meenemen de instelling van het stuurrooster die negatief is ingesteld vanuit de voeding
als je de kathode instelling veranderd moet je ook rekekening houden met die instelling
als de kathode spanningsval minder is zal het stuurrooster t.o.v. de kathode negatiever zijn met het gevolg meer afgeknepen
je kunt op die manier door keuze van weerstanden het gedrag van de orig buis aardig benaderen dus ook de waarde van roosterlek weerstand in het vervang schema

Dag Evert,

Inmiddels is de verbeterde vervangbuis voor de C443 gereed, zie hier het resultaat in de 634A:

[image]

De brom is nu weg, maar de radio speelt nu ongeveer 1 seconde; daarna sterft het geluid weg. Net of de buis afgeknepen wordt. Met de originele C443 blijft de radio echter gewoon doorspelen.

Daarna de PL95 nog eens in de 826A gestopt met goed resultaat. Ook in de Philips 830A en in de Erres KY 136 werkt de buis naar behoren:

[image]


In de lentebode wil het helaas(nog) niet. Eerst misschien maar eens de spanningen rondom de eindbuis vergelijken met de gegevens in de documentatie. Het wordt dus nog even verder puzzelen...:-(

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van..

door Wolfgang @, 21.10.2009, 11:33 (5511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Wolfgang, 21.10.2009, 12:05

De brom is nu weg, maar de radio speelt nu ongeveer 1 seconde; daarna sterft het geluid weg. Net of de buis afgeknepen wordt. Met de originele C443 blijft de radio echter gewoon doorspelen.

Hi Hans

Ik denk dat de werkpunt niet goed is voor de PL95.

Te weinig neg. roosterspanning, welke ook nog eens door de spanningsdeler aan het stuurrooster gereduceerd wordt.
Edit: of zelfs te veel..... kan ook!

Gewoon de anodestroom meten, door een mA-meter paralel over de primaire van de uitgangstrafo houden. Niks geen loshalen van de anode leiding.

mvg

mijn metingen ....

door Wolfgang @, 21.10.2009, 13:24 (5511 dagen geleden) @ Wolfgang

Hallo Hans

Ik heb naar het schema van de 634A gekeken en een simulatie van de eindtrap met de PL95 als vervanger voor de C443 - C453 gedaan.

Het probleem zit in de spanningsdeler 470k - 220k. Je moet ook nog de weerstanden R3 en R8 van de min hoogspanningsvoeding bij de 470k optellen.
Dan is de werklijke spanningsdeler 1940k - 220k geworden !!!

Proefsgewijs heb ik de gebruiklijke anodestroom van rond de 20 mA alleen kunnen meten als de -Vg op ca. 80 volt inregel. Anders was die veels te hoog.

Ik stel voor de 220k door 1,5M te vervangen. Maar kijken of je nu op Ia van ca. 15 tot 20 mA komt. Is natuurlijk ook afhangelijk van de stroomopname van de anderen buizen. (gemeenschaplijke weerstandsketen in het neg. pad).

mvg, Wolfgang

[image]

mijn metingen ....

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2009, 14:27 (5511 dagen geleden) @ Wolfgang

Ik heb naar het schema van de 634A gekeken en een simulatie van de eindtrap met de PL95 als vervanger voor de C443 - C453 gedaan.

Het probleem zit in de spanningsdeler 470k - 220k. Je moet ook nog de weerstanden R3 en R8 van de min hoogspanningsvoeding bij de 470k optellen.
Dan is de werklijke spanningsdeler 1940k - 220k geworden !!!

Proefsgewijs heb ik de gebruiklijke anodestroom van rond de 20 mA alleen kunnen meten als de -Vg op ca. 80 volt inregel. Anders was die veels te hoog.

Ik stel voor de 220k door 1,5M te vervangen. Maar kijken of je nu op Ia van ca. 15 tot 20 mA komt. Is natuurlijk ook afhangelijk van de stroomopname van de anderen buizen. (gemeenschaplijke weerstandsketen in het neg. pad).

mvg, Wolfgang

[image]

Hallo Wolfgang,

Hartelijk dank voor het meedenken (meemeten)!

Als ik het 634A schema bekijk zit er zelfs ook nog een weerstand R9 van 0,5 M in de weerstandsketen tussen het stuurrooster van de eindbuis en de middenaftakking van de voedingstrafo.

Het vreemde is dat de schakeling bij een 836A wel werkt en daar zitten ook hooghmige weerstanden tussen het stuurrooster en de min. Er zit wel een R9 naar massa, verder zie ik zo gauw geen verschil met de 634A.
Nou ik ga het gewoon proberen en trachten de Ia meten.

Maar om de Ia te kunnen meten, dan kan ik toch niet de amperemeter parralel over de primaire wikkeling van de uitgangstrafo zetten? Dan zal ik een van de aansluitingen van de primaire wikkeling moeten loshalen en de amperemeter in serie aansluiten.

Groeten, Hans

mijn metingen ....

door Wolfgang @, 21.10.2009, 15:37 (5511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Maar om de Ia te kunnen meten, dan kan ik toch niet de amperemeter parralel over de primaire wikkeling van de uitgangstrafo zetten? Dan zal ik een van de aansluitingen van de primaire wikkeling moeten loshalen en de amperemeter in serie aansluiten.

Groeten, Hans

Goeden avond Hans

Natuurlijk heb je gelijk als je het heel precies wilt doen.
Maar het gaat best zonder het loshalen van de primaire wikkeling. De gelijkstroomweerstand van die primaire is zo tussen de 300 en 800 Ohm. Zet je daarover je mA-meter met een inwendige weerstand van pak weg 10 Ohm dan gaat bijna de gehele stroom via je meter. Het verschil tussen de schoolboek meting een de meer practische meting is minim. Ga het eens uitproberen.

mvg, Wolfgang

mijn metingen ....

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 16:16 (5511 dagen geleden) @ Wolfgang

Dag Wolfgang,

In dit geval is de spanningsmeting kathode t.o.v. aarde de oplossing
stroom = spanning gedeeld door weerstand
de beroemde ;-)

Vr gr Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 14:54 (5511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Ik denk dat de oplossing na enig denkwerk er is
meet voor alle zekerheid even de kathode spanning
en de stuurrooster spanning
dit t.o.v. massa
dit met een buisvoltmeter als je die niet hebt een digitale

Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Wolfgang @, 21.10.2009, 16:33 (5511 dagen geleden) @ Evert de Keijzer


Ik denk dat de oplossing na enig denkwerk er is
meet voor alle zekerheid even de kathode spanning
en de stuurrooster spanning
dit t.o.v. massa
dit met een buisvoltmeter als je die niet hebt een digitale

+++ In dit geval is de spanningsmeting kathode t.o.v. aarde de oplossing

stroom = spanning gedeeld door weerstand

Evert

Hallo Evert

Ja, door de kathode gaat ook nog de schermroosterstroom. Wij zijn in de eerste plaats aan de anodestroom geintresserd...

mvg, Wolfgang

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 21.10.2009, 16:53 (5511 dagen geleden) @ Wolfgang


Ik denk dat de oplossing na enig denkwerk er is
meet voor alle zekerheid even de kathode spanning
en de stuurrooster spanning
dit t.o.v. massa
dit met een buisvoltmeter als je die niet hebt een digitale

+++ In dit geval is de spanningsmeting kathode t.o.v. aarde de oplossing

stroom = spanning gedeeld door weerstand

Evert


Hallo Evert

Ja, door de kathode gaat ook nog de schermroosterstroom. Wij zijn in de eerste plaats aan de anodestroom geintresserd...

Wolfgang,

De schermrooster stroom is te verwaarlozen t.o.v. de kathodestroom

Vr gr Evert

Hier snap ik niks meer van..

door Wolfgang @, 21.10.2009, 11:23 (5511 dagen geleden) @ Otto Tuil


In feite kan je dan voor het symmetrisch maken de weerstanden verlagen tot 2 x 18 Ohm. Er wordt dan 0,44 Watt opgestookt is die weerstanden, wat dus geen probleem is voor twee weerstanden van elk een kwart Watt. Met die lagere weerstanden heb je minder last van de spanningsval door de kathodestroom.

Otto

Hallo Otto

Het naadeel van lagere symmetrerings weerstanden: de speelruimte voor een goede werkpunt instelling wordt kleiner. Zoals bekend, een hoger kathode weerstand geeft namelijk meer stroomtegenkoppeling. Het geheel wordt daardoor stabiler! Dat is juist bij de PL95 van belang. Kijk maar naar de steilheid: 5 mA/V. De B443 van toen heeft maar 1,3 mA/V.

Mvg, Wolfgang

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.10.2009, 08:30 (5512 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Oooh. In dat geval is het hele verhaal mij nu duidelijk. :-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 19.10.2009, 07:45 (5514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wederom bedankt voor de goede raad. Eigenlijk is het wel logisch dat de 634A lentebode bromt met de kathode verbonden aan een van de gloeidraadpennen.

Met de kunstmatige symmetrering met 2 weerstanden van 100 Ohm speelt de 634A inmiddels wel bromvrij. Met nog twee weerstanden er bij wordt het wel dringen in de bakelieten buishuls :-D

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 19.10.2009, 12:16 (5513 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Misschien heb ik e.e.a niet goed begrepen:
In de originele buis zit dus op e.o.a manier wel deze weerstand?
Hoe zit dat dan als deze buis in een ander type toestel werkt?
Is mij nog steeds niet helemaal duidelijk....................
De hier geboden oplossing snap ik dus wel, maar de vraag:
Hoe zit dat dan in de originele buis nog niet.....

--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?




http://www.bendijkman.nl/

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19.10.2009, 12:44 (5513 dagen geleden) @ Ben Dijkman

In de originele buizen zijn geen weerstanden opgenomen.
In de 2534 zijn op de gloeispanning deze weerstanden wel opgenomen en in de 634A niet.

Het feit dat de C453 het in een 634A wel normaal doet en een B443 in dit toestel bromt,
lijkt het mij dat er toch wel enig verschil in de buizen zal zitten.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Wolfgang @, 19.10.2009, 13:01 (5513 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Misschien heb ik e.e.a niet goed begrepen:
In de originele buis zit dus op e.o.a manier wel deze weerstand?


Hi Ben

In de originele buizen (B443 of C453) zitten deze weerstanden niet! Is ook niet nodig want dat zijn direct verhitte buizen. Als je een 4P1L als vervanger neemt kan dat ook zonder die weerstanden.

De vervanger PL95 daartegen is een indirect verhitte buis. Wat moeten wij met de aparte kathode? N.l. zou die aan massa komen maar hiervoor ontbreekt de 5. pen. Daarom passen wij die truc met de twee weerstanden toe. Je kan het ook een "virtueele" massa noemen.

Het probleem met die brom is op deze manier opgelosd maar.... de eigenschappen van een PL95 zijn niet gelijk aan de originele buizen !!
Of dat met die spanningsdeler (470k - 220k) voldoende helpt durf ik niet te zeggen. Het beste zou zijn, de anodestroom te meten. Is die ongeveer in overeenstemming met de waarde aangegeven in het schema ??

Mvg, Wolfgang

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 20.10.2009, 05:08 (5513 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Ha die Ben,

Heb je de uitleg van mij gelezen?
ik hoop dat je er nu uit bent

Groetjes, Evert

Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis)

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 20.10.2009, 05:25 (5513 dagen geleden) @ Evert de Keijzer

Hallo Evert.
Ja ik begin het na de uitleg van Ed en jou te snappen i.d.d.
Ja moet er ook allemaal maar net aan denken als je denkt een leuke vervangbuis te hebben gevonden.

--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?




http://www.bendijkman.nl/

Misschien is dit de oplossing...

door Wolfgang @, 22.10.2009, 06:44 (5511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum