Vraag over EL84 (Techniek Radio/TV)

door Loek @, Exloo, 25.11.2009, 14:57 (5477 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Ik ben op dit moment bezig met de reparatie van Plano radio type B7X43A. Deze radio heb ik meestal aan staan wanneer ik met de radio hobby bezig ben. De radio ging steeds slechter spelen.

Bij het meten blijkt dat de rooster spanning (ten opzichten van de aarde ) op de eindbuizen langzaam op loopt van 0 naar minimaal 6 Volt. Normaal zou je op het rooster 0Volt verwachten ten opzichte van aarde. De negatieve instelling tussen katode en rooster komt via de katode weerstand R65

Uit de meting blijkt (zie spanning over R 49) dat de positieve spanning niet afkomstig was door lekken van de koppelcondensator C66. Voor de zekerheid heb toch even de condensator vervangen maar dit gaf geen verbetering.

[image]


De positieve spanning moet volgens mij komen door een lek binnen de EL84 van ? naar het rooster.

Dit verschijnsel was ook aanwezig op het tweede kanaal. Ik had nog drie EL84 op voorraad en bij één van deze buizen was dit verschijnsel ook waarneembaar. Bij de overige twee nieuwe buizen werkte de eindtrappen goed. Ik sluit daarom ook overslag in de pertinax buisvoeten uit.

Door het oplopen van de positieve spanning gaat de eindbuis ook meer stroom trekken. Ik heb vastgesteld dat de radio nog een hele tijd normaal speelt, maar de stroom is dan al 15 mA per buis te hoog en de uitgangstransformator is dan al zo warm dat hij bijna niet meer aangeraakt kan worden zonder pijn.


Als ik de defecte buizen op een AVO meetkoffer test, dan meten die na de emissie/steilheids test in de overige meetstanden een lek van 25 MOhm.

Voer je de emissie/steilheids test niet uit dan meet je in de overige standen geen enkele lek.

Wat wel op viel was dat bij de twee goed werkende buizen aan de kant waar de pennen zaten het glas helder was. Bij de buizen met lek was het glas aan de binnenkant wat bruin.

Is mijn conclusie nu juist dat deze buizen gewoon defect zijn. Of zit ik er naast. Het is wel vreemd dat dit nu bij drie buizen voorkomt of is dit een bekend verschijnsel bij de EL84.

Laatst was er ook al een melding op dit forum over verdacht veel gebroken EL84 zou dit komen door dit verschijnsel met als gevolg oververhitting.

Graag jullie reactie en ervaring hiermee met vriendelijke groet,

Loek


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum