steilheid van de EL503 (Techniek Radio/TV)

door pieter de Graaf, 27.11.2009, 15:29 (5475 dagen geleden)

Collegae,

Ik heb geen echte buizentester en wel een aantal buizen van het type EL503
Voor het testen van de kwaliteit van deze buis heb ik een simpele schakeling gemaakt.
De anode staat op 250 volt. Het stuurroster geef ik een negatieve voorspanning van ongeveer - 20 volt zodat er net geen anodestroom loopt.
dan superponeer ik een wisselapnning van 1 volt op het stuurrooster en kijk naar de anodestroom en die is ongeveer 8 mA.
Volgens de eigneschappen van de buis zou de steiheid 0ngeveer 23 mA per volt moeten zijn en dus zou je kunnen concluderen dat dit exemplaar versleten is of is dat een te snelle conclusie?
Het valt mij verder op dat bij een kleine wijziging van de negatieve voorspanning ook de voltmeter die de 1 volt wisselspanning moet meten sterk meevarieert; geen idee waarom.
Vergeet ik iets?

ik hoor graag

steilheid van de EL503

door Eduard @, 27.11.2009, 16:15 (5475 dagen geleden) @ pieter de Graaf

dag Pieter,

Als je met een negatieve voorspanning de buis net kompleet dichtknijpt en je superponeert dan een kleine wisselspanning dan zal die buis maar anodestroom trekken tijdens de positieve alternantie. De anodestroom is dus geen sinus maar eerder een puls. Vermoedelijk meet de mA meter de effektieve of gemiddelde waarde van die puls en vind je hierdoor een te kleine steilheid. Ook is de helling van de buiskarakteristiek in de buurt van het afknijppunt minder steil dan in het lineaire gebied.

Ik meet steilheid met het rekenblad Excel. Gebruik hiervoor dezelfde opstelling maar meet in de anode gelijkstroom. Verhoog de roosterspanning in stapjes en maak in Excel een Ia/Vg grafiek. Laat Excel de grafiek tekenen en meet de helling van de raaklijn - dat is de steilheid. Excel kan zelfs een tweedegraads veelterm doorheen de punten trekken en hieruit kan je in elk werkpunt de steilheid berekenen.

In het tijdschrift "De Marconist", het ledenblad van het Olens radiomuseum is net het eerste deel verschenen over zulke meetopstelling. Het eigenlijke meten aan buizen verschijnt in volgend nummer. (voorjaar 2010)

veel succes,

Eduard

steilheid van de EL503

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 27.11.2009, 16:28 (5475 dagen geleden) @ pieter de Graaf

Nee Pieter
Op die manier kun je de steilheid van een buis niet meten; steilheid is niet overal in de buiskarakteristiek gelijk. Om te beginnen ben je op het afknijppunt bezig, daar is de steilheid van een buis altijd veel minder dan die in het werkpunt. Verder praat je over een wisselspanning die je superponeert, als je dat in het afknijppunt doet krijg je een pulserende gelijkstroom als anodestroom. Als je die op een draaispoelmeter afleest heb je niets aan het resultaat.
Gewoon de buis in z'n werkpunt aansluiten, (voeding moet 250 volt bij 110 mA kunnen leveren) de spanning op het stuurrooster - 13.2 volt; enkele tienden omhoog of omlaag draaien en de anodestroom meten.
Ik weet niet hoeveel van die buizen je hebt; zou wel belangstelling kunnen hebben voor een of twee stuks

steilheid van de EL503

door Henk Sanders @, Nuenen, 27.11.2009, 19:50 (5474 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Wel even goed opletten! Die buis is ijselijk steil en slaat graag heftig aan het
oscilleren. Dat levert rare meetresultaten op en het kan je je mooie EL503 gaan
kosten.
In het algemeen: een serieweerstand van minimaal 1 kOhm direct aan de buisvoet in
serie met G1 schakelen en 100 Ohm in serie met G2. Een scoop ter controle op HF
is nog beter maar die heeft niet iedereen.
Als je rare sprongen in je anodestroom ziet, weet je bijna zeker dat er oscillatie
in het spel is. Succes!

steilheid van de EL503

door pieter de Graaf, 28.11.2009, 08:52 (5474 dagen geleden) @ Henk Sanders

Mannen,

Hartelijk dank voor de waarlijk flitsende reacties.
Ik ga zo meteen de schakeling aanpassen, de scoop eraan hangen en de instellingen wijzigen.
Ben benieuwd wat de uitkomsten zijn.
Zodra de uitkomsten duidelijk worden zal ik deze plaatsen.

Overigens herinner ik mij opeens dat het gebruiken van een weekijzermeter om de stuurroosterspanning te meten resulteerde in een heel heftige anodestroomtoename. Ook iets te maken met de enorme steilheid?

Een der reagerende collegae vroeg of ik buizen overhad van het type EL503
Jammer voor hem moet ik zeggen dat alle buizen eigendom zijn van een goede vriend die zich vooral bezig hield en weer wil gaan houden met het bouwen van grote versterkers maar voorlopig absoluut geen tijd heeft in verband met zijn beroep.
Ik ben net gepensioneerd en heb dus wel tijd vandaar zijn vraag of ik een en ander kon testen op kwaliteit.

Pieter

steilheid van de EL503

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.11.2009, 09:30 (5474 dagen geleden) @ pieter de Graaf
Bewerkt door Ouwe Schipper, 28.11.2009, 09:40

Zeker weten Pieter! De spoel van een weekijzermeter, gekombineerd met de capaciteit van de meetsnoeren vormt een afgestemde kring. Prima schakeling om zo'n steil geval aan 't oscilleren te brengen, met navenant toenemede anodestroom. Omdat nergens in de schakeling een begrenzend element voorkomt zou de buis zelfs kunnen sneuvelen!
Met de EL 503 kan je vriend misschien net zoiets gaan proberen als waar ik mee bezig ben: een hybride schakeling, met geaard stuurrooster en in de kathodeleiding een dikke NPN transistor. Zo is de kans op parastitair oscilleren aanmerkelijk kleiner omdat alle roosters (voor wisselspanning) geaard zijn en werkpunt bijzonder eenvoudig in te stellen. De inwendige weerstand Ri van de buis wordt bijzonder hoog, gunstig voor het rendement van zo'n eindtrap
Groet,
Nico

steilheid van de EL503

door Philip @, ,s-gravenhage, 28.11.2009, 10:51 (5474 dagen geleden) @ pieter de Graaf

Hallo

Ik heb de meetwaardes van een Funke W19 s opgezocht voor je.

[image]

Je ziet de meetwaarde bij deze instellingen

32 mA = 70 % en 48 mA is 100 % .

Je geeft zelf aan dat deze buizen gebruikt zijn,dus nieuw zijn ze niet meer .

Het zijn wel pittige jongens om het maar zo te noemen op een AVO 163 met zijn instellingen Meet deze buis bij 100 % dan 100 mA en 23 mA / V of 23000 micromhos.

Dat is wel de top voor deze tester ,zijn deze buizen nieuw dan gaan ze nog over
deze meet waardes heen .

Ook kan je een versterkers-schakeling maken met alle toeters en bellen ,maar als je de trafo,s daarvoor hebt ben je wel een tijdje verder .
Of je moet deze al bezitten ,dan zit je op rozen.

Misschien is er iemand die een tester heeft die deze buizen aan kan.
Misschien meld iemand zich nog voor je .

Sucses met het meten aan deze lampen en laat ons het eindreultaat weten.

Met vriendelijke groet Philip;-) ;-) ;-)

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum