De reanimatie van een BF480A (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06.12.2009, 23:11 (5465 dagen geleden)
Bewerkt door Paul Brouwer, 06.12.2009, 23:42

Onlangs heb ik uit de Mariënberg-collectie een (of beter gezegd de restanten van een) BF480A ontvangen.

Het betreft een Franse versie van de BX480A die een EM4 aan boord heeft. De kast was her en der stuk
maar mocht de pret niet drukken omdat ik nog een gave kast had staan.

De eerste indrukken/testen waren niet echt rooskleurig. Bij het rustig op spanning brengen begon het
toestel te "moterboten" dat het een lieve lust was. Onderstaand wat foto's van het chassis voor ik met
vervangen van onderdelen begonnen ben. Opvallend detail vond ik de totaal afwijkende kleuren van de
bedrading en de trafo's die niet geteerd zijn.

[image]

[image]

Wat ook direct opviel zijn de gaten boven in de antenne- en oscillatiespoelbussen waar de antennespoelbus ook
een ferrietkern bevat wat in de BX480A niet het geval is.

Eerst alle buizen (m.u.v. de AZ1) eruit gehaald en de hoogspanning maar eens gecontroleerd. Die was goed.
Daarna de ratel-C en C3 gecontroleerd. Beide bleken zo lek als een vergiet en zijn vervangen.
Hierna de EBL21 eens terug geplaatst en de spanningen over de UGT gemeten. Was Okay. :-)
Toen B3 (EAF42) erbij geplaatst en had ik op de PU-bus geluid. Dus de overige 2 buizen terug geplaatst
en hadden we weer ontvangst op de MG. Alle overige banden geven nog geen pukkel en gaan wij in de komende
weekenden rustig uitzoeken. Aan alle trimmers en/of spoelen, dus ook het MF, is gerommeld.

Om dit weer netjes aan de praat te krijgen wordt nog een pittige klus. Gelukkig heb ik de eventuele benodigde
onderdelen voldoende op voorraad. :-)

Een leuke bijkomstigheid is dat de EM4 nog erg goed is en een geel/groen lichtbeeld heeft.

Wordt vervolgd....

Groet,
Paul

--
[image]

De reanimatie van een BF480A

door Gino @, Vogelenzang, 07.12.2009, 17:41 (5465 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hoi Paul,

Leuk dat de BF480A nu onder het mes gaat.

Het opknappen moet natuurlijk niet al te gemakkelijk gaan,
anders is de lol er te snel af.........:-)

Succes !

Gino

--
[image]

van \'caveat emptor\' tot \'luctor et emergo\' nr : 101

De reanimatie van een BF480A

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07.12.2009, 23:51 (5464 dagen geleden) @ Gino

Hoi Gino,

Is ook zo, maar vaak een beetje lol is ook een hoop lol. :-D
In mijn berging kan ik de boel gewoon laten liggen en kan er
lekker mee verder zodra er tijd voor is.

Gaat goed komen. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

De reanimatie van een BF480A

door Alco Bouwense @, Vlissingen, 07.12.2009, 19:29 (5464 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Nou, pittige klus..
Dat valt wel mee, denk ik.
Mocht je het toestel afregen, blijf dan van de ferrietkernen af in de antenne- en oscillatorspoel. Anders ben je je oriëntatiepunten op de lage kant van LG en MG banden kwijt.

Succes !

De reanimatie van een BF480A

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08.12.2009, 00:05 (5464 dagen geleden) @ Alco Bouwense

Hallo Alco,

In de antennespoelbus zit een kern. In de oscillatiespoelbus niet. In het schema
staat die kern ook in S16 getekend.

De eerste indruk van de afstemming op de MG lijkt nu goed. Op alle overige
banden komt er zelfs geen signaal van de meetzender door.
De bandkeuzeschakelaar draait moeizaam en dient makkelijker gaan draaien.
De contacten op de 4 segmenten zullen waarschijnlijk ook behoorlijk gecorrodeerd
zijn.

Maar eerst ga ik nog wat kritische C's en de potmeters vervangen. Daarna volgt
de afregeling.

Groeten,
Paul

--
[image]

De reanimatie van een BF480A

door Koen @, GENT, 08.12.2009, 17:45 (5464 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dag Paul,
ik las net je project: daarin heb je het over "motorboten": wat is hier (meestal) de oorzaak van? Ik heb ook een radio die hetzelfde doet en niks ontvangt, het is een zelfbouw en helaas vind ik er nergens een schema van.

Mvg. Koen

[image]

De reanimatie van een BF480A

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 08.12.2009, 18:04 (5464 dagen geleden) @ Koen

Dit "motoboten" is bijna altijd een(kleine itvoering van) elco probleem.
De kleine alu.(of in pertinax busjes) condensatoren dus.
Meestal 25uf,50 tot soms 100uf met een voltage van 12,5volt.
Bij Franse toestellen vaak een exemplaar voor veel hoger werkspannings voltage 125 /250 volt.

--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?




http://www.bendijkman.nl/

De reanimatie van een BF480A

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2009, 00:13 (5463 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Helemaal correct. In dit geval was het C3. Een 100uF 12,5V ontkoppel-elco.

Groet,
Paul

--
[image]

De reanimatie van een BF480A

door Koen @, GENT, 09.12.2009, 17:57 (5463 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Dag Ben,

de kleine alu condensatoren of pertinaxbusjes : hoe herken ik die, of heb je ergens een foto van zoiets?

Mvg. Koen

De reanimatie van een BF480A

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 09.12.2009, 21:32 (5462 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door Ben Dijkman, 09.12.2009, 21:38

Maak anders even een foto van je eigen toestel ,vanf de onderkant.
Vervolgens kunnen wij die zo aanwijzen.
Het zijn elco'tjes:D.W.V dat ze een plus+ en een minpool- hebben.
Het is dan ook belangrijk dat de nieuwe condensator correct gemonteerd zal worden.Met de plus en min precies net zo, als de originele ook aangesloten was.
De minpool is vaak de achterkant, dus zeg maar de bodem van de metalen beker(de eigenlijke condensatorhuls die de vorm heeft van een klein conservenblikje zonder deksel.)
De pluskant/pool is(meestal wel) te herkennen aan de open zijde van dit blik.De pluskant is dus als het ware het deksel dat de beker afsluit.
Meestal is dat een plat dekseltje al dan niet ingevelst in het blik.
De pertinax condesator huls is aan 2 zijden dichtgegoten.De plus en/of de minkant is dan aangegeven op de buitenzijde van de huls.+ of -

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.Al was het maar dat je dus niet als een "Dolle Dries" de oude C's eruit moet gaan solderen zonder eerst even heel goed te kijken wat of de plus en de min kant is.
[image]

--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?




http://www.bendijkman.nl/

De reanimatie van een BF480A

door Koen @, GENT, 10.12.2009, 19:24 (5461 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Ben, dit is schitterende uitleg voor een leek zoals ik, beetje bij beetje hoop ik zo toch eens wat meer te kunnen dan een radio op te kuisen of een los draadje terug vast te solderen. Mijn inzicht groeit, zij het langzaam, ook wegens tijdsgebrek, maar de kerst komt eraan, en dan vlieg ik er in!

Bedankt & groetjes, Koen

De reanimatie van een BF480A

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2009, 23:55 (5462 dagen geleden) @ Koen

Hallo Koen,

Met een beetje geluk kan ik van beide versies morgen een fotootje plaatsen.

Groet,
Paul

--
[image]

Foto van de elco's

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10.12.2009, 14:51 (5462 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Onderstaand een foto van beide types elco's (100uF 12,5V) zoals die vaak in Philips toestellen te vinden zijn als C3.

[image]

Links die in pertinax koker, rechts met aluminium huls.

Groet,
Paul

--
[image]

Foto van de elco's

door Koen @, GENT, 10.12.2009, 19:19 (5461 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dank je , Paul,
weer een beetje kennis bij, met de twee weken kerstvakantie in 't vooruitzicht, kan ik mijn radiohartje een beetje ophalen!

Mvg. Koen

Foto van de elco's

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.12.2009, 00:16 (5461 dagen geleden) @ Koen

Hallo Koen,

Graag gedaan. Hier zijn dit soort geweldige fora nu eenmaal voor. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum