De reanimatie van een BF480A (Techniek Radio/TV)
Onlangs heb ik uit de Mariënberg-collectie een (of beter gezegd de restanten van een) BF480A ontvangen.
Het betreft een Franse versie van de BX480A die een EM4 aan boord heeft. De kast was her en der stuk
maar mocht de pret niet drukken omdat ik nog een gave kast had staan.
De eerste indrukken/testen waren niet echt rooskleurig. Bij het rustig op spanning brengen begon het
toestel te "moterboten" dat het een lieve lust was. Onderstaand wat foto's van het chassis voor ik met
vervangen van onderdelen begonnen ben. Opvallend detail vond ik de totaal afwijkende kleuren van de
bedrading en de trafo's die niet geteerd zijn.
Wat ook direct opviel zijn de gaten boven in de antenne- en oscillatiespoelbussen waar de antennespoelbus ook
een ferrietkern bevat wat in de BX480A niet het geval is.
Eerst alle buizen (m.u.v. de AZ1) eruit gehaald en de hoogspanning maar eens gecontroleerd. Die was goed.
Daarna de ratel-C en C3 gecontroleerd. Beide bleken zo lek als een vergiet en zijn vervangen.
Hierna de EBL21 eens terug geplaatst en de spanningen over de UGT gemeten. Was Okay.
Toen B3 (EAF42) erbij geplaatst en had ik op de PU-bus geluid. Dus de overige 2 buizen terug geplaatst
en hadden we weer ontvangst op de MG. Alle overige banden geven nog geen pukkel en gaan wij in de komende
weekenden rustig uitzoeken. Aan alle trimmers en/of spoelen, dus ook het MF, is gerommeld.
Om dit weer netjes aan de praat te krijgen wordt nog een pittige klus. Gelukkig heb ik de eventuele benodigde
onderdelen voldoende op voorraad.
Een leuke bijkomstigheid is dat de EM4 nog erg goed is en een geel/groen lichtbeeld heeft.
Wordt vervolgd....
Groet,
Paul
--