ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is (Algemeen)

door Jan Veenstra, 02.01.2008, 21:48 (6180 dagen geleden)

Wie heeft een schema van een BX493B dit is een batterij toestel waar een stekkertje aan zit van 90volt + en- en 1,5 volt. Nu kan Philips mij de juiste
batterij niet leveren en wil ik van een oude travo iets maken afwikkelen totdat je 90 volt hebt. Hoeveel ampere heeft dit toestel nodig, heb hier een travo liggen van 16 ampere.

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Laurens @, Zaandam, 02.01.2008, 21:54 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Ik denk dat je aan 90v 15mA al genoeg hebt, en als je 25mA hebt heb je zeker genoeg. Een batterij kan je ook maken met 10 9v blokjes aanelkaargeklikt, of een van die prachtige kleine omvormerprintjes van Gyuala Kiss.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Jan Veenstra, 02.01.2008, 21:56 (6180 dagen geleden) @ Laurens

Maar als ik deze travo afwikkel geeft nu 24 volt blijft dan de amperes gelijk
zet er dat een ruitje van gelijkrichters achter met een elko eroverheen voor de brom

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Piet Kralt @, Rotterdam, 02.01.2008, 22:07 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Als je een 24V trafo hebt en je wikkelt hem af, wordt de spanning lager. Een trafo die de gewenste 90V kan leveren zal niet makkelijk te vinden zijn. Als je niet toevallig iets geschikts hebt liggen, kun je volgens mij het beste een omvormertje gebruiken.

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door soundman2 @, Wouw, 02.01.2008, 22:25 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Als je het idee had, dat je de batterij nog kon bestellen bij Philips, dan glimlach ik. Als je een trafo wil omwikkelen om 90 volt te krijgen, dan snap ik dat omwikkelen wel. De 90 volt die de aangepaste trafo geeft is absoluut ongeschikt voor je draagbare radio. Het moet 90 volt gelijkspanning zijn. Je heb dus ook nog een gelijkrichter, afvlak en eventueel een stabilisatiecircuit nodig.
Verder dient er ook nog 1,5 volt te zijn voor de gloeidraden. Deze kun je nog wel maken met gangbare batterijen. Denk goed na voor je begint, batterijbuizen zijn minder robuust als gewone buizen. Overigens is trafo een afkorting voor transformator. Wat een travo is weet ik niet. Vroeger had je tarvo brood, maar dat is geloof ik wat anders.

Henk Roovers

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Jan Veenstra, 03.01.2008, 09:04 (6180 dagen geleden) @ soundman2

Het is een voeding van een oude acculader 12/24 volt 16 amp
Nu kan ik wel allemaal batterijen aan elkaar solderen maar vind het leuker
om zelf iets daarvoor te maken/ontwikkelen. 1.5 volt is geen probleem dat kan
simpel met een telefoonoplader met gelijkrichter en elko spanning is hoger 3,5 volt kan het dan ook stabeliseren met een transistor en en paar weerstandjes

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door henkk @, Alkmaar, 03.01.2008, 18:55 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Denk er wel aan dat de gloeidraadjes van batterijbuizen heel gauw doorbranden!

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Rob Bijman @, Sprimont, België, 03.01.2008, 10:00 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Hallo Jan,

Als vervanger voor de oude 90 Volt batterijen zijn nog wel alkaline vervangers te vinden. Je wilt alleen niet weten wat deze kosten.
Indien wel, dan zijn hier twee links.

Vervanger voor de Eveready 490, zo'n groot blok.

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_built-to-order_catalogue.htm

Vervanger voor de Eveready 479 of RCA VS219, zo'n lange platte.

http://www.handyacehardware.com/product-detail.aspx?pid=116812

Persoonlijk echter lijkt mij zo'n invertor (niet helemaal de juiste naam, maar goed) een handigere oplossing. Dit is een kastje ter grootte van de originele batterij met een 9 volt accu en een beetje electronica die de 9 volt omzet naar 90 volt.

Een schema van een 67 volt inverter is te vinden op:

http://www.carnets-tsf.fr/remplacement_pile_67V

Weliswaar 67 volt, maar met een aantal aanpassingen moet daar wel 90 volt uit te halen zijn.

Wil je helemaal snel klaar zijn dan zijn bij Kit Radio Company in Engeland, de naam zegt het al, kits, maar ook kant en klaar vervangers te bestellen.

http://hometown.aol.co.uk/kitradioco/krca2.htm

Het bovenstaande is even snel nogmaals ingetikt, aangezien het originele bericht dat veel langer was, bij de optie Preview verloren ging.
Het lijkt erop dat het Reageren Window een beperkte tijd mag openstaan. Was dat bij het oude forum ook zo?

Nou ja, ik hoop dat je wat aan het bovenstaande hebt.

Succes,

Rob (B)

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Jan Veenstra, 03.01.2008, 20:45 (6179 dagen geleden) @ Rob Bijman

Hallo Rob
Ik heb er wel wat aan, nu nog een cursis frans dan kan ik dat ook bouwen

bedankt vrgr Jan Veenstra

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 04.01.2008, 12:44 (6179 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Gelukkig zijn schema's en formules in bijna elke taal hetzelfde ;-)

ZO!! en dan nu weer verder met waarvoor het bedoeld is

door Loek @, Exloo, 03.01.2008, 10:52 (6180 dagen geleden) @ Jan Veenstra

Hallo Jan,

Ik heb zelf diverse Anode batterijen gemaakt zie ook bij "tips en Trucs".

Mijn ervaring met de eerder genoemde omvormers is gemiddeld positief. Er komt ondanks de vele maatregelen voor afscherming toch nog veel storing uit.

Ik heb ook een aantal batterijen gemaakt met oplaadbare 9 volt blokken. Deze zijn o.a. zeer (goedkoop) te krijgen op de NVHR beurzen (3 stuks voor 7 Euro) en bij de Aldi.

Het leuke is dan dat de radio speelt zoals het bedoeld was dus zonder draad er aan.

Je kunt een omhulsel maken van stevig karton en daarover een kopie plakken van een originele batterij. Deze zijn ook allemaal te vinden op Internet. Het probleem is meestal de ruimte. Ik denk in jou geval dat er ruimte genoeg is.

Wil je niet (nadat de batterijen leeg zijn)ze stuk voor stuk te moeten opladen, dan moet je een laadapparaatje maken die een constante stroom levert (van bijvoorbeeld 15 mA).

Dit apparaatje sluit je aan op de uitgangsklemmen van de batterij en na 24 uur is hij weer geschikt voor gebruik.

Het is geen ingewikkeld laadapparaat (een trafo en een IC met wat elco's)
Eventueel wil ik je daar wel mee helpen (schema en tips).


Met vriendelijke groet,

Loek

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum