Deze week paar buizen proberen te slijten , maar die waren al versleten ,
vervolgens komt er een heusche tester aan te pas .
(maar wat trots , de primeur van de eerste enige echte NEFORA tester in huus ?? )
geeft aan rood geel groen , resp versleten twijfelachtig in orde .
is een emissie meter , beetje bestudeerd ,principe-schema tester en ook deze thread , zie link en dan wat eronder staat :
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=8813
Wat begrijp ik eruit en is dat ongeveer conform , een emissie meter meet emissie tussen van kathode en (1ste) rooster , mate waarin is het criterium Rood-Groen.
Voor alle buizen met zelfde principe , bijv indirect verhit , geldt zelfde waarden bij zelfde verschil spanning ?
bijv 100 volt tussen Kathode en Rooster dan is X mA goed ?
Of moet die groep strakker omschreven , alle noval buizen jaren 60 oid ..
Kan me voorstellen een EL84 met in normaal gebruik 48mA ANODEstroom versus een ECH81 met slechts 3 a 4 mA ANODEstroom , geven beiden heel andere waardes .
Kan me OOK voorstellen , de kathodes zijn gelijk , en dus die emissie is bij zelfde meting hetzelfde
(waarbij sub vraag , maakt het(veel) uit of de afstand rooster-kathode dan verschilt ? (als dit al zo is )
Kortom hoe liggen die criteria en waar vind je die , of is dat algemeen bekend veronderstelde materie bij ingewijden ?
m vr gr Huub
Emissiemeting welk criterium
door huub.jak, 28.01.2010, 17:26 (5423 dagen geleden) @ Huub
Met mijn emissie tester moet ik wel alle pennen instellen.
dan zou men toch denken een coplete emissie test ?
of is het toch anders is de eene tester de anderen niet?
gr huub.j
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 28.01.2010, 17:43 (5423 dagen geleden) @ huub.jak
Dag Huub ,
de pennen stel je in , mijns insziens , omdat nou eenmaal niet iedere buis van divers type dezelfde aansluitingen
(Rooster , Kathode , Gloeidraad) op dezelfde pennen heeft zitten .
Waar het om gaat , wat is de norm , en waar komt die vandaan , bijv bij 100 Volt aangelegd spanningsverschil tussen Kathode en Rooster is een buis nog goed
(wat betreft Emissie dan ) bij ??10 , 20 , 40 of hoeveel mA ?
Is dat per buis verschillend ? zo ja , als je een schema van zo'n emissie meter bekijkt zie je (ik) geen enkele schakeling die dat per buis(soort) regelt ,(de draaispoelmeter blijft op dezelfde manier aangesloten ), ergo ,
er zou dus een algemene norm moeten zijn .... vr gr Huub
EDIT zou ik natuurlijk eens een handjevol buizen divers pluimage kunnen meten , als indicatie .
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 18:50 (5423 dagen geleden) @ Huub
De aangelegde spanning is in het algemeen 100 volt. De grap is dat er een weerstand van 1000 ohm is opgenomen in serie met de kathode. De mA meter staat ook hiermee in serie, en heeft een bereik van 50 mA AC. Wanneer de tester met gelijkstroom werkt, zoals bij de Nefora, dan is de meter een 100 mA DC type. Ik ga in de volgende voorbeelden even uit van het meest voorkomende type, de AC emissietester.
Stel nu dat de stroom 40 mA is. De spanning tussen het rooster en de kathode is dan nog slechts 20 volt gedurende de tijd dat de buis geleidt. Wanneer de buis niet geleidt is de spanning 100 volt.
De stroom kan nooit groter kan worden dan 50 mA. Zelfs wanneer de buis een sluiting vertoont tussen kathode en rooster wordt de stroom begrensd door de weerstand van 1000 ohm en loopt er niet meer dan 100 mA.
De emissie van een gebruikte normale buis met een indirect verhitte kathode is minimaal 25 tot 30 mA. Bij een ongebruikte buis meet je al gauw 35 tot 40 mA. Een zeer dikke buis zoals een PL519 meet 46 tot 48 mA. Een hoogspanningsgelijkrichter zoals de DY87 haalt niet veel meer dan 10 mA.
Voor de oudere direct verhitte buizen wordt door de fabrikant soms de verzadigingsstroom opgegeven, b.v. 20 mA. Het zal duidelijk zijn dat de emissiestroom nooit groter is dan de verzadigingsstroom. Een oude ongebruikte eindbuis zoals de B443 of de B406 heeft een emissie van 30 tot 35 mA. Kleinere buisjes zoals de A406 hebben een verzadigingsstroom van 20 mA en komen om deze reden niet verder dan een emissie van 10 tot 20 mA.
Emissiemeting welk criterium
door kris , Gent België, 28.01.2010, 19:37 (5423 dagen geleden) @ John Hupse †
Als het antwoord op een vraag over het gebruik van een toestel die het leven eenvoudiger zou moeten maken ingewikkelder wordt dan het probleem dan waarvoor het toestel ontworpen was om het op te lossen dan klopt er iets niet
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 28.01.2010, 19:50 (5423 dagen geleden) @ kris
behalve bij een toestel wat dient om je aan het denken te zetten , ....
Maar goed , na betere bestudering van de Eurelec emissie tester ontwaardde ik een knop welk een weerstand varieert in serie met de kathode stroom.
Deze moet volgens een tabel ingesteld worden , hiermee kun je verschillen in emissie zoals die behoort te zijn zo op een zelfde fysieke stand van de meter (groen gebied) laten komen .
Ergo , is zo'n voorziening er NIET dan kan je alleen die buizen beoordelen die overeenkomstig deze vaste schakeling daar geschikt voor zijn .
gr Huub
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 20:21 (5423 dagen geleden) @ Huub
Ergo , is zo'n voorziening er NIET dan kan je alleen die buizen beoordelen die overeenkomstig deze vaste schakeling daar geschikt voor zijn .
Zo'n knop waarmee je de meternaald ten alle tijde in het groene gebied kunt doen belanden wordt vaak een "Load" knop genoemd. Ik vind dit zelf niet zo'n handige voorziening, je schiet er namelijk niet echt iets mee op.
Met testers die deze knop niet hebben meet je direct de emissie in mA. Net zoals je b.v. de spanning in volt meet met een voltmeter. Wanneer de spanning b.v. 230 volt zou moeten zijn draai je toch ook niet eerst aan een knop die je eerst op 230 zet en kijk je vervolgens op een rood-groene schaal?
Maar ik geef toe, als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je niet anders meer
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 28.01.2010, 22:21 (5423 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Huub, 28.01.2010, 22:29
Maar ik geef toe, als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je niet anders meer
Voorlopig ben ik nog niets gewend in deze , zal proberen slechte gewoonten niet (nog meer) aan te leren ,
Goed , een load dus , dan kan je dus middels de opgegeven tabel (zet de load op stand X =zoveel ohm) uitrekenen met welke stroom de meter in begin van het groene gebied beland , en dit vervolgens als minimum eis voor een nog functionerende buis zoals de fabrikant van toestel had gedacht , noteren .
Kan dan weer als basis voor ander meetapparaat (te maken) dienen .
Lijkt erop dat , gezien tabel Eurelec dat toch per buis behoorlijk verschilt ,
komt de vraag , is dat ook door functie buis bepaald ? of niet ?
Éne buis kan mischien nog goed functioneren met veel lagere ANODEstroom mogelijk , terwijl andere dat niet meer kan , en beiden begonnen met een gelijke maximale nieuw emissie van kathode .
Zou je ook kunnen zeggen , de eerste buis daardoor langere levens-gebruiks-duur .
Elk antwoord roept gelijk meer vragen op , toch keer ik zonder load in de schoenen weerom later , m vr gr Huub
PS meer vragen bijv zou je toch ook een relatie tussen instelling buis en emissie verwachten ....
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 22:38 (5423 dagen geleden) @ Huub
komt de vraag , is dat ook door functie buis bepaald ? of niet ?
Ik weet niet of de fabrikant bij het opstellen van de testgegevens rekening houdt met het gebruik van een buis. Zou best kunnen dat sommige fabrikanten dat doen.
Wanneer je van te voren weet dat een buis wordt gebruikt met een lage kathodestroom (b.v. een EF86) dan zou je lagere eisen kunnen gaan stellen aan de emissie. Ik weet echter dat de emissie van een EF86 in de praktijk niet onderdoet voor die van een andere indirect verhitte buis uit de jaren '50. Dat betekent dat ik toch graag de echte emissiewaarde wil meten, en liever niet wil volstaan met een via de Load knop verkregen geflatterde waarde.
Kortom, wat wil je meten? Goed/Fout, of de emissiewaarde in mA?
Emissiemeting welk criterium
door Maurice , Dordrecht, 28.01.2010, 20:35 (5423 dagen geleden) @ Huub
Die Load regelaar stel je in volgens fabricant tabel.
Die heeft uitgezocht hoe de stand moet zijn in geval die buis.
Dan pas zegt de aflees waarde iets over de emmissie.
Bij onbekende buis kun je nog steeds deze instellen volgens de datasheet, echter weet je de Load waarde niet.
Dan enkel eerst testen met een 100% goede buis, load waarde daarmee bepalen vervolgens de te testen buis er in zetten.
Load waarden van andere testers kun je enig gebruiken indien je daar een komlete analyse op na houd tov de jouw reeds bekende Load waarden.
Als je geen instel lijst hebt voor een EL84 maar wel voor een EL41 en je ziet dan in een andere tabel van andere emissie tester dat de load waarden voro die tester voor beide buizen gelijk zijn bv 35.
Als dan in jouw tabel voor EL41 de waarde 30 staat weet je nu dat die voor de EL84 identiek kan zijn en dus ook 30.
Enfin zo een beetje door puzzelen.
Emmissie tester geeft een indikatie aan van mogelijk goed.
Geen 100% garantie van goed.
Meestal wel prima voor lekken tussen electrode, gloei-kathode etc.
Dus zeker wel te gebruiken die testers.
Bij lastige ingewikkelde fouten vallen deze testers door de mand.
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 22:23 (5423 dagen geleden) @ Maurice
Bij de bekende Kyoritsu testers komt de stand "30" van de Load knop ongeveer overeen met de instelling van een normale emissietester zonder Load knop.
Ik gebruik deze tester in de praktijk eigenlijk alleen in deze stand. Op die manier krijg je vrij snel inzicht in de betekenis van de emissiewaarde van verschillende soorten buizen.
Enig inzicht in de betekenis van de emissiewaarde heb je b.v. nodig wanneer je een buis wilt testen die niet in de buizenlijst staat.
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 20:05 (5423 dagen geleden) @ kris
Het gebruiksdoel en hoe iets werkt is niet hetzelfde, en dus ook niet vergelijkbaar.
Bij een emissietester heeft de gebruiker voornamelijk te maken met een meter waarop een rood en een groen vlak is te zien. Wanneer de wijzer in het groene vlak terecht komt is de buis nog niet versleten, zo simpel is het. Wanneer de wijzer in het rode vlak terecht komt is de buis wel versleten.
Voor gebruikers die kleurenblind zijn heeft men vaak nog de tekst "Replace" en "Good" aangebracht, plus een schaal die van 0 tot 100 loopt. Het nadeel van deze schaal is dat nogal wat gebruikers denken dat dit procenten zijn.
Voorbeeld: men steekt een buis in de tester die een emissie van 36 mA heeft. De wijzer slaat dan uit tot het getal 72. Men schrijft dan "72%" op een zelfplakkend labeltje, en plakt dit op de buis (die men vervolgens meestal te koop aanbiedt). De les is dat je dingen ook weer niet te simpel moet maken, in elk geval niet simpeler dan ze in werkelijkheid zijn.
Emissiemeting welk criterium
door kris , Gent België, 28.01.2010, 20:11 (5423 dagen geleden) @ John Hupse †
Dag john,
bovenstaande bericht was uiteraard een taalkundige grap (omdat ik het niet kan laten)
Tiens, ik heb dezelfde buizentester, maar onder een ander merk (Leader denk ik).
groeten
Kris
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 28.01.2010, 20:26 (5423 dagen geleden) @ kris
Tiens, ik heb dezelfde buizentester, maar onder een ander merk (Leader denk ik).
Als je een fotootje van die Leader hebt dan plaats ik dit op mijn website, hier staan al 8 verschillende modellen: http://www.hupse.eu/radio/junior_te50.htm
Emissiemeting welk criterium
door kris , Gent België, 28.01.2010, 20:56 (5423 dagen geleden) @ John Hupse †
dag John,
ik heb hem zelfs dubbel. de ene is zeker een Kyoritsu (dezelfde als op je site). de andere spoor ik even op op zolder dit weekend.
groeten
Kris
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 28.01.2010, 22:31 (5423 dagen geleden) @ kris
de ene is zeker een Kyoritsu .... de andere spoor ik even op....
Misschien wel een Hanssen ? , vr gr Huub
Emissiemeting welk criterium
door 402N , Rotterdam, 29.01.2010, 01:07 (5423 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door 402N, 29.01.2010, 02:07
(John)
De aangelegde spanning is in het algemeen 100 volt. De grap is dat er een weerstand van 1000 ohm is opgenomen in serie met de kathode. De mA meter staat ook hiermee in serie, en heeft een bereik van 50 mA AC. Wanneer de tester met gelijkstroom werkt, zoals bij de Nefora, dan is de meter een 100 mA DC type. Ik ga in de volgende voorbeelden even uit van het meest voorkomende type, de AC emissietester.
(Jaap) Je gaat dus uit van een tester met 100 Volt; meter 50 mA en Rserie = 1000 Ohm.
(John) Stel nu dat de stroom 40 mA is. De spanning tussen het rooster en de kathode is dan nog slechts 20 volt gedurende de tijd dat de buis geleidt. Wanneer de buis niet geleidt is de spanning 100 volt.
(Jaap) 40mA betekent hier 20 mA per halve periode ?
Dus bij een 100 Volt (halve periode van 200 Volt TopTop) en een max. stroom van 50mA (halve periode) over een R van 1000 Ohm:
V=I*R; (20mA = 20/1000 A); Oftewel: V = 20/1000*1000= 20 Volt ? klopt dus.
(John) De stroom kan nooit groter kan worden dan 50 mA. Zelfs wanneer de buis een sluiting vertoont tussen kathode en rooster wordt de stroom begrensd door de weerstand van 1000 ohm en loopt er niet meer dan 100 mA.
(Jaap) Okay: 50 mA (meter) gemiddeld per volle periode en 100 mA daadwerkelijk per halve periode.
Meter meet gemiddeld.
Truc van de ontwerpers: sluiting is dus ook afgezekerd.
(John)
De emissie van een gebruikte normale buis met een indirect verhitte kathode is minimaal 25 tot 30 mA. Bij een ongebruikte buis meet je al gauw 35 tot 40 mA. Een zeer dikke buis zoals een PL519 meet 46 tot 48 mA. Een hoogspanningsgelijkrichter zoals de DY87 haalt niet veel meer dan 10 mA.
Voor de oudere direct verhitte buizen wordt door de fabrikant soms de verzadigingsstroom opgegeven, b.v. 20 mA. Het zal duidelijk zijn dat de emissiestroom nooit groter is dan de verzadigingsstroom. Een oude ongebruikte eindbuis zoals de B443 of de B406 heeft een emissie van 30 tot 35 mA. Kleinere buisjes zoals de A406 hebben een verzadigingsstroom van 20 mA en komen om deze reden niet verder dan een emissie van 10 tot 20 mA.
(Jaap) Dit zijn richtwaarden om in het achterhoofd te houden !!
Maar: hoeveel emiteert een DF91 bijv. maximaal.
Het vaststellen van de steilheid is een stuk makkelijker.
(Algemeen) Zelf zou ik de theoretische emissiewaarden per buis willen kunnen bepalen.
Nu komen de vraagtekens !
Oftewel: hoe kom je daar practisch of theoretisch per buis achter ?
De wat schaarse gegevens over de verzadigingsstroom ? (is dit een richtlijn ?)
De empirische methode's van de fabrikanten per tester? ( "Load"-waarden ?).
Via tabellen en/of terugrekenmethode's ?
Of: is er nog een andere manier ?
Jaap
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 29.01.2010, 09:48 (5422 dagen geleden) @ 402N
Of: is er nog een andere manier ?
JA , alle buizen nieuw kopen en vaststellen , zonder gekheid , je vragen overlappen die van mij , ik verwacht een relatie tussen verzadigingsstroom en de in normaal gebruik ingestelde ANODEstroom , maar die zou om fabricage technische reden wel weer kunnen ontbreken .
Met het meten van een bak buizen denk ik wel dat je wat meer inzicht erin krijgt , ja/nee etc .
Moet FF laten rusten dit nu , schijn druk te wezen , gr Huub
Emissiemeting welk criterium
door huub.jak, 29.01.2010, 09:59 (5422 dagen geleden) @ Huub
Huub ik zou er niet te zwaar aan tillen als ik .
Buizen test van een radio en neem de buizen met ,
de beste test status, dan merk ik het gewoon met.
Ontvagst en bvb met een versterker zie ik het resultaat ,
met de scoop, het is gewoon ook merk baar, een beteren buis,
dus testen is goed, jij wil er gewoon meer van statussen .
Weten die volgens mijn bevindingen geen part spelen,
gr huub,jak
Emissiemeting welk criterium
door Huub , 29.01.2010, 10:29 (5422 dagen geleden) @ huub.jak
krek das waar Huub ,nog nooit zo'n ding nodig gehad , dus waarom nu ?
Wil er gewoon meer van weten , vergelijk als volgt ,
als je naar plek A wilt , niet erg met dieselauto , LPG of paard en wagen ,
zolang je weet branstof genoeg , maar owee als je moet tanken ,
dan handig te weten welke brandstof erin , die diesel loopt niet op LPG , en dat paard al helemaal niet op diesel
(nou even misschien erg snel ) maar haver of wortelen ..
vr gr dierenvriend Huub
Emissiemeting welk criterium
door John Hupse † , Schoonhoven, 31.01.2010, 08:41 (5420 dagen geleden) @ 402N
Maar: hoeveel emiteert een DF91 bijv. maximaal.
DF91, DAF96 etc geven een uitslag van 12 tot 15 mA.
Een vraag die vervolgens vaak gesteld wordt is: maar is dat niet meer dan de maximaal toelaatbare kathodestroom. Het antwoord is "ja". De buis houdt dit wel een poosje vol, maar overdrijf het niet.
De reden dat je via een emissietest de slijtage aan een kathode eenvoudig kunt vaststellen is er juist in gelegen dat je de grenzen opzoekt van wat mogelijk is. Net als bij b.v. een Cooper test. Als je dat uren achter elkaar zou doen gebeuren er ook ongezonde dingen.
De verzadigingsstroom is de maximale stroom die de kathode kan leveren, dus wanneer je de begrenzingsweerstand van 1000 ohm weglaat. Bij de oude direct verhitte buizen kan je dit goed bepalen, en de fabrikanten deden dat dan ook. De latere indirect verhitte buizen raken echter defect als je de verzadigingsstroom probeert te meten.