Trafo van 2514 wordt wel erg warm (Techniek Radio/TV)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 11:04 (5416 dagen geleden)

Beste allemaal,

Al een paar weken ben ik bezig om een 2514 van november 1929 weer goed spelend te maken. Inmiddels is de bedrading hersteld en zijn later aangebrachte wijzigingen, zoals aan-/uitschalelaar en draden voor schaalverlichting verwijderd. Dit toestel had oorspronkelijk geen netschakelaar en ook geen schaalverlichting, dus weg er mee!!!

Maar nu heb ik een vraag aan de technisch specialisten op het gebied van radio's uit die tijd: na het voorzichtig via een netgescheiden variac aansluiten van deze radio ZONDER de buizen nog er in valt mij het volgende op:

De variac netjes ingesteld op 127 Volt (want daar is de radio voor bedoeld want het toestel heeft een trafo die alleen voor 127 V geschikt is).

Na het inschakelen van de spanning meet ik ongeveer 3,5 Volt gloeispanning aan alle 4 buizen, maar de voedingstrafo wordt alsmaar warmer. Na een half uur zijn de ijzeren lamellen niet meer aan te raken (65 graden) terwijl de buizen niet zijn gemonteerd. Toen heb ik de spanning er maar afgehaald, want....

Dit kan natuurlijk niet goed gaan. Zelf ben ik bang dat de radio door een of andere oen ooit eens op 220 Volt is aangesloten waardoor de isolatie van de primaire wikkeling is beschadigd. Wat ik nog wel kan doen is de secundaire wikkelingen S2-S4-S4 lossolderen en zien wat er gebeurt met de temperatuur.
Dan kan ik alle vormen van kortsluiting na de trafo uitsluiten.
Maar ik vrees met ernstige vrezen wat de voedingstrafo betreft........:-(

Anders maar op zoek naar een andere voedingstrafo, want ik wil het niet zo gauw opgeven en onze forumgebruiker en collega Meabil teleurstellen (dat is een afkorting van zijn lievelings super snelle duif Megabilly :-) ;-)

Groeten, Hans

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door gert.van.wee @, Achterveld, 04.02.2010, 11:13 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Beste Hans,

ik ben bang dat je een kortgesloten winding hebt. De trafo stookt zich dan langzaam op. De spanningen lijken onbelast aardig goed te zijn. Na belasting zie ja dan dat de spanning in elkaar zakt.

Ik zou eerst onbelast meten (de buizen uit de 2514 nemen) en kijken of hij nog steeds warm wordt. Zo ja, kortgesloten winding.

Success!

Groet,

Gert

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door radiotron.nl @, Hoenderloo, 04.02.2010, 11:24 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hr Op de Camp,
Wat meet u primair als u precies 4 volt op de gloeidraadaansluitingen zet?
Heb lang terug ook op dit forum gezien dat er toch mogelijkheden zijn om de trafo prim op 220 Volt te zetten door het omsolderen van een paar doorverbindingen op de trafo, In de praktijk werd vroeger gesteld dat een trafo niet meer dan handwarm mocht worden, de warmte ontwikkeling kan ook nog veroorzaakt worden door wervelstroom werking in het blikpaket doordat laklaag op de blikken afzonderlijk beschadigd is. Mischien is dit wel een volkomen overbodige opmerking, u bent zelf deskundig genoeg, het is meer uit niuwsgierigheid dat ik de vraag in de eerste regel stel, zou fijn zijn als ik uw ervaringen nog op het forum kan vernemen.
Groetend M.Ritmeester

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 12:30 (5416 dagen geleden) @ radiotron.nl

Beste heer Ritmeester,

Dit is een 2514 geschikt voor 127 Volt. Om precies 4 volt gloeispanning aan de buisvoeten van 506K, E442, E415 en B443 buis te verkrijgen moet ik de variac (die de voedingsspanning levert) op 144 Volt instellen. Alle 4 buizen zijn dan in de radio gestoken.
Daarom ben ik bang dat de primaire wikkeling van de voedingstrafo kopersluiting heeft als gevolg van het op 220 volt aansluiten van een 127 volt toestel in het verleden. Mogelijk heeft de nietsvermoedende Belgische eigenaar daar niet aan gedacht. Hij was 8 jaar geleden een kind van 13 en wist niet beter.
Ik ga alle secundaire wikkelingen wel lossolderen aan een kant. Als de trafo dan nog oververhit raakt is het mij wel duidelijk wat er aan de hand is ;-) .

Met vriendelijke groet, Hans

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Schakelaar kan wel origineel zijn!

door Michiel @, 04.02.2010, 13:09 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Beste Hans,

De aan/uit schakelaar kan wel degelijk origineel zijn!!
De latere uitvoeringen (zoniet de laatste) zijn daar mee uitgebracht.
Die van jou behoort met nov 1929 misschien wel bij die serie.
Dus kijk daarmee uit.
Verlichting is zover ik weet zeker niet origineel

Groeten,

Michiel,

Schakelaar kan wel origineel zijn!

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 14:47 (5416 dagen geleden) @ Michiel

Michiel,

Bedankt voor je reactie. Een netschakelaar bij een 2514 is nieuw voor mij. Weer wat geleerd! Dat zal wel een zelfde schakelaar zijn als die van de 2531.
Bij deze 2414 is een extra gat in het linker zijpaneel geboord en is er een plastic drukschakelaartje van een schemerlampje in geschroefd. Niet erg origineel dus.

[image]

Maar waar ik nog niet uit kom, dat is het warmteprobleem van de voedingstrafo.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Schakelaar kan wel origineel zijn! nu met foto

door Michiel @, 04.02.2010, 14:58 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Michiel, 04.02.2010, 15:08

Beste Hans,

Die schakelaar is zeker niet origineel :-D
Echter de plek waar ie zat (Zo te zien) zou wel kunnen kloppen (schuine gedeelte boven en op het linker paneel)

[image]

nieuwste 2514

Dit is de laatste serie die ze uit hebben gebracht.
Met een schakelaar links en op de kap een aluminium plaatje met PHILIPS erop gepotnageld.
(Niet verwarren met de oudste uitvoering uit begin 1928, deze heeft PHILIPS in het skai gedrukt en een 0 stand, ala 2501)

[image]

Oudste 2514

Groeten,

Michiel

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door henkk @, Alkmaar, 04.02.2010, 14:38 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik heb nog ergens zo'n 127 volt trafo van een 2514 liggen,mag je hebben,kan ik naar Emmen meenemen.

Henk

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 14:53 (5416 dagen geleden) @ henkk

Hallo Henk,

Dat zou helemaal fantasisch zijn. Ik ga eerst nog proberen wat de trafo doet als de aansluitingen van de secundaire wikkelingen zijn losgesoldeerd. Mocht de trafo dan nog steeds heet worden neem ik ik graag je aanbod aan Ik kom er zo snel mogelijk op terug :OK:

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 04.02.2010, 20:27 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans
Als je de beschikking hebt over een oscilloscoop dan kun je wikkelsluiting eenvoudig vaststellen door in serie met de primaire een condensator van 5 á 10 nF op te nemen en vervolgens aansluiten op een beltrafo of de gloeistroom wikkeling van een andere trafo .
Sluit de oscilloscoop aan op de primaire wikkeling.
De primaire wikkeling vormt met de C een kring welke door de 50 Hz wordt aangestoten, bij een goede wikkeling zal deze mooi uitslingeren, een gedempte trilling dus.
Experimenteer eventueel met de waarde van de condensator voor het aantal perioden, dit hangt van de zelfinductie van de trafo af.
Indien er sluiting in zit zie je hooguit een klein piekje.
Zit er sluiting in de secundaire wikkeling dan gebeurd er hetzelfde, de sluiting wordt immers ook getransformeerd.
Met een blokgolf generator (indien beschikbaar) aanstoten gaat nog mooier.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 04.02.2010, 14:53 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

En de wikkeling Hans...
Wordt die minder warm dan het blikpakket? Als je alle secundaires hebt afgekoppeld kun je de leegloop stroom van de trafo meten in relatie tot het opvoeren van de spanning. Als er sluiting in een wikkeling zou zitten krijg je meteen erg veel leegloop stroom maar die kortgesloten windingen worden dan ook heet. Bij een goede trafo zie je eerst heel weinig leegloop stroom en op 110 à 120 % van de nominale spanning loopt het opeens enorm op.
De opmerking over slechte isolatie tussen de lamellen (hr. Ritmeester) is ook iets om heel goed op te letten
Nico

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 15:56 (5416 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

En de wikkeling Hans...
Wordt die minder warm dan het blikpakket? Als je alle secundaires hebt afgekoppeld kun je de leegloop stroom van de trafo meten in relatie tot het opvoeren van de spanning.

Hallo Nico en anderen,

Na 25 jaar geprobeerd te bebben om mezelf de radiotechniek eigen te maken (want ik heb helemaal geen elektrotechnische schoolopleiding gehad) toch weer wat nieuws geleerd: de "leegloopstroom". Hopelijk verwijs je me niet meteen naar google; ik hoor dit liever van de vakman zelf ;-)

Nu ben ik zover dat de secundaire wikkelingen S2-S3 en S4 zijn afgekoppeld maar de trafo blijft veel te warm worden.
De gevoelstemperatuur van het blikpakket ligt hoger dan de wikkelingen, maar de wikkelingen zijn natuulijk met een laagje karton omwikkeld en het blikpakket niet.

Ik ben erg benieuwd hoe je de leegloopstroom kunt meten. Maar aan het blikpakket is niks bijzonders te zien. Mooi blank ijzer en niet vervormd door corrosie.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 04.02.2010, 16:24 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Na 25 jaar geprobeerd te bebben om mezelf de radiotechniek eigen te maken (want ik heb helemaal geen elektrotechnische schoolopleiding gehad) toch weer wat nieuws geleerd: de "leegloopstroom". Hopelijk verwijs je me niet meteen naar google; ik hoor dit liever van de vakman zelf ;-)

Leegloopstroom is hetzelfde als ruststroom, en hetzelfde als het Engelse idle-current of het Duitse leerlaufstrom. De verliesstroom die er loopt zonder dat je iets doet dus.

Of het ook hetzelfde is als de magnetisatiestroom weet ik niet zeker, zo goed zit ik niet in mijn theorie.

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 04.02.2010, 16:41 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Ouwe Schipper, 04.02.2010, 16:53

Leegloopstroom Hans....
Is de stroom die opgenomen wordt door de primaire van een transformator die niet belast wordt. Die leegloopstroom meet je door een wisselstroom amperemeter in serie met de primaire wikkeling te schakelen
Het vermogen dat met die stroom gemoeid is wordt dan voor 100% omgezet in warmte
De magnetisatiestroom is een onderdeel ervan, maar omdat die 90 graden uit fase is met de spanning is het vermogen daarvan nul. De ohmse weerstend van de pr. wikkeling zorgt wel weer dat die magnetisatiestroom warmte ontwikkelt.
Verder zijn er "ijzerverliezen" omdat slecht trafoblik alleen al door het 100 maal per seconde om- magnetiseren warm kan worden.
Trafoblikjes moeten van elkaar geïsoleerd zijn omdat een massief stuk ijzer zelf een soort secundaire wikkeling vormt, stroom verbruikt en dus heet wordt. Blanke trafoblikjes? Dat zou de verklaring kunnen zijn, als de isolatie ertussen is weggehaald
Nico

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 17:24 (5416 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Leegloopstroom is de stroom die opgenomen wordt door de primaire van een transformator die niet belast wordt.
Trafoblikjes moeten van elkaar geïsoleerd zijn omdat een massief stuk ijzer zelf een soort secundaire wikkeling vormt, stroom verbruikt en dus heet wordt. Blanke trafoblikjes? Dat zou de verklaring kunnen zijn, als de isolatie ertussen is weggehaald

Hallo Nico, bedankt voor je uitleg. Maar even een misverstand uit de weg helpen:
Met een mooi blank ijzeren blikpakket bedoelde ik het uiterlijk van de trafo en niet de afzondelijke blikken plaatjes. Die zijn nooit los geweest en is de papieren isolatie tussen de blikken plaatjes nog gewoon intact.

Inmiddels zijn de secundaire wikkelingen van deze trafo afgekoppeld en als ik een gloeilamp van 60 W in serie schakel met de primaire wikkeling van de trafo, dan brandt de lamp "op halve kracht". De variac levert dan 127 Volt. Dat is voor mij het bewijs dat de trafo helaas is overleden. Gelukkig zijn er dan nog medeverzamelaars zoals Henk ;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door ivan @, tongeren, 04.02.2010, 15:39 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans;


Het toestel is 127 v 60 hz
Aangesloten op variac 0 tot 250 volt/50 hz

De kern van de 127 volt trafo kan deze netfrequentie (50 hz) moeilijk aan en raakt
snel verzadigd en warmt snel op

Vraag dat maar eens aan de WEBSTER bezitters !

Ivan

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 16:06 (5416 dagen geleden) @ ivan

Hallo Ivan,

Bedankt voor het meedenken, maar de 2514 is geschikt voor 127V AC 40-100 hz.

[image]

Ik blijf nog steeds in mijn mening geloven dat er iemand in het verleden deze radio op 220 Volt heeft aangesloten, waardoor er een winding van de primaire is kortgesloten. Dat kunnen in 81 jaar diverse personen geweest zijn.......;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door T.Nestra, 04.02.2010, 17:56 (5416 dagen geleden) @ ivan

De meeste trafo's zijn gespecificeerd tussen de 40 en 100 Hz,mocht dat in het verleden niet het geval zijn geweest dan zal na lange tijd de trafo iets warmer dan normaal worden ,maar het verschijnsel wat Hans hier beschrijft is sluiting in de primaire wikkeling,ergo zijn diagnose was vanaf het begin juist en wat Nico beschrijft zijn ijzerverliezen en geen ruststroom,dat laatste is weer van een andere orde.

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Bjorn Kusters @, 04.02.2010, 18:17 (5416 dagen geleden) @ T.Nestra

Hoi Hans

Heb jij geen andere soldeermogelijkheden op de primaire zijde van de trafo voor omschakelen naar 220.
In de servicedoc werd volgens mij gesproken over een appart plaatje voor het omschakelen naar 220 , maar in mijn toestel zag ik primair meerdere soldeerlippen en zat in het toestel nog een papier geplakt(onder het afdekkapje van de trafo) waarop afgebeeld stond hoe deze om te solderen voor 220V.
Dit zal je probleem niet oplossen maar wil even weten of er meerdere soorten trafo's bestaan voor dit toestel.

gr Bjorn

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 19:18 (5416 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Inderdaad Björn bestaan er voor de 2514 4 soorten trafo's.
Nu wil de pech dat het toestel dat ik nu aan het repareren ben geen trafo heeft die omschakelbaar is naar diverse spanningen. Het is een trafo voor slechts één netspanning van 127 volt.
En inmiddels komt de aap uit de mouw en heeft Niels verteld dat zijn grootvader in het verleden het netsnoer heeft vervangen omdat het oude helemaal verteerd was. En waarschijnlijk heeft hij daarna (in de 70-er jaren) de radio nog eens uitgeprobeerd en had niet in de gaten dat de radio voor 127 volt bedoeld is. ;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door kris @, Gent België, 04.02.2010, 22:36 (5416 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

ter info, het woord leegloopstroom is héél slecht Nederlands (door vertaling uit een andere taal). Het mooie nederlandse woord is nullaststroom, en das is meteen ook meer verstaanbaar.

groeten

Kris

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Hans Op den Camp @, Leusden, 04.02.2010, 23:56 (5416 dagen geleden) @ kris

Hoewel het al erg laat is wilde ik toch even op je bericht reageren Kris; nullaststroom is inderdaad een veel mooier woord. Leegloop is zo'n lelijk germanisme.

Net zoals Lehrlaufdrehzahl = stationair toerental bij motoren: dat noem je toch ook niet het leeglooptoerental.
Maar verder iedereen bedankt voor de info ;-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Trafo van 2514 wordt wel erg warm

door Bert @, 05.02.2010, 15:21 (5415 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo leden van de techniek en aankomenden
Nullaststroom of ruststroom zijn de meest gebruikte termen indeze. Leegloopstroom of leegloop wordt gebruikt in de kilowatt uren meter, kWh metertechniek
en is dan het zelfde als een trafo. aansluiten zonder secundaire belasting.
Een kWh meter werd vroeger gecontroleerd op leegloop (het blijven draaien van de meterschijf, telwerk zonder aangesloten belasting.

Het testen van een trafo(127 volt)doe je door deze in serie te schakelen met een gloeilamp van 100 watt of meer. De lamp zal opgloeien als gevolg van de halve spanning. Na gelang de trafo heter wordt zal de lamp feller oplichten en de
conclusie is dan gemaakt. Primair gewoon doorgevikt!!

ps. alle trafo's kun je heel gemakkelijk testen o.a. op wat primair en secundair is door een gloeilamp in serie te schakelen, krijg je ook geen KORTSLUITING

met vriendelijke groeten,
Bert,Zeist

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum