B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE (Techniek Radio/TV)
door Gino , Vogelenzang, 07.03.2010, 11:00 (5375 dagen geleden)
Even met andere zaken bezig geweest :
Ik ga het weer verder proberen met mijn Philips B5X82A.
Probleem :buizen gloeien alle op, brom op PU uitgang. Geen ontvangst van zenders op alle golfbereiken.
Wat buizen uitgewisseld, maar geen resultaat, als ik de buizen wat heen en weer beweeg( contacten reinigen) hoor ik dat in de LS, alleen bij de EF85 reageert er niets, ook zonder deze buis blijft het klachtbeeld gelijk.
Wat is nu een logisch vervolgonderzoek ?
Ik heb :
een multimeter,
een schema,
wat gezond verstand.
Ik mis :
specifieke kennis.
wie helpt me op weg, met simpel te begrijpen advies.
Doormeten : wat, hoe moet ik de multimeter instellen, en wat is een goed resultaat.
Wie wil me aan het handje nemen ?
Groet, Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 07.03.2010, 11:16 (5375 dagen geleden) @ Gino
Kijk Gino....
Op 27 feb ben je al een thread over dat toestel begonnen. Heb je de suggesties al opgevolgd die je daar aantrof? En wat waren de resultaten daarvan?
Nico
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Matthias Meijer , Dordrecht, 07.03.2010, 11:17 (5375 dagen geleden) @ Gino
Hallo Gino,
Waar ik bij dit soort radio's altijd mee begin is met het doormeten van de anode- en schermroosterweerstanden van de ontvangstbuizen.
Dit zijn de weerstanden R6, R9, R14 voor de ECH81, R15 en R16 voor de EF89 en R20, R21 voor de EF85. Multimeter op het weerstandsbereik, en uiteraard moet de verwachte waarde van de weerstand binnen het juiste bereik vallen, dus de weerstandjes van 2k2 niet op het 2M bereik meten, en ook niet een weerstand van 220k op het 2k bereik.
Kom je afwijkingen van 10-20% tegen dan kan dat nog acceptabel zijn voor de werking (als je even geen vervangende weerstand hebt), maar eigenlijk gaat het bij mij vanaf 10% eruit.
Daarna meten of de spanningen op de buizen overeen komen met de waarden in de documentatie. Hiervoor de multimeter op de stand gelijkspanning zetten. En ook weer het juiste bereik kiezen aan de hand van de te verwachte waarde.
Verder alle schakelcontacten goed schoonmaken, daar zit de radio vol mee.
Even hierbij aannemende dat je een digitale multimeter hebt. Gebruik je een multimeter met een wijzertje, dan ALTIJD op het grootste bereik beginnen, en naar gelang terugschakelen. Dit voorkomt dat de wijzer zich beschadigt als hij met een rotklap tegen het einde van de schaal knalt.
Groeten,
Matthias
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Gino , Vogelenzang, 07.03.2010, 18:52 (5375 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hallo Matthias,
Ik heb idd een digitale multimeter. Simpel dingetje, hoor. Ik vind het lastig om hem goed in te stellen voor het doel waar ik hem voor nodig heb.....
Ik heb nu wat ontvangst ( zie update).
Nu ga ik wat van de opgegeven metingen doen.
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door PA4MW, 07.03.2010, 11:21 (5375 dagen geleden) @ Gino
Hoi Gino,
Ik had destijds een soortgelijk probleem met éénzelfde toestel. Op PU speelde het ding prachtig, met een prima geluid, maar qua ontvangst was het het nogal stil. Waar ik altijd mee begin (na het ding voorzichtig opgestart te hebben, visuele inspectie enz.) is het nameten van alle spanningen op aangegeven plekken in het schema, en dan meestal bij de koppelcondensator(en) aangezien een slechte werking een kapotte eindbui(s)/(zen) kan betekenen. Wat mij opvalt is dat er bij dit soort problemen vaak een weerstand is gesneuveld (de bekende 'composietjes') of dermate verlopen dat er totaal geen ontvangst meer mogelijk is omdat een oscillator niet meer wil starten door een te lage of totaal geen spanning. Door dus de spanningen te meten kan je, na een afwijkend punt geconstateerd te hebben, steeds verder terug meten en kijken waar er dan nog wel spanning staat.
Bij mij was destijds R6 stuk, hierdoor kreeg pen 1 van de ECH81 geen spanning meer, en wilde het ding dus niet meer oscilleren. De ontvangst was na vervanging een stuk beter, ik kreeg weer stations door maar helaas nog niet helemaal OK. R15 bleek namelijk ook defect te zijn. Hierna speelde het ding de spreekwoordelijke sterren van de hemel Ik hoefde eigenlijk geen C's te vervangen, maar heb preventief de koppel C vervangen.
Overigens zijn het erg leuke toestellen, het design vind ik nogal lelijk, maar het geluid is helemaal niet verkeerd.
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Ed van der Weele † , Zeist, 07.03.2010, 11:22 (5375 dagen geleden) @ Gino
Als je brom hoort bij het aanraken van de PU-ingang is de oranje lijn in orde.
De blauwe lijn is het audio-pad in de stand AM (MG/LG). Daarop moet je ook brom horen bij het aanraken met een meetsnoer of je vinger. Hoor je geen brom, dan is er iets met een van de schakelaars aan de hand.
Als je wel brom hoort, ga je de gelijkspanningen meten op de buishouders. Meter in de stand Volt DC (of =) 300V, zwarte snoer (common of -) aan het chassis, rode draad aan de anode- en schermroosteraansluitingen (bij de EF85 en 89 zijn dat resp. 7 en 8).
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 07.03.2010, 11:32 (5375 dagen geleden) @ Gino
Bewerkt door Ouwe Schipper, 07.03.2010, 11:41
.....en als je er zo niet uitkomt
Kan ik ook een keer naar je toe komen, of jij hierheen. Dan neem ik je (bijna letterlijk) aan 't handje om je wegwijs te maken in het trouble- shooten
Nico
PS Wat doet je EM84 (afstemindicator)?
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Gino , Vogelenzang, 07.03.2010, 18:15 (5375 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Gino, 07.03.2010, 18:34
Aan de hand nemen: PB.
EM84 werkt, gloeit en aan de voorzijde groen. Echter balkje "knijpt" niet bij ontvangst.
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Lee, 07.03.2010, 12:39 (5375 dagen geleden) @ Gino
Kijk Gino, eigenlijk zou een cursus voor `ons soort mensen` met deze Jip en Janneke uitleg niet verkeerd zijn
Ook ik ben niet technisch genoeg om veel (met vakjargon) uitgelegde tips te begrijpen al moet ik wel zeggen dat als er doorgevraagd wordt er veel behulpzame mede forummers zijn die de tijd en geduld nemen om het begrijpelijk uit te leggen
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Koen , GENT, 07.03.2010, 18:49 (5375 dagen geleden) @ Lee
helemaal mee eens Lee, een cursus voor gebeten radioliefhebbers, waarin stap voor stap aan leken wordt aangeleerd hoe je een lampenradio terug goed laat werken zou prachtig zijn. Dan kunnen mensen zoals ik ( en zo veel anderen) mee genieten van de onschatbare ervaring die andere, meer onderlegde mensen hebben.
Eventueel een aparte rubriek hiervoor ( zoals die nu al bestaat voor transistorradios) zodat we daar gemakkelijk onze weg in vinden.
Wie neemt de handschoen op?
Mvg. Koen
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Gino , Vogelenzang, 07.03.2010, 18:57 (5375 dagen geleden) @ Koen
Hoi Koen,
Ik denk niet dat dat in een aparte vorm hoeft te gaan.
In deze thread geef ik aan dat ik ook geen whizzkid ben. En hulp op "jip en janneke nivo" is wat ik hier vraag, en krijg.
De deskundigen kunnen elkaar op hun niveau helpen.
Volgens mij is vragen om simpele uitleg voldoende.
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Huub , 07.03.2010, 21:00 (5375 dagen geleden) @ Koen
Dag Koen ,
indien je zoals Gino hieronder ook stelt "aan de hand genomen wordt" om een toestel te repareren kan dit weliswaar heel goed lukken maar in weze is er weinig geleerd .
Ape-truken zou iemand die ik hier op NFOR enige tijd al mis het noemen , indien je er genoeg weet kom je een heel eind (ben daar zelf voorbeeld van ).
Leg je een basis in theorie , al is het alleen maar begrippen en onderlinge relaties enigszins begrijpen
(stroom spanning weerstand etc) dan ben je een stuk verder.
Buizen/radio storingen bevinden zich op diverse niveau's in moeilijkheidsgraad , en betreffen diverse gebieden .
Met slechts een beperkt gebied je beetje eigen gemaakt kom je veelal al een heel eind.
De radio wordt ahw in stukjes gehakt zoals voeding , laagfrequent versterker ,
das al het gedeelte wat OK moet zijn voor pickup gebruik als voorbeeld .
Op Mathias Meier zijn site is/was te downloaden het boek van Elektron tot de Super ,
in dit ca 700 pagina's tellende boek is van alles te vinden ,blader er eens doorheen en probeer een voorstelling betreffende gelijk/wisselspanning/stroom , werking ongeveer van transformator weerstand spoel condensator te maken .
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan OK .
Als eerste zou ik niet willen aanbevelen technische kennis van een radio , maar manier van meten .
(zoals Gino zegt ik heb wel en digi-meter maar wat en HOE mot ik ermee ),
Is natuurlijk OOK weer een basis voor nodig ,maar voorkomt het volgende.
Een LEEK post: ik ben een LEEK maar meette (mat staat zo onvriendelijk ) XY en Z .
Hele horde adviseurs erop af , niemand snapt er wat van , uiteindelijk blijkt dat er een beetje ""raar"" gemeten is .
Voorbeeld , als je een spanningszoeker-schroevedraaier op front versterker houdt kan deze heel goed oplichten en dus denk je 230 Volt .
een digtale meter geeft dat misschien ook aan , maar zo'n oude multimeter niet ,
harde spanning zachtespanning , DC , AC of toch maar ACDC ??
En 't is net als biljarten , al snel heb je er beetje sjoege van en wordt het al leuker , zonder dat je kampioen kunsstoten of 3 bedden hoeft te worden ,
oftewel alle storingen ten alle tijden direkt weet te vinden laat staan berekenen .
m vr gr Huub
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 08.03.2010, 06:52 (5374 dagen geleden) @ Huub
Mogge Huub
Iemand 'ape-truken' bijbrengen werkt inderdaad niet. Bij de keren dat ik korte cursusjes gaf en stagiaires begeleidde heb ik dat dan ook zorgvuldig vermeden. Op de opleiding Radio & Elektronica van 45 jaar geleden was het sleutelwoord al: "Inzicht! Doorzicht! En op z'n tijd een banaan...." (die was natuurlijk voor de aap)
Zo zal ik ook proberen om Gino zo veel mogelijk van het meetwerk zèlf te laten doen en hem het hoe en het waaròm van te voren uitleggen. Daar gaat natuurlijk wat meer tijd mee heen dan als ik het trouble shooten zelf aanpak, maar het is de bedoeling dat Gino er iets van leert.
Elke andere benadering zou ook nogal geringschattend zijn tov de cursist...
Vr Gr
Nico
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Koen , GENT, 08.03.2010, 17:56 (5374 dagen geleden) @ Huub
Dag Huub,
bedankt voor je begripvolle reactie.
Ondanks een full-time job, als 56-jarige, lees ik veel op internet ( dagelijks dit forum afspeuren) , heb ik reeds veel gedownload ( wat een vreselijk woord...)en afgedrukt, ik heb ook al enkele boekjes ( o.a. Roell repareren doe-het-zelf) op de kop kunnen tikken enz. Maar toch mis ik zo'n beetje een leidraad, daarmee bedoel ik : stel : een radio werkt niet : wat doet een ervaren man als eerste test en dan 2e enz. Brom op PU ingang en aan de potentiometer ken ik al, ik heb twee lampentesters Centrad 751 en 752, een digitale multimeter en sedert verleden week ook een condensatortester BK-precision 830. Maar dan begint het : de eindversterker doet het, maar verder niks of zwak. Ik lees hier heel veel in de trend van " meet eerst eens de C1" of "meet de spanning op het stuurrooster" ( ik zeg maar wat...misschien sla ik de bal mis met deze voorbeelden): maar vanaf dit punt kan ik niet meer volgen: ik weet niet wat een C1 is, wel dat het een condensator is, maar waar vind je die? Ik bedoelde met het inpikken op deze threads : kan er niet een soort 10-geboden opgemaakt worden mét uitleg hoé je de metingen doet, in welke volgorde en wat uit die metingen moet worden besloten & gerepareerd ? Eventueel in stappen, toegevoegd aan tips &trucs. Vooral hoe je iets meet en waar en waarom, en hoe interpreteer je dit zijn voor mij belangrijk. Dan kunnen we verdere vragen stellen op het forum en hoeven we niet iedereen op te trommelen voor ieder vraagje waar we geen raad op weten. Spijtig dat de reparatiedagen zo ver zijn ( ik woon in Gent)anders zou ik die zeker eens bezoeken. Ook schema lezen en inzicht krijgen is niet makkelijk, vooral van internet afgedrukt zijn deze bij vergroting vaak niet echt goed leesbaar.
Ik ben zeker dat heel wat radioliefhebbers er gretig van gebruik zouden maken.
Mvg. Koen
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Huub , 08.03.2010, 19:48 (5374 dagen geleden) @ Koen
Dag Huub,
bedankt voor je begripvolle reactie.
Ondanks een full-time job, als 56-jarige, lees ik veel op internet ( dagelijks dit forum afspeuren) , heb ik reeds veel gedownload ( wat een vreselijk woord...)en afgedrukt, ik heb ook al enkele boekjes ( o.a. Roell repareren doe-het-zelf) op de kop kunnen tikken enz. Maar toch mis ik zo'n beetje een leidraad, daarmee bedoel ik : stel : een radio werkt niet : wat doet een ervaren man als eerste test en dan 2e enz. Brom op PU ingang en aan de potentiometer ken ik al, ik heb twee lampentesters Centrad 751 en 752, een digitale multimeter en sedert verleden week ook een condensatortester BK-precision 830. Maar dan begint het : de eindversterker doet het, maar verder niks of zwak. Ik lees hier heel veel in de trend van " meet eerst eens de C1" of "meet de spanning op het stuurrooster" ( ik zeg maar wat...misschien sla ik de bal mis met deze voorbeelden): maar vanaf dit punt kan ik niet meer volgen: ik weet niet wat een C1 is, wel dat het een condensator is, maar waar vind je die? Ik bedoelde met het inpikken op deze threads : kan er niet een soort 10-geboden opgemaakt worden mét uitleg hoé je de metingen doet, in welke volgorde en wat uit die metingen moet worden besloten & gerepareerd ? Eventueel in stappen, toegevoegd aan tips &trucs. Vooral hoe je iets meet en waar en waarom, en hoe interpreteer je dit zijn voor mij belangrijk. Dan kunnen we verdere vragen stellen op het forum en hoeven we niet iedereen op te trommelen voor ieder vraagje waar we geen raad op weten. Spijtig dat de reparatiedagen zo ver zijn ( ik woon in Gent)anders zou ik die zeker eens bezoeken. Ook schema lezen en inzicht krijgen is niet makkelijk, vooral van internet afgedrukt zijn deze bij vergroting vaak niet echt goed leesbaar.
Ik ben zeker dat heel wat radioliefhebbers er gretig van gebruik zouden maken.Mvg. Koen
Dag Koen ,
ik ken(de) het probleem , ook boeken waarin je verwacht één en ander op te steken zijn soms te simpel dan weer een reuze sprong of bedoelt om alleen aan de hand van een begeleider (leraar) te gebruiken .
Aantal boeken gelezen zonder er veel van te snappen , hooguit leer je wat begrippen , en heb je een specifiek storingsboek dan is of de basiskennis te wankel , OF het is zo gedateerd dat er alleen storingen in beschreven worden die toen (ook) voorkwamen maar de huidige door veroudering niet .
Leidraad ... , ik weet niet of de gegeven cursussen van/via de NVHR opschrift staan , zie hier op NFOR toch regelmatig (zeker in de oudere postings) al aardig complete leidraadjes staan .
Maar wie bundelt dat en zet het logisch bij elkaar , en is dit toch niet al ergens te vinden ...
Hm , sommige dingen zijn zo triviaal voor de één en nieuw voor de ander ,
kan je toch aanraden dat Super tot Elektron boek eens door te bladeren ,
aantal zaken kan overgeslagen (uiteindelijk gaat het niet om een diploma te behalen).
Goed misschien eens beginnen ...........(ik acht mijzelf daar niet helemaal geschikt voor )
Radio wat gebeurt er type super..(daar gaan we al wat is een super) , ontvangst radiosignaal , mixen zodat je MF krijgt, versterken , detectie , laagfrequent versterken ..herrie uit de speaker .
Leidraad moet dan zoiets worden als , waar is het nog MF , en hoe meet je dat ,
bijv met een scoop maar niet op een rooster maar op anode etc etc ..
Hm , een hele uitdaging , maar wel te doen misschien ..
Het wel begrijpen (theorie) maar niet weten waar wat zit is kwestie van erin duiken , beetje hulp daarbij nooit weg , (in Gent zitten wel wat NFOR´ers )
dat ook wel .
Goed , ik hou het hier even bij , m vr gr Huub
JIP & JANNEKE - Het begin
door Ed van der Weele † , Zeist, 08.03.2010, 22:11 (5374 dagen geleden) @ Koen
Uit de reacties van Koen en Gino is m.i. op te maken dat zij vooral zijn geïnteresseerd in hoe de puzzelstukjes van de elektronica in elkaar passen.
Bij een mechaniek kan je zien wat er gebeurt, maar elektronen zijn voor het menselijk oog onzichtbaar. Daarom is het van belang om de gebezigde benamingen een begrijpelijke plaats te geven.
Een boek dat hier zeer voor geschikt is is het boek van E.Aisberg "Zo... werkt de radio".
JIP & JANNEKE - Het begin
door Huub , 08.03.2010, 23:28 (5374 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
volgens mijn idee naar aanleiding van
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=69120
is Gino daar TOTAAL NIET in geinteresseerd , niet zeuren ,onderwijzen of uitleggen , alleen FF dat foute onderdeeltje aanwijzen , dan rijdt de oldtimer zo weer , m vr gr Huub
JIP & JANNEKE - Het begin
door Ed van der Weele † , Zeist, 08.03.2010, 23:46 (5374 dagen geleden) @ Huub
is Gino daar TOTAAL NIET in geïnteresseerd , niet zeuren ,onderwijzen of uitleggen , alleen FF dat foute onderdeeltje aanwijzen
Dat had ik niet zo begrepen, maar als het inderdaad het geval is houdt het heel snel op met die gewenste hulp. De andere forumlezers hebben nu eenmaal geen kristallen bol waarin zij kunnen zien wat er precies aan hand is.
Alleen aan de hand van doorgegeven meetresultaten kan een advies worden gegeven. En om te kunnen meten en die meetwaarden te interpreteren is enige basiskennis nodig.
JIP & JANNEKE - Het begin
door Huub , 09.03.2010, 00:10 (5373 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
is Gino daar TOTAAL NIET in geïnteresseerd , niet zeuren ,onderwijzen of uitleggen , alleen FF dat foute onderdeeltje aanwijzen
Dat had ik niet zo begrepen, maar als het inderdaad het geval is houdt het heel snel op met die gewenste hulp. De andere forumlezers hebben nu eenmaal geen kristallen bol waarin zij kunnen zien wat er precies aan hand is.
Alleen aan de hand van doorgegeven meetresultaten kan een advies worden gegeven. En om te kunnen meten en die meetwaarden te interpreteren is enige basiskennis nodig.
Dag Heer Weele ,
het is natuurlijk mijn persoonlijke mening in dit Gino geval , niet-te-helpen /hulpeloos /of ???
gewoon een enthousiast buizenradio liefhebber die door eenvoudige voorstellings model radio op verkeerde been is gezet ...
Een auto heeft 4 wielen , een stoel en een blackbox aandrijving ... rijdt ie niet meer ....
dus de stoel , wiel of aandrijving stuk...
Die radio ?? buis wisselen ( gelukkig hebben ze allemaal dezelfde voet ,
anders pastte die ECC 85 NOOIT in de eindtrap )
(maar dat hielp ook niet. )
Op zich geen moeite met ""wat kan er stuk zijn"" vraag ,
MAAR in herhaling (das voor jou GINO ) wel een beetje , vragen en hetzelfde vragen
dan zijn Anton's comment , jouw conclusie , mijn constatering (TERING) ernstig terecht ......
m vr gr Huub
JIP & JANNEKE - Het begin
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 09.03.2010, 05:01 (5373 dagen geleden) @ Huub
Waar Gino in elk geval niet mee geholpen is....
Is dit gepolemiseer over hoe het volgens jullie moet en wat het beste is. Gino en ik hebben samen afgesproken dat we binnenkort de koppen bij elkaar steken. Dan kan ik hem aan 't handje nemen (zoals hij dat zelf uitdrukt) en 't hem zèlf laten doen. Daarbij leg ik hem dan uit wat hij doet en waarom; al doende merk ik dan wel wat hij al weet en wat nog niet. We hebben daar al mails over uitgewisseld en we wonen op een aanvaardbare afstand van elkaar.
Nico
JIP & JANNEKE - Het begin
door Ed van der Weele † , Zeist, 09.03.2010, 15:44 (5373 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Het is een geweldig aanbod om 1 van de NFOR gebruikers bij je thuis uit te nodigen om hem wegwijs te maken in de radiotechniek. Maar het lijkt me ondoenlijk om zo'n zelfde actie voor nog tientallen anderen op te zetten.
De NVHR biedt die mogelijkheid wel om met een aantal leden samen een cursus radioherstellen te volgen. Voor velen is de afstand of de tijd een bezwaar, maar ook daar is een mouw aan te passen.
Op internet is al heel veel informatie te vinden, maar ook het aanbod aan tweedehands boeken is enorm. Samen met de hulp op afstand die via dit forum wordt aangeboden zal het vrijwel altijd lukken om een goed resultaat te bereiken.
Welke vorm van hulp ook wordt gebruikt of aangeboden, zelfwerkzaamheid blijft altijd het belangrijkste. Het is nu eenmaal onmogelijk dat voor elk defect een directe hint kan worden gegeven om onderdeel X te vervangen waardoor een radio weer gaat spelen. Een doorgewinterde technicus met tientallen jaren ervaring begint óók eerst met meten voordat hij een conclusie trekt.
Om hulp op afstand te krijgen van een meer ervaren medehobbyist zal door de beginnende radiohersteller de juiste informatie moeten worden aangeleverd. En om die informatie te kunnen verschaffen is enige basiskennis nodig.
Daarom is mijn advies:
Begin bij het begin en schaf het boek aan van Aisberg waar honderdduizenden andere hobbyisten in de wereld ook mee zijn begonnen. Stap voor stap worden in dit boek de basisbegrippen van de radiotechniek uitgelegd. Met de kennis die door het lezen van dit boek is opgedaan wordt de communicatie met andere hobbyisten of vakmensen een heel stuk makkelijker.
JIP & JANNEKE - Het begin
door henk43 , Bovensmilde, 09.03.2010, 16:38 (5373 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door henk43, 09.03.2010, 16:49
Ed ,ik ben het helemaal met je eens. Ook ik ben in een ver verleden met deze boeken begonnen .Zo werkt de televisie van dezelfde schrijver was ook zeer verhelderend voor mij. Ik kan elke beginner deze boeken aanraden.
gr. henk
JIP & JANNEKE - Het begin
door huub.jak, 09.03.2010, 16:48 (5373 dagen geleden) @ henk43
Ja en boeken kan je op ieder moment lezen met slegt weer.
Bij de kachel in bed op de WC overal en met een probleem.
Even daar waar men er over schrijft een briefje er in leggen,
En aantekeningen maken, en alle boeken die het geeft over.
Deze materie OPKOPEN, gr huub
JIP & JANNEKE - Het begin
door Gino , Vogelenzang, 09.03.2010, 18:32 (5373 dagen geleden) @ Huub
Huub,
Probeer niet te diep in mijn psyche te kijken.....
Houd het luchtig
Gino
JIP & JANNEKE - Het begin
door huub.jak, 09.03.2010, 20:15 (5373 dagen geleden) @ Gino
Nee hoor gino jij kom er we uit sorry succes gr huub,
JIP & JANNEKE - Het begin
door Gino , Vogelenzang, 09.03.2010, 18:30 (5373 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hallo Ed, de karakterschets van je, daar kan ik me wel in vinden.
Dit boek heb ik.Heb ik een tijdje geleden gekocht.
Ben ik al eens (een paar keer) in begonnen. Maar dat is voor mij al wat taai.
Zo erg ben ik er aan toe.....
Toch heb ik lol in de oude radio's........
Dank voor je reaktie
Gino
JIP & JANNEKE - Het begin
door Ed van der Weele † , Zeist, 09.03.2010, 20:49 (5373 dagen geleden) @ Gino
Dan valt het met je interesse in de techniek dus nogal mee. Of tegen.
Iets om te onthouden.
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door ruud, 07.03.2010, 15:29 (5375 dagen geleden) @ Gino
Altijd even melden in welke stand je 1 en ander heb geprobeerd.
De EF 85 doet bijvoorbeeld niet mee bij AM ontvangst.
Meest waarschijnlijke fout zijn de composietjes, kijk maar of er schermrooster spanning staat op de EF 89 en de ECH.
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Maurice , Dordrecht, 07.03.2010, 16:51 (5375 dagen geleden) @ Gino
Vervolgens de hoog ohmige weerstanden.
Zoals een R15 of R20
Als dat in orde is anode spanningen meten, zo weet je ook of diverse spoelen niet onderbroken zijn.
Dan oscillator truukje met de 2e radio - zie tips en truucs, anders via procedure van Oude Schipper.
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE update
door Gino , Vogelenzang, 07.03.2010, 18:49 (5375 dagen geleden) @ Gino
Dank voor alle meedenk-hulp.
Ik heb de aan-uit schakelaar nu hersteld, met de doorverbinddraadjes met knijpertjes werken is ook niet alles.
Wat tandengepoets, en kontakttreiniger(droogt schoon op) verder heb ik ontvangst, heel zacht op de MG.
Het begin is er.
Ik ga de opgegeven metingen uitvoeren.
Is er nu er(zachte) ontvangst is iets anders wat ik nu ook kan doen/meten ?
OPMERKING : als ik een draadje in de antenne ingang doe wordt het volume minder.
Alleen als ik het vasthoud wordt het volume meer.
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE update
door Loek , Exloo, 08.03.2010, 11:38 (5374 dagen geleden) @ Gino
Hallo Gino,
De vragen die jij stelt kunnen ook uitstekend behandeld worden op de reparatiedagen die o.a. door de NVHR georganiseerd worden. Op deze dagen is het de bedoeling dat een radio gerepareerd wordt onder begeleiding van een deskundige. De eigenaar kan mee doen voor zo ver hij/zij dit wil/kan. In Beekbergen is er ook weer een reparatie dag.
Met vriendelijke groet,
Loek
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE update
door Rene Daemen, 08.03.2010, 16:59 (5374 dagen geleden) @ Gino
Hallo Gino
je kan proberen het palletje bij de antenneingang te verzetten
dit is voor binnen antenne ferrietstaaf en buiten antenne het draadje in iedergeval.controleer de ferriet antenne spoelen geen loszittende draden
breuk of afgeknapte wikkeling.
heb je de ez 80 al verwisseld? meet spanning C1 en C2
vervang ook de weerstandje in het voedinglijn van af C1 en C2 kunnen
verlopen zijn bepaalt mede de gevoeligheid van de MG en de aansturing van de EM84 vervang ook de weerstandjes bij de ech81 composiet weerstandje een condensator is ook vermeld.
Misschien is er iemand bij jouw in de omgeving die mee kan kijken
en aanwijzingen kan geven.
Hopelijk is dit een beetje begrijpelijk in de Jip en Janneke trend
anders moet er een keer een meetzender oplosgelaten worden.
Of meenemen naar een NVHR reparatie dag dan kun je gezamelijk kijken
zonder al te droge theorie.
Succes
MVG Rene Daemen
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 08.03.2010, 09:06 (5374 dagen geleden) @ Gino
Bewerkt door Anton van den Oever, 08.03.2010, 09:30
Hallo allemaal
Wat ik toch wel vaak merk als ik deze postings lees is dat de minder ervaren verzamelaars weinig tot geen moeite doen om zich met wat meer kennis te verrijken.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen!
Zo, dit moest mij even van het hart.
Het is geen verwijt hoor, ik denk ook wel dat het met er de tijd voor kunnen (of willen) vrijmaken te maken heeft. Ik merk dat zelf ook wel eens met bv. een gebruiksaanwijzing.
Er is juist tegenwoordig een enorme schat aan informatie te vinden op het www, ook complete cursussen radio techniek, zoek bv. maar eens in tips en trucs, daar vind je een complete cursus van onze Belgische radio vrinden.
Ook bij de NVHR kun je een cursusboek verkrijgen, ook als je de cursus zelf niet in klassikaal verband wil volgen. Wel lid zijn, of worden natuurlijk.
Ook complete boeken zijn in vrijwel no time te downloaden, evenals schema’s en documentatie over de meeste toestellen van waar dan ook ter wereld.
Boeken over welk onderwerp dan ook vind je vaak voor een luttel bedrag op beurzen en ook hier zie ik ze regelmatig langs komen.
Stel je eens voor hoe de radio reparateur in vroeger jaren aan zijn informatie moest komen!
Ook al ben ik niet een van de oudste, ik ben zeker niet de jongste meer en kan mij nog goed herinneren dat ik met de fiets en later met de bromfiets naar de bibliotheek van de TU Delft ging om daar boeken te lenen, zo ongeveer de enige plek in mijn omgeving waar deze kennis te vergaren was.
Wat ik bedoel te zeggen: als je wil repareren zul je dat moeten leren en dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan, met je vingers branden tijdens het solderen en met het krijgen van een optater tijdens het meten.
(hopelijk alleen maar dikke schrik)
Hoe was het ook al weer?, Luctor et emergo ,ik worstel en kom boven.
Nog een geluk dat de meeste digitale meters van tegenwoordig vrijwel elke mishandeling kunnen doorstaan, ik kan mij nog heel helder voor de geest halen hoe bij mij op 14 jarige leeftijd mijn eerste meter van FL 40,- zeer zuurverdiende guldentjes de hoek in sloeg om er nooit meer uit te komen!
Ook die kosten en desillusie blijven je tegenwoordig bespaard.
Leren meten dus, heel belangrijk! Als je daar een beetje handigheid in krijgt wordt het ook veel leuker!
Bouw ook eens zelf een meetapparaat, bv. een signaal gevertje of zoeker. Een tijdje geleden heb ik een posting gedaan van een zelf te maken signaal zoeker met grote gevoeligheid tegen zeer weinig kosten.
uit de reactie's via de mail weet ik dat er 4 mensen het hebben nagebouwd terwijl zeker 40 mensen een dergelijk toestelletje heel goed zouden kunnen gebruiken, een beetje weinig dus.
Ik weet niet of het schema en de foto’s ervan nog op de server staan, anders kan men deze bij mij verkrijgen.
Je leert dan tevens de mogelijkheden en misschien nog wel belangrijker: de invloed en beperkingen van de meetinstrumenten.
Verder is het natuurlijk fantastisch dat er veel behulpzame mede-forummers zijn welke wat ruimer in hun tijd zitten om anderen te helpen, maar zelfredzaamheid en misschien de mogelijkheid om daarmee weer anderen te helpen is misschien nog wel mooier!
m.vr.gr.
Anton van den Oever
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door huub.jak, 08.03.2010, 10:59 (5374 dagen geleden) @ Anton van den Oever
In de ouden tijd trof men ook meer ervaren reperateurs aan,
we zijn nu allang in de transistor tijd perk,
En daar de meeste van hebben zich niet opgehouden met buizen.
En als men vroeger in de onderdelen winkel was om het.
een en ander tekopen dan was er ook uitleg aanwezig,
En boeken waren er ook genoeg en men kon ook bvb radiobulletins.
En anderen boekjes kopen voor wijnig geld,
Ik denk ook dat sommige radioverzamelaars niet zoo behoefte,
Bezitten dat de radio 100% speelt als hij het maar doet,
Het gaat om het smoeltje van de radio en veel hebben,
Dat is allemaal aanwezig . Maar kom laat ik niet generaliseren ,
Er zijn er ook met anderen willens van zoo goed mogenlijk,
En om bvb naar de NVHR te gaan is ook vaak voor mensen ver af,
Verder over de nvhr geen slegt woord Maar anders gewoon VEEL oude.
Boeken kopen en deste meer in deze tijd komt er genoeg radio lecktuur los.
Door uitsterving jammer genoeg, gr huub
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Gino , Vogelenzang, 08.03.2010, 16:11 (5374 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Hallo Anton,
Dan kan dit forum wel sluiten !
Als er alleen vragen gesteld kunnen worden die niet in literatuur terug te vinden zijn, dan droogt de vraagstelling hier snel op..............
Ik ben liefhebber van oude radio's, maar ook van auto-oldtimers. In die oude auto's gaat ook veel tijd/energie zitten, maar veel heb ik in de praktijk geleerd.
Mechanische onderdelen kun je beredeneren, qua werking. Lassen van plaatwerk : gewoon gaan doen, praktijk is de beste leerschool.
Tijdje geleden heb ik iemand geholpen met een carrosserie te restaureren. Ga ik ook niet tegen zeggen : leer het zelf maar.......
Voor mij ligt electronica op een héél ander vlak. Dat moet je snappen. Ik wil hobbyen met deze oude radiotoestellen, en indien mogelijk ze aan de gang krijgen.
Dat geeft mij een beter gevoel dan een kant en klaar toestel te kopen.
En dan vraag ik met mijn beperkte kennis hulp. En soms lukt een reparatie me zelf met een beetje boeren-logica......
Maar als ik jouw verhaal lees is dat dus verkeerd!
Ik moet gaan studeren, voor mij persoonlijk (te)droge kost. En dan kan ik alles zélf , en dan hoef ik niets meer te vragen aan jou.
Heb ik vandaag een kapotte radio, dan X maanden studeren op kennis, en dan eindelijk eens repareren. Nee, zo werkt dat niet voor mij. Ik heb ook nog mijn werkweek bij de baas !
Gelukkig is niet iedereen zo rigide als jij hierin......
Ik heb hier op dit forum veel geleerd, peanuts waarschijnlijk voor een bolleboos als jij, maar ik ben er blij mee.
Enneh, je HOEFT niet te helpen..........
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Huub , 08.03.2010, 23:39 (5374 dagen geleden) @ Gino
Hallo Anton,
Dan kan dit forum wel sluiten !
Als er alleen vragen gesteld kunnen worden die niet in literatuur terug te vinden zijn, dan droogt de vraagstelling hier snel op..............
Weinig vragen die hier gesteld worden vind je terug in literatuur .
Ik ben liefhebber van oude radio's, maar ook van auto-oldtimers. In die oude auto's gaat ook veel tijd/energie zitten, maar veel heb ik in de praktijk geleerd.
Mechanische onderdelen kun je beredeneren, qua werking.
Ja , en hoelang was je daar mee bezig ? snappen is of iets begrijpen of het vaak tegen gekomen zijn .....
Lassen van plaatwerk : gewoon gaan doen, praktijk is de beste leerschool.
Tijdje geleden heb ik iemand geholpen met een carrosserie te restaureren. Ga ik ook niet tegen zeggen : leer het zelf maar.......
Als door gebrek aan kennis (afspoelen neutraliseren uitgloeien vermoeiingssterkte , slak opsluitingen) het plaatwerk over 5 jaar uit elkaar valt treft u geen blaam ..
Voor mij ligt electronica op een héél ander vlak. Dat moet je snappen. Ik wil hobbyen met deze oude radiotoestellen, en indien mogelijk ze aan de gang krijgen.
Is het snappen wat Anton niet doet (dat het een ander vlak is )of is het het vooroordeel dat je Elektronica moet snappen ??
Dat geeft mij een beter gevoel dan een kant en klaar toestel te kopen.
En dan vraag ik met mijn beperkte kennis hulp. En soms lukt een reparatie me zelf met een beetje boeren-logica....
--------------------------------------------------
Gino , de meest succesvolle herstellers die ik ken zijn helemaal niet theoretisch onderlegd , 't is dat ze wel ongeveer weten hoe een multimeter te hanteren , en inderdaad het betreffen bijna alleen oud boeren
>Maar als ik jouw verhaal lees is dat dus verkeerd!
>Ik moet gaan studeren, voor mij persoonlijk (te)droge kost. En dan kan ik >alles zélf , en dan hoef ik niets meer te vragen aan jou.
dat dacht je maar..
[quote]Heb ik vandaag een kapotte radio, dan X maanden studeren op kennis, en dan eindelijk eens repareren. Nee, zo werkt dat niet voor mij. Ik heb ook nog mijn werkweek bij de baas !
Gelukkig is niet iedereen zo rigide als jij hierin......
Ik heb hier op dit forum veel geleerd, peanuts waarschijnlijk voor een bolleboos als jij, maar ik ben er blij mee.[/quote]
[quote]Enneh, je HOEFT niet te helpen..........[/quote]
Uh , Anton's hulp bij voorbaat afslaan ? zou ik es FF over nadenken ...
Oh ja , kan best , want Nico helpt je al ...mooi dat het doel gesteld is ,
radio moet werken ......
LEREN ??? ik ben ongeveer een tering anderhallef uur bezig geweest om deze post netjes te zetten , lukt niet unquote quote etc .... na de stippellijn ,
......... lees het daarom goed en denk aan alle energie die besteed word om
je van het blaaskakende pad af te houden ...
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 09.03.2010, 05:05 (5373 dagen geleden) @ Huub
Take it easy Huub...
Deze thread neemt een wending waar ik moeite mee heb. De toon van sommige inputs klinkt steeds minder vriendelijk, dat is nergens voor nodig
N.
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door huub.jak, 09.03.2010, 07:55 (5373 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
dat is nog niet zoo slegt schipper als jij daar naar toe gaat daar leert men van,
en dan nog radio literatuur er bij dan kom je verder ,
je hoeft niet direckt alles telezen eerst maar wat je op.
het moment nodig heb, gr huub
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 09.03.2010, 10:08 (5373 dagen geleden) @ Gino
Hallo Gino
Ik merk uit jouw reactie dat je je persoonlijk voelt aangesproken, misschien zelfs wel aangevallen, dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest!
Ik dacht ook niet dat ik mijn posting met een vervelende en belerende ondertoon geschreven had, indien dit door meerdere mensen wel als zodanig ervaren wordt bied ik daarvoor mijn oprechte excuses aan.
Wat ik geprobeerd heb te bereiken, is te stimuleren dat men door zich wat te verdiepen in de materie een grotere mate van zelfredzaamheid verkrijgt en dat lijkt mij althans alleen maar fijn.
Ook ik heb naast mijn radiohobby nog een 2e hobby: koken, en ook dat vraagt studie.
Ik heb ooit een kookcursus gevolgd en in het begin start je met een uitje snijden en dat valt nog niet eens mee om dat met een vlijmscherp mes te doen, ik bedoel maar, alle begin is nou eenmaal moeilijk.
Een overbuurjongen is kok maar het zal mij toch de eer te na zijn om elke vraag aan hem te stellen zonder eerst in een kookboek te hebben gezocht en het zelf geprobeerd te hebben.
En ook ik heb fulltime job met meer dan regelmatig overwerk, het is vaak maar net waar je de resterende tijd aan wil besteden.
Elektronica is voor mij inderdaad gesneden koek, maar ik vindt dat geen verdienste van mijzelf na 40 jaar ervaring en als leidinggevende in een elektrotechnische functie, ik vind het juist knap als iemand met weinig ervaring en vaak beperkte middelen een toestel weer in oude glorie hersteld.
Dit geld evenzeer voor de kast restaurateurs, wat men soms van een stuk wrakhout (in mijn ogen) weer weet te maken! ik wou dat ik zo handig met hout en fineer was!
En inderdaad, er hoeft niet geholpen te worden maar als je mijn meer dan 500 postings er eens op na leest hoop ik dat je een ander oordeel krijgt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Gino , Vogelenzang, 09.03.2010, 18:27 (5373 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Hallo Anton,
Ik vatte het blijkbaar scherper op dat dat je het bedoelde.Het kwam mij over wat in de hoek gezet te worden. Maar ik accepteer je excuus, aanvaard het mijne dan ook.
No hard feelings, ook ik ben niet onfeilbaar.
En wellicht kunnen we nog eens wat voor elkaar betekenen !
Gino
B5X82A vervolg : JIP & JANNEKE
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 10.03.2010, 18:53 (5372 dagen geleden) @ Gino
Natuurkijk Gino
zand erover!
m.vr.gr.
Anton van den Oever
B5X82A vervolg-wordt weer veel geroepen
door Maurice , Dordrecht, 09.03.2010, 18:18 (5373 dagen geleden) @ Gino
Wordt weer veel geroepen ipv
concreet op 1 punt helpen.
Door vele opmerkingen sneeuwt de zaak onder.
Laat staan dat de gegeven aanwijzingen wél worden opgevolgd.
Tevens door elkaar heen
Niet lezende wat er reeds staat roept men maar wat.
Staat Jip en Janneke
Doe dat dan ook.
Voor Gino
Voer dat dan ook uit zonder veel op ingaan of willen snappen.
Je zei ik ga de tips opvolgen
Doe dat dan ook stap voor stap.
Zonder vragen het waarom.
Pas later indien gewenst te begrijpen vraag je enkel en alleen dat wat je weten wil.
Geen algemene vraag maar specifiek.
Kom je veel verder mee.
Let wel.
Het niet opvolgen van adviezen (bv die ik een week geleden en gisteren reeds gaf 2 weerstanden na te kijken)
Gebeurt het volgende.
Ik zal niet verder helpen indien zaken in de wind of genegeerd worden.
Aan u de keus,
B5X82A vervolg-wordt weer veel geroepen
door Gino , Vogelenzang, 09.03.2010, 18:22 (5373 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
Ik ben niet in de gelegenheid geweest verder te gaan met mijn radio casus.
Hij staat nog midden op de eettafel te wachten.
Eerst wat prangende zaken op het werk, én de auto moet door de APK geloodst worden......
Maar ik kom op de meetgegevens terug.........
Groet, Gino
B5X82A vervolg-wordt weer veel geroepen
door Maurice , Dordrecht, 09.03.2010, 20:21 (5373 dagen geleden) @ Gino
OK,
met spanning dan afwachtend