BX360A maar dan anders... (Techniek Radio/TV)
door Otto Tuil , Drenthe, 29.03.2010, 17:39 (5353 dagen geleden)
Beste lezers,
Soms heb je van die periodes dat je zo maar iets om handen wilt hebben, maar niet al te gecompliceerd bezig wilt zijn. Gewoon iets spelend maken, zonder na te denken over kastrestauraties of zo origineel mogelijk elektrische componenten vervangen. Gewoon lekker iets spelend maken. Op de plank had ik nog twee chassis' van een BX360A (plankradio) liggen. De ene miste de afstemcondensator en de toonhendel; de ander had een slecht chassis. Slechts één golfbereik (middengolf), en dus ook geen geklooi met slechte schakelcontacten. Een mooi apparaatje om een avondje mee te stoeien. Eerst van twee chassis' weer één complete maken. Na een paar transplantaties had ik weer een compleet chassis:
Daarna elektrisch aan de gang. Allereerst alle teerknollen maar vervangen. (Normaal vervang ik enkel de noodzakelijke, maar in dit geval ging ik voor de gemakkelijke weg). Na een grondige inspectie, voorzichtig spanning (via een gloeilamp in serie) er op. Eerste meting: ook de uitgangstrafo was defect Ook die maar transplanteren van het andere chassis. Opnieuw spanning er op en na een poosje luidkeels gekraak kwam de eerste zender door. Daarna afregelen. Omdat de radio enkel draadtrimmers bevatte, was dat nog niet zo eenvoudig. Met de meetzender daarom eerst de middenfrequent gecheckt. Die viel nog mee, dus die heb ik voorlopig maar met rust gelaten. Toen was de HF aan de beurt. Door de vervanging van de de afstemcondensator kon ik er van uitgaan dat dat gedeeldte sowieso niet meer correct was. Omdat de draadtrimmers niet zo makkelijk werken, heb ik die vervangen door normale toltrimmers:
Na een paar minuten doorfluiten kwam de gevoeligheid weer terug. Voor het eerst kreeg ik zelfs Radio Waddenzee door. Het chassis heeft daarna nog een uurtje gepeeld, en toen ging die weer terug op de plank. Geen bestemming voor, maar even leuk aan het knutselen geweest
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 29.03.2010, 17:48 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hallo Otto,aangezien ik nog een plank heb staat die ik kwa ontvangst ook niet denderend vindt zou ik ook tol trimmers willen toepassen/proberen.
Welke waarde's heb je gebruikt voor de 3 op rij.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Otto Tuil , Drenthe, 29.03.2010, 17:51 (5353 dagen geleden) @ Willem.H.N
Hallo Otto,aangezien ik nog een plank heb staat die ik kwa ontvangst ook niet denderend vindt zou ik ook tol trimmers willen toepassen/proberen.
Welke waarde's heb je gebruikt voor de 3 op rij.
Hallo Willem,
Gewoon de normale korte types (30 pF). De draadtrimmers staan immers in de documentatie als 32 pF vermeld, dus dat komt mooi overeen.
Succes,
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 29.03.2010, 18:08 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hallo Otto,aangezien ik nog een plank heb staat die ik kwa ontvangst ook niet denderend vindt zou ik ook tol trimmers willen toepassen/proberen.
Welke waarde's heb je gebruikt voor de 3 op rij.
Hallo Willem,Gewoon de normale korte types (30 pF). De draadtrimmers staan immers in de documentatie als 32 pF vermeld, dus dat komt mooi overeen.
Succes,
Otto
Ik had niet in de doc. gekeken en was even een directe reactie, bedankt.
Heb ik nog wel liggen en ga bij gelegenheid proberen.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.03.2010, 18:42 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hallo Otto,
Hmmm.... In twee lijsten staat 7,5-100pF voor die draadtrimmers en in één andere lijst 32pF.
Als die trimmers inderdaad 32pF zijn, kan je ze inderdaad gewoon door toltrimmers vervangen.
In het andere geval zou het qua ontvangst best lastig kunnen worden.
Als ik naar andere schema's kijk waar dit soort trimmers over de varco staan, is de waarde
van die trimmers ook 7,5-100pF.
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 29.03.2010, 18:53 (5353 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Als ik naar andere schema's kijk waar dit soort trimmers over de varco staan, >is de waarde
van die trimmers ook 7,5-100pF.
Kom ik dan wel achter en probeer eventueel een folie of ker. trimmer
in betr. waarde, in ieder geval mooi klooi klusje om mee bezig te zijn.
Lukt het niet of geen verbetering dan gewoon weer de oude terug.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Laurens , Zaandam, 29.03.2010, 17:49 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hoi,
denk je dat de uitgangstrafo ooit is stukgegaan door de teerknol die daarover zit? Ik heb een volledig originele bx360a die prima speelt, maar ik wil voorkomen dat de UGT straks stuk gaat...
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
BX360A maar dan anders...
door Otto Tuil , Drenthe, 29.03.2010, 17:54 (5353 dagen geleden) @ Laurens
denk je dat de uitgangstrafo ooit is stukgegaan door de teerknol die daarover zit? Ik heb een volledig originele bx360a die prima speelt, maar ik wil voorkomen dat de UGT straks stuk gaat...
Ik denk het niet, Laurens. Je moet meer denken aan de koppelcondensator (C27).
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 29.03.2010, 18:11 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Pas maar op voor de C9 die kan er ook wat van.
Die dikke naast de voedingstrafo.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.03.2010, 20:32 (5353 dagen geleden) @ Willem.H.N
Dat is de alom beruchte ratel-C. Die zou ik inderdaad tenminste aan één kant loshalen danwel vervangen.
De afvlakelco's zijn overigens ook zwakke broeders in deze toestellen.
Groeten,
paul
--
BX360A maar dan anders...
door Ed van der Weele † , Zeist, 29.03.2010, 22:21 (5353 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Dat is de alom beruchte ratel-C. Die zou ik inderdaad tenminste aan één kant loshalen danwel vervangen.
De afvlakelco's zijn overigens ook zwakke broeders in deze toestellen.
Het verbaasde me al dat in de radio van Otto de elco's nog origineel waren. In de BX360A die ik zelf heb waren de elco's al een keer vervangen, maar ook die waren rot.
In mijn BX360A heb ik overigens naast de lekke condensatoren, ook heel veel weerstanden moeten vervangen omdat de meeste vér buiten de tolerantie waren.
Daarna klopten alle spanningen in de radio weer met de informatie uit de documentatie.
De BX360A presteert, mits in goede conditie, vaak beter dan latere radio's met nieuwere technologieën.
BX360A maar dan anders...
door Otto Tuil , Drenthe, 30.03.2010, 03:02 (5353 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Het verbaasde me al dat in de radio van Otto de elco's nog origineel waren. In de BX360A die ik zelf heb waren de elco's al een keer vervangen, maar ook die waren rot.
Ed, in beide radio's zaten één korte elco en één lange met schroefdraad. Beide met schroefdraad waren kapot. Die korte types waren echter beide nog bruikbaar, zodat ik die in het chassis heb gezet. Bijkomstig voordeel is dat het beeld dan ook beter overeenkomt met de documentatie, hoewel die lange elco's natuurlijk ook origineel waren.
In mijn BX360A heb ik overigens naast de lekke condensatoren, ook heel veel weerstanden moeten vervangen omdat de meeste vér buiten de tolerantie waren.
Daarna klopten alle spanningen in de radio weer met de informatie uit de documentatie.
Zo ver ben ik niet gegaan met dit chassis. Het zou best kunnen dat er daarom nog veel meer uit het chassis te persen is. Misschien iets voor een volgende knutselavond
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
BX360A maar dan anders...
door Ed van der Weele † , Zeist, 30.03.2010, 13:00 (5352 dagen geleden) @ Otto Tuil
Het verbaasde me al dat in de radio van Otto de elco's nog origineel waren. In de BX360A die ik zelf heb waren de elco's al een keer vervangen, maar ook die waren rot.
Ed, in beide radio's zaten één korte elco en één lange met schroefdraad. Beide met schroefdraad waren kapot. Die korte types waren echter beide nog bruikbaar, zodat ik die in het chassis heb gezet. Bijkomstig voordeel is dat het beeld dan ook beter overeenkomt met de documentatie, hoewel die lange elco's natuurlijk ook origineel waren.
Ik ben niet zover gegaan om de radio koste wat kost in originele staat te houden. Daarom heb ik 2 axiale elco's op twee draadsteuntjes gemonteerd.
In mijn BX360A heb ik overigens naast de lekke condensatoren, ook heel veel weerstanden moeten vervangen omdat de meeste vér buiten de tolerantie waren.
Daarna klopten alle spanningen in de radio weer met de informatie uit de documentatie.
Zo ver ben ik niet gegaan met dit chassis. Het zou best kunnen dat er daarom nog veel meer uit het chassis te persen is. Misschien iets voor een volgende knutselavond
Omdat ik nieuwsgierig was naar de kwaliteit van de BX360A heb ik alle componenten vervangen die buiten de tolerantie vielen. Voor de weerstanden heb ik zoveel mogelijk uit oude voorraad geput, voor de condensatoren was dat uiteraard niet mogelijk. Elektrisch was de radio daarna zoals hij uit de fabriek was gekomen, met uitzondering van de uitgangstrafo. De vervangende trafo was niet niet voorzien van een anti-bromwikkeling, maar de brom was desondanks te verwaarlozen.
De ontvangst was na de operatie zondermeer uitstekend.
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.03.2010, 19:05 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Het zou die koppel-C kunnen zijn maar in de meeste gevallen is corrosie op de primaire wikkeling de boosdoener.
De teerknol op de UGT ligt niet tussen de anode van de EBL1 en massa en zal derhalve bij lekken/sluiten ook
niet de UGT "opblazen".
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door Alco Bouwense , Vlissingen, 29.03.2010, 18:47 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hallo Otto,
Leuk hé, zo 'n avondje klooien.
Wat ik wel eens doe met draadtrimmers is het volgende.
Ik kijk ook inderdaad in de servicdoc, wat de waarde van de draadtrimmer is.
Dan vervang ik deze door toltrimmers met evt parallelc'tjes om de gewenste waarde te bereiken.
Daarna regel ik het toestel af.
Dan meet ik de capaciteit van de toltrimmer/parallel-c combinatie en breng de draadtrimmer op de zelfde waarde.
Toltrimmer eruit, draadtrimmer weer vast solderen en prima ontvangst.
Alco Bouwense
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.03.2010, 19:10 (5353 dagen geleden) @ Alco Bouwense
Hallo Alco,
Da's toevallig. Ik pas hetzelfde trucje toe. Alleen gebruik ik hier een paar setjes
van 3 toltrimmer op één rij toe die parallel geschakeld zijn.
Dat is 90pF wat in de meeste gevallen voldoende is om uit te vogelen welke capaciteit
die draadtrimmer moet hebben.
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.03.2010, 18:58 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Hallo Otto,
Op zich een erg dankbaar toestel om in een paar verloren uurtjes weer nieuw leven in te blazen.
Waar je in 9 van de 10 gevallen met dit type UGT (A3.151.15.x) op kan wachten is dat hij defect is.
Deze UGT is in meer types van rond 1946 toegepast alsook in de BX380A (1948) en BN381A (1950).
Voor wat het die (draad-)trimmers over de varco betreft, zie mijn andere reactie.
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door henkk , Alkmaar, 29.03.2010, 21:55 (5353 dagen geleden) @ Otto Tuil
Bij dit soort afstemcondensatoren staan de draaibare platen meestal lang niet
meer in het midden van de vaste platen,kijk maar eens goed bij ingedraaide rotor.
Dit verhelp ik door naargelang humeur en gemoedstoestand me dat te denken geeft
A : (lastig)rotor in de goede stand houden en de kogel los solderen,deze gaat dan
weer op de goede plek vastzitten als je geluk heb....
B : (meestal zeer goed resultaat)kogel er uit solderen,schroefdraad in het gaatje
tappen en er een stelschroefje met contramoertje in zetten.
C : (GROFSTOFFELIJK)met iets zwaars de achterkant van de varco in beetje indeuken
tot de rotor weer in het midden zit,doe dit alleen als je zeer handvaardig ben en
nog een varco reserve heb....
Soms heeft de naoorlogse versie van deze varco al een stelschroef.
Heeft men de varco gerepareerd speelt het toestel daarna vaak weer uitstekend
zonder enige verdere afregeling!(Vooral handig in geval van draadtrimmers)
Henk
BX360A maar dan anders...
door Alco Bouwense , Vlissingen, 30.03.2010, 18:01 (5352 dagen geleden) @ henkk
Ha Henk,
Tja, met een stelschroefje en schroefdraad tappen in de achterkant afstem-c gaat ook. Alleen heb je het probleem, dat er geen holletje in het uiteinde van het schroefje zit, waar het kogeltje in valt. Zodoende zou de draaibare as iets kunnen verschuiven, zodat de platen iets kunnen kantelen.
Het zijn gewoon waardeloze afstem-c's.
BX360A maar dan anders...
door Pieter de Kock , Paarl, Kaap, ZA, 31.03.2010, 11:35 (5351 dagen geleden) @ henkk
Ik maakte een gereedschapstuk - blok aluminium met 6mm gat voor de varco-ast.
En dan schroefjes door getapte gaten in de blok, waarmee ik de zaak precies kan voorspannen tot de ast in de juiste positie zit.
Dan kan ik de soldeer smelten dat kogel en ast weer in contact zitten.
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 30.03.2010, 14:49 (5352 dagen geleden) @ Otto Tuil
Zo , dat heb ik ook even geklaard.
3 trimmers aan gebracht en wat een verschil in ontvangst,
het is nu een lust om naar te luisteren met nauwelijks storing
en heel veel stations meer te ontvangen.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 30.03.2010, 22:06 (5352 dagen geleden) @ Willem.H.N
Hoi Willem,
Hoeveel pF trimmers heb jij hier gebruikt?
In mijn beleving is 30pF namelijk wat aan de lage kant.
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door Willem.H.N , Enschede, 31.03.2010, 03:50 (5352 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul, ik heb geen idee.
Het lijkt gewone 30 pf te zijn met opschrift
5910-99-0167006 MPH/YD
Ik kon met de eerste ook de stations weer op de goede plaats trimmen.
grt. willem.
BX360A maar dan anders...
door Paul Brouwer , Haarlem, 31.03.2010, 13:24 (5351 dagen geleden) @ Willem.H.N
Hallo Willem,
Het lijkt gewone 30 pf te zijn met opschrift 5910-99-0167006 MPH/YD
Dit nummer zegt mij niets. Als het van die "standaard tonnetjes" zijn
die in menig toestel gebruikt zijn, zal het wel 30pF zijn.
Groeten,
Paul
--
BX360A maar dan anders...
door Maurice , Dordrecht, 30.03.2010, 14:56 (5352 dagen geleden) @ Otto Tuil
......, en toen ging die weer terug op de plank.
Tja daar is het immers een plank-radio voor
Idem hier een chasis staan van een BX360.
Precies zelfde reden die opgelapt.
Mijn eigen complete plank staat nog altijd ongerestaureerd sinds 1978 op een plank.
Heb ik tot medio 1989 ergens wel laten spelen maar daarna niet meer ivm hoge mate van piep en kraak geluiden.
Echter opknappen van die doe ik eens niet, laat deze zoals die is.