AGA 1952 (Techniek Radio/TV)

door Theodoor, 12.04.2010, 18:08 (5339 dagen geleden)

Hallo, Deze Zweedse 5-pitter heeft vele jaren staan wegroesten in een vochtige schuur. Hij heeft veel weg van de zweedse philips uit die tijd met dezelfde buizenbezetting. In deze zit alleen een EF42 en niet een EF41.
Wat is het verschil tussen deze buizen?
Daarom en vanwege de roest op het voedingsblok durf ik deze radio niet aan te sluiten om te zien of ie nog wat doet. Onder is door een knutselaar een extra aansluiting gemaakt op de aan /uit knop.
Mogelijk omdat de interne voeding misschien defect is ?
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

AGA 1952

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 13.04.2010, 04:34 (5338 dagen geleden) @ Theodoor

Mogge Theodoor
Het verschil tussen EF41 en EF42 is nogal groot.
De 41 heeft een "staart- karakteristiek" wat wil zeggen dat de steilheid varieert met de negatieve roosterspanning. Die buis reageert dus op de AVC spanning, bij sterke stations versterkt hij minder.
De 42 is vier keer zo steil en zonder regelkarakteristiek; hoort in principe niet thuis op die plek vanwege de kans op oscilleren.
Verder is er een miniem verschil in de aansluitingen van de pennen:
Bij de 41 zitten K, G3 en de afscherming allemaal aan pen 7
Bij de 42 zit alleen K aan pen 7; G3 zit aan pen 4 en Scr aan pen 3
Aan de buisvoetmoet je kunnen zien of die later aangepast is, of voor welke buis van origine door de fabriek ingericht.
Succes, lijkt me een leuk toestel;
Nico
PS
probeer niet de binnenkant van de glasplaat schoon te maken! De kans is groot dat de lettertjes er dan af gaan
N.

AGA 1952

door verbeek @, Zutphen, 13.04.2010, 08:31 (5338 dagen geleden) @ Theodoor
Bewerkt door verbeek, 13.04.2010, 08:36

Theodoor,

De buizenbezetting klopt niet. De EAF42 zit in de verkeerde buisvoet, deze behoort in plaats van de EF42 te zitten. Op de oude EAF42 buisvoet hoort een EBC41 te zitten. De volgorde wordt dan:
ECH42 - EAF42 - EBC41 - EL 41 - AZ41 - EM4. Dat zijn 6 buizen.

Hetzelfde chassis is gebruikt voor de AGA 2035, zie de buizenbeztting.

[image].

Overigens heeft Philips pas begin zeventiger jaren de AGA radio overgenomen, na een reorganisatie bij AGA, waarbij men zich weer tot de core-business ging richten.
Het waren dus concurenten van elkaar. Dat de radio's op elkaar lijken, ach, alle auto's leken ook op elkaar....:-).

De buizen met het AGA bandje eromheen zijn de oorspronkelijke buizen. AGA gebruikte dus wel de PHILIPS buizen.:-D

Bij de 2035 waren wel alle papiercondensatoren lek, en waren sommige anode- en schermroosterweerstanden verlopen.

Gr. Paul

AGA 1952

door Theodoor, 13.04.2010, 13:46 (5338 dagen geleden) @ Theodoor

Nico en Paul allebei bedankt voor de wetenschap waar het mij aan ontbrak.
Ik wil dit oude beestje niet verder de vernieling inhelpen dus eerst maar es
de juiste buizen verzamelen. Ik heb ergens nog een oud boekje met alle typen buizen en hun equivalenten waarin ook de functie ervan staat omschreven, misschien dat dat mijn kennis ook wat kan vergroten.
Paul ik vraag mij af waar de zweedse philipsen uit die tijd gemaakt werden. Zouden ze niet gewoon als joint venture toch uit de AGA of Luxor of Centrum fabriek gekomen zijn? De zweedse radioindustrie had baat bij de meer geavanceerde technologie en sterke wereldmarktpositie van philips en andersom had philips belang bij het opereren op de scandinavische, duitse en oost europese markt, waar zweedse radio's werden geleverd of onder licentie gemaakt.

[image].

AGA 1952

door verbeek @, Zutphen, 13.04.2010, 17:18 (5338 dagen geleden) @ Theodoor

Beste Theodoor,

De enige informatie die ik weet over Philips Svenska is van Radiomuseum.org:

http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=1978

Over AGA kan je op de volgende site het e.e.a. lezen.

http://www.aga.com/web/web2000/com/wppcom.nsf/pages/History_EarlyDays

Zo te zien waren het dus echte concurrenten. Als je de Philips radio’s een beetje van binnen kent zie je geen overeenkomsten (op de buizen dan na).

Overigens kun je aan je AGA zien of er al eens aan gesleuteld is. Alle soldeerverbindingen zijn met rode lak ‘verzegeld’, zodra je er met een soldeerbout zo’n verbinding heet maakt, verdwijnt de lak.
Bij de 2035 waren de elco’s al eens vervangen door andere exemplaren.

Het zal wel met garantie te maken hebben, net zoals de bandjes om de buizen.

[image]

[image]

Gr. Paul

AGA 1952

door Theodoor, 13.04.2010, 18:58 (5338 dagen geleden) @ verbeek

Ja ik weet ook niet precies in hoeverre samengewerkt werd met andere fabrieken in Sweden. De lijst van het radiomuseum van philipsradio's uit fabrieken in zweden is trouwens, zoals bij veel merken, verre van compleet. De getoonde Philips-versie van de 2035 staat er bijv niet bij. Ook heb ik bijv. een Philips transistor als deze van het radiomuseum maar dan met beige skaibekleding en gemaakt in Finland, die weer als 2 druppels water op een luxor uit die tijd lijkt.
[image]
Ik begrijp dat jij een 2035 hebt(jouw foto's) die die lakpuntjes niet heeft? Ik voeg nog even een detail van de foto bij met de KG trimmers beter in beeld Volgens mij mist daar ook e.e.a.. De later aangelegde kabel naar de power/volumeknop blijft voor mij ook nog een raadsel.
Ik ben benieuwd of en hoe ie uiteindelijk speelt. Ik heb een soortgelijke iets grotere AGA uit 1948 en die heeft een AM kwaliteit alsof je naar FM luistert.
[image]

AGA 1952

door verbeek @, Zutphen, 14.04.2010, 10:41 (5337 dagen geleden) @ Theodoor

Theodoor,

De rode lak is wel aanwezig, echter bij de 2035 waren de afvlakelco's al eens vervangen, doordat op die punten geen lak meer aanwezig was.

De netschakelaar zit achter op de volumepotmeter; het is een trekschakelaar. 'K zal nog wat plaatjes plaatsen van de schakelaar en het spoelenstel.

Gr. Paul

AGA 1952

door verbeek @, Zutphen, 14.04.2010, 13:10 (5337 dagen geleden) @ Theodoor

....en de plaatjes...

het spoelenblok:

[image]


de potmeter/netschakelaar:

[image]


De AGA 2035:

[image]

Gr. Paul

Ik denk dat het een AGA 1752 moet zijn....

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13.04.2010, 20:40 (5338 dagen geleden) @ Theodoor

... in plaats van de vermelde 1952. Onder AGA 1952 kan ik helemaal niets vinden
maar wel onder AGA 1752 met een zelfde kast en (gecorrigeerde) buizenbezetting.

Het schema van de 2035 heb ik wel voor jou.

Groet,
Paul


PS
In plaats van een EAF42 kan je ook een EAF41 gebruiken.

--
[image]

Ik denk dat het een AGA 1752 moet zijn....

door verbeek @, Zutphen, 14.04.2010, 02:59 (5338 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

Dat zou super zijn. Een tijdje geleden had ik al eens de vraag gesteld voor het schema, maar er kwam toen geen reactie op. :OK:

Gr. Paul

Ik denk dat het een AGA 1752 moet zijn....

door Paul Brouwer @, Haarlem, 14.04.2010, 10:25 (5337 dagen geleden) @ verbeek

Hallo Paul,

Stuur mij maar een mailtje zodat ik het jou kan mailen.
Jouw eerdere verzoek heb ik kennelijk gemist.

Groeten,
Paul

--
[image]

Ik denk dat het een AGA 2041 moet zijn....

door verbeek @, Zutphen, 15.04.2010, 04:25 (5336 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul en Theodoor,

Het verschil met de 2035 is behalve een andere kast, ook een extra golfbereik. Kijk maar eens naar naar het spoelenstel en het MF spoelenblok. Daar zitten 4 kringen op.

http://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_2041.html

Ik ben geen 'member' van Radiomuseum.org, misschien dat Paul Brouwer eraan kan komen.

Als je googled op AGA radio 2041 kom je op nog een site van radiomuseum.org uit met vragen van members...

Gr. Paul

AGA 2041 dan is de EBC41 een EAF42

door verbeek @, Zutphen, 15.04.2010, 06:11 (5336 dagen geleden) @ verbeek

In de Stalemans Radio-Vademecum staat bij de 2041 een EAF42 in de plaats van de EBC41 bij de 2035.
Dus uiteindelijk zat de oorspronkelijk aanwezige EAF42 toch op de goede plaats!

Gr. Paul

AGA 1952

door Theodoor, 15.04.2010, 07:18 (5336 dagen geleden) @ Theodoor

Bedankt allemaal voor de grondige navorsingen. Het heeft mij al heel wat nieuwe informatie verschaft over dit type toestel. Met 1952 bedoelde ik overigens geen type-nummer maar het vermoedelijke bouwjaar. Daar zat ik dus 1 jaar boven.
Het is dus waarschijnlijk een AGA2041 met alleen LG en 2xKG wat misschien verklaart dat ie hier niet leverbaar was.
Nu nog de vraag of de EF 42 kan blijven zitten en dus zonder veel problemen uitwisselbaar is met de EAF42. Anders zou ik dat zelf wel uitzoeken maar ik kan het boekje met buizenspecificaties/equivalenten niet vinden.
Ik ben ook geen lid van het radiomuseum dus als iemand mij nog es een schema van dit toestel kan mailen of linken dan graag natuurlijk !
Groet, Theo
[image]
[image]

AGA 1952

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 15.04.2010, 07:25 (5336 dagen geleden) @ Theodoor

Stuur me maar even een mailtje. Ik heb het schema zojuist uit Zweden ontvangen.

--
M.v.g.
Ben

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum