Hallo
Vandaag aan mijn uiterlijk in nieuwstaat verkerende bx560a begonnen.
Deze heb ik ongeveer 3 jaar geleden tegen een scoopje geruild.
In het begin deed ie het maar opeens was ie er mee opgehouden.
Toen heb ik hem aan de kant gezet om er ooit eens aan te beginnen.
Vandaag was het dan eindelijk zo ver , de teercondensatoren varvangen en de weerstanden gecontroleerd.
Van de weerstanden zijn er slechts 2 net 10% verlopen de rest hoogstens 5 % , dit laat ik dan ook voorlopig zo.
Maar het toestel deed nog steeds niks , nou ja het lf gedeelte werkte.
Dus eens de meetzender gepakt en kijken wat er gebeurde bij de 3 golfbereiken.
Ik ontving het signaal op alle 3 de bereiken maar heel zwak , toen kreeg ik het vermoeden dat er wel eens iets mis kon zijn met de EF22.
Dus de buis op de tester en nu heeft de gloeidraad een ondebreking.
Een andere EF22 heb ik niet maar dat komt nog wel.
Verder had ik ook de voedingselko's vervangen door 2x 47nF 450V , het toestel bromde daarna extreem , veel erger dan met de orginele beker elko.
Nu mag toch eens iemand vertellen hoe zo iets nu zou kunnen komen? want alle verbindingen waren echt goed gesoldeerd en de elko's waren nieuw.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Willem Roseboom , Amersfoort, 17.04.2010, 11:45 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Bjorn,
Ik neem aan dat je de voedingselco's hebt vervangen door 47uF en niet zoals je schrijft door 47nF. Mocht dit wel zo zijn dan verklaard dat de brom.
Groeten,
Willem
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 17.04.2010, 11:50 (5334 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Sorry foutje
47uF natuurlijk
Ik heb nu weer de bekerelko aangesloten en de brom is minimaal.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Matthias Meijer , Dordrecht, 17.04.2010, 12:36 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Wellicht ten overvloede, maar heb je er rekening mee gehouden dat de originele elco geisoleerd staat opgesteld van het chassis, met een pertinax ring er tussen?
Groeten,
Matthias
reparatie bx560a
door Hans Op den Camp , Leusden, 17.04.2010, 12:38 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Verder had ik ook de voedingselko's vervangen door 2x 47nF 450V , het toestel bromde daarna extreem , veel erger dan met de orginele beker elko.
Nu mag toch eens iemand vertellen hoe zo iets nu zou kunnen komen?
Hallo Bjorn,
Met 2 losse elco's van 47 uF op precies dezelfde manier aangesloten als de oorspronkelijke C1-C2 bekerelco, moet het toestel net zo bromvrij spelen als met de originele bekerelco. Daar kan iedereen het toch over eens zijn ?
En als het toestel met de losse nieuwe elco's enorm bromt dan is er toch iets aan de hand. "Op afstand" wordt het slechts gissen wat er aan de hand is. Maar wat mij betreft zijn er slechts twee mogelijkheden: 1) De nieuwe elco is defect. 2) er is een vergissing gemaakt met de polariteit van de elco's (de + en de - verwisseld).
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 17.04.2010, 12:55 (5334 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo
Inderdaad daar hebben we het probleem , de geïsoleerde opstelling van de bekerelko.
Hier had ik geen rekening mee gehouden.
Was me niet opgevallen , nu zie ik hem zitten nu ik het weet.
Wat een stomme fout , er klakkeloos vanuit gaan dat de huls van de bekerelko direct aan massa ligt.
Dit heb ik trouwens al eerder meegemaakt in de TX400.
Maar ik had dus heel mooi de - aan massa gelegd , stomme oen die ik ben hahahaha
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.04.2010, 18:07 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Bewerkt door Paul Brouwer, 17.04.2010, 18:12
Okay, ik had dus beter jouw reactie eerst kunnen lezen.
Als jij wel een EF41 of EF9 hebt, kan jij die EF22 d.m.v. een gemaakt
verloopje tijdelijk vervangen. De EF22 is overigens in veel Philipsen
uit die tijd gebruikt, meestal als HF-voorversterker.
Groeten,
Paul
--
reparatie bx560a
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.04.2010, 18:06 (5334 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans,
Zoals Matthias al terecht opmerkte, staat de bekerelco geïsoleerd t.o.v. het chassis.
Ik ben bang dat Bjorn de min van zijn nieuwe elco's direct aan massa gelegd heeft en
dan gaat het niet goed.
Groeten,
Paul
--
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 17.04.2010, 18:19 (5334 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo
De Ef22 is inmiddels vervangen , maar dit is het probleem niet.
het zit in ieder geval voor de eerste ECH21 , want als ik de meetpen op gt of g3 houd dan ontvang ik wel zenders (op g3 vervormd)
Ik zal morgen eens gaan meten.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.04.2010, 18:48 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
De Ef22 is inmiddels vervangen , maar dit is het probleem niet.
het zit in ieder geval voor de eerste ECH21 , want als ik de meetpen op gt of g3 houd dan ontvang ik wel zenders (op g3 vervormd)
Komt mij vreemd over. g3H en g1T (pen 4 en 7) zijn op de buishouder met elkaar doorverbonden.
De meetpen op één van beide punten zou geen verschillend resultaat mogen geven.
In dit toestel zitten 2 ECH21's. Draai deze eens om en kijk of er verschil is.
Zet met een meetzender eens 452KHz met laag uitgangsvermogen op g1H en kijk eens
of dat signaal via de speaker hoorbaar is.
Ikzelf neig in eerste instantie naar sterk vervuilde contacten op de 3 segmenten van de
golfgebiedschakelaar.
Groeten,
Paul
--
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 17.04.2010, 19:35 (5334 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door Bjorn Kusters, 17.04.2010, 19:42
Hallo Paul
Dat laatste vermoeden kwam bij mij in het begin (toen ik hem lang geleden al eens na keek) ook al op , maar ik heb de contacten schoongemaakt met contactspray op een wattenstaafje en toen de schakelaar gedraaid en daarna nog eens schoongemaakt met alcohol.
Vandaag heb ik ook nog eens contact voor contact aangedrukt met een kunsttof pen en de schakelaar gedraaid.
Het mocht allemaal niet helpen.
Het vreemde is dat ie er van de een op de andere dag mee gestopt is.
Maar misschien moeten de contacten nog beter schoongemaakt worden , dus demonteren......brrr wat een pokkewerk.
Maar ik zal morgen eens de meetzender er op los laten
Wat ik ook weet is dat de buisvoeten klein beetje geoxideerd zijn , maar de raakvlakken zijn brandschoon.
En het contact in het midden van de buisvoet van de 1e ech21 is iets mis mee.
Deze kan naar boven en beneden bewegen , daardoor klemt de buis zich niet meteen vast dus moet je aan de onderkant het contact tegenhouden en dan de buis er in.
Dit is toch de aansluiting naar de kathode en G5 ? misschien is dit het probleem?
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.04.2010, 19:51 (5334 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Bjorn,
Wat ik ook weet is dat de buisvoeten klein beetje geoxideerd zijn , maar de raakvlakken zijn brandschoon.
En het contact in het midden van de buisvoet van de 1e ech21 is iets mis mee.
Deze kan naar boven en beneden bewegen , daardoor klemt de buis zich niet meteen vast dus moet je aan de onderkant het contact tegenhouden en dan de buis er in.
Dit was een optie die ook al door mijn hoofd schoot maar over de toestand van de buishouders had jij nog met geen woord gerept.
Voor jij jezelf een heleboel onnodig werk op jouw hals haalt door die bandkeuzesegmenten eruit te halen, zou ik eerst die buishouder van B2 maar eens vervangen. Een goede kans dat jouw probleem dan opgelost is.
Groeten,
Paul
--
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 17.04.2010, 19:57 (5334 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Ja , een hele boel minder werk dan die schakelaars.......
Ik bouw hem morgen weer op en kijk in driebergen eens voor een buisvoethouder.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door ruud, 19.04.2010, 13:35 (5332 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Effe logisch blijvebn denken.
Als de EF22, ik neem aan de HF voovertsreker een onderbrokne gloiedraad heeft dan doet ie het echt niet meer.
En dan ontvang je heel sterke zenders heel zwak.
Weet je zeker dat de andere EF22 wel goed was???
Bovendien verklaart een kapotte gloiedraad het in 1 keer stoppen van de ontvangst.
je mag van mij alles slopen en nameten, maar een beetje logisch blijven denken scheelt een hoop sloop en breekwerk.
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 19.04.2010, 16:51 (5332 dagen geleden) @ ruud
Hoi Ruud,
Voordat ik dit schreef waar jij op reageerd had ik de EF22 reeds vervangen door een nieuwe.
En daarna de oude nogmaals op de tester en opeens meette ie weer goed.
Daarna ging ik er pas op in om te meten en te demonteren.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Paul Brouwer , Haarlem, 19.04.2010, 20:02 (5332 dagen geleden) @ ruud
Zo had ik het in eerste instantie ook begrepen en gaf daarom wat tijdelijke alternatieven aan omdat een vervanger niet aanwezig zou zijn.
Een stukje later bleek de buishouder van de de ECH21 stuk te zijn en lijkt het mij verstandiger eerst deze buishouder te vervangen voordat je je suf gaat zoeken naar een fout die er mogelijk niet is.
Ik blijf het mij echter wel afvragen hoe het mogelijk is dat juiste deze buishouder gebroken is. Echt gierend heet als een EBL21 wordt een ECH21 niet en moet die buishouder door domweg doordouwen kapot gegaan zijn.
Groet,
Paul
--
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 20.04.2010, 05:07 (5331 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo paul
Het vreemde is ook dat ik verder niets aan de buishouder kan zien , teminste niet aan het kunsstof gedeelte.
Het is het ,metalen klemmetje welke om de middelste pen heen gaat om de buis de klemmen waar speling in zit.
Maar als ik vanaf de onderdijde deze klem aandruk , klemt ie de buis zonder problemen.
Dit probleem was trouwens al voordat ik hem ruilde , dus wat er mee gebeurd is....joost mag het weten
Ik zal zometeen de buisvoet eens uit het chassis halen om te kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Want nu kan ik wel zeggen dat er met het kunstof gedeelte niets mis is , maar misschien word het duidelijk als ie uit het chassis is.
Gr Bjorn
reparatie bx560a
door Bjorn Kusters , 20.04.2010, 07:09 (5331 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo
Ik heb de buishouder laten zitten want al snel was duidelijk dat de holniet die het"middelste contact+ afscherming vast houd gebroken is.
Dit heb ik tijdelijk gerepareerd om hem later opnieuw te voorzien van een holniet.
Maar nu heb ik de verbindingsas eens uit de bandkeuzeschakelaars gehaald zodat ik die nog eens goed kan bekijken.
Ik dacht dat ik ze ooit schoongemaakt had , maar dit bleek maar aan een zijde gebeurd te zijn , en ook nog eens slecht.
Ik zal maar niet vertellen hoe de niet schoongemaakte zijde er uit ziet......
Ik ga zometeen eens de schakelaars uitbouwen en dan echt goed schoonmaken.
Later meer hier over
Gr Bjorn