Probleem gevonden (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 25.04.2010, 13:11 (5326 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Om één misverstandje recht te zetten praat ik over de rimlock-versie van deze zender en niet over de noval-versie met welke buizen combinatie dan ook. Die noval buizen en dan met name de P-buizen kunnen zich heel anders gedragen dan de rimlock E-buizen.

Vanmiddag eerst die 2e varco verwijderd en een kleine mica-varco (model a-la pionier bouwdoos) van 600pF onder het chassis geplaatst. De brom was welliswaar wat minder maar nog niet zoals gewenst.

Toen ben ik de spanningen rond die EF42 nog eens gaan meten en viel het mij op dat de spanning op g2 hoger was dan de anodespanning wat in mijn beleving onjuist is. Derhalve de R9 van 150K naar 165K (2x 330K parallel) verhoogd waarmee de spanning op g2 net onder de anodespanning uitkomt.

Zoals eerder aangegeven is de ECC40 vervangen door een E80CC wat een opvolger van de ECC40 is maar een hogere spanning tussen filament en kathode mag hebben.

Het geheel laat zich nu keurig afregelen en is nu eindelijk vrij van brom. :MUS:

Groeten,
Paul

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum