206A werkt weer naar behoren (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26.04.2010, 19:01 (5325 dagen geleden)
Bewerkt door Paul Brouwer, 26.04.2010, 19:06

om deze aanwinst van de afgelopen beurs weer nieuw leven in te blazen had ik zo'n 3 middagen ingepland omdat er bij deze oude toestellen altijd wel iets is wat behoorlijk tegenzit of gewoon niet wil lukken.

Bij de eerste tests was al duidelijk geworden dat de elco's en de nodige teerknollen vervangen moesten worden. Een prettig gezicht waren de nog onaangeroerde MF-kernen. :-)

Vanmiddag dus met de radio naar de kelder en alle elco's (C1, C2 en C24) vervangen. De oude torenelco (C1 + C2) heb ik op het chassis laten staan en nieuwe elco's netjes onder het chassis gemonteerd.

Zoals zo vaak met deze oude toestellen was de oude soldeertin niet los te branden en moest je er eerst een beetje fluitin over laten vloeien waardoor het wel los kwam.

Na een uurtje of 3 solderen was het moment daar. De radio kon echt getest worden en er kwam al spoedig een beste puist geluid uit en zonder brom. Dus eerste het MF even checken en bleek keurig op 473KHz te staan.

Al snel bleek dat de afregeling van de LG/MG niet helemaal klopte en constateerde ik ook dat de varco verkeerd om draaide ten opzichte van de zenderaanwijzing. Kennelijk was het koord ooit geknapt en was via een kortere weg opnieuw gemonteerd. Eraf dus. (is niet mijn lievelingsklus. :FIR: )
Na een half uurtje gefriemel zat het nieuwe koord erop en draaide de varco in de juiste richting en kon het afregelen beginnen. Met de 2 toltrimmers C8 en C12 was dit zeer eenvoudig te doen.

In tegenstelling tot wat in de trimtabel van de servicedoc staat is C18 C8 en is met C8 en C12 zowel de MG als de LG met de varco op 15° op de aangegeven frequenties in te stellen.

De KG wilde echter niet werken maar na de bandkeuzeschakelaar een pietsie naar rechts te draaien, kwam er ineens wel geluid uit. Corrosie dus. De contacten met Brunox ingepoten en tig keer heen en weer gedraaid en vervolgens met perslucht weer droog geblazen. Het toestel weer ingeschakeld en toen deed ook de KG het weer. Ook de varco nog even van zijn stof ontdaan nu de compessor toch op druk was. :-D

Tot slot was er in het verleden ook een "andere" antenne-entree gemonteerd en is weer verwijderd om plaats te maken voor een origineel exemplaar.

De radio speelt weer ronduit super met een ongelovelijke gevoeligheid die je van een toestel als deze niet zou verwachten.

Nu alleen nog dat knopje voor de golfgebiedschakelaar (met een stip) zien te vinden. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum