206A werkt weer naar behoren (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26.04.2010, 19:01 (5325 dagen geleden)
Bewerkt door Paul Brouwer, 26.04.2010, 19:06

om deze aanwinst van de afgelopen beurs weer nieuw leven in te blazen had ik zo'n 3 middagen ingepland omdat er bij deze oude toestellen altijd wel iets is wat behoorlijk tegenzit of gewoon niet wil lukken.

Bij de eerste tests was al duidelijk geworden dat de elco's en de nodige teerknollen vervangen moesten worden. Een prettig gezicht waren de nog onaangeroerde MF-kernen. :-)

Vanmiddag dus met de radio naar de kelder en alle elco's (C1, C2 en C24) vervangen. De oude torenelco (C1 + C2) heb ik op het chassis laten staan en nieuwe elco's netjes onder het chassis gemonteerd.

Zoals zo vaak met deze oude toestellen was de oude soldeertin niet los te branden en moest je er eerst een beetje fluitin over laten vloeien waardoor het wel los kwam.

Na een uurtje of 3 solderen was het moment daar. De radio kon echt getest worden en er kwam al spoedig een beste puist geluid uit en zonder brom. Dus eerste het MF even checken en bleek keurig op 473KHz te staan.

Al snel bleek dat de afregeling van de LG/MG niet helemaal klopte en constateerde ik ook dat de varco verkeerd om draaide ten opzichte van de zenderaanwijzing. Kennelijk was het koord ooit geknapt en was via een kortere weg opnieuw gemonteerd. Eraf dus. (is niet mijn lievelingsklus. :FIR: )
Na een half uurtje gefriemel zat het nieuwe koord erop en draaide de varco in de juiste richting en kon het afregelen beginnen. Met de 2 toltrimmers C8 en C12 was dit zeer eenvoudig te doen.

In tegenstelling tot wat in de trimtabel van de servicedoc staat is C18 C8 en is met C8 en C12 zowel de MG als de LG met de varco op 15° op de aangegeven frequenties in te stellen.

De KG wilde echter niet werken maar na de bandkeuzeschakelaar een pietsie naar rechts te draaien, kwam er ineens wel geluid uit. Corrosie dus. De contacten met Brunox ingepoten en tig keer heen en weer gedraaid en vervolgens met perslucht weer droog geblazen. Het toestel weer ingeschakeld en toen deed ook de KG het weer. Ook de varco nog even van zijn stof ontdaan nu de compessor toch op druk was. :-D

Tot slot was er in het verleden ook een "andere" antenne-entree gemonteerd en is weer verwijderd om plaats te maken voor een origineel exemplaar.

De radio speelt weer ronduit super met een ongelovelijke gevoeligheid die je van een toestel als deze niet zou verwachten.

Nu alleen nog dat knopje voor de golfgebiedschakelaar (met een stip) zien te vinden. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

206A werkt weer naar behoren

door Armand @, 27.04.2010, 18:16 (5324 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Dat heb je weer goed gedaan!:OK:
Een schaalkoord vervangen kan soms een lastige klus zijn.Laatst ook gedaan bij een radio zonder schema van het snaarverloop(was nergens te vinden) en bovenop was het schaalkoordje niet meer aanwezig.Dit heeft me wel een dik uurtje beziggehouden maar is uiteindelijk dan wel gelukt.:-( :FIR: :-) :-)
Heeft deze 206A een zwart/witte of een gekleurde (geel-groen-rood) schaal?

Mvgr,
Armand

206A werkt weer naar behoren

door Paul Brouwer @, Haarlem, 27.04.2010, 19:07 (5324 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door Paul Brouwer, 27.04.2010, 19:50

Hallo Armand,

In de servicedoc die ik heb staat de loop van ket koord ook niet beschreven en komt het op logisch nadenken neer om dat weer te fixen. Op zich gaat dat mij redelijk af maar ik heb zo'n hekel aan dat gepriegel.... :FIR:

Deze heeft een witte schaalopdruk. Daarachter staat een matzwarte metalen plaat.

[image]

Wat ik in het hele verhaal nog vergeten was, was de potmeter die behoorlijk kraakte en ook nog eens van een verkeerd type was. Er zat een 200K+650K Log in waarvan de aftakking niet gebruikt was. Er hoort een 500K Log potmeter in te zitten die ik nog nieuw had liggen en er dus in heb gezet.

Deze radio kan weer jaaaaaren vooruit. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

206A werkt weer naar behoren

door Armand @, 28.04.2010, 04:47 (5323 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Mooi radiootje!:OK:
Voor dat knopje :" voor de juiste positie van het gaatje zou je het gaatje moeten boren met de knop op de radio."
Je kan er een klein stukje schilderstape opkleven en dan de exacte plaats aanduiden met een stift of potlood.Dan haal je de knop eraf en kun je het gaatje boren zonder het risico dat de boor wegglijdt.Wel voorzichtig en maar eventjes boren en dan verwijder je de tape en kun je zonder problemen dieper boren als dit nodig is.

Mvgr,;-)

Armand

206A werkt weer naar behoren

door Paul Brouwer @, Haarlem, 28.04.2010, 17:03 (5323 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Dank voor de tip. Mocht ik geen knopje kunnen vinden dan ga ik het zo eens proberen.

Groeten,
Paul

--
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum