Brom BX253U (Techniek Radio/TV)

door Johan Adams @, Chaam, 27.04.2010, 08:52 (5324 dagen geleden)

Goedendag,


Deze keer eens aan een klein toestelletje begonnen, een mooie philips bx253u
ik heb het hele apparaat nagelopen en de wima dropjes eruitgehaald en netjes vervangen door nieuwe condensatoren
ook de ero papier condensatoren er uit en vervangen

buizen getest en waren netjes in orde

tijd om toestel eens voorzichtig te testen

een sublieme ontvangst op alle golfbereiken, zelfs de FM had ik niet verwacht dat die zo gevoelig zou zijn zeg !

maar je voelt m al aankomen er is een vrij lastige achtergrond brom te horen 50 hz welke vooral bij lage geluidsterkte wel hinderlijk is

de UY85 is gemeten en nog erg goed , de hoogspanningen zijn ook niet abnormaal anders maar wat hoger als aangegeven, ( mogelijk door de hogere netspanning )

is er iets wat ik na zou kunnen zien of deze brom te verminderen is?
het toestel is niet geschikt voor de 240 volt van tegenwoordig, is dat mnischien het probleem? en hoe zou ik het best deze spanning terug naar 220 volt kunnen brengen?

misschien is dat de oorzaak van alles?

groeten

Johan Adams

Brom BX253U

door Armand @, 27.04.2010, 10:37 (5324 dagen geleden) @ Johan Adams

Hallo Johan,

Ik kan het in je bericht niet vinden,maar ik veronderstel toch dat je de elco's ook vervangen hebt?
Let wel : C2=50µF en C1=100µf

Mvgr,
Armand

Brom BX253U

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 27.04.2010, 13:38 (5324 dagen geleden) @ Johan Adams

Halo Johan,

Goedendag,

maar je voelt m al aankomen er is een vrij lastige achtergrond brom te horen 50 hz welke vooral bij lage geluidsterkte wel hinderlijk is

Je kunt het volgende doen om de brom te verminderen:
- Weerstand van 39 Ohm 5 Watt in de netleiding opnemen zodat weer 220 V~ op het toestel zelf terecht komt.
- De kathode elco van de UL41 laten vervallen. Hierdoor wordt de brom minder, maar ook de versterkingsfactor wordt minder. Dit laatste is geen probleem omdat de huidige zenders een veel sterker audio signaal uitzenden dan voorheen. In veel gevallen is het nu zelfs wenselijk om de kathode elco te laten vervallen.

groetjes,
-=Kees=-

Brom BX253U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 27.04.2010, 19:39 (5324 dagen geleden) @ Johan Adams

Hallo Johan,

Ik deel de mening van Armand maar vraag mij ook af wat de staat van S4 (tussen kathode UY85 en C1) en S46 (ontbromwikkeling op de UGT) is.

Als deze spoelen in orde zijn, ga ik ernstige vraagtekens bij C1 en C2 plaatsen. Misschien C1 en C2 qua aansluiten omgedraaid.....

Groeten,
Paul

--
[image]

Brom BX253U

door Peter1952 @, 28.04.2010, 07:57 (5323 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik heb zelf ook wel eens brommende BX253U-tjes gehad en daar was het probleem slecht contact van de bus waarin C1 en C2 zitten met het chassis. Als die overgangsweerstand maar enkele Ohms bedraagt gaat het spul al brommen. Beweeg de elco maar eens wat heem en weer (niet met blote handen vanwege opdoffers!) en meestal hoor je de brom dan varieren. Moer iets losdraaien en de zaak goed schoonmaken. Daarna stevig vastzetten. Dan overgangsweerstand tussen chassis meten. Die moet echt 0 Ohm zijn! Meestal zijn die toestelletjes dan doodstil.
(De stelling dat U-tjes altijd brommen is zeker niet waar).

Wat ik ook heb meegemaakt: De UL84 die problemen geeft. Voor het stuurrooster zit een weerstand van 330 kOhm. ook dat kan problemen geven. Als je het stuurrooster kort sluit naar massa is de brom weg. In feite moet er dan een nieuwe UL84 (soms een UL41) in. Ik heb succes gehad door die weerstand te vervangen door 1 KOhm.

Succes!

Groeten,
Peter

Brom BX253U

door Johan Adams @, Chaam, 28.04.2010, 08:33 (5323 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter,


Gister avond weer een het probleem nader bekeken en het zou kunnen zijn dat je gelijk hebt, en ik zal straks de condensatoren C1 en C2 eens nader bekijken, de pest is dat je er zo slecht bij kunt, maar het zij zo

inmiddels heb ik geprobeerd de spanning wat meer af te vlakken door over C1 een extra elco van 47uF te zetten, dit geeft al veel verbetering.

ook de oplossing met die weerstand van 330K zal ik eens onderzoeken
het is wel zo dat in dit toestel al een UL41 is toegepast want nu de netvoedingbrom minder is, hoor ik wel een aardingsbrom bij volume op nul
dit varieert als je de volumeknop wat opdraait,dan regelt de aardingsbrom nagenoeg weg op een bepaalde stand en draai je het volume nog hoger komt de aardingsbrom weer wat tevoorschijn.

let wel deze aardingsbrom is niet groot en slechts op de achtergrond licht aanwezig

nu zaten er in dit toestel ERO condensatoren met een extra afscherming welke naar massa lag, toen ik deze vervangen had door moderne ERO condensatoren was de aardingsbrom veel erger, dus heb ik dat opgelost door deze moderne ERO's af te schermen met alufolie en middels een draadje naar massa te leggen, en de condensator voorzien van een passend krimpkousje om de afscherming en draad op zn plaats te houden.

dit werkt perfect!

maar dat met die weerstand moet ik eens onderzoeken


groet

Johan

Brom BX253U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29.04.2010, 20:16 (5322 dagen geleden) @ Peter1952

Ik heb zelf ook wel eens brommende BX253U-tjes gehad en daar was het probleem slecht contact van de bus waarin C1 en C2 zitten met het chassis. Als die overgangsweerstand maar enkele Ohms bedraagt gaat het spul al brommen. Beweeg de elco maar eens wat heem en weer (niet met blote handen vanwege opdoffers!) en meestal hoor je de brom dan varieren. Moer iets losdraaien en de zaak goed schoonmaken. Daarna stevig vastzetten. Dan overgangsweerstand tussen chassis meten. Die moet echt 0 Ohm zijn! Meestal zijn die toestelletjes dan doodstil.

Als er onder die bekerelco corrosie zit en dus een slecht contact met het chassis, kan je er vergif op innemen dat die bekerelco zo "fris" niet meer is.

(De stelling dat U-tjes altijd brommen is zeker niet waar).

Dit licht er maar aan over welk type je het hebt. De U-tjes waarvan de eerste elco (doorgaans C1) 50uF of kleiner is, hebben altijd een lichte brom.

Groeten,
Paul

--
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum