BX563A (Techniek Radio/TV)
Hallo Medeforummers,
Op de laatste beurs te Driebergen nog een BX563A op de kop getikt.
Kast niet zo mooi en schaal niet aanwezig; kortom mooi donortoestel, dacht ik zo (ik had het toestel dubbel).
Ik heb het toestel bekeken, en dat bleek maagdelijk te zijn (trimmers gelakt en niet verdraaid).
Toch maar voorzichtig spanning er op gezet uit nieuwsgierigheid.
Het toestel speelde, maar voor een superhet met een trap hf-voorversterking vielen de resultaten qua gevoeligheid bar tegen.DC-instellingen van de buizen waren OK; weerstanden niet echt veel verlopen. Ratel-c vervangen, evenals de koppel-c naar de EBL21.
Het was het zoveelste toestel uit deze serie, die behoorlijk onder niveau presteert; dit toestel heeft mf-trafo's, die vooraf in de fabriek ingesteld zijn en kunnen later niet meer afgeregeld worden.
Ik heb de mf gecontroleerd met een meetzender en een oscilloscoop.
De avr heb ik buiten werking gesteld; de oscillator van de ECH21 mengbuis heb ik ook buiten werking gesteld.
Hierna heb ik het signaal van de meetzender met een c vam 1000 pf aangesloten op het stuurroster van de ECH21.
De spenning op de detectiediode van de EBL21 heb ik via een c'tje van 1 pf gemeten, om de laatste mf-trafo s33/s34 niet te verstemmen.
En wat bleek ?
de eerste mf-trafo piekte op 447 kHz; de tweede op 462 kHz.
Het blijkt, dat je deze mf-trafo's wel kan afregelen; weliswaar met kunst en vliegwerk.
1e mf-trafo (s24/s25 op hf chassis) bevat een poederijzer kerntje.
Dit is te verschuiven en is geborgd met was. Hiervoor moet je een 3 á 4 mm
gaatje op de bovenzijde van de spoelbus in het midden boren.
Chassis op z'n kop. zodat er geen boorspaantjes in de spoelbus vallen.
C'tje van de mf-trafo aan de onderkant voorzichtig wegbuigen.
Je kunt nu het kerntje verschuiven met veel moeite.
Dit geldt ook voor het 2e deel van de 1e mf trafo (s28/s29/s30).
De tweede mf-trafo (s31/s32/s33/s34) moet je lossolderen, van het chassis af halen en de spoelbus open halen.
Bovenste c'tje even lossolderen en anders monteren.
Ook weer een gaatje boren in bovenkant spoelbus, zodat je, als alles gemonteerd is, ook weer bij de kerntjes kan; deze mf-trafo heeft onder en boven een kerntje).
Je moet de kerntjes voor het afregelen dus zo instellen, dat deze niet te ver naar onder en naar boven zitten.
Als je dan 452kHz toevoert aan het stuurrooster van de mengbuis en je regelt voorzichtig de mf af in de volgorde s34/s33/s32/s31 en daarna S30/s29/s28 - s25/s24, dan is de kans heel groot, dat je je toestel niet meer terug kent.
De gevoeligheid is nu uitstekend; wel opletten, of de mf nu niet te scherp gepiekt is.Ik geef toe;het is een heel gedoe, maar de moeite waard.
Ik herkende na deze vrij ingewikkelde acties mijn toestel niet meer terug.
Dijk van een toestel.
En aangezien dit het zoveelste toestel van dit type, welke gevoeligheidsproblemen geeft, denk ik dat heel het gebeuren rond de vooraf ingestelde mf-trafo's niet zo geweldig is.Ik heb sterk het vermoeden, dat dit voor meer toestellen met vooraf afgeregelde mf-trafo's geldt.
Denk aan BX560A, BX671A, 203U, 204U, 208U, 209U, BX272U.
Ik zal het bovenstaande zo gauw mogelijk met meetresultaten bevestigen.
Maar ik weet genoeg....
Mijn toestel is er heel erg beter van geworden.
Alco Bouwense