BX563A (Techniek Radio/TV)
Ik heb hier 5 BX563A's en 1 BX560A staan welke ik volgens de reguliere methode op MF gecontroleerd heb. De verschillen bleken hooguit 1KHz te zijn.
Paul, je maakt me erg nieuwsgierig. Wat is de "reguliere" methode?
En dat verschil van 1 kHz; bij hoeveel dB was dat?
Zoals in de servicedoc van elke BX??? beschreven staat. Via een C van 33nF een signaal van 452KHz aan g1H van de mengbuis toevoeren. In dit geval hang je een scoop aan de laatste MF-travo (secundair) en voer je langzaam het signaal van b.v. 440KHz op naar b.v. 460KHz en kijk je wanneer je de maximale doorlaat hebt en weet je op hoeveel KHz het MF van die vooraf ingestelde spoelen staat.
Het is me duidelijk. De standaardprocedure die door Philips 60 jaar geleden in de documentatie is geschreven en door sommige service-werkplaatsen kon worden uitgevoerd. (Lang niet alle service-werkplaatsen beschikten over een toen dure meetzender).
Door deze radio's met de beschreven afregelprocedure af te regelen zijn deze toestellen tot zeer acceptabelle prestaties op te krikken.
(documentatie BX563A)Wat heb je dan afgeregeld als je de kerntjes niet kan bereiken?
Ik heb het wat dit aangaat niet over het MF maar over het afregelen HF- en oscilatiekringen.
Ik vraag mij echt af of je die kerntjes in de soepelbussen aan moet passen omdat daar de rillen in de metalen bussen waar mee de zelfinductie is vastgelegd nu ook niet verlopen zijn.
Die rillen verlopen ook niet, tenzij het aluminium vloeibaar wordt
Het probleem is dat de bandfilters buiten de schakeling zijn ingesteld en dus niet op de individuele radio zijn afgeregeld.
Maar als jij een methode kent, zoals je schrijft, om de middenfrequentbandfilters toch af te kunnen regelen (anders dan de methode die Alco beschrijft) heb ik daar erg veel belangstelling voor.
Het lijkt mij dat er een verhouding zal zijn tussen stand van aanwezige kernen en de aangebrachte rillen.
Die relatie is er uiteraard, want beide beïnvloeden de zelfinductie van de spoelen.
Als deze MF-trafo's niet correct functioneren, kan je ze beter vervangen door afregelbare MF-trafo's.
Dat is voor de originaliteit van de radio niet de beste oplossing.
Bovendien is het voor een doorgewinterde technicus een uitdaging om een fabrieksproduct beter te doen functioneren dan de fabriek het destijds afleverde. En dat zou het eigenlijk voor elke hobbyist moeten zijn.
Met de goedkope tweedehands meetinstrumenten die tegenwoordig te krijgen zijn, wordt die uitdaging er alleen door vereenvoudigd.
Zelfs met eenvoudige middelen als een service-oscillator/meetzender, een gevoelige meter en een vel millimeterpapier is heel eenvoudig een doorlaatkromme van de middenfrequentversterker op te tekenen.
Het vervangen van een niet goed afstembare of kapotte spoel, of zelfs het overzetten van een heel chassis zoals ik wel eens lees, is wel de meest gemakzuchtige weg. Goed als het binnen een commerciële werkplaats gebeurt waar elke minuut geld kost, maar als hobbyist heb ik daar geen vrede mee. De technische uitdaging ontbreekt geheel.
Ik vind het net zoiets als naar een lampenwinkel stappen om een nieuwe armatuur uit te zoeken als alleen het peertje kapot is
Berichten in deze thread: