Nieuw leesvoer erbij... (Algemeen)

door Francesco, 28.04.2008, 08:13 (6053 dagen geleden)
Bewerkt door Francesco, 28.04.2008, 08:31

Beste forumleden,

ik heb dit leuke boekje voor 1 hele euro gekocht!
Het is van 1946 en mooi geïllustreerd met afbeeldingen en foto's.
Het boekje is niet zozeer technisch, eerder beschrijvend over de werking en vooral toepassing van de RADAR, hetgeen ik persoonlijk een hoogst interessante materie vind, voor zover met buizen uitgevoerd althans.
Veel militaire foto's natuurlijk, en in de tekst is duidelijk een "anti-Duitsche" instelling te bespeuren, versterkt door een "pro-Engelsche" instelling!:-D
De kaft van het boekje spreekt boekdelen!:-D

[image]

Groeten,

Francesco

Nieuw leesvoer erbij...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28.04.2008, 14:51 (6053 dagen geleden) @ Francesco

Tegenwoordig zit er nog altijd 1 buis in en die moet toch nog een minutje voorgloeien.

De magnetron wel te verstaan.

Technisch gezien ook leuk spul.

Nieuw leesvoer erbij...

door Patrick Meersman, 02.05.2008, 22:07 (6049 dagen geleden) @ Maurice

Tegenwoordig zit er nog altijd 1 buis in en die moet toch nog een minutje voorgloeien.

De magnetron wel te verstaan.


Er bestaan reeds lang radarsystemen waar geen enkele buis meer inzit. Zelfs geen beeldbuis, want die is vervangen door een LCD scherm.

In 1963 ontdekte ene meneer Gunn dat je ook microgolven kon opwekken door een elektrische spanning op een N verontreinigd gallium-arsenide (GaAs) kristal te zetten. Dit halfgeleider kristal kreeg ook zijn naam: de Gunn diode.

Door zo'n Gunn diode in een caviteit in te bouwen, verkrijgt men de Gunn oscillator. De frequentie van de oscillator wordt bepaald door de lengte van de GaAs halfgeleider, en in mindere mate ook door de elektrische spanning. Daarom moet de voedingspanning dan ook stabiel zijn.

Een andere halfgeleider die microgolven kan opwekken is de IMPATT diode.

mvg
Patrick

Nieuw leesvoer erbij...

door Paul Brouwer @, Haarlem, 28.04.2008, 22:10 (6053 dagen geleden) @ Francesco

Hallo Francesco,

Ik denk dat in die tijd die radarapparatuur nog geheel met heel veel buizen uitgerust waren. ;-)

Het waren destijds de Engelsen die als eerste de beschikking over dergelijke apparatuur hadden,
maar volgens mij niet voor lang. Ook de Duitsers beschikte gaandeweg de oorlog over radarapparatuur.

Groet,
Paul

--
[image]

Nieuw leesvoer erbij...

door Jan van weeterloo, 29.04.2008, 08:42 (6052 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Helaas voor onze bondgenoten ging het vaaak iets anders dan op de afbeelding van het boek (ziet er uit als een gestileerde b17 of 24) . Eigenlijk moet je er een Duitse ME110 nachtjager onder tekenen, uitgerust met de op dat moment meest geavanceerde radarapparatuur die ongemerkt onder de zwak verdedigde buik van de bommenwerper vliegt om hem even later met speciaal rechtomhoog schietend geschut neer te halen:-( Zoals vaak vonden anderen wat uit (tanks, valschermtropen) en maakten de Duitsers het meest slimme gebruik van de mogelijkheden. Zo ook met radar. In dit soort radar liepen ze ver voorop en stond er in Nederland o.a. bij Friese Palen (grens Friesland/Groningen) een enorm radarbunker complex dat alle op de noordelijke route vliegende bommenwerpers riching Hamburg enz. oppikte en de nodige slachtoffers opeiste. De bunkers zijn er nog steds te vinden. Overigens, op gebied van scheepsradar waren de Engelsen weer beter, met name vuurgeleidngsradar en dat dankzij een Nederlandse vinding. Maar dat word weer erg buiten dit forum kletsen. Oorlog is waanzin, laten we het daar maar op houden. Als we alle geld wat we de afgelopen 100 jaar aan oorlog en oorlogsvoorbereidng hebben uitgegeven besteed hadden aan ontwikkelingshulp en goede dingen waren de straten geplaveid met goud en was er geen honger meer...:-|

Nieuw leesvoer erbij...

door Francesco, 29.04.2008, 10:08 (6052 dagen geleden) @ Jan van weeterloo

Hallo Paul, Jan en andere geïnteresseerde lezers,

het zit zo:
de "Duitschers" waren hopeloos achter met RADAR!
Zij hebben hun experimenten in 1939 gestaakt, en zijn de toenmalige technieken (met lange golven) blijven gebruiken.
Zij waanden zich zo groot, dat ze het niet nodig vonden de RADAR nog verder te ontwikkelen.
Pech voor hun, want Engeland en Amerika hebben dit wel gedaan, met name het gebruik van ultra-korte-golven was een doorbraak.
Hier een scan uit het boekje, op de linkerbladzijde staat wat ik zonet vertelde, op de rechterbladzijde wordt bevestigd wat Jan reeds zei...als alle geld voor oorlogsvoering werd gebruikt voor andere doeleinden, hadden we gouden straten en was er geen honger meer! Kijk maar eens wat een getallen, en dat voor in de jaren '40!

[image]

Trouwens, beste Jan, we wijken niet te veel af, RADAR is eens iets anders dan buizenradio of TV, maar nog steeds een vakgebied der electronica.
En zoals onze moderatoren het zouden zeggen " het forum heeft ook een sociale functie".
Moest het nu puur over oorlogsvoering gaan e.d., dan gaan we evenwel buiten het bestek van het forum.
Ik poog hier wat te spreken over de RADAR, waarbij wij onvermijdelijk het onderwerp oorlog en aanverwanten er met de haren moeten bij sleuren.
Dus alles zit nog goed, anders horen we het wel van ons getrouw forumbeheer.

Veel leesplezier en groeten,

Francesco:-D

Nieuw leesvoer erbij...

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29.04.2008, 21:27 (6052 dagen geleden) @ Francesco

Hallo Francesco,

Hou mij ten goede, er is niets mis met het onderwerp en eigenlijk niet eens off topic. Het is immers een vorm van radio-techniek.

De associatie "oorlog" of verdediging daar tegen is bij het bezigen van het woord radar gauw gemaakt, getuige ook de afbeelding
op het boek. De reacties komen mij daarom ook niet zo vreemd over.

Groet,
Paul

--
[image]

Nieuw leesvoer erbij...

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 29.04.2008, 19:31 (6052 dagen geleden) @ Jan van weeterloo

In dit soort radar liepen ze ver voorop en stond er in Nederland o.a. bij Friese Palen (grens Friesland/Groningen) een enorm radarbunker complex dat alle op de noordelijke route vliegende bommenwerpers riching Hamburg enz. oppikte

Zijn dat deze dingen?
[image]

Ik zie ze elke dag naast de A7 op de grens van Groningen en Friesland staan. Het lijken wel kazematten, maar volgens mij zijn de gemetseld. Ik vroeg mij al een poosje af wat voor dingen dat zijn.

Otto

Nieuw leesvoer erbij...

door Francesco, 29.04.2008, 20:18 (6052 dagen geleden) @ Otto Tuil

Hallo Otto,

ik denk dat - net zoals militaire installaties - RADAR-installaties niet te traceren zijn met zulke navigatieprogramma's e.d. zoals Google Earth.
Dit natuurlijk om de (potentiële) vijand de "kans niet te geven" deze installaties te bombarderen.
Vroeg of laat zullen ze ze natuurlijk toch vinden...
Voor de rest ken ik die streek natuurlijk totaal niet, maar als er geen grote draaiende antennes in de buurt zijn, gaat het waarschijnlijk niet om RADAR.

Groeten,

Francesco

Nieuw leesvoer erbij...

door Jim, 30.04.2008, 04:24 (6051 dagen geleden) @ Francesco

Francesco, die oude bunkers worden al lang niet meer gebruikt om radar mee te bedrijven.
Het zou dus zomaar kunnen dat die oude bunkers de voormalig radar bunkers zijn.
Ik kom zelf ook niet uit die streek, maar als er ergens radar draait wil het niet zeggen dat het terplaatse bekeken wordt.
Radar installatie en bewerking houd men gescheiden, als de installatie aangevallen wordt ben je je antenne kwijt, maar je personeel leeft nog op ettelijke Km afstand.

Nieuw leesvoer erbij...

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 30.04.2008, 08:19 (6051 dagen geleden) @ Francesco

Het is zelfs zo dat militaire vliegvelden en militaire bases in Google Earth zijn gescrambeld verhaspeld. In Brunnsum ligt een Afnorth basis en in Geilenkirchen ligt een AWACS vliegveld. Je ziet geen details meer alleen een soort mozaik blokjes etc...

groeten Sander

Nieuw leesvoer erbij...

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 30.04.2008, 12:32 (6051 dagen geleden) @ Francesco

Radarinstallaties uit die tijd bestonden vooral uit vaste antennes, dus niet die draaiende dingen van nu.
Aan de engelse kust stonden hoge masten op een rijtje. Door een radiopuls uit te sturen en middels een beelbuis te kijken wanneer en hoe deze terugkwam werd de afstand bepaald naar een vliegtuig. Door de vorm kon de grootte van het toestel of de groep worden bepaald.
Door de informatie van meerdere masten te combineren was het mogelijk de richting te bepalen.

Ook in vliegtuigen werden en worden nog steeds vaste antennes geplaatst.

Je schrijft ook dat de duitsers ver achter waren met de radartechniek.
Mogelijk op het maritieme vlak maar zeker niet in de radartechniek voor de luchtverdediging. De nachtjagers werden middels grondradar naar een vijandelijk vliegtuig of groep vliegtuigen geleid en middels de boordradar werd een ideale positie gezocht om het toestel te beschieten.
Vele bemanningen hebben nooit geweten waardoor ze uit de lucht werden geschoten.
De britse tegenmaatregelen waren veelal maar kortstondig afdoende.
Het zogenaamde "window" ( aluminiumfoliestroken ) was maar kort effectief, de duitse radaroperators konden al snel het "window" herkennen naast een vliegtuig.
De gallieerden hebben zeer veel vliegtuigen door duits afweer ( vanaf de grond en door duitse vliegtuigen ) verloren, zoveel dat de RAF ( en vooral bombercommand ) de grootste verliezen heeft geleden tov andere legeronderdelen in de hele 2e wereldoorlog.

En dit alles met buizen.......

Nieuw leesvoer erbij...

door Francesco, 30.04.2008, 12:43 (6051 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Hans,

mijn boekje zegt net het tegengestelde! De Duitsers wisten niet wat hun tijdens de Slag om Engeland overkam, toen de Engelsen met een ongekende doeltreffendheid en nog wel in het hulst van de nacht een groot deel der Duitsche bommenwerpers neerhaalden!
Natuurlijk moeten wij nuchter blijven, dit zou puur uit "propaganda" voor de geallieerden zijn, dat men dit schreef!
Ik zal het betreffende deel straks inscannen!

Vriendelijke groeten,

Francesco

Nieuw leesvoer erbij...

door Jan van weeterloo, 30.04.2008, 15:23 (6051 dagen geleden) @ Francesco

Francesco, je hebt het over, tijdens de slag om Engeland, dat was in de zomer/najaar van 1940. In de jaren daarna is de Duitse luchtverdedigingsradar dermate verbeterd dat ze de Engelse voorbij zijn gestreefd. Het radar systeem was geavanceerd en had slechts de beperking dat 1 nachtjager aan één telefonist werd gekoppeld. Die leide de jager naar het doel waarna op een bepaalde afstand de boordradar van de nachtjager het overnam. De overlevingskans van een eenmaal gevonde bommenwerper was zo goed als 0. Duitse piloten hadden uitgevonden dat door de mitrailleurs in een bepaalde hoek vanboven uit een geschutskoepel te laten schieten men voorzichtig onder het toestel kon naderen, (dus feitelijk op een iets lagere baan onder het toestel mee vliegen) en de niets vermoedende bemanning reeds volpompte met lood voor dat ze er erg in hadden. Schräge Musik heete dat systeem, je bedenkt een naam, niet waar?
Maar je ziet wat prioriteit krijgt groeit het snelst. Ze moesten zich verdedigen, de kriegsmarine heeft na de ondergang van de Bismarck nauwelijks meer technische voorrang gekregen. Resultaat: de Duitse Scharnhorst werd eind 1944 bestookt door de HMS Duke Of York met vuurgeleidngsradar die hen van 15km afstand door mist en vuil weer zag. Commandant versteld, dit was uitgesloten. Niet dus..
Mbt bunkers op de foto, ik heb ze een keer gezien vauit de auto onderweg van Emmeloord naar Haren (Gr), dat was inderdaad een snelweg. Als ik me niet vergis ligt er een afs;ag naar een plaats bij, Mooie Paarden, kan dat (ja kan me vergissen maar de naam was intrigerend) De bunkers zijn geen militair object meer, net zo min als de kazematten die hier vlakbij aan de Grebbeberg liggen of die oude krengen in de buurt van Muiderberg langs de A1. Militair zijn ze waardeloos.... tenzij de BVD er nog wat spulletjes in heeft liggen voor een geheime guirilla operatie:-D Zit ik hier mooi met mijn em80's uit een oude Russische legervoorraad, ben meteen verdacht als de Russen komen:-D

Scans..(nog steeds RADAR)

door Francesco, 30.04.2008, 17:24 (6051 dagen geleden) @ Jan van weeterloo

Hallo Jan en geïnteresseerden,

ik heb even wat tekst ingescand, er staan ook nog wat leuke foto's bij.
Ondertussen dobberen wij met moeite tussen de onderwerpen RADAR en WO II....

[image]

[image]

[image]


Toch straf als je bedenkt dat die installaties van toen zo pompeus en zwaar waren, een hoop stroom verbruikten e.d....en men er toch in slaagde deze aan boord van vliegtuigen te krijgen.
Ik vraag mij af hoe het met de hoogspanningsvoeding van de installaties in de vliegtuigen zat.
Hadden de vliegers een generator aan boord welke wisselstroom opwekte?
Of gelijkstroom aan boord en dan met triller-omvormers?

Veel leesplezier ermee en groeten,

Francesco

Scans..(nog steeds RADAR)

door Jim, 30.04.2008, 18:09 (6051 dagen geleden) @ Francesco

Francesco, lees eens eea op deze site, http://www.luchtoorlog.be/ daar staat een hele hoop info van zowel Duitse, Engelse als Amerikaanse toestellen tijdens WW2.
Wbt radar, pak dan uiteraard de nachttoestellen.

Scans..(nog steeds RADAR)

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 09.06.2013, 09:06 (4185 dagen geleden) @ Francesco

Hoogspanning werd doorgaans betrokken uit roterende omvormers, de zg. Dynamotors. Dat zijn transformatoren die op een motor- anker gewikkeld werden, de primaire werkte als gelijkstroom- elektromotor om 't spul te laten roteren. Er loopt dan wisselstroom door die laagspannings wikkeling en in de secundaire wikkeling werd daardoor hoogspanning opgewekt. Die kon meteen gelijkgericht worden door de secundaire collector, maar ook als wisselspanning worden afgenomen over sleepringen. In een dynamotor komt dus geen andere mechanische energie aan de orde dan nodig is voor het roteren
Met Radar waren de Duitsers eind van de jaren '30 veel eerder en verder gevorderd dan in welk ander land dan ook. De Graf Spee beschikte in 1938 al over een perfect werkende vuurleidings radar op 0,55 meter golflengte, met een bereik van ongeveer 80 zeemijl. Pas nadat het multi- resonator magnetron was uitgevonden in de universiteit van Birmingham werd de geallieerde radar superieur. Dat is des te verbazender, omdat de Duitsers in het begin van de jaren '30 al bezig waren met "Magnetfeld- röhren". Ze zagen alleen geen kans om die te kombineren met de theorieën van Helmholtz en kregen er daardoor geen vermogen van betekenis uit.
Toen er boven Rotterdam een Stirling werd neergehaald met een radar waarin een magnetron werd toegepast snapten de Duitsers dus wel binnen ja en nee wat 't was en wat ermee kon. Werd toen ijverig nagemaakt onder de naam "Rotterdam Geräte"
Bron: "The Secret War" door Brian Johnson
Nico

radarstation Löwe bij Trimunt.

door bapu, 09.06.2013, 07:47 (4185 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Het duitse radarstation Löwe bij Trimunt op de grens van Friesland en Groningen lag aan weerszijde van de huidige snelweg. Dit radio/radarstation was onderdeel van de Kammhuberlinie en diende als hulp voor duitse nachtjagers die bommenwerpers aanvielen. De meeste gebouwtjes staan er nog. Na WO2 hebben er een tijdje mensen in gewoond. (Alles was toen schaars.)
Het kleinere radarstation Adler bij Huizen was ook deel van de Kammhuberlinie. Adler had 3 radars type WR in gebruik. Radarstation Adler is maar kort in bedrijf geweest.
Op Terlet bij Deelen stond een groot radiopeilstation (Teerose-I) en op de Posbank bij de brandtoren stonden radiopeilers (Teerose-II).

Grossraumgefechtsstand: In Schaarsbergen staat nog steeds de immens grote gevechtsbunker Diogenes waarin in een soort operazaal alle doorgebelde gegevens van de Auswertung op matglazen kaartwanden werden geprojecteerd. In Diogenes was de meest geavanceerde techniek van die tijd samengebracht. Vanuit die bunker werd leiding gegeven aan de duitse luchtverdediging tegen aanvankelijk engelse nachtaanvallen. Er was een groot telefoonnet gebouwd van Denemarken tot noord Frankrijk, met vaste lijnen naar Berlijn.

In de oorlog 40-45 zijn er grote ontwikkelingen geweest aan beide zijden (Duits en Engels) in de ontwikkelingen van radar. Daarover zijn vele boeken geschreven.
Pas later in de oorlog deden de amerikanen mee met bombarderen in Duitsland. Zij vlogen bij daglicht en waren minder afhankelijk van radio en radar. Bij daglicht kon je eenvoudiger je doelen vinden. De engelsen raakten in het donker erg weinig doelen en er vielen veel doden door de helse verdediging met luchtdoelgeschut (Flak) en nachtjagers. De duitse luchtverdediging maakt namelijk ruim gebruik van radioverbindingen voor hun radiopeilers en radartechnieken.

Löwe: Aan de noordzijde van de snelweg stond een Freya-radiopeiler op een gebouw waar nu een motorcrossbaan is. Wat op het dak op schoorstenen lijkt waren de steunen waarop de langeafstands'radar' stond. Ten zuiden van de snelweg stonden op zeskant betonnen sokkel drie aparte doelvolgradars van het type Würzburg Riese (WR: parabool met een doorsnede van 8 meter). De 3 compacte WR-sokkels staan er nog. De WR was een doelvolger die niet constant draaide maar gericht bleef op zijn doel en meedraaide.

WERKWIJZE: In de gemetselde gebouwtjes van Löwe zat de Auswertung waarin Luftnachrichtenhelferinnen de signalen omzetten in bruikbare informatie. Een Leitoffizier op de grond praatte in het donker met de Bordfunker in de nachtjager. De Bordfunker gaf mondeling door zijn de 'Kutscher' (piloot) waar de bommenwerper te vinden was in het donker. Later in de oolog kregen de nachjagers zelf een radar aan boord (aanvakelijk van het type Lichtenstein).
Door de combinatie van Lichtenstein en Schräge Musik schoten nachtjagers in een uur soms 3 of 4 bommenwerpers neer. Tegen die tijd kwamen er escortjager met de bomemwerpers mee, die de duitse jagers op afstand hielden.

OMHOOG: Pas in oktober 1943 ging de Luftwaffe de vinding Schräge Musik gebruiken waarbij 2 kanonnen omhoog schoten. Voor die tijd ging een nachtjager vaak 'aan de schroef hangen' om de bommenwerper te bestoken "von hinten und unten". Veel engelse bommenwerpers hadden daar (achter/onder) een 'blinde hoek' van het boordgeschut. Die hoek werd gebruikt voor de duitse jageraanval. Dat vereiste wel nauwkeurige positionering in het donker met behulp van de radar en de radioverbinding. (Pas bij gebruik van lichtspoorkogels zag de jager de 'bomber' in het donker.)

Zie ook de website: "Teerosen op de Veluwe" van W.H.Tiemens en de vele boeken van Cor Jansse, "Huzaren van de nacht" van C.Cornelissen en vele andere boeken zoals "Fliegerhorst Schiphol", "Van grasveld tot Fliegerhorst", "Wespennest Leeeuwarden" etc.

Ik vermeld dit op dit radioforum omdat in de oorlog grote technische ontwikkeling van radiotechnieken samenhingen met de luchtverdediging.

Groet, BaPu

radarstation Löwe bij Trimunt.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 09.06.2013, 08:53 (4185 dagen geleden) @ bapu
Bewerkt door Bapaktua, 09.06.2013, 09:15

Interessante discussie.
Bij het museum Vliegbasis Deelen (1939-1945) hebben wij (ik werk daar als medewerker) al weer enige tijd geleden een komplete Würzburg Riese (5 meter doorsnede) verworven.
Kwam van de Volkssterrenwacht Simon Stevin In Hoeven.
Wordt momenteel door ons weer opnieuw opgebouwd om later weer opnieuw geplaatst te worden. Er is nog veel te vinden op de Veluwe, Teerosen I, II en III. Moet nog veel op mijn website plaatsen. Komt nog wel.
Heel erg veel info is te vinden op de site van Arthur Bauer.
http://www.cdvandt.org/
Meer info over de WB-Riese
http://www.cdvandt.org/wurzburg-riese.htm

groet, ruud

Nieuw leesvoer erbij...

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 02.05.2008, 18:33 (6049 dagen geleden) @ Francesco

ik heb dit leuke boekje voor 1 hele euro gekocht!
Het is van 1946 en mooi geïllustreerd met afbeeldingen en foto's.

Ik was vanmiddag bij de Slegte in Groningen, en zag daar hetzelfde boekje ook liggen. Prijs was daar volgens mij 3,50 (handschrift van de prijs was slecht leesbaar). Er stonden trouwens verrassend veel oude radioboeken in die zaak. Enkele jaren geleden was dat wel anders...

Otto

Nieuw leesvoer erbij...

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 09.06.2013, 09:10 (4185 dagen geleden) @ Otto Tuil

Beste Otto
Door de tijd die verstreken is sinds de topic start komen de images niet meer vanzelf te voorschijn. Wat moet ik daaraan doen?
Nico

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum