Restauratie 656A (vervolg) (Techniek Radio/TV)
De afgelopen dagen heb ik een paar uur aan dit toestel kunnen besteden en was de eerste gang het opzoeken van de oorzaak dat die AZ1 zo waarzinnig heet werd en er dus ergens erg veel stroom getrokken werd.
In mijn eerste bericht had ik al aangegeven de koppel-C (C122) niet te vertrouwen maar een poging de radio op te starten zonder EBL21 leidde eveneens al snel tot een oververhitte AZ1 en moest de oorzaak "dichter bij huis" gezocht worden. De bekerelco, die ik toen ook al vermeld had.
De bedrading aan die elco's lieten ook te wensen over en kon gelijk mee vervangen worden. Nadat de bekerelco en de nodige bedrading vervangen was kon de radio (zonder EBL21) weer getest worden en bleef de temperatuur van de AZ1 netjes binnen de perken.
Gek genoeg gaf een mA-meter tussen de AZ1 en C1 voor vervanging van de bekerelco geen overmatig stroomtrekken aan en werd R1 ook niet heet. Controle van de uitgebouwde bekerelco op de Heathkit bracht ook geen afwijking(-en) aan het licht.
Toen de EBL21 erin gestoken en de radio weer aangezet en na nekele seconden kwam er geluid uit de (externe) speaker wat constant bleef en niet na een minuutje of zo in elkaar zakte.
De volumeregelaar kraakte dat het een lieve lust was en is vervangen. De toonregelaar was nog perfect.
Daarna het luidsprekerplankje eens uit de kast gehaald en het "vage" doekje eraf gehaald. Bleek, zoals gehoopt, het originele doekje er nog onder te zetten. Het was wat smoezelig maar wel heel en een luidsprekerdoekje op een radio van 65 jaar oud mag in mijn ogen best een beetje smoezelig zijn. Tevens is er een correct schildje op de kast gezet.
Zo ziet de boel er in elkaar weer uit
Rest er nog enkele teerbommen en indien noodzakelijk wat bedrading te vervangen die allen onder in het chassis zitten.
Ik heb meer met chassisses als deze gewerkt en mijn ervaring is dat de moeilijkste weg (door het serviceluik) achteraf de makkelijkste weg is. Als je de bakeliete chassisdelen van de bodemplank afhaalt, haal je je minimaal 100% meer werk op jouw nek dan strikt noodzakelijk is. Al was het alleen al om de bedrading die gewoon kan blijven zitten en bij loshalen van de chassisdelen eveneens vervangen moeten worden waardoor je echt van het een in het ander vervalt.
Dit weekend dus die teerbommen vervangen. Ze zijn al getest en zo lek als een mandje.
Groeten,
Paul
Ik ben nog steeds op zoek naar een achterwandje.
--